بروزرسانی:چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳

آیا کاهش فشار آب منصفانه است؟

افت فشار آب

باز هم رسیدن فصل گرما و نگرانی نسبت به کم آبی.با فرا رسیدن فصل گرما مردم و مسئولان با چالش بزرگی به نا کم آبی مواجه می شوند و البته تدابیری هم در دستور کار دولتمردان قرار می گیرد. راهکارهایی مانند قطع آب مشترکان پرمصرف وجیره بندی آب از جمله روشهایی است که در سالهای اخیر مورد استفاده قرار گرفته است.

ظهر گرم یکی از روزهای تابستان است. شیر آب را باز می کنید فشار آب انقدر کم است که یک لحظه لرزه بر اندامتان می افتد. موعد بحرانی که از مدتها قبل خبرش را داده بودند فرا رسیده است. اما با قطع نشدن آب امیدتان بازمی‌گردد این شادی هم زودگذر است چرا که فشار آب به قدری کم است که باید از خیر دوش گرفتن در هوای گرما تابستان بگذرید. روزهای گرم تابستان می‌آیند و می روند و مساله افت فشار آب شما را آزار میدهد و با خود فکر می کنید کاش بجای طبقه پنجم ساکن طبقه اول ساختمان بودید.

در آن سوی شهر در یکی از خانه های ویلایی چند طاقه قالی و قالیچه در وسط حیاط جا خشک کرده و شیر آب برای خیس خوردن آنها باز است. خانم صاحبخانه بعد از اینکه از رتق و فتق امور خانه خیالش راحت شد به حیاط می آید و در حالیکه فکرش درگیر کارهایی است که باید انجام دهد با خونسردی مشغول شستن فرشها می شود . این در حالی است که آب از داخل شلنگ به زمین ریخته و هدر می رود. کار شستن فرشها که تمام شد نوبت آب دادن به باغچه و شستن حیاط است. البته تا شلنگ آب داخل باغچه ول باشد خانم خانه می تواند چند کار عقب افتاده را به سرانجام برساند.

ظهر گرم تابستان است شهروندی در طبقه پنجم در حسرت آب برای یک دوش چند دقیقه ای است و شهروند دیگر بی خیال شلنگ رها شده در باغچه به کارهایش می رسد.

بحث کم آبی و مشکل بحران آب چیز جدیدی نیست. با کم شدن بارشها و پشت سر گذاشتن زمستان خشک در سالهای اخیر مشکل کم آبی در کشور ما بسیار جدی شده و در واقع ایران با سرعت به سوی بیابانی شدن خیز برداشته است.

با فرا رسیدن فصل گرما مردم و مسئولان با چالش بزرگی به نا کم آبی مواجه می شوند و البته تدابیری هم در دستور کار دولتمردان قرار می گیرد. راهکارهایی مانند قطع آب مشترکان پرمصرف وجیره بندی آب از جمله روشهایی است که در سالهای اخیر مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور در تازه ترین اظهار نظر خود معتقد است بهترین روش مدیریت مصرف آب در تهران کاهش فشار آب است.

حمید رضا جانباز با بیان اینکه اگر صرفه‌جویی آب به نحو احسن صورت نگیرد، کمبود آب را باید بیش از پیش مدیریت کنیم گفته است: کاهش فشار آب و متوازن کردن آب در شب و روز مناسب‌ترین روش برای مدیریت مصرف آب است.

به گفته مدیر عامل آبفا سدهای تأمین‌کننده آب تهران با توجه به عدم ریزش مطلوب برف و باران وضعیت مطلوبی ندارند و به‌رغم اینکه تمهیدات خوبی از قبیل حفر چاه‌ و رساندن آب سد ماملو به تهران صورت گرفته است، ناگزیر به اعمال مدیریت مصرف آب در سال جاری برای تهران بیش از پیش هستیم.

این در حالی است که به گفته مسئولان مشترکان تهرانی باید مصرف آب را از 220 لیتر به 150 لیتر در شبانه‌روز برسانند.

با توجه به اینکه کشور ما با بحران جدی آب مواجه است و مساله کمبود و قطع آب تهران در سالهای اخیر همیشه مطرح بوده شاید کم کردن فشار آب بهتر از جیره بندی باشد.اما توازن و حق مصرف کننده به یک شکل رعایت نخواهد شد و قطعا واحدهایی که در طبقات بالاتر هستند بیشتر با مشکل مواجه می شوند. ضمن اینکه اگر این کاهش فشار از حد استاندارد پایین تر باشد شهروندان پمپ های تامین فشار تهیه می کنند که البته آگهی تبلیغاتی شرکتهای تولید کننده و وارد کننده این دستگاهها این روزها به وفور مشاهد می شود.

شاید صرف هزینه برای تبلیغات به فرهنگ سازی بیشتر برای مدیریت مصرف کمک کند. در همین راستا استفاده از دستگاههای کم مصرف و سرشیرهای کاهنده به خصوص برای حمام می تواند کمک زیادی به مدیریت مصرف آب بکند.

یکی از مواردی که  در ایران نیز به چشم می‌خورد، نبود قوانین درباره استفاده از کاهنده‌ها و به کار گرفتن شیرآلات کم‌مصرف است، البته به‌تازگی ارگان‌های دولتی  مختلف، مدارس، هتل‌ها  و همین‌طور سازندگان مسکن مهر به فکر استفاده از این محصولات افتاده‌اند.

وازارت نیرو می تواند با فرستادن افراد متخصص به درب منزل شهروندان آنها را نسبت به استفاده از شیر آلات استاندارد، سرشیرهای کاهنده و درست استفاده کردن از آب آگاه کند. شاید این کار زمان بر باشد اما نتیجه بخش خواهد بود.

متاسفانه خیلی از مردم از خطرات مصرف لجام گسیخته مطلع نیستد و در مقابل اعتراض به شستن حیاط ، ماشین و فرش با آب آشامیدنی شانه خود را بالا انداخته و می گویند خب پولش را می دهم! برخی هم همه تقصیر را به گردن نحوه مدیریت دولت می اندازند. به هر حال آگاه کردن مردم نسبت به خطری که ما را تهدید می کند یک وظیفه است.

راهکار دیگر وزارت نیرو افزایش قیمت آب است. شاید اگر شهروندان بهای بیشتری برای این مایه حیات بپردازند بیشتر قدر آن را بدانند.

راهکارهایی مانند جیره بندی و کم کردن فشار آب مقطعی و البته کمی به دور از انصاف است و نارضایتی های بسیاری به دنبال خواهد داشت و البته باز هم اجحاف در حق عده ای از مردم است و موجب می شود آب در دل عده ای دیگر تکان نخورد و همچنان به هدر دادن آن ادامه داده و در مقابل اعتراض جمله معروف پولش را می دهم استفاده کنند.

منبع: تابناک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *