نصب پمپ آب و مخزن ذخیره

نخست : انتخاب پمپ آب خانگی مناسب

نصب پمپ آب و مخزن آب ذخیره

  • هد پمپ : ارتفاع روی انتخاب نوع پمپ بسیار موثر است. برای مثال اگر میزان ارتفاع مرتفع ترین شیر آب ساختمان شما شما تا 10 متر است یک پمپ جتی یک اسب یا بشقابی یک اسب معمولی برای رفع نیازهای شما کافی خواهد بود. برای ارتفاعات بین 27 تا 30 متر پمپ های جتی یا بشقابی 2 اسب یا بیشتر گزینه های مناسبی خواهند بود .
  • دبی مورد نیاز: این فشار در لیتر در هر دقیقه اندازه گیری می شود و میزان قابل قبول آن 10-20 لیتر بر دقیقه برای یک خانه کوچک است، 20 تا 30 لیتر بر ساعت برای یک آپارتمان چند واحدی، 30-50 لیتر بر ساعت برای یک آپارتمان بزرگ ​​و 50-90 لیتر بر ساعت برای یک مجتمع بزرگ.
  • سر و صدا: در اغلب موارد، پمپ ها پر سر و صدا هستند و ممکن است باعث ناراحتی شوند. از این رو توصیه می شود که مشخصات دسیبل مربوط به پمپ را بررسی کنید. برای کاهش میزان سر و صدا، پمپ ها می توانند تحت پوشش ویژه طراحی شوند که ممكن است بیش از حد باعث گرم شدن موتور پمپ شود در حالی كه به طور قابل توجهی باعث كاهش سطوح سر و صدا می شود. اصولا پمپ های بشقابی کم سر و صدا تر از پمپهای جتی هستند.
  • مصرف انرژی: هنگام انتخاب یک پمپ توجه به میزان انرژی مصرفی پمپ ضروری است. در بعضی موارد انتخاب پمپ های بیش از حد پر قدرت می تواند هزینه های الکتریکی و برق مصرفی را به شدت بالا برده و هزینه های سنگینی تحمیل کند. بنابراین اهمیت دارد پمپی انتخاب کنید که نیازهای شما را به خوبی پاسخ گو باشد و هم چنین مصرف برق منطقی و قابل قبولی برای ساکنین به همراه آورد.
  • حداکثر ارتفاع انتقال آب: این موضوع بیان کننده میزان ارتفاعی است که پمپ می تواند آب را به سمت بالا حمل کند. برای محاسبه حداکثر ارتفاع انتقالی شما باید میزان ارتفاع کلی مبدا انتقال تا مقصد را بدانید و عدد آن را به عدد مسافتی که نیاز است پمپ آب را فشار دهد اضافه کنید. برای مثال اگر شما 50 متر طول لوله کشی تان است و همچنین در تهایت آب را به ارتفاع 25 متر برسانید باید پمپی با حداکثر ارتفاع انتقال 30 متر انتخاب کنید. یعنی هر 10 متر طول به صورت افقی به اندازه یک متر بالا رفتن آب از پمپ انرژی می گیرد. البته هر چه تعداد زانویی و پیچ و خم بیشتر باشد از پمپ توان بیشتری برای غلبه بر اصطکاک نیاز دازد.
  • قابلیت اطمینان و کیفیت: پمپ های مختلف با درجات متفاوت کیفیت در بازار وجود دارد، از جمله آن می توان نمونه های بسیار ارزان تا بسیار گران را نام برد. بهتر است با صرف نظر از قیمت پمپی انتخاب کنید که در درجه اول از اجزای کیفی مناسبی ساخته شده باشد و صد در صد پاسخ گوی نیازهای مورد نظر شما باشد.
  • ضمانت نامه و خدمات پس از فروش: انتخاب یک نام تجاری که ضمانت را ارائه می دهد راه خوبی برای حفاظت از خرید شماست. معمولا اکثر تولید کنندگان پمپ آب خانگی را با ضمانت های 2 ساله ارائه می دهند. با این حال خرید پمپ از فروشگاه های معتبر جهت اطمینان از دریافت خدمات پس از فروش ضروری است.
  • در انتها توصیه می شود هنگام انتخاب پمپ آب خانگی عملکرد، طول عمر و قیمت تمام شده در طولانی مدت را ارزیابی کنید و در رابطه با شرایط و خدمات پس از فروش و گارانتی نیز اطلاعات کامل کسب کنید.

اقلام مورد نیاز برای نصب یک عدد پمپ آب و مخزن ذخیره :

 

1-پمپ آب ( با مشخصات مورد نیاز ) تعداد یک عدد
2-ست کنترل (کنترل کننده فشار دیجیتال) یا مخزن تحت فشار ( با حجم مورد نیاز ) به همراه فشار سنج مکانیکی به تعداد یک عدد
3- شیر یک طرفه به تعداد دو عدد
توضیح : در صورت استفاده از اتومات های الکترونیکی یا ست کنترل به جای pressure switch ( فشار سنج آنالوگ ) تعداد یک عدد کافی می باشد.
4- شیر فلکه تعداد 5 عدد
5-لوله و اتصالات مورد نیاز مطابق اعلام استادکار و یا کارشناس نصب
6-مخزن ذخیره آب پلی اتیلن ( همراه با اتصالات و شناور ) با حجم مورد نیاز
7-فیلتر برای پیش تصفیه آب ورودی به مخزن

نصب مخزن آب و پمپ با استفاده از ست کنترل
( بدون منبع تحت فشار )

طریقه نصب پمپ آب خانگی

نحوه نصب پمپ آب خانگی ( مراحل کلی نصب پمپ آب ساختمان ):

   در ساختمانهایی که نصب مخزن و پمپ قبلا در آنها پیش بینی شده است معمولا مکانی به نام اتاق تاسیسات به این امر تخصیص یافته است که لوله کشی ورودی و خروجی به آن از قبل انجام شده است. در صورت عدم پیش بینی چنین فضایی در ساختمان ، می بایست با مشاوره یک کارشناس تاسیسات مکان مناسب را برای این امر پیدا کنید .

   مکان انتخاب شده می بایست فضای کافی برای نصب مخزن و پمپ را داشته باشد و امکان لوله کشی از ورودی آب ساختمان به این تاسیسات و همچنین امکان اتصال خروجی تاسیسات نصب شده به لوله کشی ساختمان را داشته باشد. مکان نصب مخزن می بایست کاملا صاف و یکدست باشد و قبل از قرار دادن مخزن روی سطح مورد نظر ، آن مکان از هر گونه سنگریزه کاملا تمیز شده باشد.

بهتر است پمپ و مخزن پلی اتیلن را حتی الامکان نزدیک به یکدیگر و در مکانی سرپوشیده قرار دهید. چرا که مخازن پلی اتیلن اگر در برابر تابش اشعه فرا بنفش نباشند عمر خیلی بیشتری خواهند داشت.  هم چنین موتورهای الکتریکی در مکان های سرپوشیده و سایه کمتر داغ شده و احتمال سوختن قطعات الکتریکی آن ها کاهش می یابد.

  می بایست خروجی سرریز آب از مخزن با کمک لوله کشی به مکانی ایمن هدایت شود که خروج آب از آن در معرض دید باشد و محل خروجی از تاسیسات برقی فاصله داشته باشد. در مواقعی که شیر کنترل سطح ( مانند فلوتر ) درست عمل نکند آب سرریز شده در صورت هدایت نادرست می تواند به تاسیسات برقی صدمه بزند و اگر در معرض دید نباشد موجب هدر رفتن طولانی مدت آب شود.

  مکان نصب پمپ می بایست سر پوشیده بوده و حتمی الامکان در ارتفاع پایینتری از مخزن باشد (در صورت لزوم مخزن با کمک پایه استاندارد کمی مرتفع تر از پمپ نصب شود ). پمپ می بایست در محل نصب خود کاملا فیکس شود. در مکان هایی که دما به زیر صفر می رود حتمی لوله ها و کاسه پمپ را با عایق پیچی و در صورت لزوم با کمک سیستم deicing از یخ زدگی محافظت نمایید.

  از آنجایی که لرزش پمپ هنگام کارکرد به مرور می تواند از طریق لوله ها به اتصال خروجی مخزن منتقل شود و آن را از آب بند خارج کند حتمی در مسیر لوله کشی بین پمپ و مخزن از لرزه گیر استفاده کنید. ذیلا طرح شماتیک لوله کشی برای نصب مخزن و پمپ ارائه شده است. توجه فرمایید مطابق نقشه ذیل حتمی مسیر لوله کشی Bypass یا کنار گذر را اجرا کنید . به این ترتیب در مواقع قطع برق و یا هنگامی که پمپ کار نمی کند، آب با فشار طبیعی شبکه در دسترس خواهد بود. همچنین در صورت کافی بودن فشار شبکه آب شهری ، پمپ روشن نمی شود و باعث کاهش استهلاک آن و همچنین کاهش مصرف برق در ساختمان می گردد.

برای خرید مخزن پلی اتیلن در تهران با شرایط ویژه با ما تماس بگیرید.

نصب مخزن پلی اتیلن

  ذخیره سازی آب مخازن پلی اتیلن اشکال مختلفی داشته و بسته به محوطه و فضای در دسترس و میزان حجم آب مورد نیاز می توانید دست به انتخاب و خرید بزنید. همان گونه که پیش از این نیز اشاره شد بهتر است محل نصب مخزن پلی اتیلن در محوطه بسته و به دور از نور آفتاب باشد. هم چنین در محل انتخابی فضای مورد نیاز برای سرویس های دوره ای باید وجود داشته باشد. هم چنین بهتر است مخزن آب به گونه ای نصب شود که شیرهای ورودی و خروجی آن دسترس برای تعمیرات داشته باشند. مخزن باید در مکانی صاف و مسطح قرار گیرد و از مواد شیمیایی در امان باشد و هوای اطراف آن به خوبی تهویه شود. هم چنین مکانی که برای قرار دادن مخزن انتخاب می کنید باید دارای استحکام فیزیکی مناسبی باشد چرا که مخازن پلی اتیلن پس از پر شدن با آب بسیار سنگین خواهند شد و بار زیادی ایجاد خواهند کرد. اگر قصد دارید مخزن پلی اتیلن را به هر دلیلی روی پشت بام نصب کنید به یاد داشته باشید مکانی را باید انتخاب کنید تا تحمل وزن مخزن پر از آّ را داشته باشد مانند خرپشته و یا با تقسیم حجم ذخیره در چند مخزن کوچکتر وزن آب را در پشت بام توطیع کنید. در هر صورت توصیه می کنیم با یک مهندس عمران یا معمار مشورت نمایید.

 توصیه هایی برای نصب پمپ آب و مخزن ذخیره پلی اتیلن

  • پمپ را در مکان سرپوشیده نصب نمایید.
  • حتی الامکان پمپ و مخزن را نزدیک هم نصب نمایید.
  • در فصول سرد پمپ را در برابر یخزدگی محافظت فرمایید.
  • هنگام نصب ، قطر لوله رابط بین مخزن و پمپ حداقل برابر و یا بیشتر از قطر ورودی پمپ در نظر بگیرید.
  • حجم مخزن ذخیره را متناسب با میزان آب مورد نیاز ساختمان خود انتخاب فرمایید( هر واحد 250 لیتر ).
  • فیلتر و صافی را قبل از ورودی مخزن ذخیره نصب فرمایید. اتصال آن قبل از پمپ موجب اختلال در مکش و کاویتاسیون خواهد شد.

نصب مخزن آب و پمپ با استفاده از کلید کنترلر فشار و منبع از منبع فشار

لوله کشی صحیح مخزن و پمپ

مشکلات ناشی از اتصال مستقیم پمپ آب به شبکه آب شهری

  اتصال مستقیم پمپ به شبکه آب شهری غیر قانونی است. به غیر از منع قانونی این کار موجب پرداخت آبهای چند برابری ( قبض آب به دلیل عملکرد ناصحیح کنتور مصرف چند برابری را نشان می دهد. ) می شود. به دلیل این که در مواقع اوج مصرف، آب کافی در لوله ها وجود ندارد، پمپ هوای داخل لوله ها را نیز به همراه آب مکش می کند. این مسئله علاوه بر تحمیل آب بهای چندبرابری، موجب خرابی پمپ و اختلال در عملکرد آن و نیز هزینه برق بیشتر نیز می گردد. به دلیل فرسودگی لوله های آب شهری ، بخشی از آب تصفیه شده از شبکه نشت می کند . در صورتی که فشار ناشی از مکش پمپهای خانگی مستقیما به شبکه آبرسانی شهری وارد شوذ ، می تواند منجر به مکیده شدن آب آلوده دور لوله ها به شبکه آب شهری شود. این مساله در فصول گرم سال می تواند منجر به افزایش احتمالی بار میکروبی داخل لوله ها شود و نتیجتا گسترش انواع بیماریهای گوارشی و … بین شهروندان گردد. پس به هیچ وجه نباید پمپ را مستقیما به کنتور وصل کرد.

برای عملکرد بهتر پمپ تا حد امکان پمپ و مخزن ذخیره را نزدیک به هم نصب کنید. همچنین برای جلوگیری از کاویتاسیون قطر لوله رابط بین مخزن و پمپ را برابر یا بیشتر از قطر ورودی پمپ در نظر بگیرید. لازم به ذکر است به دلیل جریان دائمی ، همیشه آب داخل مخزن تازه می ماند.

مشکلات نصب غیر اصولی پمپ آب و مخزن آب :

مشکلات مربوط به پمپ و منبع تحت فشار:

  در صورتی که پمپ آب و مخزن آب به درستی نصب نشده باشد، احتمال به وجود آمدن مشکلات عدیده ای در روند آبرسانی و افزایش هزینه های مصرفی وجود  خواهد داشت. از جمله اصلی ترین مشکلات احتمالی می توانیم به این موارد اشاره نماییم:

افزایش چند برابری مصرف برق و کاهش راندمان پمپ :

   روشن و خاموش شدن های بی دلیل و غیر ضروری پمپ حتی در شرایط فشار مناسب آب و در نتیجه سوختن الکتروپمپ. هرچه این روشن و خاموش شدن ها کاهش بیشتری پیدا کند عمر پمپ و سایر لوازم جانبی همچون هیدروکنترلر ، منبع تحت فشار ، کلید های اوتوماتیک ، فشار سنج و … افزایش پیدا می کند.

راه حل: تنظیم صحیح فشار مینیمم و ماکسیم در pressure swith + استفاده از منبع تحت فشار با حجم مناسب ( هر واحد 24 لیتر) و تنظیم فشار آن + استفاده از مخزن ذخیره آب با حجم مناسب قبل از پمپ

مثال: فرض کنید اتومات پمپ در ساختمان شما به گونه ای تنظیم شده که وقتی فشار آب داخل لوله های ساختمان به ۲ بار یا ۲۹ پی اس ای و کمتر برسد، پمپ استارت می کند. در این حالت فشار باد منبع تحت فشار می بایست روی حدود ۲۷ پی اس ای یا ۱٫۸۶ بار تنظیم شده باشد. یکی از دلایل نوسان فشار آب هنگام مصرف ( روشن و خاموش شدن متناوب پمپ) مربوط به تنظیم نبودن فشار باد مخزن تحت فشار است. به عبارت دیگر در مواردی که فشار باد منبع بیش از حد باشد با انبارش حجم بسیار کمی آب در این منبع اتومات مکانیکی به فشار ماکسیمم می رسد و فرمان خاموش به پمپ می دهد. از آنجایی مصرف کننده همچنان با دبی پایین به مصرف آب ادامه می دهد خیلی سریع مخزن تحت فشار خالی شده و فشار به زیر نقطه مینیمم می رسد و اتومات به پمپ فرمان استارت می دهد.

توصیه هایی در خصوص تنظیم فشار منبع تحت فشار

*توجه : مخزن تحت فشار در هنگام نصب در هر پروژه ساختمانی نیاز به تنظیم مجدد فشار باد دارد. . فشار باد مخزن می بایست همیشه کمی کمتر از میزان فشار استارت پمپ باشد. ( ۲psi یا ۰٫۱۴ بار یا حداکثر 10 درصد ). به خاطر داشته باشید این کار را قبل از ورود آب به مخزن تحت فشار انجام دهید و یا پس از تخلیه کامل آب از داخل مخزن تحت فشار. در صورتی که فشار باد منبع تحت فشار بیش از حد کم باشد ساییدگی تیوپ به دیواره مخزن بیشتر شده و موجب کوتاه شدن عمر تیوپ می گردد.

تبدیل واحد بار و پی اس آی: هر بار فشار ۱۴٫۵ پی اس آی است.   مثال: ۲bar فشار برابر ۲۹psi است.

به عبارت دیگر هر پی اس آی ۰٫۰۶۸ بار است. مثال  : ۲psi برابر است با ۰٫۱۴bar است.

مشکلات مربوط به مخزن ذخیره آب:

  نصب مخزن آب پلی اتیلن و پلاستیکی به صورت غیر اصولی در سطح نامناسب می تواند منجر به پارگی یا ترک برداشتن کف مخزن شود. برای این منظور باید سطح محل نصب مخزن تراز ، یکنواخت و صاف باشد و اندازه مساحت آن از سطح کف مخزن بیشتر بوده و همچنین استحکام کافی برای تحمل وزن مخزن و آب درون آنرا داشته باشد. برای سرویس و نگهداری لازم است فضای کافی برای دسترسی به دریچه مخزن برای تعویض شناور و یا تمیز کردن داخل مخزن در آینده در نظر گرفته شود.

پمپ آب, مخزن آب, لوازم جانبی
نصب پمپ آب و مخزن آب

خرید مخزن تحت فشار

خرید مخزن تحت فشار

 

پرسش های متداول

چه نکاتی را می بایست درهنگام خرید و انتخاب پمپ آب خانگی مناسب در نظر گرفت؟

درهنگام خرید و انتخاب پمپ آب خانگی می بایست :هد پمپ _ دبی مورد نیاز _ سر و صدا _ مصرف انرژی _ حداکثر ارتفاع انتقال آب _ قابلیت اطمینان و کیفیت _ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش در انتها توصیه می شود هنگام انتخاب پمپ آب خانگی عملکرد، طول عمر و قیمت تمام شده در طولانی مدت را ارزیابی کنید و در رابطه با شرایط و خدمات پس از فروش و گارانتی نیز اطلاعات کامل کسب کنید.

چه نکاتی را می بایست در هنگام نصب پمپ آب خانگی رعایت نمود؟

1- پمپ را در مکان سرپوشیده نصب نمایید 2- حتی الامکان پمپ و مخزن را نزدیک هم نصب نمایید 3- در فصول سرد پمپ را در برابر یخزدگی محافظت فرمایید 4- هنگام نصب ، قطر لوله رابط بین مخزن و پمپ حداقل برابر و یا بیشتر از قطر ورودی پمپ در نظر بگیرید 5- حجم مخزن ذخیره را متناسب با میزان آب مورد نیاز ساختمان خود انتخاب فرمایید( هر واحد 250 لیتر ). 6- فیلتر و صافی را قبل از ورودی مخزن ذخیره نصب فرمایید. اتصال آن قبل از پمپ موجب اختلال در مکش و کاویتاسیون خواهد شد.

برای نصب یک عدد پمپ آب و مخزن ذخیره آب چه اقلامی مورد نیاز است؟

1-پمپ آب ( با مشخصات مورد نیاز ) تعداد یک عدد 2-ست کنترل (کنترل کننده فشار دیجیتال) یا مخزن تحت فشار ( با حجم مورد نیاز ) به همراه فشار سنج مکانیکی به تعداد یک عدد 3- شیر یک طرفه به تعداد دو عدد 4- شیر فلکه تعداد پنج عدد 5-لوله و اتصالات مورد نیاز مطابق اعلام استادکار و یا کارشناس نصب 6- مخزن ذخیره آب پلی اتیلن ( همراه با اتصالات و شناور ) با حجم مورد نیاز 7-فیلتر برای پیش تصفیه آب ورودی به مخزن

اتصال مستقیم پمپ آب به شبکه آب شهری چه مشکلاتی بوجود می آورد؟

اتصال مستقیم پمپ به شبکه آب شهری غیر قانونی است. به غیر از منع قانونی این کار موجب پرداخت آبهای چند برابری (قبض آب به دلیل عملکرد ناصحیح کنتور مصرف چند برابری را نشان می دهد.) می شود. به دلیل این که در مواقع اوج مصرف، آب کافی در لوله ها وجود ندارد، پمپ هوای داخل لوله ها را نیز به همراه آب مکش می کند. این مسئله علاوه بر تحمیل آب بهای چندبرابری، موجب خرابی پمپ و اختلال در عملکرد آن و نیز هزینه برق بیشتر نیز می گردد.

برای مشاهده مشخصات، قیمت و خرید اینترنتی محصولات بر روی ورود به فروشگاه کلیک نمایید

ورود به فروشگاه

برای خدمات فنی نصب مخزن و پمپ آب نیاز به کارشناس و نصاب دارید؟ بر روی درخواست خدمات کلیک نمایید

درخواست خدمات

نیاز به مشاوره پیش از خرید دارید؟ با ما تماس بگیرید

(10 خط) 02144548922

 

Summary
Review Date
Reviewed Item
طریقه نصب پمپ آب خانگی
Author Rating
51star1star1star1star1star