یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر حیوانات در خطر انقراض خطراتی است که پس از خروج از مناطق تحت حفاظت آنها را تهدید می کند. خشک شدن آبشخورهای طبیعی (آبگیرها و چشمه ها) این مخلوقات خداوند را وادار به ترک قلمرو طبیعیشان می کند . تصادفات جاده ای ، شکار غیر قانونی و … از عوامل تهدید کننده این حیوانات پس از خروج از محدوده تحت حفاظت است. در صورت نصب آبشخور در محل های کارشناسی شده می توان کمک نمود که این حیوانات (گیاه خواران و گوشت خواران) در قلمرو تحت حفاظت باقی بمانند . تا بلکه در سایه اقدامات حفاظتی بقای نسل این مخلوقات زیبای پرودگار از جمله یوزپلنگ زیبای ایرانی امکانپذیر گردد.

   شما می توانید در ساخت 100 ها آبشخوری که قرار است در حیات وحش تشنه ایران با حمایت و کمک خیرین نصب و راه اندازی شوند، مشارکت کنید. این آبشخورها در کنار چشمه ها و آبگیرهایی که دیگر خشک شده اند نصب می شوند.

لطفا پس از خرید بسته حمایتی نام و نام خانودگی و مبلغ کمکتان و همچنین توضیحاتی مانند نصب بنر به نام عزیزانتان را برای آقای احمد بحری (ahmadbahri@) محیط بان فداکار و خوش فکر کشورمان تلگرام کنید:  Telegram.me/ahmadbahri

اینستاگرام: ahmad_bahri_mohitban

مصاحبه خبرگزاری فارس با آقای احمد بحری – farsnews

نجات حیات‌وحش مناطق حفاظت شده سفید کوه خرم آباد و سیاهکوه اردکان از گرسنگی و بی‌آبی-farsnews

  در صورتی که علاقمند به کمک بیشتری به این پویش مردمی هستید لطفا تعداد بیشتری بسته حمایتی به سبد خرید خود اضافه فرمایید. برای کلیه عزیزانی که کمک می کنند از طرف محیط بانی لوح یادبود ارسال خواهد شد. به همین دلیل اطلاعات خود را به درستی تکمیل فرمایید تا امکان ارسال آن به آدرس شما وجود داشته باشد. در صورتی که به صورت یکجا با خرید 34 بسته حمایتی یکصد هزار تومانی هزینه یک مخزن آب 10 هزار لیتری سه لایه (کرایه حمل لحاظ شده) را پرداخت فرمایید مانند تصاویر علاوه بر لوح یادبود بنر نیز به نام شما و یا عزیزانتان بر روی مخازن نصب و عکس یادگاری تهیه خواهد شد.

   به هم خوردن نظم طبیعت در ایران به دلیل احداث سدها ، برداشت بی رویه از سفره های آب زیر زمینی ، خشکسالی و … باعث شده است بسیاری از چشمه ها و آبشخورهای دائمی در طبیعت ایران بسیار کم آب و یا خشک شوند. در حال حاضر تنها راه حل فوری احداث آبشخورهایی دست ساز است که آب آنها به کمک تانکر تامین گردد. خوشبختانه حمل آب توسط محیط بانی و سازمان حفاظت محیط زیست برای پر نگه داشتن این آبشخورها انجام می گردد. این آب در مخازن پلی اتیلن سه لایه ذخیره می گردد و به کمک لوله کشی، این مخازن به آبشخور های بتونی ، فلزی و یا پلی اتیلنی متصل می گردند. در داخل این آبشخورها شناور ( شیر قطع کن مکانیکی) نصب می شود بنابراین هر گاه سطح آب آبشخور پایین بیاید مادامی که مخازن دارای آب باشند، این آب خوری ها پر باقی خواهند ماند. خوشبختانه از سال گذشته حرکت های خود جوش اجتماعی برای ساخت آبشخور در حیات وحش تشنه ایران بسیار  رونق گرفته است. با پیش قدمی طبیعت دوستان ، نیکوکاران و خیرینی مانند آقای محمدرضا خوشبین و تلاشهای محیط بانان دلسوز و فداکاری مانند آقای احمد بحری که از بانیان پویش مردمی نذرطبیعت هستند، بسیاری از هموطنان تشویق به تخصیص نذورات خود به این امر خیر شده اند.

سیاست شرکت پلاستونیک از ابتدا حمایت و پشتیبانی از این حرکت پسندیده بوده است. در حال حاضر این شرکت با هدیه و تخصیص تعدای مخزن ده هزار لیتری در ساخت آبشخور در بیش از پنج نقطه در سطح کشور مشارکت می کند.  به امید آن که رونق این پویشهای مردمی در جای جای کشورمان ایران مرهمی باشد بر زخمهای عمیقی که تا به امروز به حیات وحش و طبیعت ایران وارد شده است.

نذر حیات وحش تشنه  نذر مخزن آب برای حیات وحش تشنه خیرات مخزن آب