بروزرسانی:چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳

مخزن ذخیره آب آشامیدنی

مخازن موازی

چگونه می توانیم برای آپارتمان و ساختمان خود مخزن ذخیره آب آشامیدنی با حجم کافی تامین نماییم؟

1- برآورد حجم مخزن ذخیره آب مورد نیار : به طور متوسط هر شهروند در 24 ساعت 150 لیتر آب مصرف می کند بر اساس توصیه سازمان نظارم مهندسی (مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان) می بایست همیشه آب مصرفی 12 ساعت را در ساختمان ذخیره داشت. مطابق اعلام رسمی آب و فاضلاب استان تهران ذخیره هر واحد حداقل 250 لیتر به ازای یک خانواده 5 نفره است.

مثال: یک آپارتمان 4 واحدی با 20 نفر جمعیت در تهران بر اساس اعلام شرکت آب و فاضلاب به یک مخزن 1000 لیتری برای ذخیره نیاز دارد. این میزان بنابه توصیه سازمان نظام مهندسی 1500 لیتر می باشد.

  در صورتی که شما پیش بینی می کنید ممکن است بیش از یک روز در ایام خاصی از سال با قطعی آب شبکه شهری مواجه باشید می بایست تعداد روزها را ضربدر تعداد نفرات و ضربدر 150 لیتر (سرانه مصرف هر فرد) کنید تا حجم منبع ذخیره مورد نیاز به دست آید.

همچنین برای محاسبه حجم آب ذخیره برای هر نوبت آبیاری (هفته ای یک بار ) به ازای هر متر مربع فضای سبز حداقل 5 لیتر در نظر بگیرید.

2- جانمایی مخزن ذخیره آب : دومین گام تعیین محل نصب مخزن برآورد شده است. پس از اطمینان از جای گیری مخزن آب در محل نصب مسیر انتقال مخزن و گلوگاه های احتمالی را بررسی فرمایید. لازم به ذکر است سطحی که مخزن بر روی آن قرار می گیرید می بایست کاملا صاف ، یکدست و با شیب صفر باشد.

  برای نصب مخزن ذخیره آب در پشت بام ، محل انتخاب شده از نظر سازه ای می بایست تحمل وزن مخزن پر از آب را داشته باشد بنابر توصیه سازمان نظام مهندسی در مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان بهتر است حجم آب ذخیره مورد نیاز یک ساختمان به جای یک مخزن بزرگ در حداقل دو مخزن کوچکتر ذخیره شود به عنوان مثال در صورت نیاز به ذخیره 4000 لیتر آب در یک ساختمان بهتر است از دو مخزن 2000 لیتری استفاده کنید. این مسئله باعث می شود هنگام سرویس تاسیسات ساختمان ، آب ساختمان با رزرو نگه داشتن یکی از مخازن قطع نشود. همچنین با نصب تعداد مخازن بیشتر و کوچکتر همیشه توزیع بار بهتری در پشت بام خواهید داشت و این مسئله به استحکام ساختمان کمک به سزایی می کند.

  نصب مخازن به صورت موازی

نصب 3 عدد مخزن آب پلاستیکی به صورت موازی

 

پرسش های متداول

چگونه حجم مخزن ذخیره آب مورد نیاز خود را برآورد و محاسبه کنیم؟

به طور متوسط هر شهروند در 24 ساعت 150 لیتر آب مصرف می کند بر اساس توصیه سازمان نظارم مهندسی (مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان) می بایست همیشه آب مصرفی 12 ساعت را در ساختمان ذخیره داشت. مطابق اعلام رسمی آب و فاضلاب استان تهران ذخیره هر واحد حداقل 250 لیتر به ازای یک خانواده 5 نفره است.

انتخاب مکان مناسب و جانمایی مخزن ذخیره آب نیاز مند چه اطلاعاتی است؟

در ابتدا می بایست مکان هایی را که می توان در آن مخزن را نصب نمود را بررسی کرد و مسیری که از آن مخزن عبور می کند مانند درب ها، راهرو ها و راپله ها … تا به محل نصب برسد را در نظر بگیرید تا مخزن براحتی در مکان نصب قرار گیرد و همچنین اطلاع از اشکال و انواع مخازن که در فروشگاه مخزن آب دات کام  موجود است بسیار مهم می باشد زیرا باعث می شود مناسب ترین خرید را متناسب با نیاز و شرایط ساختمانی خود تهیه نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *