بروزرسانی:جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

تنها 5 درصد آب سد لار باقی مانده است

به گزارش تسنیم، سد لار در سال 1361 در استان مازندران و در فاصله 75 کیلومتری از تهران و 100 کیلومتری شهر آمل احداث شده است. ذخایر آبی این سد که یکی از 5 سد اصلی تأمین آب شرب استان تهران است نسبت به دیگر سدهای این استان از وضعیت بسیار نامطلوبی برخوردار است.

حجم مخزن این سد 960 میلیون مترمکعب است، اما از این حجم بزرگ در حال حاضر فقط 48 میلیون و 909 هزار مترمکعب آب در پشت این سد ذخیره شده است. از اینرو، اکنون 5 درصد حجم دریاچه سد لار از آب پر است.

تراز آب در پشت سد لار در ارتفاع 2469 متر (نسبت به سطح آبهای آزاد جهان) قرار دارد. این در حالی است که کف تونل انتقال آب از دریاچه سد به شبکه های آب شهر تهران در تراز 2472 متر قرار دارد. به عبارتی اکنون تراز آب پشت سد لار از کف دهانه آبگیر تهران، 3 متر پایین تر است.

مسئولان آب منطقه ای تهران برای تزریق آب پشت سد به شبکه تهران، این اختلاف سه متری را با نصب تجهیزات پمپاژ آب جبران کرده اند و اکنون آب در پشت سد لار با استفاده از پمپاژ به تونل آبگیر هدایت می شود تا به شبکه مصرف شرب تهران تزریق شود.

در حال حاضر از مخزن سد لار فقط 3 مترمکعب آب در هر ثانیه بابت شرب به شبکه مصرف پایتخت ارسال می شود.

گفتنی است، سد لار سالهاست که با مشکل فرار آب مواجه است که در این خصوص مقرر شده با جمع آوری آب از چشمه های پایین دست و محل های فرار آب، تونلی به طول 29 کیلومتر جهت انتقال فرار آب سد لار به سد لتیان احداث شود.

منبع: تابناک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *