بروزرسانی:پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

غیر قانونی بودن نصب مستقیم پمپ بر روي کنتور و يا شبکه توزيع آب

  آیا نصب مستقیم پمپ بر روی کنتور یا شبکه توزیع آب کاری قانونی است؟  ” به گفته ي مدير عامل آبفا با مشترکيني که به صورت مستقيم اقدام به نصب پمپ بر روي کنتور و يا شبکه توزيع آب کنند، برخورد قانوني خواهد شد. هر مشترکی که به دلیل افت فشار شبکه نیازمند استفاده از پمپ برای تقویت فشار آب داخل ساختمان باشد حتمی می بایست بین پمپ و کنتور از مخزن ذخیره آب استفاده کند.  “

 ((طبق بند 2-34-4 آیين نامه عملياتي و شرايط عمومي تعرفه هاي آب و فاضلاب كه طي نامه شماره 10/33/43344 مورخه 86/6/10 وزير محترم نيرو ابلاغ شده است، در موارديکه در شبکه افت فشار و يا کمبود آب وجود دارد مشترک اجازه نصب پمپ بر روي شبکه آب شهري به طور مستقيم را نخواهد داشت و در صورت تخلف، شرکت نسبت به قطع انشعاب آب تا برچيدن پمپ اقدام خواهد نمود.))

از جمله مشکلاتی که نصب مستقیم پمپ بر روی کنتور آب می تواند ایجاد کند:

1- نشان دادن مصرف غیر واقعی بر روی کنتور آب و تحمیل آب بهای بسیار بیشتر از مقدار واقعی مصرف به مشترکین (در مواقع افت فشار آب به دلیل مکش پمپ آب به همراه مقادیر زیادی هوا و کف از کنتور عبور می کند)

2- ایجاد فشار منفی ناشی از کارکرد تعداد زیادی پمپهای خانگی بر روی شبکه آب شهر موجب مکیده شدن آب سطحی آلوده به فاضلاب خانگی در نقاطی می شوند که شبکه آب شهری دارای شکستگی و یا دارای نشتی است.

با وجود هشدارهاي داده شده توسط سازمان آب ، هنوز جيره بندي در تهران اجرا نشده است. قطعي آب نيز اتفاق نيفتاده اما در بعضي از مناطق، شهروندان با افت فشار مواجه هستند.

به گزارش ابتکار، در مجتمع ها، ساکنان طبقات بالاتر از نرسيدن آب گلايه دارند و مي گويند بايد منتظر نيمه شب بمانند تا با تمام شدن استفاده طبقات پايين انها بتوانند از آب لوله کشي استفاده کنند. نواب يکي از مناطقي ست که ساکنان آن با اين مشکل روبرو هستند. به گفته مدير عامل آبفا، تامين فشار آب تا سه و چهار طبقه به عهده شرکت آب و فاضلاب است و در ساختمان‌هاي با بيش از آن به عهده مشترک است و مشترک بايد با تعبيه درست پمپ و مخزن نسبت به تامين فشار آب براي طبقات بالاتر اقدام کند. اما مشکل فقط مجتمع ها نيستند و افرادي که در خانه هاي ويلايي يا زير چهار طبقه هم زندگي مي کنند به خاطر در نظر گرفتن منافع شخصي و بي اعتنايي به مشکلاتي که براي ديگران ايجاد مي کنند اقدام به نصب پمپ بر روي کنتور آب مي کنند.

يکي از شهروندان مي گويد: اتفاق عجيبي که چند روز گذشته افتاد اين بود که با قطع شدن برق، آب به لوله ها برگشت. اين مسئله گوياي اين است که استفاده از پمپ هاي آب تا چه ميزان در شهر شايع شده. تامين آب شهري با جمعيت و موقعيت آب و هوايي تهران کار ساده اي نيست با توجه به نبود رودخانه هاي دائمي در اطراف پايتخت و وابسته بودن آب شهر به ميزان ذخاير سدي امکان به وجود آمدن بحران امسال بيشتر از سال هاي قبل است. حالا اينکه عده اي سودجو با استفاده از پمپ اين مشکل را تشديد کنند با توجه به بحراني بودن وضعيت آب نياز به برخورد دارد، در شرايط عادي مي توان از کنار اين مسئله گذشت اما به وضعيت اين روزهاي پايتخت نمي توان عنوان عادي ا طلاق کرد. آب در تهران به موقعيت ” مايع حيات ” بازگشته و کم آبي يک بحران جدي ست.

بعضي از شهروندان منتظر نمي مانند تا ببينند قرار است آب جيره بندي شود يا نه؟ آنها از قبل فکر همه جا را کرده اند و با اينکه هنوز خبري از جيره بندي يا افت محسوس فشار آب نيست، پمپ هاي آب را تهيه کرده اند. اين رفتار به جز منفعت طلبي اسم ديگري ندارد و شرکت برق، آب، يا هر نهاد ديگري که در اين مورد مسئوليت دارد بايد وارد عمل شده و اجازه ندهد بعضي با ضايع کردن حقوق ديگران، آبي که قرار است به صورت يکسان در اختيار همه قرار بگيرد را با کمک وسيله اي به اسم پمپ مصادره کنند. با از راه رسيدن گرم ترين روز هاي سال پيشگيري از چنين منفعت طلبي هايي براي جلوگيري از بروز مشکل در پخش آب ضروري به نظر مي رسد.

به گفته ي مدير عامل آبفا با مشترکيني که به صورت مستقيم اقدام به نصب پمپ بر روي کنتور و يا شبکه توزيع آب کنند، برخورد قانوني خواهد شد. هر مشترکی که به دلیل افت فشار شبکه نیازمند استفاده از پمپ برای تقویت فشار آب داخل ساختمان باشد حتمی می بایست بین پمپ و کنتور از مخزن ذخیره آب استفاده کند. تشخيص و برخورد قانوني با اين مشکل کار ساده اي به نظر نمي رسد و حل اين معضل بيشتر به مسئوليت شناسي شهروندان بر مي گردد،اينکه ما قرار است در کنار يکديگر زندگي کنيم و استفاده بيشتر و غير قانوني آب به معني زير پا گذاشتن حقوق همسايه ها و ساير شهروندان است.

 

پرسش های متداول

نصب مستقیم پمپ بر روی کنتور آب (یا لوله کشی آب شهری) چه مشکلاتی را بوجود می آورد؟

1- نشان دادن مصرف غیر واقعی بر روی کنتور آب و تحمیل آب بهای بسیار بیشتر از مقدار واقعی مصرف به مشترکین 2- ایجاد فشار منفی ناشی از کارکرد تعداد زیادی پمپ های خانگی بر روی شبکه آب شهر موجب مکیده شدن آب سطحی آلوده به فاضلاب خانگی در نقاطی می شوند که شبکه آب شهری دارای شکستگی و یا دارای نشتی است.

17 thoughts on “غیر قانونی بودن نصب مستقیم پمپ بر روي کنتور و يا شبکه توزيع آب

  1. کبیری میگوید:

    سلام.. ما الحمدالله تانک و پمپ داریم… و به صورت قانونی که آب شهر وارد تانک و بعد پمپ اون را به لوله های منزل میده….
    ولی سوالی برایم پیش اومده این که کسی که اومد برامون وصل کرد… برای این که سریع تانک پر بشه از این طریق استفاده کرد که به وسیله پمپ، تانکر را آب کرد که کار غیر قانونی و شرعا حرام هست…
    من الان بیم دارم که نکنه الان هم اینطوری باشه یعنی وقتی تانک خالی میشه پمپ اونا پر کنه، چون اگه اینطور باشه حق الناس میشه و غیر قانونی و شرعی حرام….
    ولی شک دارم نمیدونم ازشون هم که به طور غیر مستقیم میپرسم درست جواب نمیده همونی که وصل کرده..
    و من میخام بدونم اصلا این طوری وجود داره؟

  2. محمدرضا میگوید:

    با اداره آب و فاضلاب (آبفا) منطقه خود تماس بگیرید و شکایت خود را اعلام بفرمایید.

  3. ناشناس میگوید:

    سلام برای گزارش این تخلف به کجا باید اطلاع دهیم و شکایت کنیم؟ از بی آبی کلافه شدیم در حالی که همسایه ها بی رویه آب رو هدر میدن و پمپ رو مستقیم وصل کردند .

  4. مدیر میگوید:

    سلام علاوه بر پیلوت فضای زیرپله و پشت بام هم جزو مکانهای متداول نصب مخزن آب هستند لطفا بررسی فرمایید

  5. مدیر میگوید:

    سلام. نصب مستقیم پمپ به لوله های آب شهری جدا از اینکه ممکن است توسط سازمان آبفا جریمه شوید مشکلات دیگری نیز به وجود می آورد که پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را مطالعه فرمایید.
    راههای افزایش فشار آب ساختمان

    برای نصب مخزن شما می توانید بر روی پشت بام و یا حتی داخل واحد خودتان اقدام به مکان یابی و نصب مخزن کنید.

  6. سیروس میگوید:

    سلام–من درواحددوم یه ساختمان 2واحدی ساکن هستم–ووقتی ماشین رادرحیاط پارک میکنم–اصلاجای رفت وآمدنیست –ومحلی هم حتی برای نصب مخزن–درحدکوچک هم نمیباشد–تکلیف چیست؟میتوانم ازپمپ بصورت مستقیم به عنوان یک مورداستثنایی استفاد کنم–وسازمان به دلیل مورداستثنابپذیرد؟–متشکرم

  7. مردم میگوید:

    آقا چطوری باید پیگیری کرد ؟ همسایه ما رو برا خودش پمپ گذاشته آب طبقات بالا رو کاملاً میکشه سمت خودش دمشون گرم قانون گذاشتن چون اگه نبود مجبور بودم مستقیماً شبانه برم دستگاهشو بیارم پایین ! اگه یه آموزشی در مورد پیگیری بود بهتر میشد ولی فردا زنگ میزنم نیروی انتظامی و سازمان آب

  8. مدیر میگوید:

    اتصال مستقیم پمپ به شبکه باعث می شود کنتور آب، مصرف بسیار بیشتری را نشان می دهد و در دراز مدت هم کنتور و هم پمپ خراب می شوندضمن اینکه اینکار موجب می شود با ایجاد فشار منفی در شبکه لوله های شهری درنقاطی که به صورت طبیعی نشتی ناشی از فرسودگی لوله ها وجود دارد آب آلوده اطراف لوله به داخل شبکه مکیده شود و سلامت شما و دیگر شهروندان را به خطر بیاندازد.به علاوه این کار باعث می شود فشار آب همسایگان شما نیز کاهش پیدا کند. همچنین مخزن آبی که به کنتور متصل می شود می تواند به راحتی در ساعات کم مصرف (مثلاً شبها) پر شده و مصرف روزانه شما را فراهم کند و همچنین فشار کمتری به پمپ شما وارد شود. در کل آب ذخیره شده در مخزن به هیچ عنوان هدر نمی رود بلکه ذخیره ایست برای شما تا حتی در صورت قطعی آب تا مدت زمانی نیازهای ضروری شما را تامین نماید.

  9. رضا میگوید:

    ما در خوزستان و شهر اهوازیم! اینجا پمپ رو مستقیم به کنتور اب متصل میکنن یه پمپ کوچک با مخزن ضخیره اب روی پمپ! گزاشتن پمپ اب بعداز مخزن کار بسیار اشتباهیه! کاربر خانگی میخاد یه مخزن بسیار بزرگ به کنتور اب بزاره و بعدش یه پمپ اب بزرگ که مستقیم به مخزن اب متصله . این ضررش بیشتره یعنی کاربر هم اب توی مخزن ضخیره میکنه و هم از اون طرف اب وارد مخزن میشه1
    اگر بزارن کاربر پمپ اب مستقیم به کنتور وصل کنه خیلی بهتره چون یه پمپ اب کوچیک اینجوری خوب جواب میده . لازم نیس بعد مخزن بزرگی که گزاشتن یه پمپ خیلی بزرگ هم بزارن و اینجوری هرکی کلی اب توی مخزن منزلش ضخیره میکنه و اینجوری خیلی بیشتر یه ضضر سازمان اب هست!

  10. محمد میگوید:

    با سلام
    واحد بنده در طبقه چهارم از یک ساختمان چهار طبقه تک واحدی در سرسبیل می باشد، که مستاجر بنده از قطعی آب و شدت پایین رنج میبرد. گذاشتن پمپ همراه با منبع به صورت مشترک مشکلی که ندارد؟ و اگر که مشکلی ندارد 2 تا از واحد ها در گذاشتن پمپ ممانعت میکنن، من چه کار قانونی باید انجام بدم که این دو واحد همکاری کنن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *