مخزن ذخیره و نگهداری اسید نیتریک

مخزن Master Tank Plastonic ویژه ذخیره اسید نیتریک از جنس پلی اتیلن به گونه ای طراحی و تولید شده است که بتواند به خوبی این ماده ی بسیار خورنده را ذخیره سازی کند و در برابر فشار ناشی از چگالی این ماده مقاومت کافی را داشته باشد.

مخزن ذخیره اسید نیتریک

انواع مخازن سری Master Tank Plastonic :

1- مخازن فوم دار مستر تانک : این مخازن قادر به تحمل دماهای بالاتر تا 80 درجه سانتی گراد هستند.

2- مخازن ویژه نصب میکسر و مقاوم در برابر خوردگی و سایش مستر تانک XLPE : این مخازن دارای مقاومت بالایی هستند و می توانند برای نصب میکسر مورد استفاده قرار گیرند. البته وزن شاسی میکسر نباید روی مخزن قرار گیرد.

3- مخازن Master Tank سفارشات خاص صنعتی: این مخارن متناسب با نیاز شما از نظر مقاومت دمایی ، مقاومت در برابر سایش و مقاومت مکانیکی طراحی و ساخته می شوند.

    قیمت بسیار بسیار مناسب تر مخازن Master Tank  پلاستونیک نسبت به مخازن استیل 316 این مخازن را به یکی از بهترین و اقتصادی ترین گزینه ها نزد صنعتگران تبدیل کرده است.

   مخزن ذخیره اسید نیتریک پلاستونیک، به صورت ویژه و تقویت شده تولید شده و قابلیت ذخیره سازی اسید نیتریک با غلظت حداکثر 30% و با دمای نگه داری حداکثر 40 درجه سانتی گراد را دارد. برای نگهداری اسید نیتریک در غلظتهای بالاتر مخازن مستر تانک شبکه ای شده XLPE و یا Plastonic Cross Linked Tanks گزینه خیلی بهتری هستند و تحمل دمایی به مراتب بالاتری دارند.

برای تولید مخزن اسید نیتریک از پلی اتیلن HDPE3840 درجه یک استفاده شده و به گونه ای طراحی و تولید شده است که بتواند به خوبی این ماده ی بسیار خورنده را ذخیره سازی کند و در برابر فشار ناشی از چگالی این اسید مقاومت کافی را داشته باشد. در صورت نیاز برای غلظتهای بالاتر اسید نیتریک می توانید از مخازن شبکه شده پلاستونیک ( XLPE) تهیه فرمایید.

مخزن ذخیره و نگهداری اسید نیتریک به صورت پیش فرض به صورت بی رنگ تولید می شود. امکان تولید به صورت سفارشی در سایر رنگها نیز امکان پذیر است.

نیتریک اسید

    نیتریک اسید بعنوان تیزاب یا اسید آزوتیک شناخته می‌شود. فرمول مولکولی آن HNO3 می‌باشد و با چگالی 1.51 g/cm³می­باشد.  در حالت خالص، این ماده کاملا بی‌رنگ است ولی انباشتگی اکسیدهای نیتروژن در داخل آن کمی به آن رنگ زرد می‌دهد. گازهای خارج شده از این مایع رطوبت گیر به آن یک بوی نامطبوع می‌دهد. این اسید قوی به شدت در آب حل می‌شود.  این ماده در صورت قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید تغییر رنگ داده و به رنگ قهوه ای در میآید.

   اسید نیتریک جزو اسید های بسیار قوی، در بازار مصرف به شمار می رود که بسیار خورنده و سمی است. این اسید به گروه اسید های معدنی متعلق می باشد که در صورت خالص بودن بی رنگ است اما با گذر زمان به دلیل تجمع اکسید های نیتروژن به رنگ زرد مایل می شود. این اسید در صنایع مختلف صنعتی و آزمایشگاهی کاربرد های بسیار دارد وهمچنین جزو مواد اولیه ضروری در صنایع مختلف می باشد.

  • فرمول شیمیایی: HNO3
  • جرم مولی: ۰۱/۶۳ گرم بر مول
  • شکل ظاهری: مایع بی رنگ
  • انحلال پذیری در آب: به هر نسبت در آب محلول است.
  • قدرت اسیدی: ۴/۱-
  • چگالی: ۵۱۲۹/۱ گرم بر سانتی متر مکعب
  • نقطه ذوب: ۴۲- درجه سلسیوس(۴۴- درجه فارنهایت؛ ۲۳۱ کلوین)
  • نقطه جوش: ۸۳ درجه سلسیوس(۱۸۱ درجه فارنهایت؛ ۳۵۶ کلوین) محلول ۶۸ درصد جرمی در ۱۲۱ درجه سانتی گراد می جوشد.

کاربردها

  • از این ماده در هوا فضا، ، صنعت تولید مواد منفجره، در تولید کودهای شیمیایی از قبیل نیترات کلسیم و نیترات آمونیوم، ساخت انواع نمک­های نیترات و همچنین در ساخت رنگینه ها و دارو ها و برای خالص سازی اناع فلزات بکار گرفته می­شود.

ریسک نگهداری

  • این اسید غیر قابل اشتعال در غلظت های بالا، يك اكسيدكننده بسیار قوي و خطرناک است و در تركيب با مواد سوختي و الكل ها ايجاد گرما مي­كند. و با عوامل احيا كننده و يا مواد آلي قابل احتراق مي تواند واكنش دهد و بسوزد و يا منفجر شود.
  • حتی تماس گازهای آن با چشم سبب سوختگي شديد چشم و تماس آن با پوست موجب سوختگی شدید پوست می­شود ( بسیار خطرناک ).

روش نگهداری اسید نیتریک در مخازن Master tank پلاستونیک

  • از مخازن پلی اتیلن تقویت شده HDPE برای نگهداری نیتریک اسید داری حداکثر 40 درجه سانتی گراد می­توان استفاده نمود و بهتر است هر دو سال برای تعویض مخازن نگهداری اسید نیتریک اقدام نمود. برای نگهداری اسید نیتریک در غلظتهای بالاتر از 50 درصد  مخازن مستر تانک شبکه ای شده XLPE و یا Plastonic Cross Linked Tanks گزینه خیلی بهتری هستند و تحمل دمایی به مراتب بالاتری دارند.
  • نصب مخزن باید بر روی بتن با سطح نرم و صاف، آسفالت  و یا ورقه فولادی کاملا صاف و یکنواخت باشد .  از اتصال نردبان به مخزن  جلوگیری کنید . وزن هیچ سازه ای نباید به مخزن تکیه داده شود.
  • وزن شیرآلات و لوله های متصل به فیتینگهای مخزن باید به کمک پایه کاملا مهار گردد.
  • جنس اتصالات بکار رفته در مخازن برای نگه داری این ماده ، پلی اتیلن و پلی وینیل کلراید است و از گسکت­هایی از جنسوایتون  برای آب بندی استفاده می ­شود.
نام مادهنوع رزینچگالیجنس اتصالاتجنس گسکت­ها
نیتریک اسیدپلی اتیلن13 /2 g/cm3PVC-PEوایتون
Summary
product image
Author Rating
1star1star1star1star1star
Aggregate Rating
5 based on 1 votes
Brand Name
پلاستونیک Plastonic Master Tanks
Product Name
Plastonic Master Tanks
Price
ريال 199000000
Product Availability
Pre-Order Only

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *