محاسبه حجم مخزن مورد نیاز برای یک واحد مسکونی :

    ابتدا حجم آب مورد نیاز را محاسبه نمایید . در شهر تهران مطابق اعلام آبفا یک خانواده 5 نفره نیاز به داشتن حجم ذخیره ای برابر 250 لیتر قبل از پمپ می باشد. یعنی هر فرد 50 لیتر، این میزان می تواند در شهرهای مختلف متفاوت باشد. ساعات قطعی آب ، میزان فشار شبکه شهری و … از آیتمهای تعیین کننده حجم ذخیره سازی قبل از پمپ می باشند. در صورتی که نیاز باشد کل مصرف یک روز را برای هر نفر ذخیره داشته باشید می توانید به ازای هر نفر 150 لیتر در نظر بگیرید. یعنی یک خانواده 5 نفره 750 لیتر.

images (1)

انتخاب مخزن با ابعاد مناسب :

   در جدول مخازن حجم مورد نیاز خود را پیدا کنید. حجم مورد نیاز شما می تواند به صورت مخزن افقی ، عمودی و یا مکعبی (کتابی) در جدول محصولات وجود داشته باشد. ابعاد همه آنها را یادداشت فرمایید. در مخازن عمودی فقط قطر و ارتفاع را ملاک قرار دهید. منظور از طول در مخازن عمودی ارتفاع محل آبگیری مخزن می باشد. سپس فضاهای در دسترس برای نصب تجهیزات مانند مخزن ذخیره و پمپ را بررسی فرمایید. توجه فرمایید ابعاد محل نصب مخزن و همچنین ابعاد مسیر انتقال مخزن تا محل نصب می بایست متناسب با انتخاب شما باشد.

download

 

فقط در مکانهای کم نوری که امکان رشد هیچگونه گیاهی وجود ندارد از مخازن تک لایه استفاده فرمایید. مخازن سه لایه به دلیل ممانعت از عبور نور به داخل مخزن فرصت رشد را به جلبکها نمی دهند.

برای انتخاب مخزن مناسب موارد ذیل را مد نظر داشته باشید:

1- در مکانهایی که نور مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد برای ذخیره سازی آب شرب و آتش نشانی از مخازن سه لایه استفاده فرمایید.

2- متناسب با حجم آب ذخیره مورد نیاز و ابعاد محل نصب مخزن و گلوگاههای مسیر انتقال این محصول به محل نصب، مخزن و منبع مورد نظر را انتخاب فرمایید.

3- از استحکام سازه زیر مخزن برای نگهداری وزن مخزن و آب داخل آن مطمئن شوید.

4-سطح زیر مخزن باید صاف و یکدست و بدون پستی و بلندی باشد مانند کف سیمانی پارکینگ یا کف موزاییک شده.

5-اتصالات بین پمپ و مخزن را به گونه ای انتخاب کنید تا لرزش ناشی از کارکرد پمپ باعث آسیب به محل اتصال فیتینگ به مخزن نشود.(استفاده از لرزه گیر یا استفاده از دو عدد زانو در مسیر انتقال آب بین مخزن و پمپ)

6- در هنگام خرید و سفارش مخزن و ملزومات حتمی فروشنده را در خصوص قطر ورودی ، خروجی فیتینگ ها و شناور(قطع کن مکانیکی ) مطلع سازید. بدیهی است در صورت عدم مشخص نمودن موارد فوق مخزن به صورت خام و بدون ورودی و خروجی به شما فروخته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *