بروزرسانی:چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مخزن ذخیره آب آتش نشانی

مخزن ذخیره آب آتش نشانی

مخزن ذخیره آب آتش نشانی میبایست حداقل آب مورد نیاز 50 % کل جعبه های آتش نشانی ( شیلنگ قرقره ها) را برای مدت 15 دقیقه تامین نماید .

بعنوان مثال اگر در هر یک از طبقات ساختمان از یک شیلنگ قرقره استفاده شود حجم مخزن ذخیره آب آتش نشانی مطابق جدول زیر خواهد بود . طبیعتا در صورت افزایش تعداد جعبه های آتش نشانی ( متناسب با افزایش متراژ و … ) حجم مخزن ذخیره نیز به همان نسبت افزایش خواهد داشت.

در سیستمهای آتشنشانی و اطفا حریق دارای آبپاش یا اسپرینکلر نیز حجم مخازن باید طوری انتخاب گردد تا حداق به مدت 10 الی 15 دقیقه آب مورد نیاز اسپرینکلر ها را تامین کند.

تعداد طبقات سازه ایحداقل حجم مخزن مورد نیاز (لیتر )بهترین پیشنهاد
42400مخزن 3000 لیتری
53000مخزن 3000 لیتری
63600مخزن 4000 لیتری
74200مخزن 5000 لیتری
84800مخزن 5000 لیتری
954002 عدد مخزن 3000 لیتری
1060002 عدد مخزن 3000 لیتری
1166002 عدد مخزن 3000 لیتری
1272002 عدد مخزن 4000 لیتری
1378002 عدد مخزن 4000 لیتری
1484003 عدد مخزن 3000 لیتری
1590003 عدد مخزن 3000 لیتری

اتصال ورودی منبع آب آتش نشانی ساختمان ها معمولاً 3/4 یا 1 اینچ انتخاب می شود و خروجی باید یک و یک دوم اینچ به بالا باشد. ضمن اینکه برای جلوگیری از رشد جلبک و گرفتی اتصالات ورودی و خروجی بهتر است از مخازن آب آتش نشانی سه لایه استفاده شود. مخازن سه لایه با دارا بودن لایه تیره رنگ جلوی ورود نور به داخل مخزن را می گیرد.

البته برخی از هموطنان مخازن آب آتش نشانی را در جاهای تاریکی مثل اتاق های تاسیسات، زیر زمین و غیره که هیچگونه روزنه نوری وجود ندارد نصب می کنند. در اینگونه موارد مخازن آب تک لایه نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

حجم منبع ذخیره آب آتش نشانی که در جدول فوق اعلام شد به صورت تقریبی بوده و ممکن است در شهر ها و محلات دیگر بسته به پارمترهای گوناگون کمی متفاوت باشند. به همین دلیل پیش از خرید منبع آب آتش نشانی برای ساختمان و یا کارگاه خود از اداره آتش نشانی در مورد میزان حجم مورد نیاز، اطلاع دقیق را کسب نمایید.

نکاتی پیرامون نصب مخزن آب آتش نشانی

سعی شود مخزن آب آتشنشانی در نزدیکی پمپ های آب نصب شود.

بهتر است مخزن ذخیره آب آتش نشانی و مخزن آب شرب با یکدیگر تجمیع شوند تا مشکلی بابت راکد ماندن آب مخزن آتش نشانی به وجود نیاید.

محل نصب مخزن آب آتش نشانی باید از حرارت بالا و سرمای شدید در امان باشد.

فضای کافی برای نصب مخزن آتش نشانی ندارید؟

ممکن است فضای دردسترس شما ابعاد کافی برای نصب مخزن آب با حجم مورد نیاز شما را نداشته باشد اما در بسیاری از موارد با کمی دقت بیشتر و انجام محاسبات ساده می توان از روش اتصال چند عدد مخزن با ابعاد کوچکتر استفاده کرد. برخی از مخازن آب همچون مخازن آب مکعبی و یا برخی از مخازن باریک عمودی می توانند با قرارگیری در فضاهای باریک و اتصال آنها به یکدیگر حجم آب مورد نیاز را تعمین نمایند.

لیست قیمت مخازن آب آتشنشانی

پرسش های متداول

چه نکاتی پیرامون نصب مخزن آب آتش نشانی می بایست رعایت کرد؟

مخزن ذخیره آب آتش نشانی می بایست حداقل آب مورد نیاز 50 % کل جعبه های آتش نشانی را برای مدت 15 دقیقه تامین نماید _ سعی شود مخزن آب آتشنشانی در نزدیکی پمپ های آب نصب شود. _ بهتر است مخزن ذخیره آب آتش نشانی و مخزن آب شرب با یکدیگر تجمیع شوند تا مشکلی بابت راکد ماندن آب مخزن آتش نشانی به وجود نیاید _ محل نصب مخزن آب آتش نشانی باید از حرارت بالا و سرمای شدید در امان باشد.

آیا زمانی که فضای کافی برای نصب مخزن آتش نشانی وجود نداشته باشد راهکاری وجود دارد؟

بله ، در بسیاری از موارد با کمی دقت بیشتر و انجام محاسبات ساده می توان از روش اتصال چند عدد مخزن با ابعاد کوچکتر استفاده کرد. برخی از مخازن آب همچون مخازن آب مکعبی و یا برخی از مخازن باریک عمودی می توانند با قرارگیری در فضاهای باریک و اتصال آنها به یکدیگر حجم آب مورد نیاز را تامین نمایند.

آیا می توان از یک مخزن آب هم به عنوان مخزن ذخیره آب شرب استفاده کرد و هم مخزن آب آتش نشانی؟

بله. می توان از یک مخزن هم برای ذخیره آب شرب و هم مخزن آتش نشانی استفاده کرد و سازمان آتش نشانی در این حالت نیز تاییدیه خواهد داد. لازم به ذکر است که در این حالت باید دو خروجی متفاوت که یکی از آنها سایز بزرگتری (معمولاً 2 اینچ) و دیگری کوچکتر ( معمولاً 1 اینچ) تعبیه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *