بروزرسانی:چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳

بائوباب درختی که دارای منبع آب است

درخت بائوباب منبع آب طبیعی

ذخیره سازی آب و استفاده بهینه از آن تنها مختص انسان ها نیست و حتی گیاهان و درختان نیز اقدام به ذخیره سازی آن برای استفاده در شرایط کم آبی و بی آبی می نمایند. یکی از جالبترین و عجیب ترین درختانی که در حجم بسیار زیاد می تواند اقدام به ذخیره سازی آب نماید درخت بائوباب است.

بائوباب ( باوباب ) یا  آدانسونیا درختی با ظاهری عجیب است که می تواند در فصول پر باران حجم قابل توجی آب را داخل تنه خود ذخیره کند. در درختان بزرگ این حجم آب می تواند به 120000 لیتر هم برسد. وقتی می گوییم مخزن آب یعنی در برخی گونه ها اگر تنه آن به ضخامت کافی سوراخ شود مثل یک مخزن آب از داخل آن آب بیرون می ریزد.

   نکته جالب این است که درخت در فصول خشک از این آب فقط برای زنده نگهداشتن خوذ و برگهای سبز و رویش برگهای جدید استفاده می کند. البته برای این منظور هم درصد بسیار کمی از آب ذخیره شده را استفاده می کند. این آب برای جوانه زدن و رشد استفاده نمی شود و رشد و جوانه زدن متکی به آبی است که مستقیما از ریشه جدب می شود و تا فصل بارندگی بعدی این فرآیند متوقف می ماند.

بیشتر گونه های این درخت در ماداگاسکار و آفریقا دارای پراگندکی است. گونه هایی از این درخت در شبه‌جزیره عربستان و در استرالیا نیز رشد می‌کنند. بلندی آن در گونه های مختلف متفاوت است و می تواند ۵ متر و در برخی گونه ها به ۳۰ متر نیز برسد . قطر تنه آن می تواند به ۷ متر نیز برسد در برخی گونه ها تا ۱۱ متر نیز گزارش شده است.برگهای آن در برخی مناطق استفاده خوراکی دارند. میوه آن هم اندازه نارگیل بوده و مملو از تخم و بذر گیاه است. بخش نرم میوه لعابدار و خوراکی است و طعمی ترش و شیرین دارد.

پوست فیبری این درخت اعجاب انگیز می تواند برای طناب و حتی بافت پارچه استفاده شود. برگها و میوه های آن نیز خوراکی اند و خواص دارویی دارند و تنه توخالی آن می تواند برای 40 نفر پناهگاه فراهم کند. عمر این درخت به بیش از 1000 سال نیز می رسد. مردم جنوب آفریقا از تنه‌های خالی این درخت برای خود خانه، حمام و کافی شاپ درست می‌کنند. با تمام این تفاصیل این درخت میوه‌ای دارد که بومیان آفریقا از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌های خود استفاده می‌کنند.

داخل درخت بائوباب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *