بروزرسانی:چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳

تولید مخزن پلی اتیلن به روش چرخشی چگونه انجام می شود؟

تولید مخزن پلی اتیلن

  در نگاه نخست تولید مخزن پلی اتیلن بسیار دشوار به نظر می رسد. بسیاری از هموطنان می پرسند چطور می توان این مخازن را به صورت سه لایه و یا چندلایه تولید کرد؟  چطور می توان مخزن پلی اتیلن ضد جلبک ساخت؟ چطور می توان این منبع های ذخیره سازی را کاملا آببند کرد؟ چگونه این مخازن پلاستیکی اینقدر محکم ساخته می شوند و چطور می توان آنها را در رنگهای متفاوت تولید کرد؟

  تولید مخازن پلی اتیلن یا همان تانکر های پلاستیکی در کارخانه های تولید کننده مخازن پلی اتیلن شامل مراحلی است که در ادامه با تفصیل بیشتری به آن خواهیم پرداخت .

مراحل تولید و ساخت مخازن پلی اتیلن

  برای ساخت مخزن پلی اتیلن ابتدا پودر پلی اتیلن رنگ شده را به همراه رنگ مجاز خوراکی داخل قالب ریخته و قالب را در زمان و دمای مناسب داخل کوره حرارت می دهند سپس قالب حین حرارت دیدن می چرخد تا پودر پلی اتیلن به صورت یکنواخت ذوب شده تا شکل قالب را به خود بگیرد و در انتها عمل چرخش در حین سرد نمودن قالب نیز ادامه می یابد تا محصول تولید شده شکل خود را تا زمان سرد و سخت شدن، حفط کند.

در ادامه قالب، تخلیه شده و محصول نهایی پس از پرداخت و حذف اضافات ، وارد بخش QC شود. پس از کنترل کیفیت مخزن وارد انبار محصولات شده و روانه بازار میگردد.آنچه عنوان شد توضیحی بسیار ساده از روند کلی در خط تولید مخازن پلی اتیلن به روش چرخشی یا دورانی است. در حال حاضر به صرفه ترین و ساده ترین روش تولید این روش است و سازندگان مخازن پلی اتیلن از آن استفاده می کنند در ادامه به صورت خلاصه مراحل تولید یک مخزن پلی اتیلن را با تفصیل بیشتری خدمتتان توضیح خواهیم داد.

ویدیو مراحل تولید مخازن پلی اتیلن در کارخانه پلاستونیک

مراحل تولید مخزن پلی اتیلن یا تانکر پلاستیکی به روش چرخشی یا دورانی

قالب گیری دورانی یا چرخشی

  1. آسیاب نمودن گرانول PE3840 :

    ماده اولیه به صورت گرانول پلی اتیلن Foodgrade از کارخانجات پتروشیمی به دست تولید کنندگان می رسد. گرانولهای پلی اتیلن 3840  به کمک آسیاب کاملا پودر می شوند. در صورت نیاز به تولید مخازن رنگی و یا سه یا چند لایه نیاز است پلی اتیلن با رنگهای مجاز خوراکی مانند TIO2 مخلوط شود. تیتانیوم دی اکساید یک رنگ خوراکی با خواص آنتی باکتریال است که به عنوان رنگدانه سفید در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. برای همگن نمودن رنگ و پلی اتیلن در ادامه این مخلوط از دستگاه اکسترودر عبور داده می شود.

  2. ریختن پودر پلی اتیلن داخل قالب :

    سازندگان مخازن پلی اتیلن معمولاً از قالب های دو تکه یا بیشتر استفاده می کنند. معمولا محل اتصال دو تکه قالب به صورت درز در سطح بیرونی مخازن پلی اتیلن تولید شده قابل تشخیص می باشد. پس از پایان فرآیند حرارت دادن قالب ، دو تکه قالب از هم باز شده و محصول از آن خارج می شود.

    در صورتی که نیاز باشد مخزن به صورت بی رنگ تولید شود در یک مرحله پودر پلی اتیلن رنگ نشده داخل قالب ریخته می شود و قالب به داخل کوره منتقل می شود. در صورتی که نیاز به تولید مخازن سه لایه باشد، این کار در سه مرحله انجام می شود. تا به نوبت لایه های رنگی به صورت یکنواخت بر روی قالب شکل گیرد. به عبارت دیگر قالب به دفعات از کوره خارج شده و پودر با رنگ و  وزن مناسب داخل آن ریخته می شود و مجددا قالب داخل کوره رفته و به چرخش ادامه می دهد.

  3. چرخش قالب داخل کوره :

    قالب حین حرارت دیدن حول دو محوز عمود بر هم به اندازه 360 درجه می چرخد. پودر داخل قالب حین چرخیدن قالب با تمام وجوه آن تماس پیدا خواهد کرد و در صورت رسیدن بدنه قالب به دمای مناسب بخشی از آن که مستقیم در تماس با سطح داغ قالب قرار می گیرد ذوب شده و به صورت یک لایه سطح داخلی قالب را می پوشاند. این فرآیند آنقدر ادامه می باشد تا تمام پودر ریخته شده داخل قالب حین چرخش دوب شده و به سطح داخلی قالب بچسبد.

  4. چرخش قالب حین سرد نمودن :

    حین سرد نمودن قالب در خارج از کوره عمل چرخش ادامه می یابد. این مساله نقش مهمی در حفظ شکل مخزن پلی اتیلن خواهد داشت. چرخش تا زمان سرد و سخت شدن مخزن ادامه می یابد. مخزن پس از سرد شدن به اندازه بسیار کمی مثلا یک یا دو درصد کوچکتر می شود. این پدیده شیرینکیج به نخلیه مخزن از قالب کمک می کند.

  5. پرداخت و حذف زائده ها:

    پس از خارج ساختن مخزن از داخل قالب زائده های اضافه برش داده می شود و مخزن وارد بخش QC یا کنترل کیفیت می شود.

  6. کنترل کیفیت :

    در بخش کنترل کیفیت علاوه بر کنترل ظاهری مخازن ، نمونه هایی از آنها برای آزمایشگاه ارسال می شود. در آزمایشگاه تستهای تحمل کشش ، ضربات مکانیکی و … به صورت دوره ای انجام می شود تا از کیفیت مخازن تولیدی اطمینان حاصل گردد.

  7. انتقال مخازن به انبار فروش کارخانه :

    پس از پاس شدن تست ها مخازن به انبار فروش کارخانه منتقل می شوند. نقل و انتقال مخارن داخل کارخانه به کمک لیفتراک انجام می گردد.

پرسش های متداول:

چطور می توان مخزن پلی اتیلن ضد جلبک تولید کرد؟

جلبک یک گیاه تک سلولی است و یکی از شروط اصلی حیات و تولید مثل در آن وجود نور است تا به کم فرآیند فتوسنتز جلبک غذای خود را فرهم سازد. در مخازن سه لایه پلاستونیک ، عدم وجود نور کافی در مخازن سه لایه پلاستونیک به واسطه وجود لایه مشکی میانی و تاریک شدن داخل مخزن ، امکان رشد و تکثیر را از جلبکها در داخل مخزن می گیرد.

چطور می توان مخازن را کاملا آببند کرد؟

به صورت کلی مخازن پس از تولید دارای سوراخ نبوده و کاملا آببند می باشند. برای تعبیه ورودی و خروجی روی مخازن در محل های مجاز آنها را به کمک گردبر نجاری سوراخ کرده و فیتینگ برنجی یا پلی اتیلنی نصب می شود. با کمی سفت نمودن مهره روی فیتینگ به خوبی آببند می گردد. لازم به توضیح است که درب مخازن به هیچ عنوان آببند و هوا بند نمی باشند و این مخازن برای فشار اتمسفریک تولید می شوند و فشار هوای بیرون و دورن مخزن باید یکسان باشد.

چگونه این مخازن پلاستیکی اینقدر محکم ساخته می شوند؟

به دلیل استفاده از پلی اتیلن HDPE مخازن پلاستونیک پس از رسیدن به دمای محیط کاملا سخت و محکم می شوند. استحکام این مخازن ناشی از ساختار مولکولی HDPE می باشد. لازم به ذکر است هر چه دمای بدنه مخزن افزایش یابد از سختی HDPE کاسته می شود. مخازن پلی اتیلن برای دماهای کمتر از 65 و 70 درجه سانتیگراد تولید می شوند.

در این مقاله روش تولید مخازن پلی اتیلن و مراحل تولید در خط تولید مخازن پلی اتیلن ذخیره آب و انواع مایعات شیمیایی را عنوان کردیم. با توجه به اینکه مخازن ذخیره برای مصارف خوراکی و بهداشتی نیز مورد استفاده قرار می گیرند، سازندگان مخازن پلی اتیلن باید تمامی استانداردها و الزامات بهداشتی را رعایت نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *