بروزرسانی:سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳

مخزن ذخیره و نگهداری پراکسی استیک اسید (وین اکساید)

مخزن ذخیره و نگهداری پراکسی استیک اسید (وین اکساید)

در این مقاله به معرفی مخزن ذخیره و نگهداری پراکسی استیک اسید که با عنوان مخزن ذخیره وین اکساید نیز شناخته می شود خواهیم پرداخت. در ابتدا این اسید را معرفی کرده و ویژگی هایی که مخزن ذخیره و نگهداری این اسید باید داشته باشد را بیان خواهیم کرد و در انتها چگونگی استفاده از آن و نحوه نگهداری صحیح آن در مخازن نگهداری اسید را بیان خواهیم کرد.

  اسید پراستیک (Peracetic acid) که در ایران با نام های پروکسی استیک اسید یا وین اکساید (VINOXIDE) شناخته می شود یک ماده شیمیایی فودگرید برای گندزدایی و ضد عفونی است که در حال حاضر از محبوبیت بالایی برخوردار است و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه این اسید در ایران به نسبت کشورهای پیشرفته کمتر مورد استفاده قرار می گیرد ولی در کشورهای اروپایی و آمریکایی به خاطر مزایایی که نسبت به مواد مشابه دارد بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است. این ماده گندزدای فود گرید در فرآیند شستشو و CIP مخازن و لوله های حمل مواد غذایی کاربرد فراوانی دارد. از مهمترین مزیتهای آن این است که نیاز به آبکشی ندارد.

   این اسید ایمن تر از هیپوکلریت سدیم و نسبت به سایر مواد شیمیایی نسبتا ارزان تر است، همچنین محلولی انعطاف پذیر است که کاربردهای گسترده ای دارد. شرکت ها از این ماده برای هر کاری اعم از پاک کردن و ضد عفونی کننده سطوح گرفته تا جلوگیری از کپک‌های قارچی استفاده می‌کنند و کارشناسان انتظار دارند که استفاده از این اسید همچنان به رشد خود ادامه دهد.

کاربردهای اسید پراستتیک

   اسید پراستتیک که از نظر شیمیایی با عنوان C2H4O3 شناخته می شود. این مخلوط یک مایع روشن اما بی رنگ و با pH نسبتاً کم 2.8 است. با بوي تند آن که مشابه اسيد استيك است، شناسايي می‌شود.

موارد کاربرد متداول

    اسید پراستتیک با اکسیداسیون غشای تک سلولی ها و میکروارگانیسم ها باعث تخریب ساختار غشایی و مرگ آنها می شوند. این ماده ضدعفونی کننده به سرعت الکترون ها را به میکروارگانیسم منتقل می کند و باعث غیرفعال شدن آن می شود. این اسید کاربردهای زیادی دارد ، اما در درجه اول در صنایع غذایی به عنوان ضد عفونی کننده و پاک کننده کاربرد دارد. این اسید از سال 1950 به عنوان روشی برای از بین بردن قارچ ها و باکتری ها از میوه و سبزیجات استفاده می شود و توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده به عنوان ضد میکروبی برای استفاده در سطوح سخت داخلی مورد تأیید قرار گرفته است. در تولید مواد غذایی، این اسید را می توان در گیاهان کشاورزی، مؤسسات غذایی و کارخانه های فرآوری لبنیات و پنیر یافت.

برخی از شرکت ها از اسید پراستتیک برای تصفیه آب و ضد عفونی کردن آب در برج های خنک کننده استفاده می‌کنند. اسید پراستتیک همچنین در تعدادی از مراکز بهداشتی و درمانی که در آن‌ها از ضد عفونی کننده تجهیزات مختلف پزشکی استفاده می شود، یافت می شود.

مخزن ذخیره و نگهداری پراکسی استیک اسید (وین اکساید)

   برای ذخیره وین اکساید یا همان پراکسی استیک اسید از مخازن کاملا ضد خوردگی باید استفاده شود. مخازن ضد خوردگی در میان عموم با عنوان مخزن ضد اسید نیز شناخته می شود و تفاوت هایی با سایر مخازن ذخیره مایعات دارد.  همچنین مانند هر مخزن نگهداری مایعات از استحکام مخزن و همچنین محل نصب آن اطمینان کافی وجود داشته باشد. با توجه به اینکه چگالی این اسید از آب بالاتر است توصیه می کنیم از مخازن سوپریور پلی اتیلنی استفاده نمایید. این مخازن در احجام مختلف در فروشگاه مخزن آب دات کام مخصوص نگهداری اسید و مایعات خوردنده عرضه می شوند .

   این اسید می‌تواند پوست و چشم را تحریک کند و قرار گرفتن در معرض آن به صورت طولانی مدت می تواند به ریه ها آسیب برساند. کسانی که بدون اقدامات ایمنی به صورت مداوم در محیطی بدون تهویه با این اسید کار می‌کنند ممکن است به آسم نیز مبتلا شوند. از آنجا که این اسید به عنوان یک ماده خطرناک طبقه بندی می‌شود، شما باید از اقدامات احتیاطی مناسب از جمله استفاده از مخازن ویژه نگهداری اسید پراستتیک استفاده کنید و برای جلوگیری از بروز مشکلات استنشاقی همیشه باید در محلی که دارای تهویه مطبوع مناسب است، این اسید ذخیره شود.

   توصیه می کنیم این اکسید کننده قدرتمند را با غلظت کمتر از 30 درصد در یک مخزن سوپریور پلی اتیلنی ذخیره و نگهداری نمایید و هر 3 سال نسبت به تعویض مخزن اقدام نمایید در غیر این صورت از مخازن تودرتو استفاده نمایید تا اگر مخازن حاوی اسید دچار هر گونه مشکلی گردید اسید به محفظه بزرگتر تخلیه شود تا ضمن رعایت نکات ایمنی ماده شیمایی شما نیز حفظ و قابل استفاده نگه داشته شود. پس از استفاده از اسید و تخلیه محفظه یا مخزن بزرگتر مخازن داخلی را جاگزین نمایید. این مخازن نیز توسط فروشگاه مخزن آب دات کام عرضه می شوند.

مخزن تودرتو پلی اتیلن ضد اسید

در صورت نشتی یا پارگی، اسید به محفظه بزرگتر مخزن تودرتو پلی اتیلن ضد اسید تخلیه می شود تا ضمن رعایت نکات ایمنی ماده شیمایی شما نیز حفظ و قابل استفاده نگه داشته شود.

 

سوال های متداول

کاربردهای اسید پراستتیک چیست ؟

این ماده ضدعفونی کننده به سرعت الکترون ها را به میکروارگانیسم منتقل می کند و باعث غیرفعال شدن آن می شود. این اسید کاربردهای زیادی دارد، اما در درجه اول در صنایع غذایی به عنوان ضد عفونی کننده و پاک کننده کاربرد دارد.

آیا می توان در مخازن پلی اتیلن پراکسی استیک اسید (وین اکساید یا اسید پراستیک) را ذخیره و نگهداری نمود؟

برای ذخیره و نگهداری پراکسی استیک اسید از مخازن کاملا ضد خوردگی یا همان مخازن ضد اسید پلی اتیلن باید استفاده شود. با توجه به اینکه چگالی این اسید از آب بالاتر است توصیه می کنیم از مخازن ضد اسید سوپریور پلی اتیلنی استفاده نمایید که در فروشگاه مخزن آب دات کام در ابعاد مختلف موجود می باشد.

 

 

Summary
product image
Author Rating
1star1star1star1star1star
Aggregate Rating
5 based on 1 votes
Brand Name
مخزن ضد اسید پلاستونیک
Product Name
مخزن ضد اسید پراکسی استیک اسید (وین اکساید)
Price
IRR 5000000
Product Availability
Available in Stock

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *