بروزرسانی:چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳

مخزن پلی اتیلن ذخیره و نگهداری هیپوکلریت سدیم

مخزن پلی اتیلن ذخیره و نگهداری هیپوکلریت سدیم

مخزن پلی اتیلن ذخیره و نگهداری هیپوکلریت سدیم ( با فرمول NaClO )، همانند سایر مخازن نگهداری اسید و مواد شیمیایی خورنده باید مقاومت کافی در برابر این مواد را داشته باشد. در این مقاله به معرفی مخازن پلی اتیلن سازگار با اسید خواهیم پرداخت و فاکتورهایی که باید قبل از خرید مخازن ذخیره سازی هیپوکلریت سدیم بدانید را بیان خواهیم کرد.

مخزن ذخیره و نگهداری هیپوکلریت سدیم رقیق:

    یکی از چالش های صنایع تولیدی مختلف و کارخانه ها، ذخیره سازی ایمن مواد شیمیایی و به صورت عمده اسید ها می باشد. مخازن پلی اتیلن هیپوکلریت سدیم گزینه ی مناسبی برای ذخیره سازی این قبیل مواد شیمیایی هستند. نگهداری مواد شیمیایی خورنده، خطرناک و اسیدی بسیار دشوار است زیرا در صورت ریختن یا نشت آن ها در مکان های صنعتی یا محل کار منجر به ایجاد حوادث فاجعه باری می گردند.

  هیپوکلریت سدیم یک نمونه از این مواد شیمیایی است که نیاز است نگهداری آنها با دقت بسیار بالایی انجام شود. در درجه اول توصیه می کنیم برای نگهداری این ماده از مخازن پلی اتیلن تودرتو استفاده کنید، تا در صورت نشت ماده از مخزن اول ( مخزن داخلی ) محلول داخل مخزن بزرگتر تخلیه شود تا ضمن حفظ آن از رها شدن آن در محیط نیز جلوگیری گردد. پس از مصرف و تخلیه مخزن بزرگتر می توان نسبت به جایگزینی مخزن داخلی با مخزن جدید اقدام نمود. راه حل دوم استفاده از مخازن سوپریور و تقویت شده است. البته این مخزن نیز باید در محل کاملا امنی قرار گیرند تا در صورت نشتی، مواد داخل آن به مسیر امنی هدایت شود. لازم به ذکر است که بهترین روش ذخیره سازی اسید، تلفیق دو روش فوق است؛ استفاده از مخازن پلی اتیلنی تقویت شده به صورت تو در تو .

    هیپوکلریت سدیم همچنین به عنوان یک سفیدکننده قوی شناخته می شود و از این ترکیب در ضدعفونی آب و تولید انواع مواد پاک کننده استفاده می شود. مخزن پلی اتیلن سوپریور هیپوکلریت سدیم و ماده داخل آن باید از اشعه ماورا بنفش حفظ شود ( مخزن در مکانی به دور از تابش خورشید نصب شود ) و درب مخزن کاملا بسته باشد. توجه فرمایید مخزن در جایی نصب شود که تهویه به درستی انجام شود .

فاکتورهایی که باید قبل از خرید مخازن ذخیره سازی هیپوکلریت سدیم رقیق به آن ها توجه داشته باشیم:

    مخازن پلاستیکی سوپریور ( ترجیحا تودرتو ) و مخازن گرانقیمت استیل ضد زنگ بهترین گزینه ها برای خرید هستند. مخازن پلی اتیلن HDPE سوپریور در این بین به دلیل قیمت بسیار ارزانتر نسبت به مخازن استیل، محبوبیت بیشتری در صنایع دارند. توجه فرمایید اکیدا از مخازن فولادی و گالوانیزه استفاده نکنید زیرا ضد خوردگی نبوده و با مواد سفیدکننده سازگار نیستند. البته مخازن فلزی با پوشش ضد خوردگی می توانند گزینه مناسبی باشند ولی مخدوش شدن این پوشش به هر دلیل می تواند عواقب خطرناکی را در پی داشته باشد.

مخازن تودرتو و یا به عبارت دیگر مخازن پلی اتیلن مجهز به مخزن داخلی یا ثانویه بسیار ایمن هستند. ماده شیمایی داخل مخزن کوچکتر نگهداری می شود که آن مخزن داخل مخزن پلی اتیلنی بزرگتر قرار داده می شود. در صورت هر گونه نشت مخزن، مواد داخل مخزن بزرگتر ریخته می شود. در این حالت می توان پس از مصرف یا تخلیه مخزن بزرگتر، نسبت به تعویض مخزن کوچکتر اقدام نمود.  این عامل از نشت مواد شیمیایی خطرناک در مقادیر زیاد جلوگیری می کند. همچنین در هنگام خرابی و نشتی، مخزن دوم به عنوان مخزن پشتیبان عمل می کند و از بروز اختلال در روند طبیعی کار جلوگیری می کند.

مخزن تودرتو پلی اتیلن ضد اسید

 

نکات ذخیره سازی هیپوکلریت سدیم

آنچه که بهتر است در مورد طراحی مخازن ذخیره سازی هیپوکلریت سدیم رقیق بدانیم را ذیلا خدمتتان توضیح می دهیم. طبیعتا برای نگهداری این ماده به صورت غلیظ باید استاندارهای صنعتی ویژه تری را رعایت فرمایید که در اینجا به آنها نمی پردازیم:

   برای ذخیره سازی هیپوکلریت سدیم به عنوان یک عامل اکسیدکننده قوی که دارای خورندگی بالایی است با چالش بزرگی مواجه هستیم، از این رو مخازن پلی اتیلن سوپریور ایمن ترین راه حل برای ذخیره سازی مواد شیمیایی هستند زیرا آن ها به طور خاص برای نگه داری این مواد طراحی شده اند.
ویژگی های مخازن پلی اتیلن سوپریور کاملا ضد خوردگی هستند. شما می توانید مخازن پلی اتیلن HDPE سوپریور استفاده کنید. مخازن پلی اتیلن با چگالی بالا به خاطر مقاومت در برابر ضربه و سازگاری با مواد شیمیایی بسیار ارزانتر و در نتیجه اقتصادی تر از مخازن استیل ضد اسید هستند.

برای اطمینان حاصل کردن از ایمنی مواد سفیدکننده حتی الامکان آنها را به صورت رقیق نگهداری کنید. توصیه شده است هیپوکلریت سدیم غلیظ را در دمای زیر 60 درجه فارنهایت یا 15 درجه سانتی گراد نگهداری کنید و استاندردهای لازم برای تهویه گازهای داخل مخزن را انجام دهید. حتی افزایش دمای 10 درصدی هم می تواند تاثیر چشمگیری در تجزیه این ماده داشته باشد. مطمئن شوید که تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از نفوذ اشعه ماواء بنفش انجام داده اید. مواد سفید کننده را جداگانه از مواد ناسازگار، مواد آلی و سایر مواد شیمایی نگه داری کنید.

 

سوال های متداول

ذخیره کردن و نگهداری هیپوکلریت سدیم چه شرایطی دارد؟

توصیه شده است هیپوکلریت سدیم غلیظ را در دمای زیر 60 درجه فارنهایت یا 15 درجه سانتی گراد نگهداری کنید و استاندردهای لازم برای تهویه گازهای داخل مخزن را انجام دهید. مطمئن شوید که تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از نفوذ اشعه ماواء بنفش انجام داده اید.

هیپوکلریت سدیم در صنعت چه کاربردی دارد؟

هیپوکلریت سدیم به عنوان یک سفیدکننده قوی شناخته می شود و از این ترکیب در ضدعفونی آب و تولید انواع مواد پاک کننده استفاده می شود.

آیا هیپوکلریت سدیم را می توان در مخزن پلی اتیلن ذخیره نمود؟

بله ذخیره سازی هیپوکلریت سدیم به عنوان یک عامل اکسیدکننده قوی که دارای خورندگی بالایی است همیشه چالش بزرگی بوده است، از این رو مخازن پلی اتیلن سوپریور ایمن ترین راه حل برای ذخیره سازی مواد شیمیایی هستند زیرا آن ها به طور خاص برای نگهداری این مواد طراحی شده اند.

 

Summary
Review Date
Reviewed Item
مخازن پلی اتیلن هیپوکلریت سدیم
Author Rating
51star1star1star1star1star

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *