بروزرسانی:چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳

منبع انبساط بسته یا منبع تحت فشار

منبع تحت فشار

معرفی منبع انبساط بسته منبع تحت فشار 

   منبع انبساط بسته که به آن منبع تحت فشار نیز می گویند، موجب می گردد تا در مصارف کوچک و کم حجم (باز کردن کوتاه مدت یک شیر آب)، کاهش فشار آب باعث نیاز به استارت مکرر پمپ نگردد. همچنین کمک می کند طبقات بالای ساختمان بتوانند آب را با فشار مناسب و یکنواخت دریافت نمایند.

  البته می توان این کار را به تنهایی و فقط با پمپ انجام داد، ولی موجب بالا رفتن هزینه برق و کوتاه شدن شدید عمر پمپ می گردد. به دلیل اینکه هر بار که شیر آب باز می شود پمپ شروع به فعالیت می کند، حتی اگر باز کردن شیر آب تنها برای چند لحظه باشد. توجه فرمایید روشن و خاموش شدن مداوم پمپ باعث استهلاک زودرس آن می گردد.

  برای همین است که از منبع انبساط بسته یا منبع تحت فشار، جهت جبران افت فشار سیال در طبقات بالایی بهره می برند. منبع انبساط بسته دارای ابعاد و حجم های متنوعی است و کارخانه های مختلف این منبع تحت فشار را در سایز های گوناگون تولید می نمایند. مثلا برای یک خانه سه طبقه یا سه واحده معمولا از منبع انبساط بسته ۴۰ تا ۵۰ لیتری استفاده می کنند. البته باید توجه داشته باشید که برای ساختمان های بزرگتر، محاسبه اندازه منبع تحت فشار به این راحتی نیست و نیاز به محاسبات دقیق مهندسی دارد. زیرا باید آب با فشار مناسب بین طبقات توزیع شود و هیچ کدام از واحد ها افت فشار آب نداشته باشند. عواملی که برای محاسبه ابعاد منبع انبساط بسته مورد استفاده قرار می گیرد شامل؛ ارتفاع ساختمان، توان پمپ و میزان دبی آن، تخمین میزان مصرف ساختمان و تعداد نفرات و … است.

برای اطلاع از قیمت منبع انبساط بسته با کارشناسان ما در بخش فروش تماس بگیرید.

معرفی منبع انبساط بسته منبع تحت فشار 

   منبع انبساط بسته که به آن منبع تحت فشار نیز می گویند، هنگامی که در مسیر جریان سیال قرار گیرد و همراه با پمپ بسته شود، موجب می گردد تا در مصارف کوچک و کم حجم کاهش فشار آب موب نیاز به استارت پمپ نگردد. به ویژه طبقات بالای ساختمان بتوانند آب را با فشار مناسب در بخش های مختلف ساختمان دریافت نمایند.

  البته می توان این کار را به تنهایی و فقط با پمپ انجام داد، ولی موجب بالا رفتن هزینه برق و کوتاه شدن شدید عمر پمپ می گردد. به دلیل اینکه هر بار که شیر آب باز می شود پمپ شروع به فعالیت می کند، حتی اگر باز کردن شیر آب تنها برای چند لحظه باشد.ت وجه فرمایید روشن و خاموش شدن مداوم پمپ باعث استهلاک زودرس آن می گردد.

  برای همین است که از منبع انبساط بسته یا منبع تحت فشار، جهت جبران افت فشار سیال در طبقات بالایی بهره می برند. منبع انبساط بسته دارای ابعاد و حجم های متنوعی است و کارخانه های مختلف این منبع تحت فشار را در سایزهای گوناگون تولید می نمایند. مثلا برای یک خانه سه طبقه یا سه واحده معمولا از منبع انبساط بسته ۴۰ تا ۵۰ لیتری استفاده می کنند. البته باید توجه داشته باشید که برای ساختمان های بزرگتر، محاسبه اندازه منبع تحت فشار به این راحتی نیست و نیاز به محاسبات دقیق مهندسی دارد. زیرا باید آب با فشار مناسب بین طبقات توزیع شود و هیچ کدام از واحد ها افت فشار آب نداشته باشند. عواملی که برای محاسبه ابعاد منبع انبساط بسته مورد استفاده قرار می گیرد شامل؛ ارتفاع ساختمان، توان پمپ و میزان دبی آن، تخمین میزان مصرف ساختمان و تعداد نفرات و … است.

برای اطلاع از قیمت منبع انبساط بسته با کارشناسان ما در بخش فروش تماس بگیرید.

منبع تحت فشار تیوپی و دیافراگمی

 

  در منبع انبساط بسته تیوپی و یا دیافراگمی، برای افزایش یا کاهش فشار داخل منبع به آن آب تزریق می گردد و  یا از مخزن خارج می شود. منبع تحت فشار دیافراگرامی در واقع دو بخش دارد که یک بخش خالی است و بخش دیگر با هوا یا نیتروژن پر می گردد و یک دیافراگم لاستیکی که قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد دو بخش ذکر شده را از یکدیگر جدا می کند. قسمتی که با گاز یا هوا پر شده، فشار معینی دارد و هنگامی که در بیشترین حالت تراکم قرار می گیرد، حداکثر میزان فشار را متحمل می شود. قسمت خالی مخزن تحت فشار به وسیله افزایش حجم آب انبساط پیدا می کند. آب ذخیره شده در منبع انبساط بسته، باعث می شود تا دیافراگم قرار گرفته بین دو قسمت به سمت قسمت گازی حرکت کرده و گاز آن قسمت را متراکم نماید و بدین ترتیب فشار مورد نیاز برای ارسال سیال تامین می شود.

برای آگاهی از قیمت فروش منبع انبساط بسته در شیراز با کارشناسان ما تماس بگیرید. شماره تماس : 44548922-021 (10 خط)

ساختار منبع تحت فشار تیوپی و دیافراگمی

مخزن تحت فشار تیوپی

  منبع انبساط بسته دیافراگمی از سه بخش تشکیل می شود: پوسته منبع، تیوپ و فلنج. در داخل پوسته منبع یک تیوپ قرار می گیرد و به وسیله فلنج لبه آن بین فلنج و پوسته منبع محکم می شود، این کار موجب می گردد تا منبع انبساط بسته آب بندی شود.

  پوسته منبع

 پوسته منبع از جنس ورق فلزی است و در کارخانه به صورت دو نیمکره تولید می گردد و این نیم کره ها با دقت به یکدیگر جوش داده می شوند. پس از اینکه عملیات جوش انجام شد، صحت و ایمنی آن توسط بازرسین تست شده و اگر ایرادی نداشته باشد تایید می گردد. پس از اینکار تیوپ و فلنج در محل های مخصوص خود نصب می شوند. تیوپ باید به نحوی درون پوسته قرار بگیرد که نیم کره ها را به نسبت مساوی پر کند. منبع تحت فشار اگر در شرایط استاندارد قرار بگیرد می توان فشاری معادل ۱۰ تا ۱۵ بار تحمل نماید.

تیوپ منبع تحت فشار

  تیوپ که در داخل پوسته منبع قرار می گیرد جنسی لاستیکی دارد و از انعطاف پذیری لازم و استحکام بالا برخوردار است. امکان دارد پس از مدتی این تیوپ سوراخ شود یا مشکل دیگری پیدا کند و نتواند فشار مورد نظر را تامین نماید. در صورتی که چنین شرایطی پیش بیاید باید منبع تحت فشار تعویض گردد و نمی توانید آن را تعمیر کنید. همچنین لازم به ذکر است که تیوپ های مورد استفاده در منبع تحت فشار خانگی حتما باید بهداشتی باشد، زیرا در تماس مستقیم با آب شرب قرار دارد. به همین دلیل جنس این تیوب ها به گونه ای است که بهداشتی و به دور از هرگونه آلودگی است.

فلنج منبع تحت فشار 

فلنج که بر روی منبع انبساط قرار می گیرد را نباید جوش بدهند و باید پرس شود. فشار هوای پشت تیوپ منبع تحت فشار بستگی به تعداد طبقه ها و واحدهای ساختمان و متراژ آن دارد.

برای دریافت لیست قیمت منبع تحت فشار با ما تماس بگیرید. شماره تماس : 44548922-021 (10 خط)

عملکرد منبع تحت فشار در سیستم آبرسانی ساختمان ( آب سرد )

عملکرد مخزن تحت فشار

  کارکرد منبع انبساط بسته به گونه ای است که پمپ، آب را با فشار وارد منبع انبساط می کند و روی میزان فشاری که تنظیم شده قطع می شود. سپس هنگامی که مصرف کننده شیر آب را باز می کند، آبی که درون منبع انبساط ذخیره شده با فشار تیوپ وارد لوله ها می شود و به خروجی آب می رسد. اگر میزان آب مصرفی کمتر از آب ذخیره شده در منبع انبساط بسته باشد، پمپ روشن نمی شود ولی اگر آب بیشتری مورد نیاز باشد آنگاه دوباره پمپ روشن شده و منبع تحت فشار را پر می کند. یعنی فشار آبی که در منبع انبساط بسته ذخیره می شود برابر است با فشاری که پمپ توانایی دارد تا آن را ایجاد نماید.

  در منبع تحت فشار، نیروی فشار از طریق تیوب که داخل منبع تحت فشار قرار دارد به آب وارد می شود. فشاری که به هنگام وارد شدن آب به مخزن انبساط بسته ایجاد می شود موجب می گردد تا بخش خشک یا هوایی که در منبع انبساط است فشرده شود زیرا در این حالت راه خروجی ندارد. این کار باعث می شود تا آب داخل منبع تحت فشار به دنبال مسیری برای خروج باشد تا فشار داخل منبع تحت فشار و لوله ها با هم برابر گردد.

  وقتی فشار هوای داخل منبع انبساط از حد پایینی تعیین شده پایین تر رود، سنسور فشار به پمپ فرمان می دهد تا روشن شود و دوباره منبع تحت فشار را از آب پر کند تا به حد بالایی فشار تعیین شده برسد. در این هنگام سنسور فشار فرمان قطع پمپ را ارسال می کند.

  در منبع تحت فشار مقدار حجم مشخص شده نشان می دهد که چه مقدار آب با میزان فشار معین می تواند در آن ذخیره گردد. همانطور که گفتیم فشار آب داخل منبع انبساط بسته برابر با فشار پمپ آب می باشد و تا هنگامی که ذخیره آب درون منبع تحت فشار خالی نشود پمپ آب استارت نمی کند.

   اگر بخواهیم بطور خلاصه عملکرد منبع انبساط بسته را توضیح دهیم باید بگوییم کاری که این منبع انجام می دهد این است که بسته به میزان ظرفیتش، مقداری آب درون خود ذخیره می کند و آب مصرفی ساختمان از طریق این منبع هدایت می شود، زمانی که آب منبع تحت فشار خالی شد، دوباره پمپ آن را پر می کند.

برای آگاهی از قیمت روز منبع انبساط در با کارشناسان ما در بخش فروش تماس حاصل فرمایید. شماره تماس : 44548922-021 (10 خط)

توصیه های مفید برای نصب منبع انبساط بسته برای بالانس فشار آب گرم در گردش شوفاژخانه

مخزن انبساط و مخزن تحت فشار

   در هنگام نصب منبع تحت فشار بهتر است، منبع در مسیر مکش پمپ سیرکولاسیون شوفازخانه بسته شود. با این کار قسمت مکش زیر فشار ثابتی کار می کند و قرار دادن منبع تحت فشار در مسیر دهش پمپ باعث می گردد که بازدهی پمپ پایین بیاید. زیرا جایی برای نصب منبع انبساط بسته خوب است که وقتی پمپ روشن است، فشار کمی به آن بیاید. به بیان دیگر، در ساختمانی که یک طبقه دارد، نقطه کم فشار، نزدیک مسیر مکش پمپ است ولی در ساختمان هایی با تعداد طبقات زیاد، نقطه کم فشار در کنار بالاترین قسمت در مسیر لوله برگشت به سمت پمپ می باشد.

  یک نکته مهم دیگر که اهمیت زیادی دارد این است که قرار دادن منبع در موقعیت مناسب در سیستم، باعث نمی شود که اندازه آن را کوچکتر در نظر بگیریم. با توجه به این نکته بهترین موقعیت برای نصب منبع تحت فشار، جایی است که بتوانید منبع انبساط بسته را به راحتی در آن موقعیت قرار دهید. مثلا اتاق موتورخانه که دارای فضای مناسب برای نصب و نگهداری و تعمیر منبع تحت فشار است.

  پیش از اینکه منبع تحت فشار را به سیستم متصل کنیم، می توانید با اعمال فشار آزمایش نمایید. گاهی اوقات به دلیل نبود آگاهی لازم و تجربه کافی، مجریان تاسیسات در هنگام نصب و راه اندازی سیستم گرمایش با منبع تحت فشار، به مشکل بر می خورند و عملیات آنها با عیب ها و ایراداتی همراه است. مثلا فکر می کنند که فشار داخل منبع تحت فشار دیافراگمی که در کارخانه تنظیم شده برای نصب مناسب است و آن را چک نمی کنند. باید همیشه قبل از نصب و راه اندازی منبع انبساط بسته با توجه به اصول طراحی و اجرای استاندارد تاسیسات که در نقشه مشخص شده فشار منبع تحت فشار تنظیم شود.

اگر قصد خرید منبع تحت فشار در را دارید می توانید برای دریافت اطلاعات محصولات و آگاهی از قیمت منبع انبساط بسته با ما تماس بگیرید.

نکات مهم قبل از نصب منبع تحت فشار برای بالانس آب در گردش شوفاژخانه

  • اطمینان پیدا کنید که در پوش شیر شارژ گاز به طور کامل بسته است. اگر فشار قبل از شارژ کاهش یابد و شیر نشتی داشته باشد سیستم دچار اختلال در کارکرد می شود.
  • برای تنظیم فشار باید هنگامی که منبع تحت فشار بسته خالی است و متناسب با میزان فشار آب سردی که وارد می شود و قبل از شارژ اقدام نمود.
  • درپوشی که روی شیر گاز قرار دارد باز شود
  • اطمینان حاصل کنید که اندازه منبع تحت فشار با سیستم متناسب است
  • برای اینکه آب به درون شبکه آبرسانی بازگشت نداشته باشد هنگامی که جریان آب ورودی قطع است، یک شیر یکطرفه در سیستم لوله کشی ببندید.

نکات مهم در حین نصب منبع تحت فشار در شوفاژخانه

  • برای تنظیم درجه ترموستات بویلر آن را روی درجه ای قرار دهید که از دمای مجاز منبع تحت فشار کمتر باشد.
  • قبل از اینکه بویلر را روشن نمایید، کل سیستم باید هواگیری شود.
  • از عدم وجود هر گونه نشتی در مسیر آب سرد ورودی مطمئن شوید.
  • اگر منبع انبساط بسته شما حجمی بیشتر از ۶۰ لیتر دارد حتما باید بر روی شاسی نصب شده و محکم شود.
  • جایی که منبع تحت فشار نصب می شود باید در مسیر آب سرد بوده و قبل از ورودی بویلر و پس از شیر یک طرفه قرار گیرد.

برای دریافت کاتالوگ محصولات منبع انبساط بسته  و آگاهی از قیمت روز منبع تحت فشار هاماک با همکاران ما در بخش فروش تماس حاصل نمایید.

تخفیف!
805,000 تومان
تخفیف!
تماس بگیرید
تماس بگیرید
تماس بگیرید
تخفیف!
تماس بگیرید
تماس بگیرید
تخفیف!
تماس بگیرید
تخفیف!
تماس بگیرید
تماس بگیرید
3,000,000 تومان
تخفیف!
تماس بگیرید
تخفیف!
تماس بگیرید
تخفیف!
3,536,000 تومان
تخفیف!
تماس بگیرید
تماس بگیرید
تخفیف!
تماس بگیرید
تماس بگیرید
4,250,000 تومان
تخفیف!
5,750,000 تومان
تخفیف!
8,080,000 تومان
تخفیف!
تماس بگیرید
تخفیف!
تماس بگیرید
تخفیف!
تماس بگیرید

 

پرسش های متداول مخزن تحت فشار

منبع تحت فشار در سیستم آبرسانی ساختمان چگونه کار می کند؟

کارکرد منبع انبساط بسته به گونه ای است که پمپ، آب را با فشار وارد منبع انبساط می کند و روی میزان فشاری که تنظیم شده قطع می شود. سپس هنگامی که مصرف کننده شیر آب را باز می کند، آبی که درون منبع انبساط ذخیره شده با فشار تیوپ وارد لوله ها می شود و به خروجی آب می رسد. اگر میزان آب مصرفی کمتر از آب ذخیره شده در منبع انبساط بسته باشد، پمپ روشن نمی شود ولی اگر آب بیشتری مورد نیاز باشد آنگاه دوباره پمپ روشن شده و منبع تحت فشار را پر می کند

منبع تحت فشار از چه اجزایی تشکیل شده است؟

  منبع انبساط بسته تیوپدار از سه بخش اصلی تشکیل می شود: پوسته منبع، تیوپ و فلنج. پوسته متداول معمولا فلزی و با انواع رنگ ها و محافظ بدنه را در برابر پوسیدگی و زنگزدگی محافظت می کنند. تیوپ که  جنس آن از لاستیک می باشد و در داخل پوسته منبع قرار می گیرد و به وسیله فلنج لبه آن بین فلنج و پوسته منبع محکم می شود، این کار موجب می گردد تا منبع انبساط بسته آب بندی شود.

چه نکاتی را قبل از نصب منبع تحت فشار برای بالانس آب در گردش شوفاژخانه می بایست رعایت نمود؟

اطمینان پیدا کنید که در پوش شیر شارژ گاز به طور کامل بسته است. اگر فشار قبل از شارژ کاهش یابد و شیر نشتی داشته باشد سیستم دچار اختلال در کارکرد می شود _ برای تنظیم فشار باید هنگامی که منبع تحت فشار بسته خالی است و متناسب با میزان فشار آب سردی که وارد می شود و قبل از شارژ اقدام نمود _ درپوشی که روی شیر گاز قرار دارد باز شود _ … ( ادامه در مقاله ).

برای نصب منبع تحت فشار در شوفاژخانه رعایت چه نکاتی الزامی می باشد؟

برای تنظیم درجه ترموستات بویلر آن را روی درجه ای قرار دهید که از دمای مجاز منبع تحت فشار کمتر باشد _ قبل از اینکه بویلر را روشن نمایید، کل سیستم باید هواگیری شود _ از عدم وجود هر گونه نشتی در مسیر آب سرد ورودی مطمئن شوید _ اگر منبع انبساط بسته شما حجمی بیشتر از ۶۰ لیتر دارد حتما باید بر روی شاسی نصب شده و محکم شود _ جایی که منبع تحت فشار نصب می شود باید در مسیر آب سرد بوده و قبل از ورودی بویلر و پس از شیر یک طرفه قرار گیرد.

 

 

 

Summary
Review Date
Reviewed Item
منبع انبساط بسته یا منبع تحت فشار
Author Rating
51star1star1star1star1star

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *