بروزرسانی:چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳

نصب مخزن آب در پشت بام / نصب منبع آب بدون پمپ

نصب مخزن آب در پشت بام

    اصولا روش نصب مخزن در پشت بام در مکانهایی بیشتر استفاده می شود که جریان برق نامطمئن باشد و یا فضای کافی برای نصب مخزن پیش بینی نشده باشد. در صورت نصب مخزن یا منبع آب در پشت بام فشار ثقلی هنگام قطع برق می تواند پاسخگوی نیازهای اضطراری باشد.  آبگیری مخزن نصب شده در پشت بام با فشار آب شهری و یا با کمک پمپ صورت می گیرد. در صورتی که مخزن آب پشت بام با کمک سازه فلزی در ارتفاع 10 متری (و بیشتر) از سطح پشت بام قرار گیرد ، فشار ثقلی آب مخزن برای تمام طبقات کافی خواهد بود و صرفا به یک پمپ و منبع کوچک برای پر کردن مخزن پشت بام نیاز خواهید داشت.

برای نصب مخزن آب در پشت بام ابتدا می بایست برای سوالات ذیل راهکار درستی انتخاب کنیم:

1- آیا محل نصب مخزن آب تحمل وزن مخازن پر از آب را دارد؟

  • مکان نصب مخزن آب می بایست طوری انتخاب شود تا تحمل وزن مخزن پر از آب را داشته باشد. اصولا در پشت بام در هر متر مربع 400 تا 500 کیلوگرم بار برف پیش بینی می شود. می توان با شاسی کشی وزن یک مخزن را در سطح بزرگتری از پشت بام توزیع نمود. در مکانهایی که ستون های ساختمان به هم نزدیکترند مانند خرپشته تحمل وزن در متر مربع به مراتب بیشتر است. برای انتخاب مکان مناسب برای نصب مخزن روی پشت بام با مهندس سازنده ساختمانتان و یا یک کارشناس متخصص مشورت نمایید. توصیه می نماییم به جای نصب یک مخزن بزرگ و پر حجم  و سنگین همراه با شاسی کشی روی پشت بام از چندین مخزن کوچکتر ( بدون هزینه شاسی کشی ) استفاده نمایید تا هم توزیع بار بهتری داشته باشید و هم انتقال مخازن به پشت بام راحت تر ، کم هزینه تر و ایمن تر باشد. به راحتی می توان خروجی مخازن را به صورت کلکتوری به یک لوله با قطر بیشتر متصل ساخت و آن لوله را به پمپ وصل کرد.

2- فشار طبیعی آب شهری در ساختمان پاسخگوی پر شدن آب در ساعات پر مصرف است؟

  • فشار آب بسیار پایین است : اگر اصولا فشار آب شبکه شهری در اکثر مواقع آنقدر کم باشد که برای آبگیری مخزن پشت بام کافی نباشد ( مثل برخی از مناطق تهران ) نصب مخزن در پشت بام گزینه مناسبی نیست و بهتر است در همکف یا طبقات پایین تر تاسیسات پمپ و مخزن را نصب نمود. در صورتی که تنها فضای در دسترس پشت بام است به اندازه یک مخزن کوچک و پمپ با توان پایین مکان نصب در طبقه همکف تخصیص دهید تا این تاسیسات صرفا پر کن مخزن پشت بام باشند.
  • فقط در ساعات محدودی آب به پشت بام نمی رسد : در این صورت با افزایش حجم ذخیره آب روی پشت بام می توان مشکل را حل نمود. مثلا به ازای هر نفر 100 لیتر آب در مخزن ذخیره در پشت بام داشته باشیم. به این ترتیب نیازی به خرید مخزن کوچک و پمپ اضافه نداریم.

3-چگونه مخزن آب را به پشت بام منتقل کنیم؟

  • از طریق راه پله : این روش در صورتی امکان پذیر است که ابعاد مخزن ، اجازه انتقال آن از درب ساختمان ، مسیر راه پله و درب منتهی به پشت بام را بدهد.
  • بالا کشیدن با طناب : در این روش مخزن می بایست به وسیله طناب به خوبی مهار شود تا هنگام بالا کشیدن طناب روی مخزن سر نخورد و منجر به سقوط مخزن نگردد. همچنین ارتفاع محل نصب قرقره از لبه پشت بام باید بیشتر از ارتفاع مخزن باشد. به عبار ت دیگر باید به گونه باشد تا پس از بالا کشیدن کف پایین مخزن بالاتر از لبه بام قرار گیرد تا مخزن با تاب دادن قابل هدایت به سطح پشت بام باشد. برای بالا کشیدن مخازن بزرگ بهتر است از بالابرهای ساختمانی یا حرثقیل استفاده کنید.

انتخاب مخزن مناسب

فروش مخازن پلی اتیلن در تهران

 

پرسش های متداول

محل نصب مخزن آب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

مکان نصب مخزن می بایست طوری انتخاب شود تا تحمل وزن مخزن پر از آب را داشته باشد. اصولا در پشت بام در هر متر مربع 400 تا 500 کیلوگرم بار برف پیش بینی می شود. می توان با شاسی کشی وزن یک مخزن را در سطح بزرگتری از پشت بام توزیع نمود. در مکان هایی که ستون های ساختمان به هم نزدیکترند مانند خرپشته تحمل وزن در متر مربع به مراتب بیشتر است. برای انتخاب مکان مناسب برای نصب مخزن روی پشت بام با مهندس سازنده ساختمانتان و یا یک کارشناس متخصص مشورت نمایید ... ( ادامه در مقاله)

آیا فشار طبیعی آب شهری در ساختمان، پاسخگوی پر شدن آب مخزن در ساعات پر مصرف می باشد؟

در حالت اول فشار آب بسیار پایین است: اگر اصولا فشار آب شبکه شهری در اکثر مواقع آنقدر کم باشد که برای آبگیری مخزن پشت بام کافی نباشد (مثل برخی از مناطق تهران) نصب مخزن در پشت بام گزینه مناسبی نیست و بهتر است در همکف یا طبقات پایین تر تاسیسات پمپ و مخزن را نصب کند.حالت دوم فقط در ساعات محدودی آب به پشت بام نمی رسد: در این صورت با افزایش حجم ذخیره آب روی پشت بام می توان مشکل را حل نمود.

چگونه مخزن آب را به پشت بام منتقل کنیم؟

معمولاً به دو روش می توان این کار را انجام داد . 1-از طریق راه پله : این روش در صورتی امکان پذیر است که ابعاد مخزن ، اجازه انتقال آن از درب ساختمان ، مسیر راه پله و درب منتهی به پشت بام را بدهد. 2- بالا کشیدن با طناب : در این روش مخزن می بایست به وسیله طناب به خوبی مهار شود تا هنگام بالا کشیدن طناب روی مخزن سر نخورد و منجر به سقوط مخزن نگردد. همچنین ارتفاع محل نصب قرقره از لبه پشت بام باید بیشتر از ارتفاع مخزن باشد.

برای مشاهده مشخصات، قیمت و خرید اینترنتی محصولات بر روی ورود به فروشگاه کلیک نمایید

ورود به فروشگاه

برای خدمات فنی نصب مخزن و پمپ آب نیاز به کارشناس و نصاب دارید؟ بر روی درخواست خدمات کلیک نمایید

درخواست خدمات

نیاز به مشاوره پیش از خرید دارید؟ با ما تماس بگیرید

(10 خط) 02144548922
Summary
Review Date
Reviewed Item
نصب مخزن آب در پشت بام
Author Rating
51star1star1star1star1star

2 thoughts on “نصب مخزن آب در پشت بام / نصب منبع آب بدون پمپ

  1. محمدرضا میگوید:

    سلام وقت بخیر
    معمولاً در اکثر پکیج ها و آبگرمکن های موجود در بازار ایران فشار کافی برای کاربرد مد نظر شما ایجاد نمیشه و نیاز دارید یا از یک مینی پمپ استفاده کنید یا مخزن را در ارتفاع بالاتری نصب کنید.

  2. مسعود برکاتی میگوید:

    با سلام آیا با نصب مخزن 300 لیتری در پشت بام برای طبقه آخر بدون استفاده از پمپ ، فشار مناسب برای پکیج و ابگرمکن ایجاد میشود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *