بروزرسانی:چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳

هوا اضافی در پمپ و لوله ها چگونه ایجاد و چه مشکلاتی دارد؟

هوا اضافه در پمپ و لوله

“چرا هر بار که شیر را باز می کنم، آب با سر و صدای زیادی بیرون می آید؟”، ” چرا آب با ضربه از شیر آب خارج می شود؟”، “چرا آب به صورت بریده بریده از شیر آب بیرون می آید؟”  و …
اگر شما هم با این موارد روبرو شده اید و این سوال ها را از خودتان پرسیده اید، احتمال اینکه هوا اضافی در سیستم آبرسانی خانگی تان باشد بالاست. برای کسب اطلاعات دقیق تر از نحوه شناسایی هوای اضافی در سیستم آبرسانی خانگی و هچنین روش های رفع آن، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

فهرست مطالب

هوا چگونه وارد لوله ها می شود و چه خطراتی را در پی دارد؟

هوا از راه های گوناگونی می تواند وارد لوله ها و یا پمپ آب شود؛ با این وجود معمولا هوا به چند دلیل وارد سیستم آبرسانی می شود:

  • آب ورودی به پمپ ناکافی است و به همین دلیل پمپ، ترکیبی از آب و هوا را به لوله ها می فرستد
  • وجود نشتی در پمپ و یا لوله های ساختمان
  • ایجاد حباب بر اثر گرم کردن آب داخل لوله
  • خرابی و یا نشتی شیر یکطرفه
  • همچنین هنگام اتصال لوله جدید و یا تعمیر لوله کشی ساختمان نیز احتمال ورود هوا به لوله ها وجود دارد

ورود هوای اضافه به پمپ، جدای از اینکه باعث کاهش فشار آب در ساختمان می شود، می تواند به پمپ نیز آسیب برساند و هزینه ای برای تعمیر و یا تعویض (اگر مشکل حاد باشد) را بر روی دست شخص بگذارد.

آسیب های ناشی از ورود هوای اضافی به داخل پمپ آب خانگی ؛

  • کاهش فشار آب
  • خرابی قسمتی از و یا کل پمپ آب

همچنین اگر هوا تنها وارد لوله ها شده باشد صدای آزار دهنده، خروج آب از شیرآلات داخل ساختمان (دستشویی، حمام، آشپزخانه و … ) با ضربه و یا به صورت بریده بریده و … از اثرات آن هستند.

آسیب های ناشی از ورود هوای اضافی به داخل لوله ها:

  • صدای آزادهنده از دیوار ها
  • خروج آب بصورت بریده بریده
  • کاهش فشار آب
  • زنگ زدگی و خوردگی لوله ها (در شرایط حاد)

ورود آب به سیستم آبرسانی خانگی چه از طریق پمپ و چه از طریق لوله ها صورت گرفته باشد به صورت خودکار و طی استفاده عادی از سیستم خارج نمی شود. اما دلیل این امر چیست؟ حباب های هوا به بالاترین نقطه در لوله ها می روند و با استفاده عادی از سیستم خارج نمی شوند. اگر مشکل فشار آب پایین در خانه شما را کلافه کرده است، در ادامه متن همراه ما باشید. همچنین بهتر است ابتدا این مقاله (روش های افزایش فشار آب؛ کلیک کنید) را نیز بخوانید.

اگر مشکل وجود نشتی یا خرابی قطعه مکانیکی در پمپ باشد، بهتر است اول چک کنید که پمپ نشتی نداشته باشد و سپس از یک تعمیرکار ماهر و یا شرکت فروشنده/ گارانتی برای سرویس پمپ کمک بگیرید. اما اگر مشکل از هوای اضافی در لوله ها باشد، می توانید در خانه و به آسانی مشکل را حل کنید. تنها کافیست راهنمای زیر را دنبال کنید

راهنما جلوگیری و حل مشکل هوای اضافه در پمپ و لوله ها

  1. ابتدا شیر فلکه اصلی ساختمان (شیر منبع اصلی آب) را ببندید. اگر این مرحله را فراموش کنید، مراحل بعد تقریبا بی اثر خواهند بود.
  2. تمامی شیر های آب را باز کنید. برای این کار نیاز نیست شیر را تا انتها باز کنید. برای جلوگیری از هدررفتن آب، شیر ها را تا نیمه باز کنید ( هم شیر آب سرد و هم شیر آب گرم ). وسایل الکترونیکی را را نیز فراموش نکنید. ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی را نیز روشن کرده و در حالت آبکشی قرار دهید. (از نزدیک ترین شیر نسبت به لوله اصلی ساختمان شروع کنید)
  3. تا به اتمام رسیدن آب داخل لوله ها صبر کنید. در این مرحله سیفون توالت ایرانی و فلاش توالت فرنگی را نیز بزنید.
  4. شیر فلکه اصلی (شیر منبع اصلی آب) را مجدد باز کنید. با این کار آب دوباره در لوله ها جریان یافته و از شیر ها خارج می شوند. حدود 10 دقیقه صبر کنید. در این مرحله نیز سیفون توالت ایرانی، فلاش توالت فرنگی را بزنید و ماشین لباسشویی و ظرفشویی را روشن نگه دارید. اگر هنوز هم آب به صورت یکدست خارج نمی شود کمی بیشتر صبر کنید.
  5. در انتها تمامی شیر ها را با ترتیب برعکس (از دورترین شیر نسبت به لوله اصلی ساختمان) ببندید.

 

راه حل نهایی و قطعی برای افزایش فشار آب!

اگر هنوز هم مشکل فشار کم آب در ساختمان شما حل نشده است، به فکر راه حل نهایی و قطعی باشید؛ نصب مخزن آب به همراه پمپ. لازم به ذکر است که نصب مستقیم پمپ به شبکه آب شهری کاری غیر قانونی است و مشکلات زیادی نیز برای شما و حتی همسایگان شما ایجاد خواهد کرد. پرداخت آب بهای چند برابری ، افزایش استهلاک پمپ ، مخزن تحت فشار و دیگر تاسیسات ساختمان از مشکلاتی که شما با آنها مواجه خواهید شد. همچنین با نصب مخزن همیشه مقداری آب ذخیره دارید که هم فشار آب ساختمان را به طرز چشمگیری افزایش می دهد و هم در مواقع اظطراری به کمک تان می آید.

در صورتی که می خواهید اقدام به خرید و نصب مخزن آب و منبع تحت فشار نمایید ولی به جنس های موجود در بازار اعتماد و یا اطلاعات کافی ندارید می توانید با خیال راحت از فروشگاه مخزن آب دات کام اقدام به خرید نمایید. کلیه محصولات عرضه شده در این فروشگاه، جز با کیفیت ترین محصولات موجود در بازار ایران هستند. برای دریافت مشاوره و یا ثبت سفارش می توانید با ما تماس بگیرید.

02144548922
مخزن آب دات کام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *