بروزرسانی:چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳

اتصال مخازن ذخیره آب به یکدیگر

اتصال مخازن ذخیره آب به یکدیگر

در مقاله پیشین به این مساله پرداختیم که مخازن چندگانه (اتصال تعدادی مخزن به یکدیگر) و یا یک مخزن واحد کدام یک بهتر می توانند پاسخ گوی نیازهای ما باشند. همانگونه که در مقالات قبلی هم توضیح دادیم در اغلب موارد استفاده از چند مخزن به جای یک مخزن بزرگ، گزینه بهتر و معقول تری است، به این مهم در آیین نامه نظام مهندسی نیز اشاره شده است. در این مقاله به شما توضیح می دهد که چگونه می توانید دو یا چند مخزن را به هم متصل کنید.

دو راهکار برای متصل کردن مخازن به یکدیگر

اتصال مخازن ذخیره آب به یکدیگر به دو روش موازی و سری انجام می شود.

  1. در روش موازی همه مخازن توسط انشعاباتی که از یک شاه لوله به ورودی مخازن متصل می شود پر می شوند. خروجی این مخازن نیز به همین صورت به یک شاه لوله منتهی خواهد شد. مزیت این روش این است که در صورت بستن شیر فلکه ورودی و خروجی هر مخزن، می توان برای کارهایی مثل سرویس و نگهداری به تناوب مخازن را از مدار خارج کرد. مزیت دیگر مربوط به فصولی است که نیاز به آب ذخیره کمتری داریم. مانند فصول سرد سال در این حالت برای تازه تر بودن آب مصرفی می توان تعدادی از مخازن را از مدار خارج کرد تا حجم دخیره متناسب با میزان مصرف آب باشد.
  2. در روش اتصال مخازن به صورت ” سری ” تنها یک مخزن دارای ورودی آب می باشد و خروجی آن مخزن و بقیه مخازن از طریق یک شاه لوله به هم متصل می شوند. با توجه به قانون ظروف مرتبط همه ی مخازن همیشه به یک اندازه از آب پر می شوند و هنگام باز کردن شیر آب از همه ی مخازن به صورت مساوی آب مصرف می شود. در این شیوه تیز می توانید در صورت نیاز تعدادی از مخازن را از مدار خارج کنید. طبعا سرع پر شدن آب در مخازنی که به صورت سری به هم متصل می شوند به مراتب کمتر از روش موازی می باشد.
نصب مخزن آب و اتصال موازی و سری مخزن پلی اتیلن
اتصال موازی و سری مخزن پلی اتیلن – شما می توانید به هر تعداد که می خواهید به صورت موازی و یا سری مخازن پلی اتیلن را به یکدیگر متصل نمایید

اتصال مخازن ذخیره آب به صورت موازی و کنترل سطح آب

  مخازن آب می توانند از طریق یک شاه لوله و انشعابات به هم متصل شوند. در این حالت می توان برای تک تک مخازن شیر کنترل سطح مکانیکی یا فلوتر گداشت و یا می توان با نصب یک شیر برقی در ابتدای شاه لوله و استفاده از فلوتر برقی در یکی از مخازن در صورت پر شذن آن مخزن ورود آب به لوله اصل تغدیه کننده مخازن بسته شود. در این حالت با توجه به اتصال همه مخازن از طریق لوله خروجی و طبق قانون ظروف مرتبظ همیشه آب در همه مخازن به یک اندازه خواهد بود.طبعا می بایست برای ورودی و خروجی هر مخزن یک شیر فلکه هم پیش بینی نمود.

اتصال مخازن ذخیره آب به یکدیگر به صورت سری

   در اینجا منظور از اتصال مخازن ذخیره آب به یکدیگر به صورت سری ، اتصال خروجی مخازن به یک لوله اصلی مشترک و یا شاه لوله است. این اتصال از طریق خروجی به شما این امکان را می دهد که همه ی مخازن را به صورت همزمان و یکسان از آب پر کنید. هنگامی که آب به مخزن اول می ریزد، همزمان از طریق خروجی و لوله اصلی به مخازن دیگر جریان پیدا می کند و این عمل در نهایت تا زمانی که همه ی مخازن به یک اندازه از آب پر شوند ادامه پیدا می کند. طبعا در این روش سرعت پر شدن مخازن به اندازی روش موازی نیست.

نکته آخر

این را به یاد داشته باشید که هدف از این مقاله تنها آموزش نحوه ی اتصال مخازن ذخیره آب به یکدیگر بود. لوله کشی مخازن مستلزم داشتن تجربه علمی و عملی در این کار می باشد،  پس ما به شما توصیه میکنیم که برای اتصال مخازن آب ساختمان ، حتما به دنبال یک تاسیساتی با تجربه باشید. امیدواریم این مقاله به شما در داشتن درک درستی از اتصال مخازن به هم کمک کرده باشد تا بتوانید انتظار خود در مورد نوع اتصال و فلکه بندی مخازن را به راحتی با لوله کش مورد نظرتان در میان بگذارید.

 

سوالات متداول

آیا امکان افزایش حجم مخزن، بعد از نصب آن وجود دارد؟

بله ، اگر مخزن ذخیره شما پاسخگو نیاز شما نمی باشد شما می توانید به کمک روش های اتصال مخازن به یکدیگر مقدار حجم آب مورد نیاز خود را افزایش داده و مقدار آب ذخیره خود را تامین نمایید بدون اینکه مخزن خود را تعویض کنید و هزینه زیادی متقبل شوید.

مزیت استفاده از چند مخزن متصل به هم بجای یک مخزن حجیم چیست؟

استفاده از چند مخزن به جای یک مخزن بزرگ، گزینه بهتر و معقول تری است، به این مهم در آیین نامه نظام مهندسی نیز اشاره شده است. اصلی ترین مزیت آن جلوگیری از هدر رفت کل مایع ذخیره شده در هنگام معیوب شدن مخزن و یا از کار نیافتادن سیستم در هنگام تعمیر و تعویض مخازن می باشد.

به چه صورتی می توان مخازن را به یکدیگر متصل کرد؟

دو روش متداول برای متصل کردن مخازن به یکدیگر وجود دارد: 1- روش اتصال موازی 2- روش اتصال سری (توضیح روش ها در مقاله آمده است اگر مخازن هم اندازه یا اندازه متغییر داشته باشند روش نصب متفاوتی دارند) توصیه میکنیم که برای اتصال مخازن آب ساختمان، حتما این کار توسط تاسیساتی با تجربه انجام شود.

آیا اتصال مخازن به یکدیگر محدودیتی دارد؟

خیر اتصال مخازن به یکدیگر هیچ محدودیتی ندارد و یکی از راهکار های بسیار مفید برای ذخیر مواد در حجم های بسیار زیاد می باشد که در صنایع مختلف برای ذخیره انواع مایعات مورد استفاده قرار می گیرد و در طی زمان سرویس هر مخزن فقط آن مخزن از سیستم خارج می شود و سیستم متوقف نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *