بروزرسانی:پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

افزایش حجم ذخیره سازی مخزن آب (اتصال مخازن چندگانه)

اتصال مخازن به یکدیگر- مخازن چندگانه

افزایش حجم ذخیره سازی مخزن آب ( اتصال مخازن چندگانه )

    وقتی نمی توانیم از یک مخزن بزرگ و حجیم استفاده کنیم راه حل استفاده از دو یا چند مخزن با حجم کمتر و اتصال آن ها به یکدیگر است. به عبارت دیگر وقتی به دلیل کم عرض بودن راهرو ها، درب اتاق تاسیسات و یا درگاه هایی که در مسیر انتقال مخازن قرار دارند، ما نمی توانیم از یک مخزن آب بزرگ استفاده نماییم و حتی مخازن آب آسان رو یا همان مخازن آب کتابی در حجم های بالا که عمدتاً عرض های کمی نیز دارند جوابگوی کار شما نباشد. ناگزیر از اتصال چند مخزن به همدیگر برای رسیدن حجم ذخیره دلخواه است.

   در حالتی دیگر ممکن است مخزن یا تانکری که پیش از این نصب کردید حجم کافی نداشته باشد و لازم باشد تا حجم ذخیره سازی را افزایش دهید. در هر دو حالت شما می توانید چند عدد مخزن را به یکدیگر متصل کنید و به راحتی به حجم ذخیره مناسب برسید.

اتصال موازی مخازن کتابی
اتصال موازی مخازن کتابی – مخزن کتابی یا مخزن آسان رو برای عبور از درب های باریک و نصب در اتاق های تاسیسات طراحی شده است. اگر مخازن آب کتابی از درب های شما عبور نمی کنند پس به احتمال بسیار زیاد هیچ مخزن دیگری قابل عبور نیست!

 

اتصال موازی دو یا چند مخزن

   در ابتدا باید مخازن را طوری کنار هم قرار دهید تا کاملا هم ارتفاع شوند. مطابق قانون ظروف مرتبط، آب داخل مخازنی که به کمک شبکه لوله کشی به هم وصل شده باشند طوری بین مخازن جریان می یابند تا آب داخل همه مخازن هم سطح شود.

در اتصال مخازنی که هم ارتفاع و هم اندازه نیستند، حتما نیاز است که مخزن کوچک تر بر روی یک پایه با ارتفاع کافی قرار بگیرد تا خروجی سرریز آن با خروجی سرریز مخزن بزرگتر در یک ارتفاع قرار گیرد. اتصالات ورودی و خروجی مخازن در این روش می توانند به کمک دو لوله اصلی ( ورودی و خروجی ) و به کمک سه راهی به هم متصل شوند. در این حالت می توان برای تک تک مخازن شیر کنترل سطح مکانیکی یا فلوتر گداشت و یا می توان با نصب یک شیر برقی در ابتدای لوله اصلی و استفاده از فلوتر برقی در یکی از مخازن، ورود آب به لوله اصل تغدیه کننده مخازن باز و یا بسته شود. در این حالت با توجه به اتصال همه مخازن از طریق لوله خروجی و طبق قانون ظروف مرتبط، همیشه آب در همه مخازن به یک اندازه خواهد بود.

مخازن موازی

در روش اتصال سری مخازن، خروجی مخازن را به کمک هم متصل کنید

پایین ترین مجرا های مخازن را به کمک سه راهی به یک شاه لوله متصل کنید. پیشنهاد می کنیم تا لوله کش شما شیر فلکه ای برای هر مخزن در نظر بگیرد. در زنجیره مخازنی با اندازه های مختلف که به هم متصل شده اند از کوچک ترین مخزن که برای تنظیم ارتفاع روی پایه بلند گذاشته شده، شروع کنید و به همین ترتیب از کوچک به بزرگ آن ها را به هم متصل کنید.

مثال هایی برای اتصال مخازن آب چندگانه به یکدیگر به صورت سری

  1. مخازن هم اندازه: در اتصال مخازن چندگانه و هم اندازه به یکدیگر به روش سری، آب ورودی به درون اولین مخزنی که جاری می شود از خروجی که اندازه آن با میزان قطر لوله ورودی مطابقت دارد، از طریق شاه لوله و خروجی کلیه مخازن که به هم متصل شده اند همزمان با یکدیگر جاری شده و عملا همه مخازن در طی فرآیند آبگیری با هم پر خواهند شد.
  2. مخازن با اندازه های متفاوت: در این حالت مهم نیست که آب ورودی به کدام مخزن می ریزد. این بدین معنی است که آب ورودی حتی می تواند به مخزن کوچک تر هم بریزد. نکته ی مهم این است که مخازن به طوری کار هم قرار گرفته اند که دریچه سرریز آن ها با هم در ارتفاع برابر قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *