بروزرسانی:چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

چگونه خود را در برابر تهدیدهای ناشی از قطع آب محافظت کنیم؟

تهدید قطع آب

چگونه نصب مخازن ذخیره آب با حجم کافی می تواند در مهار بحران‌ و تنش‌های آبی به کمک مردم شهرها و روستاها بیاید؟

   همیشه یکی از مهمترین دغدغه های مردم دسترسی به آب تمیز و قابل آشامیدن بوده و شیوه دستیابی به آب قابل آشامیدن راه و رسم زندگی را مشخص می کرد. آبادی ها کنار این منابع آبی طبیعی شکل می گرفت. امروزه با پیچیده تر شدن شکل زندگی و توسعه زندگی شهرنشینی و تامین آسان‌تر آب ، ما مردم توجه کمتری به این مایع حیاتی می کنیم و این می تواند در مواقع بحران فاجعه آفرین باشد.

دلایل زیادی وجود دارد که حداقل برای مدتی آب لوله کشی منزل ما قطع شود. ترکیدگی لوله ها، در برخی مناطق قطعی برق و در برخی مواقع بحران‌هایی که پس از حوادثی مانند زلزله و … ایجاد می شوند می توانند آبرسانی به منازل ما را با اختلال مواجه کنند. امروزه در بسیاری از شهرها مانند تهران تلاش می شود تا شهروندان را در مسیر ذخیره کافی آب شرب و حتی آب آتش‌نشانی نیز قرار دهند. ذخیره کافی آب در منازل شهروندان به آنها کمک می کند تا در شرایط بحران بتوانند برای شبانه روزهای بیشتری نیاز آبی خود را تامین و مدیریت کنند.

تنش آبی در جهان
ایران یکی از کشورهایی است که در آینده با تنش آبی شدیدی روبرو خواهد شد

   حتی تصور این که بتوان به چند میلیون نفر جمعیت شهرهای بزرگ و پرتراکمی مثل تهران با تانکر آبرسانی کرد، در شرایطی که لوله ها دچار شکستگی شده اند، بسیار سخت است. شهروندان باید توجه فرمایند ذخیره کافی آب در ساختمان ها نه تنها در زندگی روزمره به آنها کمک می کند، بلکه در شرایط بحران هم برای آن ها و خانواده شان نجات بخش و حیاتی خواهد بود.
ذخیره سازی بیشتر و پر حجم تر آب در منازل از طرفی کمک شایانی می کند تا همیشه مردم ذخیره کافی آب آشامیدنی در منازل داشته باشند. این ذخیره را می توان تا سه روز نیز افزایش داد. در بسیاری از کشورهای دنیا کماکان این مرسوم است که آب آشامیدنی تنها در ساعات خاصی از روز در لوله ها جاری است و شهروندان موظف به ذخیره سازی آب برای بیست و چهار ساعت آینده هستند.

در شرایطی که تامین فشار آب کافی بسیاری از مردم را ناگزیر از تهیه مخزن ذخیره آب کرده، تنها با یک اطلاعیه می توان شهروندان را آگاه ساخت تا با انتخاب حجم صحیح مخزن آب مورد نیاز برای ۲۴ یا ۴۸ ساعت خود را در منزل ذخیره داشته باشند. طبیعتا جایگزینی روزانه این آب با آب تازه همیشه آن را تازه و آماده مصرف نگه خواهد داشت.
شرکت‌های آب و فاضلاب با طرح های تشویقی و وضع جریمه مصرانه سعی می کنند تا نصب مخازن با حجم کافی توسط شهروندان را پیگری کنند تا همیشه در همه شهرها مردم آب مورد نیاز خود را مثلا برای ۴۸ ساعت ذخیره داشته باشند. بدیهی است که در شرایط بحران، شهروندان می توانند همین حجم ذخیره را برای روزهای بسیار بیشتری مصرف کنند .
چسباندن دستورالعمل مصرف آب در شرایط اضطراری روی مخازن آب می توانند در آموزش نحوه مصرف آب در شرایط بحران بسیاری آموزنده باشد.

نصب مخزن آب توسط مردم چه کمک هایی می تواند بکند؟

نصب مخزن آب
نصب مخزن آب

۱- افزایش ضریب امنیت تامین آب شهری و روستایی بخاطر افزایش حجم آب ذخیره شده در منازل
۲- کمک به شهرها در میزان ذخیره آب تصفیه شده و آماده مصرف
۳- جلوگیری از افت فشار آب در ساعات اوج مصرف به دلیل تامین آب از محل ذخیره خانگی
۴- جلوگیری از بحران های اجتماعی تامین آب در زمان قطعی آب مانند اختلال در آبرسانی و ….
۵- ذخیره‌سازی آب به صورت توزیع شده در نقاط مختلف و کاهش ضریب ریسک
۶- کاهش هزینه در ابعاد ملی در ساخت مخازن ذخیره آب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *