بروزرسانی:شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان

راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان

 حتما شما هم در ایامی از سال ، هنگام استحمام و یا شست و شو در آشپزخانه با افت فشار آب مواجه شده اید و صدایتان در آمده است که چه کسی در حال مصرف آب است و … در این یادداشت قصد داریم راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان را توضیح دهیم. البته سعی کرده ایم راه حلها را اعم از کم هزینه و ساده تا خرید مخزن پلی اتیلن و مخزن تحت فشار و پمپ آب که شامل هزینه است را بیان کنیم.

   عمدتا افت فشار آب که در ساعات اوج مصرف رخ می دهد و باعث نارضایتی ساکنین می شود و همواره این سوال مطرح می سازد که راه های تامین فشار آب ساختمان و یا منازل چیست؟ در ساختمان های مسکونی بزرگ با تعداد زیاد ساکنین، از جمله راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان که کار لازم و البته ناگزیری است، بکارگیری مخزن ذخیره آب، منبع تحت فشار و پمپ آب می باشد. اما برای شروع ببینیم چرا حتی در یک ساختمان دو و سه طبقه هم مشکل افت فشار آب وجود دارد؟!!

مشکل افت فشار آب در ساختمان و راه حل آن را بهتر بشناسیم

   در بیشتر مناطق شهری پرتراکم، متوسط فشار آب منزل و ساختمان در ورودی و پس از کنتور قریب به 2 بار یا 29psi  است. این فشار معادل صعود آب تا حداکثر ارتفاع 20 متر است، این بدان معناست که در ارتفاع بیست متری آب فشاری برابر صفر خواهد داشت. این میزان فشار برای ساختمانهای دو طبقه می تواند مناسب باشد و طبقات سوم و چهارم عموما در این مناطق خصوصا در ساعات اوج مصرف با مشکل افت فشار آب ساختمان شدید مواجه خواهند شد.

افت فشار آب ساختمان
افت فشار آب ساختمان

نصب مستقیم پمپ به لوله ورودی آب ساختمان!

لازم به ذکر است نصب مستقیم پمپ به لوله ورودی ساختمان ( بعد از کنتور ) که البته غیرقانونی هم هست در محلات پرجمعیت و پر تراکم منجر به قطع آب در ساعات اوج مصرف برای طبقات اول و دوم هم خواهد شد. این موضوع به قدری اهمیت دارد که به عنوان مثال اداره آب و فاضلاب استان تهران اقدام به برخورد با مشترکانی که اقدام به نصب مستیم پمپ به لوله آب شهری می کنند می نماید.

همه شهروندان عزیز باید توجه داشته باشند مکش پمپ روی شبکه آب و فاضلاب می تواند باعث مکش آب آلوده به داخل شبکه آب شرب گردد.  ” مناطقی که در شرایط عادی به دلیل فرسوده بودن لوله ها دچار نشتی جزیی در زیر زمین هستند به دلیل فشار بالای آب فقط شبکه را هدررفت مواجه می کند ولی در شرایط افت فشار در بیشتر مواقع در فصول گرم و یا فصولی که به دلایل مختلف مصرف آب افزایش می یابد این مشکلات به  صورت پررنگ تر و آزاردهنده تری بروز می کند.

در مناطقی که جاذبه توریستی دارد در مواقعی از سال حتی با قطعی آب نیز مواجه می شوند. در این مواقع بهترین راه حل ذخیره آب در مخازن بهداشتی پلی اتیلنی است. اگر مخزن را بتوانید با تدبیری در جای استانداردی با ارتفاع 5 متر و بیشتر  از محل مصرف قرار دهید در صورتی که از آبگرمکنهای غیر ذیواری استفاده کنید بدون نیاز به تاسیسات پمپ و … می تواند از آب ذخیره شده داخل مخزن پلاستونیک به صورت ثقلی استفاده کنید در غیر این صورت مخزن پلاستونیک ، منبع تحت فشار و پمپ راه حلهای ناگزیر است.

توجه : در این حالت استفاده از فشار ناشی از نیروی ثقل زمین، حجم مخزن به ازای هر نفر 150 لیتر در نظر گرفته شود و اگر قطعی آب بیش از یک روز ممکن است به درازا بکشد به همان نسبت به ازای هر روز و هر نفر ساکن 150 لیتر به حجم ذخیره بیافزایید.

 حتمی اطمینان حاصل کنید که ساعات کمینه مصرف ( مثلا نیمه شب و یا … ) فشار آب برای آبگیری مخزن نصب شده در ارتفاع کافی خواهد بود.

    این نکته را در نظر داشته باشید هنگام افت فشار آب حتما از همسایه ها و واحدهای دیگر بپرسید و مطمئن شوید که افت فشار همگانی است. در غیر این صورت و اگر فقط شما با این مشکل مواجه هستید، باید به دنبال علتی در شیرهای آب و لوله های داخلی ساختمان خودتان باشید  اگر در طبقات بالای ساختمان زندگی می کنید این مورد را هم فراموش نکنید که نسبت به طبقات پایین تر افت فشار آب بیشتری خواهید داشت.

راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان در حالتی که به طور ناگهانی فشار کاهش یافته است

گاهی اوقات به طور ناگهانی فشار آب در ساختمان کم می شود.

   کنترل فیلتر و صافی شیرآلات : ببینید آیا این کم فشاری ناشی از رسوب آشغال داخل توری شیر آلات است، برای اطمینان پس از تمیزکاری فشار را مجددا کنترل کنید.

   کنترل پکیج و آبگرمکن :  آب سرد و آب گرم هردو مشکل افت فشار دارند یا فقط آب گرم. اگر فقط آب گرم مشکل افت فشار دارد پکیج یا آب گرمکن ساختمان یا واحدتان را کنترل فرمایید و آن را از لحاظ وجود نشتی چک نمایید و اطمینان حاصل کنید شیر آب خروجی و ورودی پکیج یا آب گرمکن تا انتها باز باشد. اگر این کم فشاری همیشگی است و در طول زمان بیشتر شده می تواند ناشی از رسوب زیاد داخل لوله ها یا کویل آبگرمکن یا پکیج دیواری باشد. برای حل این مشکل به سرویس کار پکیج مراجعه فرمایید.

   کنترل نشتی : در لوله ها که چکه آب و نم گرفتگی از نشانه های وقوع آن می باشد یکی دیگر از عوامل افت فشار آب در جایی داخل ساختمان است. پس چک کردن لوله ها را فراموش نکنید. یک راه برای اینکه از عدم نشتی لوله های آب در ساختمان اطمینان حاصل کنید این است که ببینید شیر آبی در داخل ساختمان باز نیست و کسی از آب استفاده نمی کند و بعد کنتور آب را نگاه کنید. اگر پروانه کنتور نمی چرخد یعنی نشتی وجود ندارد، در غیر اینصورت حتما در داخل ساختمان لوله ای دچار نشتی است. در این موارد تعمیر و تعویض لوله از جمله روش های تامین فشار آب ساختمان می باشد.

   گیر کردن سیفون توالت فرنگی و خروج و نشت مداوم آب داخل لوله های فاضلاب از شایع ترین نشتی هاست که کمتر مورد توجه قرار می گیرد. حتمی به صورت دورهای سیفون توالت فرنگی را بررسی کنید و از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کنید.

راههای افزایش فشار آب ساختمان اگر مدت زمان طولانی است که افت فشار وجود دارد

   افزایش قطر لوله های اصلی و شاه لوله ها : یکی از راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان جایگزینی لوله های رسوب گرفته است. تشکیل رسوب و کاهش قطر لوله در لوله های گالوانیزه در طول زمان امری شایع است. ذکر این نکته ضروری است که برای تعویض لوله های گالوانیزه نیازی به لوله کشی مجدد کل ساختمان نیست و فقط لوله های اصلی آب را تعوض کنید. همچنین اگر در لوله کشی ساختمان، لوله های با قطر کم بکار برده شود بهتر است لوله های بزرگ تر را جایگزین کنید. انتقال آب از طریق لوله ها به وسیله فشار هیدرولیکی صورت می گیرد. اگر از لوله های با سایز بزرگ در لوله کشی ساختمان استفاده کنید، به دلیل کاهش فشار هیدرولیکی، سرعت جریان آب در طول لوله کاهش و در سر خروجی افزایش می یابد. البته انتظار نداشته باشید که با این روش فشار آب به صورت قابل توجهی افزایش یابد، اما به هرحال این روش هم یکی از راه های افزایش فشار آب ساختمان است.

استفاده از مخزن پلی اتیلن و پمپ : چنانچه در منطقه زندگی شما فشار آب کم است برای افزایش فشار آب ساختمان به راه اندازی یک واحد پمپاژ و سیستم افزایش فشار نیاز خواهید داشت که باعث افزایش قابل توجه در فشار آب ساختمان و آپارتمان شما خواهد شد. به عبارت دیگر یکی از راه های حفظ فشار آب ساختمان که می توان گفت در تامین فشار آب موفق عمل خواهد کرد، نصب و راه اندازی تجهیزات پمپاژ که همانطور که عنوان شد شامل مخزن پلی اتیلن ، مخزن تحت فشار و پمپ است.

راههای افزایش فشار آب ساختمان
نصب مخزن آب بر روی پشت بام یکی از راههای افزایش فشار آب ساختمان

  لازم به ذکر است می توانید از دو نوع سیستم افزایش فشار آب بر اساس نیاز ساختمان استفاده نمایید؛ یکی استفاده از پمپ و منبع آب در طبقه پایین و دوم نصب و استفاده از منبع آب در پشت بام ساختمان.

افزایش فشار آب در شیرهای آب

  گرفتگی صافی های خروجی شیر آب نیز فشار آب را کاهش می دهند. یکی دیگر از راه حل های افزایش فشار آب ساختمان تمیز کردن صافی شیرهای آب است.

چگونه پمپ و منبع آب مناسبی متناسب با نیاز منزل و یا آپارتمان تهیه کنیم؟

خوب در ادامه با یک مثال، نحوه انتخاب پمپ و منبع را برای منزل و یا ساختمان چهار طبقه تک واحدی که هر واحد 100 متر است بیان می کنیم.

  خروجی آب هر شیر استاندارد خانگی به طور میانگین 10 لیتر در دقیقه است. خروجی برای هر واحد 100 متری با خانواده ای سه نفره که سه شیر آشپزخانه، حمام و توالت باز باشند، 30 لیتر در دقیقه و بنابراین 120 لیتر در دقیقه برای چهار طبقه با هم خواهد بود. پمپی که دارای توان یک اسب بخار و هد 48 متری باشد، پاسخگوی نیاز این ساختمان است. حجم مناسب برای انتخاب منبع ذخیره آب هم باید حداقل هزار لیتر انتخاب شود، با توجه به اینکه به طور میانگین مدت زمان استحمام ده دقیقه و زمان استفاده از شیر آشپزخانه و توالت پنج دقیقه لحاظ گردد. با این وصف، منبع هزار لیتری در طول 8 دقیقه می تواند در صورت استفاده همزمان تمامی واحدها، پاسخگوی نیاز همگی آن ها باشد. اگر جریان آب ورودی در واحد زمان (دبی) به منبع در ساعت های اوج مصرف و در نتیجه کاهش فشار، حداقل حجم پمپاژ 40 لیتر در دقیقه نباشد، باید به فکر خرید منبع های آب با حجم بالاتر 1500، 2000 لیتری و … باشید. این مثال صرفا برای یک ساختمان چهار طبقه بیان شد و تنها در ارائه یک دید کلی به شما کمک می کند.

تقویت فشار آب ساختمان
تقویت فشار آب ساختمان به وسیله منبع تحت فشار ، پمپ و مخزن آب

نکات مهم برای نصب یک پمپ افزایش فشار آب

شاید برخی به این فکر کنند که از راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان، نصب پمپ بلافاصله بعد از کنتور آب می باشد. اما ذکر این نکته ضروری است که بر اساس مبحث 16 مقررات ملی ساختمان، نصب و قرارگیری پمپ تامین فشار آب بلافاصله بعد از کنتور آب به دلایل ذیل غیرقانونی می باشد:

  • مورد مهم این است که سلامت شهروندان به خطر می افتد، چون نصب پمپ بالافاصله بعد از کنتور فشار منفی در لوله های شهری ایجاد می کند و باعث می گردد در نقطه هایی که نشتی طبیعی به علت فرسودگی لوله ها ایجاد شده است، آبی که اطراف لوله ها جمع شده آلوده و به آبهای آلوده سطحی و فاضلاب آمیخته است، به داخل شبکه مکیده شود. ایجاد فشار منفی در شبکه لوله های آب و فاضلاب در مواقع بیشینه مصرف و قطعی آب رخ می دهد.
  • نشان دادن آب بهای غیرواقعی توسط کنتور آب که در اکثر مواقع خیلی بیشتر از مصرف واقعی
  •  کاهش فشار آب غیر عادی برای همسایگان
  • خرابی کنتور و پمپ در طولانی مدت

حتی جایی در ساختمان که پمپ قرار است نصب شود را هم می توان جزء راه های تقویت فشار آب ساختمان به شمار آورد. مکان مناسب برای نصب پمپ جایی است که همسطح و یا پایین تر از ورودی آب قرار بگیرد تا فشار مکش مثبت ایجاد شود. اگر این کار امکان پذیر نبود باید تا جایی که وضعیت ایستگاه پمپاژ اجازه می دهد پمپ نزدیک به سطح آب منبع مکش قرار بگیرد. در این حالت قسمتی از توان پمپ برای مکش آب صرف نمی شود و در کار پمپ مشکل کمتری به وجود می آید.

مخزن ذخیره آب برای ترکیب با پمپ افزایش فشار آب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

   همانطور که گفته شد انتخاب منبع ذخیره آب مناسب در ترکیب با پمپ و در واقع خرید سیستم افزایش فشار به عنوان یکی از روش های تقویت فشار آب ساختمان اهمیت دارد. در واقع انتخاب اشتباه منبع ذخیره آب تمامی تلاش شما برای تامین فشار استاندارد آب به هدر خواهد داد.

  اگر مخزن آب را روی پشت بام ساختمان و زیر نور آفتاب قرار می دهید، باید از مخزنی استفاده کنید که جنس آن از عبور نور جلوگیری کند تا فرصت رشد و لانه گزینی و رشد و نمو به جلبک ها و به دنبال آنها باکتری ها داده نشود. چون قرار است مخزن دائما پر از آب باشد جنس مواد آن نباید برای سلامتی شما اعضای ساختمان مشکلی ایجاد کند. توصیه می گردد مخازن پلی اتیلن سه لایه فودگرید پلاستونیک مناسب ترین گزینه است.

   استفاده از مخازن پلی اتیلن به دلیل کاربرد مواد اولیه و رنگ های مخصوص مواد غذایی در ساخت آن ها، به منظور ذخیره بهداشتی آب بهترین گزینه است. امروزه این مخازن با داشتن زمان کاربری طولانی، سبک بودن، استحکام بالا و مقاوم بودن در برابر تغییرات آب و هوایی جایگزین تانکرهای آب گالوانیزه قدیمی شده اند. مخازن پلی اتیلن به سادگی نصب می شوند و در اشکال و حجم های مختلف و با قیمت هایی بسیار مناسب تولید می گردند. جنس مخزن پلی ایتلن به گونه ای است که در برابر اشعه فرابنفش خورشید مقاوم می باشد. این نکته مهمی است چرا که معمولا در سیستم افزایش فشار آب ساختمان این مخازن در فضای باز نصب می شوند.

   پمپ را به مخزن آب و مخزن را مستقیما به لوله آب شهر وصل کنید. وقتی مخزن پر شود، با پمپاژ آب توسط پمپ به داخل ساختمان، فشار آب مناسبی در طول شبانه روز خواهید داشت. بنابراین، انتخاب یک مخزن پلی اتیلن مناسب هم یکی دیگر از راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان است. پیشنهاد می گردد حتمی یک لوله کنارگذر یا بای پس از کنتور به بعد از پمپ متصل کنید و در مسیر آن ابتدا یک شیر یک طرفه و سپس یک شیر فلکه نصب کنید. این مساله کمک می کند موقع قطعی برق و همچنین زمان سرویس پمپ و مخزن آب ساختمان قطع نشود.

بوسترپمپ چیست و چگونه باعث افزایش و حفظ فشار آب ساختمان می شود؟

امروزه در ساختمان هایی که تعداد طبقات بیشتر از 4 یا 5 طبقه دارند، نصب بوسترپمپ الزامی است. حداقل فشار بوسترپمپ موردنیاز به ارتفاع ساختمان شما بستگی دارد.

   بوسترپمپ ها به عنوان یکی از راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان جایگاه مهمی دارند. بوسترپمپ دستگاهی است که دو یا چند پمپ به صورت موازی با هم و به یکدیگر وصل شده اند و به این ترتیب می توانند هد و دبی لازم را با بالاترین بهره وری و راندمان تامین کند.  سیستم بوستر پمپ می تواند شامل دو یا چند پمپ باشد که متناسب با دبی مصرفی، پمپ دوم یا سایر پمپ ها یکی یکی وارد مدار شده تا پاسخگویی همه مصرف کنندگان باشند.

  این پمپ ها با توجه به دو پارامتر اصلی فشار و حداکثر مصرف آب طراحی می شوند. الگوی متغیر مصرف آب در ساعات شبانه روز نیز در تعیین مشخصات بوسترپمپ ها موثر است. زمانی که مصرف آبی وجود ندارد، پمپ های بوسترپمپ خاموش هستند. در زمان افت فشار یا باز ماندن شیر های آب به اندازه ای که منبع تحت فشار نتواند پاسخگو باشد، اولین پمپ روشن می شود و اگر این پمپ نتواند افت فشار را جبران کند، سایر پمپ ها نیز به ترتیب وارد مدار می شوند تا فشار در محدوده مشخصی ثابت بماند. این نوع پمپ ها هزینه نگهداری کمی دارند و در مصرف انرژی نیز بسیار با صرفه هستند. اکثرا بوسترپمپ ها در ساختمان های بزرگ که مصرف آب بالاست، مورد استفاده قرار می گیرند. یک سیستم بوسترپمپ از الکتروپمپ، تابلو کنترل، فشارسنج، اینورتر و … تشکیل شده است.

در صورتی که نیاز به مشاوره های بیشتری برای افزایش و بهبود فشار آب منزل و یا ساختمان خود دارید کارشناسان با تجربه مخزن آب دات کام آماده ارائه انواع مشاوره ها تخصص به شما هستند.

(10 خط) 02144548922

مخزن آب دات کام

 

سوال های متداول

برای افزایش فشار آب ساختمان چه راه هایی وجود دارد؟

روش های مختلفی برای افزایش فشار آب ساختمان ها وجود دارد که با توجه به پارامترهای مختلف، ابتدا باید بررسی شده و سپس بهترین راهکار انتخاب شود. در مقاله فوق ساده ترین روش های افزایش فشار آب ساختمان عنوان شده اند.

بوستر پمپ چیست و چگونه باعث افزایش و حفظ فشار آب ساختمان می شود؟

بوستر پمپ برای افزایش فشار آب در ساختمان های بیش از 5 طبقه مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که استفاده از بوستر پمپ و مخزن ذخیره آب در این گونه ساختان ها ضروری است. حداقل فشار بوسترپمپ موردنیاز به ارتفاع ساختمان شما بستگی دارد. سیستم بوستر پمپ می تواند شامل دو یا چند پمپ باشد که متناسب با دبی مصرفی، پمپ دوم یا سایر پمپ ها یکی یکی وارد مدار شده تا پاسخگویی همه مصرف کنندگان باشند.

معایب نصب مستقیم پمپ آب به سیستم آب شهری چیست ؟

نصب مستقیم پمپ به سیستم آب شهری کاری غیر قانونی است. همچنین می تواند موجب نشان دادن آب بهای غیر واقعی توسط کنتور آب شود و باعث کاهش فشار آب غیر عادی برای همسایگان و در صورت استفاده طولانی مدت موجب خرابی کنتور و پمپ می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *