بروزرسانی:پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

چگونه از مخزن آب و تاسیسات آبرسانی یخ زدایی کنیم؟

یخ زدایی مخزن آب تجهیزات آبرسانی

   یخ زدایی مخزن آب به اقداماتی گفته می شود که پس از یخ زدگی مخزن آب، منبع یا تانکر آب اتفاق میفتد و جهت جلوگیری از آسیب به مخزن آب و تجهزیات آبرسانی و به منظور استفاده مجدد از منبع آب انجام می شود. در این مقاله اقداماتی که جهت یخ زدایی مخزن آب انجام می شود و راه حل هایی که توسط بعضی از مشتریان ارائه شده و نظرات کارشناسان فنی فروشگاه مخزن آب دات کام ارائه شده است. برای اطلاع از اقدامات پیشگیرانه مقاله “چگونه از یخ زدن مخزن آب پلی اتیلن جلوگیری نماییم؟ ” را بخوانید. در صورت نیاز به یخزدایی به ادامه مطلب توجه فرمایید.

اقداماتی که پس از یخ بستن مخزن آب و به منظور یخ زدایی انجام می شود

  با استفاده از ابزار برقی ایمن مانند سشوار هوای گرم را از بالا به سطح یخزده آب بدمید . ضمن گرم کردن آب و یخ داخل مخزن ،  با استفاده از یک کفگیر دسته بلند یا میله تمیز، آب درون مخزن را هم بزنید تا گرما به قسمتهای پایینتر نیز برسد. استفاده همزمان پنکه و بخاری برقی التهابی که در فاصله ایمن از مخزن قرار دارد راه حل دیگری است. بخاری برقی را بین پنکه و مخزن قرار دهید تا پنکه گرمای هوای بالا رونده از بخاری را به سمت مخزن هدایت کند.

   اگر مخزن در زیر پیلوت یا داخل حیاط نصب شذه است می توانید به کمک منقل ، زغال و پنکه حرارت کافی به مخزن ، لوله ها و اتصالات برسانید. حداقل یک و نیم متر منقل از مخزن فاصله داشته باشد و پنکه فقط هوای گرمی که از منقل بالا می رود را به سمت مخزن بدمد. اگر بعد از مشتعل شدن زغالها باد پنکه مستقیم به منقل بدمد خیلی زود زغالها تمام می شود. استفاده از منقل در فضای سرپوشیده می تواند خطر گاز گرفتگی و یا خطر مسمومیت کشنده گاز منواکسید کربن را همراه داشته باشد.

  اتاق محل نصب مخزن را به کمک بخاری برقی کاملا گرم کنید. در قضای باز یک نردبان به صورت کاملا مایل به مخزن تکیه دهید. روی مخزن و نردیان را با نایلون یا پتو بپوشانید . بین پایین نردبان و مخزن به اندازه کافی ( یک متر و بیشتر ) فضا بگدارید و با تعبیه بخاری برقی با حرارت بسیار ملایم اجازه دهید بدنه مخزن گرم شود. در محل تابش حرارت بخاری برقی به بدنه مخزن نباید گرما باعث سوزش دست شود. بخاری برقی را در فاصله ایمن از بدنه مخزن قرار دهید.

  با استفاده از سیم های المنتی گرمایش از کف برقی موجود در بازار و پیچاندن آنها دور قسمت پایین مخزن می توانید یخزدایی کنید. بهتر است به کمک یک عایق مانند پتو یا پارچه روی سیم ها و مخزن را کاملا بپوشانید تا گرمای بیشتری جدب بدنه مخزن شود.  بعد از یخزدایی سیم المنت را جمع آوری کنید.

  در صورت یخ بستن مخزن آب به هیچ عنوان تا زمان یخ زدایی کامل منبع آب ، پمپ آب را روشن نکنید. از گرم کردن مخزن آب و تاسیسات به وسیله حرارت مستقیم شعله جدا خودداری کنید. اجازه دهید تا دمای محیطی که منبع آب در آنجا نصب است، بالای صفر درجه برود. یا برای تسریع فرآیند می توانید به کمک یک سشوار یا هیتر دمشی یخ زدایی را از لوله های ورودی به مخزن آب آغاز کنید. به گونه ای که با پایین رفتن فلوتر ، آب از شیر آن خارج شود.

    سپس با اضافه کردن آب داغ به داخل مخزن ، اجازه دهید یخ داخل مخزن آب، کاملا ذوب شود. به کمک سشوار یا هیتر دمشی فیتینگ خروجی و لوله متصل به آن را گرم کنید. این کار را تا کاسه پمپ ادامه دهید. وقتی یخ داخل مخزن کاملا ذوب شد، پمپ را روشن کنید.

   برای جلوگیری از انجماد مجدد، لوله های ورودی آب به مخزن را به کمک فوم عایق پیچی کنید. در صورت تداوم هوای سرد زیر صفر درجه، در زیر عایق از گرمکن یا المنت سیمی عایق دار استفاده کنید . می توانید داخل مخزن گرمکن یا المنت شناور یا بخاری آکواریم نصب کنید. اگر گرمکن نصب نکردید و دمای هوا مجددا شروع به کاهش کرد و زیر صفر درجه رفت ، هر نیم ساعت پمپ را با باز و بست شیر روشن کنید و یا با باز گذاشتن خیلی کم شیر آب اجازه دهید هر نیم ساعت پمپ یک بار استارت بزند . حتمی لوله ورودی آب به مخزن و خروجی از مخزن را به خوبی عایق پیچی کنید. همچنین عایق کاری بدنه مخزن نیز می تواند موثر باشد.

پیشگیری یخ بستن مخزن آب
پیشگیری از یخ بستن مخزن آب و تجهیزات آبرسانی

هر گونه برف را از روی مخزن پاک کنید. اگر مخزن مستقیم روی زمین یا پشت بام نصب شده گرمای زمین و یا ساختمان از زیر مخزن به حفظ دمای مخزن کمک کرده و مانع از یخزدگی یا باعث تاخیر در یخزدگی می گردد.

راه حل پیشنهادی مشتری ها و نظر کارشناسان مخزن آب دات کام برای یخ زدایی مخزن آب

1- بررسی استفاده از لامپ به عنوان منبع گرما توسط یکی از مشتریان : یکی از دوستان از شرق تهران گفتند یک لامپ ال ای دی کم مصرف حبابدار ( توجه : به هیچ عنوان از لامپهای کم مصرف جیوه ای استفاده نکنید.)  را به کمک سیم سیار و سرپیچ آماده کرد. سپس لامپ را در فضای خشک داخل مخزن و بالای یخ و آب آویزان کرد و درب مخزن را بدون پیچاندن روی دهانه درب گذاشت. ایشان گفت بعد از چند ساعت ، مخزن یخ زدایی شده بود.

نظر مخزن آب دات کام : در روش پیشنهادی ایشان در صورت بی دقتی و رعایت نکردن نکات ایمنی خطر برق گرفتگی وجود دارد. استفاده از لامپهای جیوه ای در صورت شکستن لامپ در تماس با آب ، خظر مسمومیت با جیوه نیز وجود دارد. بهتر است از المنهای گرمکن شناور استفاده شود و یا به کمک سیمهای حرارتی گرمایش از کف چند دور از بیرون دور مخزن بپیچانید و سپس با پارچه ای روی مخزن و سیمها را بپوشانید.

2- بررسی استفاده از حرارت آتش و دمیدن آن با پنکه به سمت مخزن : با روشن کردن یک آتش داخل یک حلب و به کمک پنکه، برای مدتی حرارت آتش را به سمت مخزن و تاسیسات دمیدند و مشکلشان حل شد.

نظر مخزن آب دات کام : در روش پیشنهادی ایشان در صورت بی دقتی و نزدیک کردن آتش به مخزن و تاسیسات خظر آسیب دیدگی جدی وجود دارد ولی رسیدن حرارت به صورت دمشی مشکلی ندارد. استفاده از منقل و زغال و پتکه هم می تواند در فضاهای باز کارساز باشد.

3- دوست دیگری از اطراف کرج با داغ کردن تعدادی آجر روی گاز و قرار دادن آنها بدون تماس مستقیم با لوله ها و کاسه پمپ و پوشاندن اجرها و لوله ها و کاسه پمپ، توسط گونی یا پارچه مشکلشان را حل کردند. آرام آرام حرارت آجر داغ شده  موجب یخزدایی از این تاسیسات گردید. البته ایشان اعلام کردند به دلیل استفاده از مخزن پلاستیکی 5000 لیتری پلاستونیک ، فقط کاسه پمپشان و لوله رابط محل اتصال پمپ و مخزن لوله ها یخ رده بود.

نظر مخزن آب دات کام : یکی از مزایای مخازن حجیم این است که زمان زیادی نیاز است تا آب داخل مخزن حجیم به نقطه انجماد برسد. اگر آجر خیلی داغ باشد و مستقیم به لوله پلاستیکی برخورد کند می تواند به آن آسیب بزند.

به طور کلی پیشنهاد ما این است که قبل از اینکه مخزن آب و تجهیزات آبرسانی تاسیسات شما دچار یخ زدگی شود اقداماتی جهت پیشگیری از یخ زدگی مخزن آب و تجهیزات آبرسانی ساختمانتان نظیر لوله ها، پمپ ها و … نمایید. در این رابطه ما به طور مفصل در مقاله ای با عنوان پیشگیری و جلوگیری از یخ زدگی مخزن آب، منبع و تانکر آب توضیحاتی ارائه داده ایم. با مطالعه این مقاله و رعایت نکات گفته شده احتمال یخ زدگی منبع آب و تجهیزات آبرسانی به شدت کاهش می یابد.

خلاصه اقدامات یخ زدایی و جلوگیری از یخ زدگی مخزن آب در زمستان

جلوگیری از یخ زدگی مخزن آبیخ زدایی مخزن آب (اقدامات پس از یخ زدن )
1.      اگر در فصل سرما بنابر دلایلی همچون سفر کردن قصد ترک چند روزه خانه را دارید، حتما مخزن را تخلیه کنید.

2.      مخزن ویلای خود را در صورت عدم استفاده در ابتدای فصل سرما تخلیه کنید.

3.      یک یا چند قاشق چوبی بهداشتی در مخزن بیندازید تا شناور بمانند. به این ترتیب اگر آب سطحی شروع به یخ زدن کرد این اجزای چوبی تا حد زیادی مانع از آسیب به دیواره مخزن می شوید.

4.      دمای اتاقکی که مخزن در آن نصب شده است را بالا ببرید . با تمهیداتی نظیر روشن گداشتن لامپ رشته ای در جایی نزدیک کف زمین حرارت کلی اتاق را بالا ببرید. لامپ رشته ای و سیم سیار از لوازم ساده این کار هستند.

5.      مخزن را عایق پیچی کنید.

6.      از بخاری آکواریوم برای بالا بردن دمای آب داخل مخزن استفاده کنید.

1. ضمن وقت گداشتن با استفاده از ابزار برقی ایمن مانند سشوار هوای گرم را از بالا به سطح یخزده آب بدمید . ضمن گرم کردن آب و یخ داخل مخزن ،  با استفاده از یک کفگیر دسته بلند یا میله تمیز، آب درون مخزن را هم بزنید تا گرما به قسمتهای پایینتر نیز برسد.

2. اتاق محل نصب مخزن را به کمک بخاری برقی کاملا گرم کنید. در قضای باز یک نردبان به صورت کاملا مایل به مخزن تکیه دهید. روی مخزن و نردیان را با نایلون یا پتو بپوشانید . بین پایین نردبان و مخزن به اندازه کافی فضا بگدارید و با تعبیه بخاری برقی با حرارت  بسیار ملایم اجازه دهید بدنه مخزن گرم شود. در محل تابش حرارت بخاری برقی به بدنه مخزن نباید باعث سوزش دست نشود. بخاری برقی را در فاصله ایمن از بدنه مخزن قرار دهید. در فضای باز استفاده از منقل در قاصبه بیش از یک و نیم متر و دمیدن گرمای آن با پنکه به سمت مخزن راه حل دیگر است.

3. با استفاده از سیم های المنتی گرمایش از کف برقی موجود در بازار می توانید با پیچیدن آنها دور قسمت پایین مخزن گرمای لازم را تامین کنید. بهتر است به کمک یک عایق مانند پتو یا پارچه روی سیم ها و مخزن را کاملا بپوشانید تا گرمای بیشتری جدب بدنه مخزن شود. بعد از یخزدایی سیم المنت را جمع آوری کنید.

4. چندین دیگ آب داغ یا جوشیده را به تناوب داخل مخزن بریزید. این کار را به فاصله هر پنج یا ده دقیقه انجام دهید.

 

یخ زدایی و جلوگیری از یخ زدگی پمپ در زمستان

جلوگیری از یخ زدگی پمپیخ زدایی پمپ
1.      از شب تا صبح هر 2 – 3 ساعت یکبار شیر آبی را باز کنید تا آب داخل پمپ ثابت نماند.

2.      پمپ را در محیط  سرپوشیده نصب کنید و دور کاسه پمپ را عایق پیچی کنید.

3.      پمپ را عایق بندی کنید. (برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک عایق کاری و کاهش صدای پمپ آب مراجعه کنید )

1.      سشوار را بر روی قسمت کاسه پمپ بگیرید. دستتان را به طور مداوم تکان دهید تا گرمای بیش از حد به پمپ وارد نشود.

2.      یک حوله یا تکه ای پارچه را با آب گرم  خیس کنید و روی قسمت کاسه پمپ بگذارید. کیسه آب گرم یا حتی آجری که روری گاز گرم کرده اید و با پارچه نخی پیچیده اید را کنار کاسه پمپ بگدارید و مجددا روی آنها را با پارچه یا پتو بپوشانید تا گرمای بیشتری جذب گردد

یخ زدایی و جلوگیری از یخ زدگی لوله ها در زمستان

جلوگیری از یخ زدگی لولهیخ زدایی لوله
1.      دورترین شیر آب نسبت به فلکه اصلی را باز کنید و متناوبا و بارها  شیر را باز بگذارید تا آب ثابت و ساکن نماند نماند.

2.      لوله هایی که بیرون ساختمان هستند را در صورت امکان جمع آوری کنید و با لوله کشی مجدد آنها را در عمق زمین نصب کنید.

3.      قبل از ترک خانه برای مدت چند روز یا بیشتر، شیر فلکه آب واحد خود را ببندید. و همزمان کم ارتفاع ترین و مرتفع ترین شیر آبها را باز بگدارید تا آب داخل لوله ها کاملا تخلیه گردد.

4.      لوله ها را عایق پیچی کنید.

1.      بخاری را روبروی لوله یخ زده قرار دهید. بخاری نباید خیلی به لوله ها نزدیک باشد. همچنین می توانید از سشوار استفاده کنید.

2.      حوله گرم را روی لوله بگذارید. می توانید حوله را در آب گرم فرو ببرید و سپس آن را روی لوله بیاندازید. و یا متناوبا آب داغ روی حوله بریزید.

3.      برای یخ زدایی از لوله هایی که داخل دیوار هستند ابتدا دمای محیط را بالا ببرید. گرمای تابشی بخاری برقی گزینه مناسبی است. اگر این ترفند جواب نداد حتما از یک تاسیساتی ماهر کمک بگیرید.

آیا مخزن آب مقاوم در برابر یخ زدگی وجود دارد؟

  یکی از پرسش هایی که برخی از مشتریان و به خصوص در فصول سرد سال از ما می پرسند این است که آیا مخزن آبی وجود دارد که در برابر یخ زدگی مقاوم باشد و یا به عبارت دیگر هیچگونه یخ نزند؟

  برای پاسخ باید گفت اگر چندین عامل در کنار هم اتفاق بیفتند هر نوع مخزن آبی که باشد رفته رفته یخ خواهد زد. عواملی همچون ساکن بودن آب در داخل مخزن آب، عدم استفاده طولانی مدت از مخزن آب، یخ زدگی و نشتی لوله ها، دمای زیر صفر در مدت زمان طولانی و حجم کمتر مخزن آب می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. به همین دلیل اگر طولانی مدت قرار است از مخزن آب استفاده نمی کنید معمولاً پیشنهاد می شود آب درون مخزن تخلیه شوند و یا اقداماتی که در مقاله جلوگیری از یخ بستن مخزن آب اشاره کردیم اجرا شوند.

  نکته ای که وجود دارد این است که برخی از مخازن آب پلی اتیلن ارزان قیمت تولید شده در ایران برخلاف مخازن پلی اتیلن شرکت پلاستونیک که از مواد اولیه نو و دست اول تولید می شوند ، به دلیل استفاده از مواد بازیافتی و خشکی و شکنندگی بیشتر این مواد در برابر فشار ناشی از یخ زدگی های جزئی آب،  مقاومت کمتری دارند و ممکن است به سرعت دچار شکستگی و ترک شوند. اما باید توجه فرمایید که اگر مخزن پر از آب باشد و کاملا یخ بزند ، حتی اگر فلزی هم باشد ممکن است دچار ترک یا پارگی گردد. به همین خاظر اگر از مخزن آب برای مدت طولانی استفاده نمی کنید، بهتر است آب آن را خالی کنید. هر چه آب کمتر باشد احتمال آسیب دیدگی ناشی از یخ زدن کمتر می شود.

کلمات مرتبط: یخ زدایی مخزن آب، یخ زدن مخزن آب، یخ زدن منبع آب، یخ زدن تانکر آب پلاستیکی

در صورتی که شما نیز روش هایی برای پیشگیری و یا یخ زدایی مخازن آب اعم از مخازن آب پلی اتیلن و مخازن آب فلزی دارید در انتهای این مقاله برای ما ارسال بفرمایید تا در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. همچنین اگر در خصوص انتخاب، خرید و نصب مخازن آب سوالی دارید با کارشناسان فروش مخزن آب دات کام در میان بگذارید.

 (10 خط) 02144548922 
مخزن آب دات کام

خرید مخزن پلی اتیلن مخزن آب دات کام

 

Summary
Review Date
Reviewed Item
چگونه از مخزن آب و تاسیسات آبرسانی یخ زدایی کنیم؟
Author Rating
51star1star1star1star1star

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *