بروزرسانی:شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اشکالات نصب مستقیم پمپ به کنتور آب بدون استفاده از مخزن آب

نصب مستقیم پمپ به کنتور آب

 نصب مستقیم پمپ به کنتور، بدون استفاده از مخزن ذخیره آب توسط برخی از هموطنان برای حل مشکل افت فشار آب ساختمان  مورد استفاده قرار می گرفت. ولی این کار علاوه بر اینکه یک کار غیر قانونی و نادرست است طبق نظر فقها از نظر شرعی نیز مشکل دار اعلام شده است (منبع). فارغ از این نصب پمپ آب بعد از کنتور بدون مخزن آب مشکلات دیگری نیز به وجود می آورد که در این مقاله به طور کامل دلایل و اشکالات نصب مستقیم پمپ به کنتور آب ساختمان را بیان خواهیم کرد. ولی پیش از آن ببینیم دلایل کاهش فشار آب چه مواردی است.

مشکل کاهش فشار آب

 یکی از مشکلات تکراری در فصول گرم سال ،کم شدن فشار آب و یا در برخی موارد کاهش جریان آب می باشد. البته این مشکل فقط محدود به تابستان نمی شود و در برخی مناطق به علل مختلف (مثل تراکم بالاتر، قدیمی بودن بافت آبرسانی منطقه و یا سطح ارتفاع منطقه) در تمامی سال شاهد کاهش فشارآب هستیم.

برای حل این مشکل راه حل های دائمی وجود دارد که در انتهای مقاله به طور مختصر به آن اشاره خواهیم کرد. ولی اگر می خواهید به صورت مفصل تر از روش های افزایش و بهبود فشار آب اطلاع پیدا کنید پیشنهاد می کنیم مقاله “راه های افزایش و بهبود فشار آب ساختمان” را مطالعه نمایید. در ادامه ببینیم نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن چه مشکلاتی دارد.

 نصب مستقیم پمپ به لوله ورودی آب ساختمان!

 یکی از راه کارهای ابتدایی قرار دادن پمپ مکش آب به جریان آب شهری است. تصور می شود که با اتصال پمپ به آب شهری و توان مکش پمپ، آب لازم از سطح آب شهری به سیستم آبرسانی داخلی خانه منتقل می شود و مشکل افت فشار مرتفع می گردد. البته به دلیل اشکالات این روش در حال حاضر کمتر کسی به سمت استفاده از این روش می رود. حال ببینیم چرا این روش پیشنهاد نمی شود:

غیر قانونی بودن و قطع آب

 لازم به ذکر است نصب مستقیم پمپ به لوله ورودی ساختمان ( بعد از کنتور ) که البته غیرقانونی هم هست در محلات پرجمعیت و پر تراکم منجر به قطع آب در ساعات اوج مصرف برای طبقات اول و دوم هم خواهد شد. این موضوع به قدری اهمیت دارد که به عنوان مثال اداره آب و فاضلاب استان تهران اقدام به برخورد با مشترکانی که اقدام به نصب مستیم پمپ به لوله آب شهری می کنند می نماید. برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله  غیر قانونی بودن نصب مستقیم پمپ بر روی کنتور و یا شبکه توزیع آب را مطالعه نمایید.

آلودگی و افزایش احتمال بیماری های گوارشی

  همه شهروندان عزیز باید توجه داشته باشند، مکش پمپ روی شبکه آب و فاضلاب می تواند باعث مکش آب آلوده به داخل شبکه آب شرب گردد.  توضیح آنکه همواره بخشی از جریان آب به صورت هدررفت از شبکه آب سراسری خارج می شود (این امر دلایل متعددی دارد مثل قدیمی بودن سیستم لوله کشی و یا بالابودن فشار آب). هنگامی که چندین پمپ به صورت همزمان از یک منطقه شروع به مکش می نمایند جریان فشار هدررفت معکوس شده و آبی که از سیستم جریان اصلی در حال هدر رفت بوده، همراه با سایر عواملی که در مجاورت آن قرار دارد به سیستم و جریان آب باز می گردد. این عوامل جانبی می توانند منشا آلودگی و بیماری های گوارشی فراوانی باشد که از طریق مصرف آب به بدن وارد می شوند.

به عبارت دیگر نصب پمپ بلافاصله بعد از کنتور فشار منفی در لوله های شهری ایجاد می کند. از طرف دیگر در نقطه هایی که نشتی طبیعی به علت فرسودگی لوله ها ایجاد شده است، آبی که از لوله ها خارج می شود، آلوده شده و به آبهای آلوده سطحی و فاضلاب تبدیل می شود.، فشار منفی حاصل از عملکرد پمپ سبب مکش این آب آلوده به جریان آب شرب خواهد شد.

افزایش هزینه آب

 از طرف دیگر نصب پمپ بعد از کنتور سبب می شود که به همراه آب، هوای احتمالی داخل شبکه و یا محیط پیرامون لوله ها نیز از مجاری اّب وارد شود. در این هنگام شمارشگر کنتور نیز بر مبنای هر آنچه که از جریان می گذرد عمل می کند و در هنگام شمارش میان آب و هوای همراه آن که بر اثر مکش جذب می شود، نمی تواند تفاوت قایل شود و در هنگام محاسبه هر دو را مورد سنجش قرار می دهد. به همین دلیل در هنگام محاسبه آب بها عدد محاسبه شده بر مبنای کنتور بیش از مقدار حجم واقعی ورودی اب خواهد بود. بر این مبنا بخش قابل توجهی از عدد آب بها واقعی نبوده و صرفاً نصب کنتور باعث افزایش هزینه آب می شود.

 کاهش فشار آب غیر عادی برای همسایگان

علت واقعی کاهش فشار آب در صورتی که به سبب عوامل داخلی خانه نباشد، ضعیف بودن و یا نارسایی کلی جریان آب در منطقه و یا قطر کم لوله های آب رسانی می باشد. بنابراین مشکل فشار آب به یک خانه و یا یک مجتمع خاص محدود نشده و مشکلی منطقه ای است. به همین دلیل هنگامی که یکی از مصرف کنندگان اقدام به نصب پمپ بعد از کنتور نماید، در واقع چیزی به جریان و حجم آب منطقه اضافه نمی کند، بلکه در واقع سهم خویش از مقدار حجم موجود را به ضرر سایر مصرف کنندگان نزدیک افزایش می دهد. به همین دلیل افزایش فشار برای یکی همراه با کاهش فشار آب و یا قطعی آب برای دیگران می باشد.

از این مهم تر وضعیتی است که همه یا بیشتر همسایگان اقدام به نصب پمپ نمایند، در این میان هنگامی که همه پمپ ها در ساعات اوج مصرف فعال می شوند، در واقع با وضعیتی که هیچ کدام پمپ نصب نکرده اند، تفاوتی ندارد. زیرا پمپ فقط قدرت مکش یک واحد را افزایش می دهد. قدرت مکش یکی در میان یک تعداد مشترک. حال اگر همه مشترکین قدرت مکش خود را افزایش دهند، صرفاً موازنه مجدد میان مصرف کنندگان با قدرت مکش های بالاتر پدید می آید.

به این موارد می توان بحث خرابی کنتور و حتی پمپ (به علت مکش طولانی هوا در ساعات اوج مصرف) را اضافه نمود. بر همین اساس برای حل مشکل کاهش فشار آب استفاده از راهکار اتصال پمپ به جریان آب شهری نادرست می باشد و حتماً باید از پمپ در کنار مخزن استفاده شود.

روش صحیح اتصال و نصب پمپ آب برای حل دائمی مشکل کاهش فشار آب

روش صحیح اتصال و نصب پمپ آب

با توجه به توضیحات عنوان شده برای حل دائمی کاهش فشار آب ساختمان شما نیاز به پمپ آب و مخزن ذخیره آب به همراه لوازم جانبی آن دارید. معمولاً در کنار پمپ آب از منبع تحت فشار نیز استفاده می شود تا از روشن و خاموش شدن های بی مورد پمپ آب اجتناب شده و طول عمر پمپ نیز افزایش یابد.

در روش دیگر برای خانه های ویلایی و یا نهایتاً دو طبقه به جای منبع تحت فشار از کلید اتومات دیجیتال نیز استفاده می شود. البته در این روش به نسبت روش استفاده از منبع تحت فشار تعداد دفعات روشن و خاموش شدن پمپ آب بیشتر خواهد بود و معمولاً پمپ آب زودتر خراب خواهد شد به همین دلیل از اتومات دیجیتال یا همان ست کنترل کمتر استفاده می شود و بسیاری از افراد استفاده از منبع تحت فشار را به صرفه تر می دانند.

روال کار در سیستم هایی که از مخزن آب و پمپ استفاده می شود به این صورت است که معمولاً در ساعاتی که آب کمتر مصرف می شود (مثلاً نیمه شب ها) مخزن ذخیره آب کاملاً پر شده و سپس در ساعات اوج مصرف آب مورد نیاز ساختمان با استفاده از پمپ آب به داخل ساختمان پمپاژ می شود. از این رو حتی در محله هایی که افت فشار آب بسیار شدید است ساکنان ساختمان هیچ گونه کاهش یا قطعی آب را متوجه نخواهند شد.

فضای کافی برای نصب پمپ، منبع تحت فشار و مخزن ذخیره آب ندارید!؟

برخی از مشتریان دلیل عدم نصب مخزن ذخیره آب را نبود فضای کافی برای نصب مخزن و یا امکان پذیر نبودن حمل مخزن تا نزدیکی پمپ عنوان می نمایند. این مورد کاملاً صحیح است اما در حال حاضر با تولید مخازن آب آسانرو، تقریباً هیچ فضایی نیست که مخزن آب آسان رو قابلیت عبور و نصب نداشته باشد. برای اطلاع بیشتر در خصوص مخازن آسان رو طبرستان و پلاستونیک در فروشگاه مخزن آب دات کام کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *