بروزرسانی:شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

انواع مخازن تحت فشار و کاربردها

مخازن تحت فشار

مخازن تحت فشار امروزه در کاربردهای صنعتی و غیر صنعتی کاربردهای گسترده ای دارند. این مخازن از یک محفظه مستحکم ساخته شده اند و عمدتاً برای ذخیره سازی سیالات (مایعات و گازها) در فشارهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از کاربردهای متداول مخازن تحت فشار در تاسیسات آبرسانی ساختمان ها، کارگاه ها و یا کارخانجات است. این نوع مخزن تحت فشار را احتمالاً در موتورخانه ها، پارکینگ ها و یا پشت بام خانه ها نیز مشاهده کرده باشید. این مخازن با ذخیره سازی آب با فشار مناسب، نیاز به روشن و خاموش شدن های مکرر پمپ را کاهش می دهد. برای اطلاع بیشتر در این خصوص مقاله منبع تحت فشار پمپ آب را مطالعه نمایید.

 همچنین مخازن تحت فشار، عنصری ضروری در پروسه تولید مواد تجاری و صنعتی هستند.به این نقش مهم، کاربرد این مخازن در تاسیسات آبرسانی ساختمانی را هم اضافه کنید؛ انواع مختلفی از این مخازن طراحی و تولید می شوند. در ادامه این متن، انواع مختلف مخزن تحت فشار را با توجه به کاربرد و ساخت آن ها برای شما همراهان سایت مخزن آب دات کام آورده ایم.

انواع مختلف مخزن تحت فشار بر حسب کاربرد

 در این بخش، سه نوع پرکاربرد را معرفی می کنیم.

١ – مخازن ذخیره سازی آب

بدون شک پرکاربرد ترین نوع مخزن تحت فشار، مخازن تحت فشار پمپ آب هستند. در سیستمهای آبرسانی ساختمانها بسیار پرکاربرد هستند.  این مخازن بسیار آشنا معمولا به صورت عمودی و یا افقی  و در رنگ های قرمز، آبی و زرد طراحی و تولید می شوند؛ اگرچه انواع کروی این مخازن هم موجود هستند و مورد استفاده قرار می گیرند. مانند مخازن 24 لیتری تحت فشار.

در این مخازن هوای فشرده به وسیله تیوپ یا دیافراگم از آب ذخیره شده جدا می شود و به کمک همین هوای فشرده شده آب ذخیره شذه به بیرون مخزن هدایت می شود.  کاربرد اصلی این مخازن، ذخیره مایعات است . برای اطلاعات بیشتر در خصوص این مخازن تحت فشار مقاله :منبع انبساط بسته یا منبع تحت فشار را مطالعه فرمایید. مخازن تحت فشار برای ذخیره گاز مانند کپسولهای آشنای گاز خانگی و کپسول گاز خودرو شکل دیگری از مخازن تحت فشار برای دخیره سازی هستند.

   مخازن ذخیره در اندازه ها و با استفاده از مواد مختلفی تولید می شوند که ما در بخش بعدی به طور کامل این دسته بندی ها را توضیح داده ایم.

٢ –  مخازن مبدل حرارت

دومین نوع پرکاربرد مخازن تحت فشار، مخازن مبدل حرارت هستند.  این مبدل های حرارتی (مخازن کویل دار) تقریبا در تمامی جنبه های زندگی، از خدمات غذایی گرفته تا مصارف صنعتی، فرآوری و ساخت مدرن را امکان پذیر می کنند. شکی نیست که گرما (دمای بالا) ، به خودی خود، می تواند نقش مخربی داشته باشد، بنابر این در طراحی و ساخت هر نوع مبدل حرارتی ای توجه ویژه ای به مواد اولیه و سازنده آن می شود.

هدف این کار این است که مخزن کویل دار بتواند برای مدت زمان طولانی تری، بهترین عملکرد را داشته باشد.  ماده پایه در ساخت این مخازن فولاد کربن است؛ اما معمولا از آلیاژ های سخت تری نیز در تولید این مخازن استفاده می شود.

٣ –  مخازن فرآیند

مخزن فرآیند و یا پروسس تانک – به انگلیسی Process Vessel – محفظه ای است که بمنظور انجام دادن قسمتی از یک فرآیند بزرگتر، طراحی، تجهیز و تولید می شود. از این مخازن در صنایع مختلفی همچون صنایع شیمیایی، پتروشیمی، غذایی به خصوص لبنیات، هسته ای و… استفاده می شود. مخازن رآکتورهای شرکتهای پتروشیمی از این دست می باشند.

کاربرد این مخازن :

  • حرارت دهی، سرد کردن، نگه داری و فرآوری محصولات غذایی
  • تجزیه مواد در صنایع مختلف
  • ترکیب مواد در صنایع مختلف
  • خالص سازی مواد گوناگون

جنس مخازن فرآیند ارتباط مستقیم با کاربرد آن ها دارد. این مخازن با ظرفیت های مختلفی تولید می شوند.

هر ٣ نوع مخزن، ذخیره سازی، کویل دار و فرآیند، باید از طراحی مناسب، مواد اولیه مرغوب و تولید با کیفیت برخوردار باشند. عدم رعایت و وجود هر یک از خصوصیات گفته شده، می تواند به کیفیت محصول نهایی ضربه بزند.

انواع مختلف مخزن تحت فشار بر حسب ماده اولیه

دسته بندی دیگری که برای مخازن تحت فشار وجود دارد بر حسب ماده سازنده اولیه این مخازن است. در این دسته بندی، مخازن تحت فشار به ۴ گروه تقسیم می شوند. ما در ادامه این متن، هر ۴ گروه را برای شما عزیزان توضیح داده ایم.

نسل اول

مخازن تمام فلزی که از فولاد ساخته شده اند.  این مخازن برای ذخیره مایعات و گازها در فرآیند های صنعتی استفاده می شوند. مخازن تمام فلزی وزن بالایی دارند که همین خصوصیت حمل و نقل آنها را مشکل می کند.  در خصوص مخازن تحت فشار آب خانگی در ایران و البته بسیاری  از کشورها کماکان از ورقه های فولادی استفاده می شود. برای اطلاع از عملکرد این مخازن تحت فشار مقاله منبع تحت فشار چگونه کار می کند؟ را مطالعه فرمایید.

نسل دوم

در مخازن این گروه، یک لایه فیبر کربن به منظور تقویت، به محیط داخلی مخزن استیل اضافه می شود. این نوع مخازن از وزن کمتر و استحکام بیشتری نسبت به مخازن نوع اول برخوردار هستند.

نسل سوم

نسل سوم مخازن تحت فشار، مخازن کامپوزیت با الیاف کربن هستند که درون آنها یک مخزن استیل یا آلمینیومی وجود دارد. این مخازن قابلیت تحمل فشار بیشتری را نسبت به دو نسل قبلی دارند.

نسل چهارم

نسل چهارم مخازن تحت فشار، مخازن تمام فیبر کربنی هستند که آستر داخلی آنها از جنس پلی آمید و پلی اتیلن است. مخازن نسل ۴ از وزن بسیار پایین تر و مقاومت خیلی بالاتری برخوردارند.

برای مشاهده مشخصات، قیمت و خرید اینترنتی محصولات بر روی ورود به فروشگاه کلیک نمایید

ورود به فروشگاه

برای خدمات فنی نصب مخزن و پمپ آب نیاز به کارشناس و نصاب دارید؟ بر روی درخواست خدمات کلیک نمایید

درخواست خدمات

نیاز به مشاوره پیش از خرید دارید؟ با ما تماس بگیرید

(10 خط) 02144548922
دسته بندی: مخزنبرچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *