بروزرسانی:جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

درباره منبع انبساط بسته یا تحت فشار بیشتر بدانیم

منبع انبساط بسته یا منبع تحت فشار

سوال : منبع تحت فشار با شارژ اولیه چیست؟

جواب :  منبع تحت فشار با شارژ اولیه همان منبع تحت فشار تیوپ دار است که تیوپ آن از جنس لاستیک ساخته می شود. تیوپ منبع انبساط بسته توسط هوای فشرده در داخل منبع احاطه شده است. پمپ آب را وارد تیوپ منبع تحت فشار می کند و آب داخل آن ذخیره می گردد. هنگامی که یک مصرف کننده شیر آب را باز می کند، فشار هوای داخل منبع تحت فشار بر روی تیوپ فشار وارد کرده و آب را به سمت شیر آب باز شده هدایت می کند.

سوال : آیا منبع انبساط بسته تیوپ دار همان منبع انبساط بسته دیافراگمی است؟

انواع منبع انبساط بسته یا منبع تحت فشار

جواب : خیر. منبع انبساط تیوپ دار یا بالنی دارای یک تیوپ ذخیره آب در داخل منبع است. اما منبع انبساط بسته دیافراگمی دارای یک دیافراگم تخت از جنس لاستیک می باشد که به دیواره منبع چسبیده است. اگر به منبع تحت فشار فولادی نگاه کنید در اطراف آن محل قرارگیری دیافراگم مشخص است. اینجا، جایی است که دیافراگم قرار دارد. عملکرد منبع انبساط بسته دیافراگمی و بالنی یکسان است. در یک طرف دیافراگم، هوا و در طرف دیگر آن آب وجود دارد که هوای فشرده آب را به داخل لوله ها هدایت می کند.

 

سوال : فقط یک اتصال لوله به منبع تحت فشار تیوپ دار وصل است. آب چگونه به آن وارد و از آن خارج می شود؟

جواب : هنگامی که منبع تحت فشار وصل است، با کاهش فشار داخل منبع تحت فشار پمپ روشن شده و آب را به داخل منبع انبساط بسته هدایت می کند تا زمانی که به فشار مورد نظر برسد. در این هنگام پمپ خاموش می گردد و اگر مصرف کننده شیر آب را باز کند، آب ذخیره شده در منبع از طریق همان لوله به سمت خروجی هدایت می شود.

 

سوال : سایز منبع انبساط بسته ای که می خواهم بخرم چه اندازه باشد؟

جواب : بهتر است منابع بزرگتر را بخرید. کل ایده استفاده از منبع تحت فشار این است که آب را تحت فشار و آماده مصرف قرار دهیم. این کار باعث می شود که دیگر نیاز نباشد پمپ آب بلافاصله بعد از باز کردن شیر آب روشن شود. یکی از عوامل مهم در کوتاه شدن عمر پمپ آب، روشن و خاموش شدن متوالی آن است. داشتن یک منبع انبساط بسته بزرگ به این معنی است که شما آب بیشتری را ذخیره کرده اید و این یعنی که پمپ برای مدت طولانی تری خاموش می ماند. این کار مانع فشار آمدن به پمپ می گردد و عمر آن را طولانی تر می کند.  به طور خلاصه در هنگام خرید منبع تحت فشار بزرگتر باید به بودجه خود و میزان فضایی که در اختیار دارید توجه نمایید.

برای خرید منبع انبساط بسته به صورت اینترنتی از قسمت زیر استفاده نمایید.

تخفیف!
تماس بگیرید
تخفیف!
تماس بگیرید
تخفیف!
تماس بگیرید
تخفیف!
تماس بگیرید
تخفیف!
تماس بگیرید
تخفیف!
تماس بگیرید

سوال : فشار آب در خروجی شیرآلات کم شده است آیا مشکل از منبع تحت فشار می باشد؟

جواب: بسیاری از افراد فکر می کنند که خود منبع انبساط بسته فشار ایجاد می کند. اما این گونه نیست. این فشار به وسیله پمپ ایجاد می گردد. برای مثال اگر شما یک بادکنک داشته باشید به خودی خود باد نمی شود و این شما هستید که از هوای داخل ریه ها و از طریق دهان آن را باد می کنید. منبع انبساط بسته نیز همین گونه است. پمپ آب فشار را درون آن ایجاد می کند.

سوال : یک دریچه هوا مانند سوپاپ تایر در بالای منبع تحت فشار وجود دارد. آیا من باید فشار چیزی را چک کنم؟

جواب : بله. منبع تحت فشار با یک شارژ هوای اولیه از کارخانه خارج می شود اما نیاز است که در هنگام نصب فشار هوای داخل منبع انبساط بسته را تنظیم کنید. این فشار باید ۲ پی اس آی کمتر از فشاری باشد که پمپ آب در آن فشار روشن می شود. برای اطلاعات بیشتر حتما دفترچه راهنمای منبع تحت فشار را مطالعه نمایید.

توجه کنید که فشار داخل منبع انبساط بسته حداقل باید دوبار در سال چک شود. البته بهتر است فشار آن را هر دو ماه یک بار بررسی کنید. دستورالعمل های چک کردن فشار هوای داخل منبع انبساط بسته در ابتدای همین مطلب به طور کامل توضیح داده شده است. شما نیاز به یک فشارسنج دقیق دارید تا از طریق شیر سوزنی که در بالای منبع تحت فشار تعبیه شده فشار داخل منبع را اندازه گیری نمایید.

سوال : در صورتی که هوای داخل منبع انبساط کم باشد چگونه می توانم آن را شارژ کنم؟ آیا با تلمبه دوچرخه می شود این کار را انجام داد؟

جواب : شارژ کردن منبع تحت فشار دقیقا مانند باد کردن تایر اتومبیل است. یک کمپرسور هوا خیلی بهتر از یک تلمبه دوچرخه می باشد. زیرا حجم هوای داخل منبع تحت فشار زیاد است و باد کردن آن با تلمبه دوچرخه کاری طاقت فرساست.

سوال : اگر فشار هوای داخل منبع انبساط بسته را به طور منظم چک نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

جواب : این کار درست مثل تایر اتومبیل است. هوای داخل منبع تحت فشار به آرامی نشت می کند و خروج آب از منبع تحت فشار نیاز به فشار کافی دارد. بنابراین اگر این فشار کم باشد میزان آب زیادی در تیوپ منبع انبساط بسته ذخیره می گردد و مقدار آب خروجی بسیار کم می شود. علاوه بر آن می تواند به دلیل افزایش احتمال سایش تیوپ به دیواره مخزن فلزی از عمر آن به طور چشمگیری بکاهد.

   منبع انبساط بسته یا مخزن تحت فشار

  چک کردن منبع انبساط بسته یا مخزن تحت فشار بسیار مهم است، اگر پمپ آب به طور مکرر روشن و خاموش می شود ولی خروجی آن مقدار کمی آب باشد، احتمال دارد تیوپ منبع تحت فشار دچار مشکل شده باشد. منبع انبساط بسته برای ذخیره آب استفاده می شود تا از روشن و خاموش شدن مکرر پمپ آب جلوگیری نماید. هنگامی که منبع تحت فشار به خوبی کار نمی کند، موجب می گردد تا پمپ به طور مداوم در چرخه های کوتاه مدت شروع به کار کند و پس از مدتی خراب شود.

     منبع تحت فشار تیوپ دار به راحتی به وسیله محفطه ای ساخته شده از ورق فولادی به رنگهای آبی و قرمز و یک شیر سوزنی هوا که مانند شیر سوزنی تایر اتومبیل است و در بالای منبع تحت فشار قرار دارد شناخته می شود. منبع انبساط بسته یا منبع تحت فشار تنها یک لوله ورودی دارد و در طرف دیگر آن یک سوپاپ کنترل هوا نصب می گردد. در بازار منبع انبساط بسته تیوپ دار در سایزها و رنگ های مختلفی دیده می شود و کارخانه های مختلفی آن را تولید می کنند.

    منبع تحت فشار تیوپ دار دارای دو بخش مجزا است که به وسیله تیوپ لاستیکی این دو بخش مجزا ایجاد می گردد. هنگامی که پمپ آب روشن می شود و شروع به کار می کند، آب را به داخل تیوپ منبع انبساط بسته هدایت کرده و موجب افزایش فشار در تیوپ آب منبع تحت فشار می گردد و مخزن پر می شود تا جایی که فشار آن به میزان حداکثر رسیده و در این لحظه فرمان قطع از سوی سوئیچ فشار به پمپ آب صادر می گردد. اگر مصرف کننده شیر آب را باز کند آب داخل منبع انبساط بسته به سمت خروجی مورد نظر هدایت می گردد و هنگامی که فشار منبع تحت فشار از میزان معینی کمتر شد دوباره سوئیچ فشار به پمپ فرمان می دهد تا روشن شود و منبع انبساط بسته را از آب پر کند. اگر میزان فشار هوای اولیه منبع انبساط بسته به اندازه کافی نباشد و از میزان استاندارد کمتر باشد، تیوپ منبع تحت فشار بیش از حد از آب پر می شود و در این صورت امکان خروج آب به میزان کافی از منبع وجود ندارد زیرا فشار قسمت هوای منبع انبساط بسته قدرت کافی ندارد تا آب را به بیرون از منبع تحت فشار هل دهد. در این شرایط در هر زمانی که یک مصرف کننده شیر آب را باز کند پمپ آب در سیکل های کوتاه روشن و خاموش می گردد و این امر موجب می شود تا دمای پمپ بیش از اندازه بالا رود و بیش از حد گرم شود و احتمال سوختن آن افزایش یابد.

    برای بررسی میزان فشار داخل منبع انبساط بسته خود و شارژ دوباره آن به یک فشارسنج و یک پمپ هوا یا کمپرسور نیاز دارید. مانند آنچه در آپاراتی ها موجود است. اولین کاری که باید انجام دهید این است که اطمینان حاصل کنید فشاری را که در آن نقطه پمپ روشن می شود را می دانید. مطمئن شوید که فشارسنج در سیستم پمپ آب به درستی کار می کند. شاید لازم باشد با انگشت خود به آرامی به صفحه فشارسنج ضربه بزنید تا خیالتان راحت شود که عقربه آن گیر نکرده باشد. شارژ اولیه هوای منبع تحت فشار باید ۲ پی اس آی کمتر از فشاری باشد که در آن نقطه پمپ روشن می گردد. در حالی که سیستم پمپ آب به خوبی در فشار حداکثری خود است، سراغ شیر هوای بالای منبع انبساط بسته بروید. معمولا روی این شیرهای سوزنی یک درپوش سیاه رنگ قرار دارد. درپوش را بردارید و پین وسط شیر سوزنی را فشار دهید و ببینید چه چیزی از آن خارج می شود. اگر فقط هوا از آن خارج شود به احتمال زیاد تیوپ منبع تحت فشار سالم است. اگر از شیر سوزنی آب خارج شد، تیوپ منبع انبساط بسته سوراخ شده و یا ترکیده است و نیاز است که آن را تعویض نمایید. اگر از عمر تیوپ منبع تحت فشار چند سال گذشته باشد و دیگر به خوبی روز اول کار نکند تعویض آن اورژانسی نیست و می توان تا موقعی که بودجه تعویض تیوپ منبع انبساط بسته تامین شود صبر کنید. توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد نیاز به تعویض کل منبع تحت فشار نیست و مشکل با تعویض تیوپ منبع تحت فشار حل می شود. هنگامی که تیوپ منبع انبساط بسته سوراخ شود یا بترکد هوای منبع تحت فشار به وسیله آب جذب می شود و در این هنگام پمپ آب به طور مکرر روشن و خاموش می گردد. در این حالت باید سریعا اقدام به تعویض و جایگزینی تیوپ منبع تحت فشار نمایید.

  هنگامی که شیر سوزنی منبع تحت فشار را بررسی کردید و مشخص شد که تیوپ منبع انبساط بسته درست است و مشکلی ندارد و از طرف دیگر از فشار حداقلی که در آن نقطه پمپ روشن می گردد مطمئن شدید، شرایط آماده است تا تیوپ منبع انبساط بسته را تحت فشار قرار دهید. پمپ آب را خاموش نمایید و پایین ترین شیر آبی که در خانه یا ساختمان محل سکونت خود دارید باز کنید. اجازه دهید که آب از خروجی شیر آب خارج گردد تا زمانی که دیگر هیچ جریان آبی از شیر آب خارج نشود. هنگامی که جریان آب متوقف شد با استفاده از فشارسنج میزان فشار هوای داخل منبع انبساط بسته را اندازه گیری نمایید. فشار اندازه گیری شده باید ۲ پی اس آی کمتر از فشاری باشد که در آن پمپ روشن می گردد. اگر فشار هوای داخل منبع تحت فشار کم بود به وسیله پمپ هوا یا تلمبه پدالی منبع انبساط بسته را شارژ نمایید تا فشار داخل آن به میزان استاندارد برسد. اگر فشار هوا زیاد بود، با فشار پین شیر سوزنی مقدار هوای اضافه داخل منبع تحت فشار را تخلیه کنید. پس از انجام این کار درپوش شیر سوزنی را بر روی آن قرار داده و پمپ آب را به برق وصل نمایید و شیر آبی را که باز کرده بودید ببندید. اگر فشار داخل  تیوپ منبع انبساط بسته افزایش پیدا نکرد و هوا از داخل شیر آب خارج شد، تیوپ منبع تحت فشار به احتمال زیاد سوراخ شده یا ترکیده است و باید آن را تعویض نمایید.

اگر قصد خرید و تعویض تیوپ منبع تحت فشار را دارید می توانید برای دریافت اطلاعات محصولات و آگاهی از قیمت منبع تحت فشار و تیوپ منبع انبساط بسته با ما تماس بگیرید.

منابع :

http://www.flotecpump.com/residentialpage_resource_faq_tanks.aspx

http://411plumb.com/how-to-check-the-bladder-in-your-well-pressure-tank/

پرسش های متداول

منبع تحت فشار با شارژ اولیه چیست؟ و چه کاراریی دارد؟

منبع تحت فشار با شارژ اولیه همان منبع تحت فشار تیوپ دار است که تیوپ آن از جنس لاستیک ساخته می شود. تیوپ منبع انبساط بسته توسط هوای فشرده در داخل منبع احاطه شده است. پمپ آب را وارد تیوپ منبع تحت فشار می کند و آب داخل آن ذخیره می گردد… ( ادامه در مقاله)

آیا منبع انبساط بسته تیوپ دار همان منبع انبساط بسته دیافراگمی است؟

خیر. منبع انبساط تیوپ دار یا بالنی دارای یک تیوپ ذخیره آب در داخل منبع است. اما منبع انبساط بسته دیافراگمی دارای یک دیافراگم تخت از جنس لاستیک می باشد که به دیواره منبع چسبیده است. اگر به منبع تحت فشار فولادی نگاه کنید در اطراف آن محل قرارگیری دیافراگم مشخص است.

سایز منبع انبساط بسته ای که می خواهم بخرم چه اندازه باشد؟

بهتر است منابع بزرگتر را بخرید. کل ایده استفاده از منبع تحت فشار این است که آب را تحت فشار و آماده مصرف قرار دهیم. این کار باعث می شود که دیگر نیاز نباشد پمپ آب بلافاصله بعد از باز کردن شیر آب روشن شود. یکی از عوامل مهم در کوتاه شدن عمر پمپ آب، روشن و خاموش شدن متوالی آن است. اما حجم منبع تحت فشار نباید خیلی بیشتر از حد نرمال باشد … ( ادامه در مقاله)

در صورتی که هوای داخل منبع انبساط کم باشد چگونه می توان آن را شارژ کرد؟ آیا با تلمبه دوچرخه می شود این کار را انجام داد؟

شارژ کردن منبع تحت فشار دقیقا مانند باد کردن تایر اتومبیل است. یک کمپرسور هوا خیلی بهتر از یک تلمبه دوچرخه می باشد. زیرا حجم هوای داخل منبع تحت فشار زیاد است و باد کردن آن با تلمبه دوچرخه کاری طاقت فرسا می باشد.

اگر فشار آب در خروجی شیرآلات کم شود آیا مشکل از منبع تحت فشار می باشد؟

خیر ، بسیاری از افراد فکر می کنند که خود منبع انبساط بسته فشار ایجاد می کند. اما این گونه نیست. این فشار به وسیله پمپ ایجاد می گردد. برای مثال اگر شما یک بادکنک داشته باشید به خودی خود باد نمی شود و این شما هستید که از هوای داخل ریه ها و از طریق دهان آن را باد می کنید. منبع انبساط بسته نیز همین گونه است. پمپ آب فشار را درون آن ایجاد می کند.

Summary
Review Date
Reviewed Item
درباره منبع انبساط بسته یا تحت فشار بیشتر بدانیم
Author Rating
51star1star1star1star1star

3 thoughts on “درباره منبع انبساط بسته یا تحت فشار بیشتر بدانیم

  1. محمدرضا میگوید:

    سلام. بالن یا تیوپ داخل مخازن مصرفی هستن و هرچند وقت یکبار نیاز به تعویض دارند. هرچقدر نصب آن اصولی تر انجام شود و کیفیت آب ورودی مناسب تر باشد طول عمر تیوپ ها افزایش پیدا می کند. صدا پمپ آب ارتباطی با منابع تحت فشار ندارد

  2. ناشناس میگوید:

    با سلام
    آیا این مخازن و بالن آنها میترکرد و پمپ هنگام کار صدای زیادی دارد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *