بروزرسانی:جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

دلیل روشن و خاموش شدن مکرر پمپ آب

دلیل روشن خاموش شدن پمپ آب

روشن و خاموش شدن مکرر پمپ آب می تواند علتهای متفاوتی داشته باشد. این روشن و خاموش شدن های مکرر می تواند علاوه بر کاهش طول عمر پمپ آب، موجب آزار و اذیت رساندن به واحدهای نزدیک به محل نصب پمپ آب شود.  هدف ما در این مقاله بیشتر شامل کسانی می شود که مخزن تحت فشار و کلید اتومات دارند در  قالب پاسخ پرسش و پاسخ به این مساله پرداخته ایم.

سوال: چرا پمپ آب تند تند روشن و خاموش می شود؟

جواب: دلایل متعددی می تواند باشد مانند خرابی قطعه فلو سوییچ ( جریان سنج ) ست کنترل یا پرشر سوییچ کلید اتومات. ما سعی می کنیم برخی را بررسی کنیم. اگر بدون باز کردن شیر آب این اتفاق می افتد اول نشتی های احتمالی را چک کنید مانند سیفون توالتها یا ترکیدگی و نشت جزیی از لوله های آب ساختمان. نشتی آب از شیر خودکار یا یکطرفه نیز جزو این موارد است. این نشتی داخل شبکه باعث برگشت آب به سمت پمپ و مخزن ذخیره شده و فشار داخل لوله ها تا نقطه مینیمم افت می کند و با فرمان کلید اتومات ، پمپ مجددا روشن می شود.

در ضمن هواگیری از لوله های ساختمان هم فراموش نشود با نصب مخزن ذخیره آب بین پمپ و کنتور مشکل ورود هوا بر طرف خواهد شد. اما اگر با باز شدن شیر آب این اتفاق می افتد، این مشکل بیشتر برای کسانی پیش می آید که مخزن تحت فشار و کلید اتومات دارند. خرابی مخزن تحت فشار یا کلید اتومات یا تنظیم نبودن آنها می تواند از دلایل این مشکل باشد . ما در این یادداشت بیشتر به این مساله می پردازیم.

سوال: آیا لوله کشی بای پس یا کنار گذر انجام داده اید ؟

جواب : اگر لوله کشی کنارگذر را به کمک شیر خودکار برای صرفه جویی در مصرف برق به صورت پیوسته به شبکه ساختمان وصل کرده اید اول به کمک شیر فلکه یا دسته گازی تعبیه شده این مسیر را ببندید. اگر مشکل بر طرف شد اول از صحت عملکرد شیر خودکار آن اطمینان حاصل کنید. همچنین توجه فرمایید وقتی کنارگذر وصل است تا مادامی که فشار آب شهری بیشتر از فشار مینیمم باشد پمپ شما روشن نخواهد شد. اما به محض کاهش فشار شبکه، پمپ روشن می گردد تا به فشار ماکسیمم برسد. اما اگر به هر دلیلی فشار شبکه شهری نوسان داشته باشد و فشار ماکسیمم شما پایین باشد می تواند با افزایش مجدد ناگهانی فشار و رسیدن آن به نقطه ماکسیمم مجددا پمپ را خاموش می کند. اگر آب در حال مصرف باشد می تواند باعث مکررا روشن و خاموش شدن پمپ گردد. این مساله معمولا در ساعات خاصی از روز اتفاق می افتذ . برای حل این مساله می توانید با افزایش فشار ماکسیمم به مقدار جزئی ( چرخاندن ساعتگرد پیچ کوچک ) این مشکل را بر طرف کنید.

سوال: چگونه بفهمم مشکل از کلید اتومات است یا مخزن تحت فشار؟

جواب: 1-از سلامت تیوپ مطمئن شوید: با دسترسی به والو هوای مخزن تحت فشار ، کمی آن را بفشارید. اگر هیچ چیزی نیامد احتمالا باد منبع خالی شده و باید آن را به اندازه لازم در آپاراتی باد کنید ، معمولا وقتی تیوپ ترکیده باشد آب بیرون می زند. اگر هوا با فشار بیرون آمد بنابر این تیوپ سالم است.

2-اگر تازه نصب کردید از تنظیم بودن باد اولیه منبع تحت فشار مطمئن شوید : اگر فشار باد اولیه تیوپ نسبت به فشار مینیمم و ماکسیمم زیاد باشد باز هم این اتفاق کم و بیش می افتد. مثلا مخزن تحت فشار واتس 100 لیتری فشار باد اولیه اش 4 بار است اگر کلید اتومات به صورت پیش فرض بسته شود و روی 4 بار خاموش گردد، گویی عملا منبع تحت فشاری وجود ندارد و پمپ مکررا خاموش و روشن می شود. حال اگر فشار ماکسیمم 5 بار باشد و فشار مینیمم 3 بار فقط کمی آب وارد مخزن تحت فشار شده یعنی گویی به جای یک مخزن تحت فشار 100 لیتری یک مخزن 15 لیتری دارید و با مصرف آن مجددا پمپ روشن می گردد. این مساله موقع مصرف موجب روشن و خاموشهای پی در پی پمپ خواهد شد.  باید فشار مینیمم پمپ 10 درصد بیشتر از فشار باد اولیه منبع تحت فشار باشد تا ضمن استفاده از ظرفیت این منبع کمک کنیم عمر مفید آن افزایش یابد. کاهش بیشتر فشار باد اولیه موجب سایش تیوچ به دیواره مخزن می شود.

3- کلید اتومات را چک کنید: با پیچاندن پیچ بزرگ به صورت ساعتگرد فشار مینیمم و ماکسیمم همزمان افزایش می یابند. با پیچاندن پیچ کوچکتر به صورت ساعت گرد فشار ماکسیمم افزایش می یابد. طبعا در هر دو مورد پیچاندن خلاف عقربه های ساعت باعث کاهش می گردد. تقریبا هر 3 تا 4 دور معادل یک بار فشار را کم یا زیاد می کند.اگر با پیچاندن پیچ ها و تنطیم مجدد مشکل حل نشد و بقیه مسایل را چک کرده اید، نسبت به تعویض این قطعه اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *