بروزرسانی:پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

راهنمای تمیز کردن وان حمام + جرم و لکه گیری

راهنمای تمیز کردن وان حمام

راهنمای تمیز کردن وان حمام + روش های جرم گیری و لکه گیری وان حمام

مطمئنا هیچ کس تمیز کردن وان حمام را به اندازه دراز کشیدن و استحمام در آن، دوست ندارد. اما نمی توان از یاد برد که تمیز کردن دوره ای وان حمام برای مراقبت از پوست و همچنین خود وان، جدا از اینکه جنس و مدل محصول چه باشد، مهم و ضروری است. در این مقاله از روش های جرم گیری و لکه گیری وان حمام و همچنین چند نکته برای پیشگیری از کثیف شدن وان گفته ایم.

فهرست مطالب

  • چرا تمیز کردن دوره ای وان حمام مهم است؟
  • چگونه از ایجاد لکه و کثیفی روی سطح وان جلوگیری کنیم؟
  • تمیز کننده های طبیعی بهتر است یا تمیز کننده های شیمیایی؟
  • روش های جرم گیری و تمیز کردن وان حمام (بر اساس جنس وان + جنس لکه ها)
  • چرا تمیز کردن وان حمام پلی اتیلنی آسان است؟

 

چرا تمیز کردن دوره ای وان حمام مهم است؟ هر چند وقت یکبار وان حمام خود را تمیز کنیم؟

 پس از هر بار استفاده از وان حمام، املاح آب، روغن بدن، پس مانده صابون و … مواد دیگری بر روی سطح وان باقی می مانند. با انباشته شدن این مواد در مرور زمان، فضای مناسبی برای رشد باکتری ها و میکروب ها فراهم می شود که می توانند باعث بروز مشکلات و بیماری های پوستی شود. همچنین هرچه تمیز کردن وان را عقب بیاندازیم، تمیز کردن لکه ها و جرم ها سخت تر و زمان بر می شود. اما هر چند وقت یکبار باید وان حمام را تمیز کنیم؟ جواب این سوال بستگی به تعداد دفعاتی که به طور معمول استحمام می کنید بستگی دارد. به طور کلی پیشنهاد می کنیم که وان را حداقل هفته ای یکبار تمیز کنید. با تمیز کردن مرتب وان حمام، لکه ها و جرم ها اصطلاحا به خورد وان نمی روند و تمیز کردن آن بسیار آسان خواهد بود. حتی با انجام چند کار ساده پس از هر بار استحمام می توان از باقی ماندن همین جرم و لکه ها تا حدود زیادی جلوگیری کرد که در بخش بعدی به توضیح آن پرداخته ایم.

نظافت تمیز کردن وان حمام
نظافت و تمیز کردن وان حمام

چگونه از ایجاد لکه و کثیفی بر روی سطح وان جلوگیری کنیم؟

اگر شما هم از تمیز کردن مداوم وان حمام خوشتان نمی آید، بهتر است به این فکر باشید که اصلا به جرم ها اجازه باقی ماندن در وان را ندهید. چطور؟

  • آب کشی؛ پس از هر بار استحمام یکبار به خوبی فضای داخلی وان را آبکشی کنید تا پس مانده صابون، روغن بدن و … بر روی سطح وان باقی نمانند.
  • تمیز کردن مسیر تخلیه وان؛ با گیر کردن مو و چربی در قسمت تخلیه وان، تخلیه کند تر انجام می شود و یا اینکه به طور کامل صورت نمی گیرد. تخلیه ناقص یا کند آب داخل وان باعث باقی ماندن جرم بر روی دیواره های وان شده و به مرور تبدیل به لکه می شود. بنابراین بعد از اتمام حمام، درپوش تخلیه را بردارید و تار مو های گیر کرده را بیرون بکشید. همچنین با ریختن آب داغ، چربی های موجود در این قسمت را نیز می توانید از بین ببرید.
  • تخلیه کامل؛ اگر وان حمام شما سبک وزن بوده و به صورت تو کار نصب نشده است، وان را بعد از استحمام به صورت ایستاده بگذارید تا تخلیه به طور کامل صورت بگیرد. همچنین به هیچ عنوان آب را بصورت راکد در وان برای مدت زمان طولانی رها نکنید.
  • روشن گذاشتن هواکش؛ هواکش حمام را برای 30 دقیقه پس از حمام کردن روشن بگذارید.
  • پرهیز از اجسام نوک تیز؛ اجسام نوک تیز و برنده باعث ایجاد شکاف های ریز و درشت در سطح وان می شوند. پس مانده صابون و املاح آب به سرعت در این شکاف ها جمع می شوند و تمیز کردنشان هم سخت تر می شود.
  • بمب حمام؛ پس از استفاده از بمب حمام یا کوکتل حمام (پدیکور کوکتل)، حتما آبکشی کامل کنید و از باقی نماندن پس مانده بمب حمام مطمئن شوید.

 

برای نظافت وان حمام تمیز کننده های طبیعی بهتر است یا تمیز کننده های شیمیایی؟

محصولات پاک کننده و تمیز کننده شیمیایی ریز و درشت امروزه در مدل ها و رنگ های تمام نشدنی در قفسه تمامی سوپرمارکت ها پیدا می شوند. اما آیا استفاده مکرر از این پاک کننده های شیمیایی برای سلامت مصرف کننده ضرر دارند؟

برای جواب دادن به این سوال اول باید در نظر داشته باشید که پس از استفاده از این پاک کننده ها، ذره های تشکیل دهنده آن ها رو سطوح کابینت ها، میز، تخت خواب، لپ تاپ، وان حمام یا هر وسیله دیگری باقی می مانند. ما هم که اطراف این وسایل به ظاهر تمیز زندگی می کنیم، ذره های باقی مانده را از راه های مختلفی مثل تنفس یا لمس کردن وارد بدن خود می کنیم. حالا می توان سوال بالا را یکبار دیگر مطرح کرد؛ آیا استفاده مکرر از این پاک کننده های شیمیایی برای سلامت مصرف کننده ضرر دارند؟

پاسخ مثبت است. در این محصولات ترکیبات شیمیایی وجود دارند که سلامت بدن را تهدید می کنند؛ فتالات ها، سولفات ها، تری کلوسان، ترکیبات چهار اتمی آمونیاک، بوتیل گلیکول ( بوتیل گلایکول )، کلر، سدیم هیدروکسید و … بخشی از این ترکیبات هستند که برخی در کوتاه مدت و بلافاصله پس از استفاده و برخی دیگر در بلند مدت تاثیرات مخربی از خود به جا می گذارند.

در کوتاه مدت افرادی که بیماری زمینه ای ندارند، بیشتر مشکلاتی مانند سوزش و خارش گلو، سردرد، حالت تهوع و سوزش چشم را تجربه می کنند. اما استفاده مکرر از محصولات تمیز کننده در طولانی مدت باعث بروز بیماری های جدی ریوی مانند آسم، بیماری های پوستی مانند اگزما و یا مشکلاتی مرتبط با واکنش های آلرژیک و یا تشدید آن ها می شود به طوری که به بافت های بدن آسیب وارد می شود. ما در این مقاله روش تمیز کردن وان حمام را هم با محصولات شیمیایی و هم محصولات طبیعی توضیح داده ایم اما بهتر است برای حفظ سلامت خود و خانواده تان، خصوصا خردسالان و سالمندان، تا جای ممکن از تمیز کننده و شوینده های شیمیایی استفاده نکنید و مواد طبیعی را جایگزین آن ها کنید.

روش های جرم گیری و تمیز کردن وان حمام (بر اساس جنس وان + جنس لکه ها)

لکه هایی که بر روی وان تشکیل می شوند همگی یک رنگ نیستند چرا که دلیل بوجود آمدنشان با یکدیگر متفاوت است. وقتی دلیل تشکیل لکه ها متغیر است، طبیعی ست که کارآمد ترین روش از بین بردن آن ها نیز با یکدیگر فرق داشته باشد. بطور کلی لکه زدایی وان حمام به دو عامل بستگی دارد؛ جنس لکه و جنس سازنده وان.

جنس لکه روی وان

لکه های زرد رنگ

لکه های زرد رنگ بر اثر تجمع روغن های پوست (بدن) ما در مرور زمان شکل می گیرند. آبکشی بعد از هر بار استحمام تاثیر بسیار زیادی بر روی جلوگیری از ایجاد لکه های زرد دارد اما در صورت ایجاد آن، از سرکه استفاده کنید. کافیست تا سرکه را به کمک آب کمی رقیق کنید و آن را داخل یک بطری اسپری دار بریزید. محلول را بر روی لکه ها اسپری کنید و حدود 10 دقیقه رهایش کنید. بعد با یک اسفنج نرم روی محلول بکشید و نهایتا با آب گرم آبکشی کنید.

لکه های سفید رنگ

حلقه یا لکه های سفید رنگ معمولا به خاطر املاح آب – اصطلاحا آب سخت – ایجاد می شوند. این حلقه های سفید معمولا خیلی سریع پاک می شوند و برای از بین بردن به چیزی غیر از سرکه سفید و آب نیاز ندارید. این بار سرکه سفید را بیشتر رقیق کنید. مقادیر مساوی آب و سرکه را در بطری اسپری دار بریزید و بعد با یک اسفنج نرم روی محلول بکشید و نهایتا با آب گرم آبکشی کنید.

پس مانده صابون

پس مانده و یا تفاله صابون خیلی سریع بر روی وان می نشیند اما برای تمیز کردن آن تنها به محلول مایع ظرفشویی و آب نیاز دارید. بطری را با آب گرم پر کنید و به اندازه 2 قاشق مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. حالا این ترکیب را بر روی لکه ها اسپری کنید. اگر لکه ها سرسخت نباشند، بعد از اسپری می توانید به کمک اسفنج یا دستمال نرم لکه ها را از بین ببرید اما اگر این روش جواب نداد اجازه بدهید تا ترکیب برای 15 دقیقه بر روی لکه باقی بماند. سپس یک برس نرم، مثلا مسواکی که دیگر قدیمی شده و از آن استفاده ای ندارید را خیلی آرام بر روی لکه بکشید. در آخر آبکشی با آب گرم فراموش نشود.

لکه های قرمز و مشکی رنگ

لکه های قرمز رنگ ( قرمز – قهوه ای ) به دلیل وجود مقادیر بالای آهن در آب، و لکه های مشکی رنگ به خاطر وجود باکتری های گوگردی شکل می گیرند. این لکه ها کمی سرسخت هستند و به شوینده قوی تری برای زدودنشان نیاز است. مقداری جوش شیرین و هیدروژن پراکسید را با یکدیگر ترکیب کنید و سپس خمیر بدست آمده را بر روی لکه ها بگذارید. این ترکیب هرچه زمان کمتری بماند بهتر است پس با 5 دقیقه شروع کنید و اگر جواب مدنظرتان را نگرفتید، این زمان را کم کم به 20 دقیقه برسانید. با اسفنج نرم بر روی خمیر کشیده و با آب گرم آبکشی کنید.
این روش برای وان های آکریلیک به هیچ عنوان مناسب نیست. برای وان آکریلیک از همان محلول سرکه سفید استفاده کنید.

جنس وان حمامی

وان ها از مواد سازنده گوناگونی ساخته می شوند و تمامی آن ها مقاومت یکسانی در مقابل مواد شوینده ندارند. به طور کلی برای وان های پلاستیکی (پلی اتیلن و فایبرگلس)، آکریلیک و یا کلیه وان هایی که لعاب یا لایه روکش دارند از اسفنج های زبر یا سیم ظرفشویی استفاده نکنید چرا که روکش محصول را از بین می برند و روی سطح آن شیار های ریز ایجاد می کنند. همچنین از مواد شوینده شیمیایی قوی مثل وایتکس یا استون نیز استفاده نکنید زیرا این مواد هم به محصول صدمه می زنند و هم به سلامت خودتان.

وان های چوبی و سنگی بسته به نوع چوب یا سنگ استفاده شده در ساخت آن ها، ویژگی های متفاوتی دارند و نمی توان برای همه آن ها از یک روش شست و شو بهره برد. هنگام خرید، معمولا برگه دستورالعملی به همراه محصول به شما داده می شود که تمام اطلاعات مورد نیاز برای نظافت محصول در آن نوشته شده است. در صورت عدم دریافت برگه های این چنینی، از فروشنده بخواهید تا بهترین روش تمیز کردن را با شما در میان بگذارد.

انواع وان حمام پلاستیکی
وان حمام پلاستیکی تولید شده از پلی اتیلن یکی از جدیدترین مدل وان های موجود در ایران می باشد که به نسبت سایر مدل وان ها از قیمت بسیار کمتری برخوردار است ولی همان کارایی و زیبایی وان های فایبرگلس و سرامیکی را داراست. نظافت این مدل از وان ها نیز با مواردی که در این مقاله عنوان شد به راحتی قابل انجام است.

 چرا تمیز کردن وان حمام پلاستیکی تولید شده از پلی اتیلن درجه یک آسان است؟

تمیز کردن وان حمام پلی اتیلنی که از دسته وان های پلاستیکی به حساب می آید، به دلیل خصوصیات ساختاری مخصوص پلی اتیلن، آسان و سریع انجام می گیرد. آسان و سریع تمیز شدن وان حمام باعث می شود تا زمان کمتری را صرف نظافت کنید و در نتیجه به مفاصل فشار کمتری وارد می شود، مبلغ کمتری را خرج شوینده ها می کنید، با عدم نیاز به استفاده از شوینده های شیمیایی کمتر در معرض گاز های سمی آن ها قرار خواهید داشت و از ریه های خود محافظت می کنید.  وان حمام پلی اتیلنی شرکت پلاستونیک از گرانول HDPE 3840  ساخته شده است که در کنار دوام بالا کاملا بهداشتی بوده و سلامت پوست را نیز تضمین می کند. دلایل بدون دردسر بودن نظافت وان حمام پلی اتیلنی را نیز در ادامه گفته ایم.

  • وزن کم

وان حمام پلی اتیلنی در عین مقاوم بودن وزن پایینی دارد. می توان گفت وزن پایین و سبک بودن در کنار دوام بالا، نقطه قوت شاخص پلی اتیلن است. اگر شما هم وان را به صورت ثابت و تو کار نصب نکنید، این محصول به قدری سبک است که بتوان به راحتی جابه‎جایش کرد تا ریز ترین کثیفی ها را هم به راحتی تمیز کرد و از ایجاد لکه بر روی آن جلوگیری کرد. همچنین ایستاده تکیه دادن محصول پس از هر بار استحمام نیز به تمیز ماندن  آن کمک می کند.

 

  • عدم استفاده از روکش رنگ

بسیاری از وان های فایبرگلس، آکریلیک و سرامیکی (لعابی یا لعاب مینا دار) چه به رنگ سفید تولید شده باشند و چه در رنگ های دیگر، از روکش های رنگی استفاده می کنند. در این محصولات پس از تولید وان، یک لایه روکش رنگ مد نظر بر روی کل وان کشیده می شود. زمانی که قصد از بین بردن لکه ها را داشته باشید، روکش مذکور هر قدر هم که با کیفیت باشد، احتمال دارد تکه هایی از این روکش نیز همراه با کثیفی ها از بین برود. خصوصا که گذر زمان این احتمال را تقویت می کند. اما در تولید وان پلی اتیلنی دانه های رنگ با گرانول (دانه) های پلی اتیلن خام ترکیب می شود و محصول نهایی اگرچه رنگی است، اما دیگر از روکش رنگ خبری نیست. این تفاوت باعث می شود هنگام نظافت محصول دیگر نگران چند رنگ شدن آن نباشید.

 

  • سازگاری مطلوب با تمیز کننده های اسیدی طبیعی

بسیاری از مواد طبیعی که برای از بین بردن لکه ها از آن ها استفاده می کنیم خاصیت اسیدی دارند، مثل لیمو و سرکه. پلی اتیلن خاصیت ضدخورندگی دارد و با مواد اسیدی طبیعی که برای نظافت مورد استفاده قرار می گیرند سازگاری مطلوبی دارد.

 

وان حمام

تمیز کردن وان حمام | شستشوی وان حمام  | طرز تمیز کردن وان با خوراکی ها |نکاتی برای تمیز کردن وان حمام | نحوه تمیز کردن وان حمام | نحوه شستشوی وان حمام | از بین بردن زردی وان

منابع :

https://www.aspenclean.com/blogs/sustainable-living/chemicals-in-cleaning-products-and-how-it-affects-your-health

https://www.familyhandyman.com/project/how-to-clean-bathtub-stains/

https://www.lucehome.sg/blog-article/how-to-clean-a-plastic-bathtub

https://www.nar.realtor/blogs/styled-staged-sold/the-ultimate-guide-to-cleaning-a-bathtub-based-on-the-type-of-tub

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *