بروزرسانی:شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

20 روش صرفه جویی در مصرف آب

صرفه جویی مصرف آب

22 مارچ مصادف با 2 فروردین روز جهانی آب نام گذاری شده است. تقریباً تمام مردم کشورمان به خصوص در سال های اخیر طعم کم آبی و مشکلات مربوط به آن را چشیده اند به همین دلیل صرفه جویی در مصرف آب و مدیریت مصرف آن برای تمامی ما لازم و ضروری است.

در اینجا به 20 راهکار برای صرفه جویی در مصرف آب اشاره شده است. با مطالعه و اجرای این نکات شما هم می توانید به صرفه جویی در مصرف آب کمک کنید.

    1. از یک سطل برای جمع آوری آب در حین استحمام استفاده کنید! هنگامی که برای استحمام شیر آب را باز می کنید و منتظر هستید تا آب گرم شود می توانید با قرار دادن سطلی زیر دوش حمام، از این آب سرد برای شستن حمام و دستشویی و یا آبیاری گیاهان استفاده کنید.
    2. هنگام مسواک زدن شیر آب را ببندید. هر دو دقیقه ای که شیر آب باز است چیزی حدود 2.5 گالون آب (حدود 11 لیتر) مصرف می شود. بنابراین هنگام مسواک زدن زمانی که از آب استفاده نمی کنید، شیر آب را ببندید و فقط زمانی که قصد آبکشی دارید آن را باز کنید.
    3. هنگامی که میخواهید دستتان را بشورید، در حین کف مالی آب را ببندید و فقط هنگام آبکشی آن را باز کنید. اینگونه می توانید از هدر رفتن مقداری آب جلوگیری کنید.
    4. برای جلوگیری از هدر رفتن آب، نشتی شیر آب ها را چک کنید و در صورت نیاز آن ها را تعمیر کنید.
    5. هنگام آشپزی بعد از آبکش کردن برنج و ماکارونی، آب آن را دور نریزید. آن را کنار بگذارید تا خنک شود سپس از آن برای آبیاری گیاهان منزل خود استفاده کنید.
    6. هنگام شستشوی خودرو به جای استفاده از آب لوله کشی منزل، خودروتان را به کارواش ببرید زیرا کارواش ها از آب تصفیه برای شستشوی ماشین ها استفاده می کنند.
    7. زمان حمام خود را کوتاه تر کنید.با باز گذاشتن دوش حمام در هر دقیقه بیش از 5 گالون آب (22 لیتر) مصرف می شود. بنابر این سعی کنید مدت زمان کمتری را صرف استحمام کنید.
    8. از لوازم کارآمد استفاده کنید. استفاده از شیر آب، شیر دوش و حتی ماشین لباسشویی و ظرف شویی با کیفیت می تواند به کاهش مصرف آب کمک کند.
    9. در حیاط خود کمتر از چمن و یا گیاهانی که نیاز به آبیاری زیاد دارند استفاده کنید.شما به راحتی می توانید گیاهانی مانند کاکتوس که نیاز به آبیاری بسیار کمتری دارند را جایگزین کنید و در عین حال محیط سبز دلپذیری داشته باشید.
    10. ماشین ظرف شویی و ماشین لباسشویی را تا زمانی که به طور کامل پر نشده اند، روشن نکنید.
    11. اگر متوجه شدید که هزینه قبض آب منزلتان به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است به احتمال زیاد شیر آب ها دچار نشتی شده اند، بنابر این با تعمیر آن ها در هزینه و مصرف آب صرفه جویی خواهید کرد.
    12. از مخازن ذخیره آب باران برای آبیاری گیاهان حیاط خود استفاده کنید و از این طریق از به هدر رفتن گالون ها آب جلوگیری کنید.
    13. در توالت های قدیمی حجم زیادی آب در مخزن سیفون گنجانده می شود. میزان آب مخزن سیفون دستشویی را کمتر کنید تا در مصرف آب صرفه جویی شود.
    14. اگر گیاهان خود را صبح زود آبیاری کنید، آب کمتری مصرف می شود، دلیل این امر آن است که هنگامی که هوا خنک تر باشد مقدار کمتری از آب تبخیر می شود و آب کمتری هم جهت آبیاری مصرف خواهد شد. بنابراین آبیاری گیاهان هنگام ظهر به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
    15. هنگام شستن ظروف به جای باز گذاشتن شیر آب، سینک ظرفشویی را از آب پر کنید و ظروف نشسته را در آن قرار دهید سپس آنها را بشویید.
    16. در مصرف برق صرفه جویی کنید! شاید برایتان جالب باشد که بدانید نیروگاه ها برای تولید برق گالون ها آب مصرف می کنند. بنابر این با مصرف کمتر برق در مصرف آب هم صرفه جویی خواهید کرد و به نوعی با یک تیر دو نشان را خواهید زد!
    17. حیوانات خانگی خود را در حیاط بشورید تا آبی که صرف شستشوی آنها میشود برای آبیاری گیاهان نیز استفاده شود. البته توجه داشته باشید در صورت استفاده از مواد شوینده آسیبی به گیاهان وارد نشود.
    18. اگر از آن دسته افرادی هستید که روزی چندین بار استحمام می کنید، می توانید با کاهش مراتب استحمام خود کمک بزرگی به صرفه جویی در مصرف آب کنید.
    19. از پسمانده آبی که برای شستن لباس در لباسشویی استفاده می شود، مجددا برای شستن دستشویی و توالت استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که این کار خلاف قوانین محلی که در آن زندگی می کنید نباشد.
    20. استفاده از مخزن آب برای ذخیره سازی آب اگر چه به طور مستقیم ارتباطی با صرفه جویی آب ندارد ولی کمک می کند تا در ساعات افت فشار و افزایش مصرف مشکلی بابت کمبود و یا قطعی آب در کوتاه مدت نداشته باشید.

      با توجه به این موضوع که خشکسالی تبدیل به یک دغدغه ی مشترک در بین بسیاری از کشورها  شده است، امروزه صرفه جویی در مصرف آب بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. حتی اگر در منطقه ای زندگی نمی کنید که دچار کم آبی است، با صرفه جویی در مصرف آب علاوه بر اینکه در هزینه پرداختی قبض آب خود صرفه جویی می کنید، در عین حال می توانید از منبع با ارزشی مانند آب محافظت کنید. جدا از اینکه می توانید با باز نگذاشتن شیر حمام در حین استحمام و یا استفاده از چمن های مصنوعی که نیاز به آبیاری ندارند، در مصرف آب صرفه  جویی کنید، هنوز بسیاری راهکار کوچک و بزرگ برای صرفه جویی در مصرف آب وجود دارد که به تعدادی از آنها اشاره شد. دقت کنید که نیازی نیست که همه ی این نکته ها را با هم عملی کنید. همین کافیست که چند راهکار را برای شروع انتخاب و اجرا کنید و به مرور زمان راهکارهای بیشتری را برای صرفه جویی استفاده از آب در زندگی روزمره ی خود بگنجانید. این را بدانید که حتی اجرای بخش کوچکی از این راهکارها توسط شما می تواند به ذخیره گالون ها آب در سال کمک کند.

Summary
Review Date
Reviewed Item
20 روش صرفه جویی در مصرف آب
Author Rating
51star1star1star1star1star

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *