بروزرسانی:شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

ست کنترل بهتر است یا منبع تحت فشار و کلید اتومات

ست کنترل بهتر است یا منبع تحت فشار

  یکی از موضوعاتی که برخی از مشتریان را بر سر دوراهی قرار داده است انتخاب ست کنترل و یا منبع تحت فشار برای حل مشکل افت فشار آب ساختمان است. در این مقاله به طور کامل به این موضوع خواهیم پرداخت و بیان خواهیم کرد در چه شرایطی ست کنترل می تواند مورد استفاده قرار گیرد و در کدام شرایط منبع تحت فشار و کلید اتومات می تواند انتخاب بهتری باشد.

   اگر برای تک واحد می خواهید پمپ و مخزن آب نصب کنید یکی از گزینه ها می تواند استفاده از ست کنترل باشد ولی برای چند واحد آپارتمانی، به دلایلی که در ادامه خواهد آمد بهتر است از مخزن تحت فشار و کلید اتومات استفاده کنید. اما پیش از آن نیاز است طرز کار هر یک از این تجهیزات بیان شوند.

طرز کار ست کنترل در سیستم آبرسانی

    مبنای کار ست کنترل این است که اگر آب جاری داخل لوله فشارش از حد مشخصی کمتر باشد ( میزانی که تنظیم می شود ) این سوییچ، برق پمپ را وصل می کند تا پمپ با تقویت فشار آبرسانی را بهبود بخشد. تا زمانی هم که شیر باز باشد پمپ روشن خواهد بود . بعد از بسته شدن شیر و توقف جریان آب ، جریان سنج در ست کنترل فرمان قطع برق را می دهد.  اکثر این سوییچها هم طبق دستورالعمل باید نیم بار فشار داخل لوله باشد تا جریان آب را حس کنند ( به کمک جریان سنج ) و در صورت کم بودن فشار آب ، برق پمپ را وصل کنند. ولی کم و بیش با فشارهای اولیه کمتر از این هم معمولا کار می کنند.

    برخی از ست کنترل ها نیز مانند عکس زیر، عملا داخلشان یک مخزن خیلی کوچک دارند که بعد از باز شدن شیر جریان اولیه را سبب می شود و نتیجتا سوییچ برق پمپ را وصل می کند. این ست کنترلها را می توان در کنار مخزن ذخیره آب و پمپ استفاده کرد. ولی اگر از شیر آبی به صورت قطره قطره آب خارج شود و این مخزن کوچک به آرامی تخلیه گردد ممکن است در برخی انواع آنها با باز کردن اهرم شیر، پمپ روشن نشود و نیاز باشد تا دکمه ریست روی آن را بزنید.

نصب مخزن آب پمپ و ست کنترل
توضیح تصویر و اشکالات فنی آن : یک مخزن آب 100 لیتری پلاستونیک به همراه پمپ و ست کنترل دارای مخزن تحت فشار کوچک. این ست کنترلها را هیدروتانک نیز می نامند. آب مخزن بعد از عبور از شیر یکطرفه دریچه ای و شیر فلکه وارد پمپ می شود. بین مخزن و پمپ نباید از شیر یکطرفه استفاده نمود. این شیر باید بلافاصله بعد از پمپ نصب شود. در این حالت شیر یکطرفه یا شیر خودکار علاوه بر ممانعت از برگشت آب به مخزن ، جلوی ضربات کله قوچی آب برگشتی داخل لوله را نیز می گیرد و از پمپ محافظت می کند. کاربرد دیگر این شیر یکطرفه جلوگیری از ورود آب از فیتینگ خروجی مخزن به آن از طریق لوه کشی بای پس یا کنار گذر می باشد. به کمک لوله کشی کنارگذر در صورتی که فشار آب شهری مناسب باشد پمپ روشن نشده و آب شهری مستقیما وارد شبکه ساختمان می گردد.

طرز کار منبع تحت فشار و کلید اتومات یا پریشر سوییچ

  مبنای مخزن تحت فشار و کلید اتومات مکانیکی نگهداشتن فشار آب داخل لوله های ساختمان در یک دامنه مشخص است. فشار ماکسیمم جایی است که کلید اتومات پمپ را خاموش می کند و فشار مینیمم جایی است که پمپ را روشن می کند. متناسب با حجم مخزن تحت فشار مقداری آب داخل تیوپ منبع تحت فشار وجود دارد و فشار هوای بین تیوپ و دیواره فلزی مخزن تحت فشار هنگام باز کردن شیر، آن را داخل لوله ها جاری می سازد تا زمانی که فشار آنقدر کم شود تا به نقطه مینیمم برسد و کلید اتومات پمپ را روشن کند. طبعا هر چه مخزن تحت فشار حجیمتر باشد تعداد دفعات روشن و خاموش شدن پمپ نیز کمتر خواهد شد.

نصب مخزن آب منبع تحت فشار انبساط
نصب مخزن آب و پمپ آب به همراه منبع تحت فشار و اتومات متداول ترین روش بهبود فشار آب ساختمان است

 ست کنترل بهتر است یا منبع انبساط بسته یا همان منبع تحت فشار

 اگر ست کنترل نصب کنید در هر بار باز و بست شیر آب، پمپ آب روشن می شود پس اگر تعداد ساکنین زیاد باشند تعداد دفعات روشن و خاموش شدن پمپ خیلی زیاد می شود و می تواند سبب آسیب به پمپ و یا کاهش چشمگیر عمر آن گردد. از طرفی پمپ شما کم و بیش غیر هوشمندانه عمل می نماید و فارغ از فشاری که در لوله ها ایجاد می کند به پمپاژ ادامه می دهد حتی اگر شیر مقدار خیلی کمی باز باشد.

  اما مخزن تحت فشار و کلید اتومات فشار داخل لوله های آب شما را در یک دامنه مشخص، تنظیم شده نگه می دارد. به این ترتیب متناسب با مصرف آب پمپ شما کار می کند. وقتی شیر را باز می کنید ابتدا آب تحت فشار باد داخل مخزن تحت فشار، جاری می شود و در ادامه با افت فشار ، سنسور مکانیکی در کلید اتومات در حد پایینی که برای آن تنظیم شده با وصل کردن برق پمپ وارد عمل می گردد. اگر قاب داخل کلید اتومات را بر دارید دو پیچ می بینید. پیچ بزرگ برای تغییر همزمان نقطه مینیمم و ماکسیمم فشار است و به ازای هز 3.5 دور چرخش تقریبا یک بار یا 14.5 PSI فشار را کم یا زیاد می کند. مثلا اگر در جهت ساعتگرد بچرخانید فشار نقطه مینیمم و ماکسیمم همزمان یک بار افزایش می باسد. به صورت پیش فرض فاصله ماکسیمم و مینیمم دو بار یا 28 Psi است. به کمک پیچ کوچک می توانید فشار ماکسیمم را مستقلا کم یا زیاد کنید.

  اگر شما شیر آب را کمی باز کرده باشید پمپ پس از رسیدن به نقطه ماکسیمم فشار، مجددا خاموش می شود و من بعد فشار آب داخل لوله ها از هوای فشرده داخل منبع تحت فشار تامین می گردد. مصرف برق کمتر و کارکرد کمتر و افزایش عمر تاسیسات آبرسانی از مزایای این روش تامین فشار آب ساختمان است. از این بهتر البته پمپهای دورمتغیر یا اینورتر دار است. این سیستمهای کنترلی میزان دور الکتروپمپ را متناسب با آب مصرفی مدیریت می کنند مصرف برق کمتر مانتد دیگر سیستمهای برقی اینورتر دار مزیت مهم این سیستم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *