بروزرسانی:جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

لوله کشی بای پس یا کنار گذر در نصب پمپ و مخزن آب

لوله کشی بای پس پمپ و مخزن آب

   در اینجا منظور ما لوله کشی بای پس یا کنار گذر برای دور زدن پمپ و مخزن آب است. معمولاً در نصب تاسیسات آبرسانی ساختمان این کار به سه دلیل انجام می شود:

1- صرفه جویی در مصرف برق در صورت وجود فشار کافی در شکه آب شهری
2- قطع نشدن آب ساختمان موقع قطع برق
3- قطع نشدن آب ساختمان موقع خرابی پمپ . در این حالت ساختمان مستقیما به شبکه آب شهری وصل می شود.

   طبق استاندارد شرکت آبفا سیستم لوله کشی کنار گذر باید پمپ و مخزن را کاملا دور بزند و بعد از پمپ به شبکه لوله کشی وصل شود ولی بسیاری از استادکاران لوله کش، لوله بای پس را بین مخزن و پمپ به شبکه لوله کشی ساختمان متصل می کنند تا فشار آب شبکه شهری به پمپ کمک کند.

1- صرفه جویی در مصرف برق و افزایش عمر تاسیسات تقویت فشار: در درجه نخست اگر فشار آب شهری پاسخگو بود، پمپ روشن نشود تا در مصرف برق صرفه جویی شود. اینگونه عمر تاسیسات هم طبعا به دلیل کارکرد کمتر، بیشتر خواهد شد. البته بیشتر منظور پمپ و مخزن تحت فشار و سوییچ اتومات است.

2- قطع نشدن آب هنگام قطع برق : اگر به دلیل قطع برق، پمپ نتوانست کار کند آب ساختمان به طور کامل قطع نشود و یا فشار کم و هر چند ضعیف آب شهری ساختمان به امور اضطراری مانند سرویس بهداشتی برسد.

3- قطع نشدن آب ساختمان در زمان سرویس و نگهداری : در هنگام سرویس و نگهداری تاسیسات آب ساختمان، بتوان با اتکا به فشار معمولی آب شهری، حداقل آب را به طبقات پایین تر رساند. با لوله کشی بین ورودی مخزن و خروجی پمپ و تعبیه شیر فلکه این سیستم برقرار می گردد. در روش دیگری که البته قانونی نیست، ورودی آب شهری علاوه بر اتصال به ورودی مخزن ، به کمک سه راهی به لوله ورودی به پمپ وصل می شود. برای جلوگیری از ورود آب به مخزن از طریق خروجی آن، یک شیر یکطرفه در خروجی مخزن هم وصل می کنند.

  اگر با وجود لوله کشی بای پس یا کنارگذر در کنار پمپ آب و سایر تاسیسات، هنگام قطع برق، فشار طبیعی شبکه آب شهری پاسخگوی نیازهای اضطراری شما نیست و با توجه به قطعی های برق پیش آمده و این که ممکن است در تابستان هم تکرار شود، پیشنهاد می کنیم یک مخزن آب اضطراری در پشت بام نصب کنید.

  می توان همان لوله ای که به وروری مخزن متصل می شود را به واسطه یک شیر یکطرفه، به خروجی مخزن وصل کرد. حال اگر برق قطع شود، آب از مخزن پشت بام وارد لوله ها برای استفاده در سرویس بهداشتی خواهد شد. به محض اتصال مجدد برق، آب تازه وارد لوله ها شده و مخزن پشت بام را هم پر می کند. پیشنهاد می کنیم با تعبیه یک شیر تخلیه جداگانه روی مخزن آب اضطراری در ابتدای فصل گرم یا شروع خاموشی ها، آب داخل مخزن را خالی کنید تا توسط آب تازه آبگیری شود. البته برای تعمیراتی که نیاز است آب ساختمان قطع شود، نصب یک شیر فلکه بعد از شیر یکطرفه لازم است تا از ورود ناخواسته آب این مخزن به شبکه لوله کشی ساختمان جلوگیری گردد. به دلیل خروج گاز کلر محلول در آب این مخزن ذخیره بعد از سه روز تا یک هفته ، بهتر است موقع قطع برق از آب اضطراری پشت بام برای آشامیدن استفاده نکنیم. مکر این که هفته ای دو بار یا بیشتر قطع برق داشته باشیم.

1 thoughts on “لوله کشی بای پس یا کنار گذر در نصب پمپ و مخزن آب

  1. علیرضا میگوید:

    این وایپس اشتباهه فلکه باید قبل وایپی باشه که فلکه بسته شد فقط ب ا پمپ اب نیاد اینطوری مخزن کنارگذاشته میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *