بروزرسانی:سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳

افزایش و کاهش فشار آب | محاسبه فشار آب بدون گیج یا فشار سنج

فشار آب مناسب یکی از الزامات هر خانه یا ساختمان است و هر گونه افزایش یا کاهش فشار آب می تواند منجر به بروز مشکلات فراوانی شود. به همین دلیل بررسی و محاسبه فشار آب کاری ضروری به حساب می آید. برای مثال افت فشار آب دوش یک نکته ضروری در استحمام است. لذت حاصل از یک دوش گرم و تمیز بعد از یک روز طولانی و خسته کننده همیشه سبب بهبود حال و خلق و خو می شود. اما اگر فشار به حد ایده آل مناسب نباشد، کیفیت دوش گرفتن شما نیزتا حد زیادی کاهش می یابد.

از طرف دیگر در حالت افزایش فشار آب ممکن است برخی از تجهزیات خانه یا ساختمان نظیر لوله ها آسیب ببینند. همچنین فشار آب بالا منجر به پیدایش نشتی های بزرگ و سایر خطرات احتمالی نیز خواهد شد.به همین دلیل نیاز داریم تا از میزان دقیق فشار آب برای جلوگیری از بروز صدمات به تجهیزات آبرسانی و لوازم منزل اطلاع پیدا کنیم.

اندازه گیری میزان فشار آب

معمولا برای سنجش میزان فشار آب از وسیله ای به نام گیج یا درجه فشار سنج استفاده می شود. گیج فشارسنج را می توان از ابزارفروشیها تهیه نمود. با این حال ممکن است که شما برای سنجش میزان فشار آب منزلتان به گیج فشار سنج دسترسی نداشته باشید. بدین ترتیب این مسئله مطرح می شود که چگونه می توان فشار آب را بدون گیج محاسبه نمود؟

برای  اندازه گیری میزان افت فشار آب بدون گیج، روش های متفاوتی وجود دارد که می توانند به شما کمک نمایند. هر انتخابی که برای سنجش میزان فشار آب داشته باشید، استلزامات و محدودیت های خاص خود را ایجاد می کند. در ادامه قصد داریم که این روشها را همراه با استلزاماتشان بررسی کنیم.

چگونه فشار آب را بدون گیج یا درجه فشار سنج محاسبه کنیم؟

بدون شک گیج فشار سنج بهترین و مناسب ترین گزینه برای بررسی فشارآب در خانه و یا هرجای دیگری می باشد. با این وجود موقعیت هایی نیز وجود دارند که شما به گیج فشار و یا هر ابزار مشابهی دسترسی ندارید.

بر این اساس روشهایی که می توانند در اندازه گیری فشار بدون گیج کاربردی باشند را معرفی می کنیم.

روش اول

در این روش شما به شیلنگ و نوار اندازه گیری نیاز دارید. از این ابزار برای محاسبه ارتفاع آب و سپس اندازه گیری تقریبی فشار آب بهره می بریم.

مراحل زیر را به دقت دنبال نمائید:

  • شیلنگ آب را به شیر آبی که در حیاط و یا باغچه است، وصل نمائید.
  • شیر آب را باز کنید تا از شیلنگ، آب خارج شود.
  • شیلنگ را تاجائی که می توانید بالا ببرید.
  • بالا بردن شیلنگ را تاجائی که جریان آب بر اثر فشار جاذبه قطع شود، ادامه دهید.
  • از جائی که جریان آب در شیلنگ قطع می شود به محاسبه ارتفاعی که شیلنگ به خود گرفته بپردازید.

در نظر داشته باشید که به ازای هر 10 متری که شیلنگ ارتفاع گرفته است، فشار آب1 بار (Bar) و یا حدود 14 پی اس آی (PSI) است. بنابراین برای مثال اگر ارتفاعی که شیلنگ به خود گرفته 5 متر باشد، فشار آب شما حدود نیم بار و یا 7 پی اس آی است. البته توجه داشته باشید که این عدد تقریبی است و عدد قطعی فشار آب نمی باشد.

روش دوم

در این روش، شما به محاسبه حجم یک ظرف آب و یک زمان سنج نیاز دارید. مبنای این روش محاسبه زمان مورد نیاز برای پرشدن ظرف آب است. سپس با انجام محاسباتی مقدار فشار آب تقریبی شما مشخص خواهد شد.

مراحل زیر را به دقت دنبال نمائید:

  • یک ظرف یک یا دو لیتری تهیه کنید. توجه نمائید که این ظرف مدرج باشد که در اندازه گیری حجم آب کمک نماید.
  • تایمر زمان سنج خود را بر عدد 6 ثانیه تنظیم کنید. برای مثال زمان سنج گوشی می تواند مناسب باشد.
  • مطمئن باشید که زمانمندی میان تایمر و شروع جریان آب همزمان باشد.
  • درست در زمانی که 6 ثانیه به پایان رسید جریان آب را قطع کنید.
  • حجم آب درون ظرف را محاسبه کنید.

حجم آب درون ظرف را در 10 ضرب نمائید. با این روش به مقدار حجم آب جمع شده در یک دقیقه دست می یابیم.

  • اگر حجم آب کمتر از 10 لیتر در دقیقه باشد، فشار آب شما پائین است.
  • اگر بین 10 تا 15 لیتر باشد، فشارآب شما مناسب خواهد بود.
  • اگر بیش از 15 لیتر در دقیقه باشد، فشار آب شما عالی خواهد بود.

توجه نمائید که در این روش به جای فشار آب، حجم آبی که در یک دقیقه پر می شود به دست می آید.

روش سوم

در این روش نیز از میزان جریان آب برای محاسبه فشار آب استفاده می کنیم. ابزار لازم یک سطل آب خواهد بود. این روش برای هدف شما، یعنی محاسبه فشار آب بدون گیج، ایده آل خواهد بود.

مراحل زیر را برای نیل به بهترین نتایج دنبال نمائید:

  • تمامی شیرهای آب را ببندید. برای محاسبه جریان آب ضروری است که تمامی مجراهای خروجی آب بسته باشند. برای مثال ماشین ظرفشوئی و یا ماشین لباسشوئی و…. همگی بسته باشند و شاهد هیچ گونه مصرف آبی نباشیم.
  • یک شیر آب که به منبع تغذیه آب ( کنتور آب) از همه نزدیکتر است، انتخاب نمائید. بدین وسیله شما به مقدار دقیق میزان جریان و فشار آب دسترسی خواهد داشت.
  • توجه نمائید که شیر انتخابی شما دچار هیچگونه محدودیت و یا مشکلی در ارتباط با فشار و جریان آب نباشد.
  • یک سطل در زیر شیر مدنظر قرار دهید که در آن مقدار یک گالون (هر گالون معادل 3.78 لیتر است) مشخص باشد.
  • سطل را پر کنید و زمان لازم برای آنکه یک گالن پر شود را محاسبه نمائید. برای این هدف می توانید از زمانسنج گوشی استفاده کنید.

بدین ترتیب شما به زمان مورد نیاز برای پرشدن یک گالن دست می یابید. از این روش برای محاسبه مقدار حجم گالن به دقیقه استفاده کنید. برای مثال اگر برای رسیدن به یک گالن 10 ثانیه وقت نیاز بود، آنگاه در یک دقیقه 6 گالن مقدار آب خروجی شما خواهد بود.

  • اگر مقدار جریان آب شما از 6 گالن در دقیقه بیشتر بود، نشان می دهد که فشار آب شما بیش از حدبالاست. فشار آب بالا می تواند به لوله ها و وسایل آبی تان آسیب وارد کند.
  • بین 3 تا 4 گالن در دقیقه به این معناست که فشار آب شما مناسب است.
  • حجم بین 4 تا 6 گالن در دقیقه بهترین وضعیت فشارآب خواهد بود.
  • کمتر از حدود 3 گالن در دقیقه نشانگر پائین بودن فشار آب منزل شماست.

چگونه فشار آب دوش حمام را اندازه گیری کنیم؟

فشار آب دوش حمام

روش های بالا فشار آب کلی خانه را بدون گیج محاسبه می کند. اما ممکن است که شما بخواهید فشار آب دوش را اندازه گیری نمائید.

همانطور که بالاتر اشاره شد فشار آب دوش یک نکته ضروری در تجربه استحمام است. هیچ چیز جای یک دوش پرفشار را نخواهد گرفت. اگر فشار به حد ایده آل مناسب نباشد، نه تنها دوش گرفتن لذتی نخواهد داشت که بالعکس سبب تشویش و عصبانیت خواهد شد. اگر می خواهید که در زمان دوش گرفتن دچار اختلال و اذیت نشوید، ضروری است که فشار آب دوش را بررسی کنید و  اقدامات اصلاحی مورد نیاز را انجام دهید.

یک روش مناسب برای سنجش فشار آب دوش وجود دارد. البته این روش نیز مشابه روش هایی است که بالاتر معرفی شد.

  • یک ظرف یک یا دولیتری تهیه نمائید.
  • دوشی که می خواهید فشار آن را بررسی کنید باز کنید.
  • از یک زمانسنج برای محاسبه زمان ضروری برای پرشدن حجم ظرف استفاده کنید.

مجددا مراحل محاسبه خود را تکرار نموده و مشخص سازید که در یک دقیقه چند لیتر آب از دوش شما خارج خواهد شد. حداقل فشار باید 10 لیتر در دقیقه باشد. اگر مقدار جریان آب کمتر از 10 لیتر باشد باید به فکر حل این مشکل باشید.

انتخاب ظرف مناسب

اگر در منزلتان فاقد ظرف و یا سطل مدرج هستید، می توانید از دو روش زیر برای سنجش حجم آب استفاده کنید. در روش اول شما می توانید از یک ترازو استفاده کنید. ظرف خود را ابتدا وزن کنید و یا ترازو را بر حسب ظرف، صفر نمائید. هدف نهائی محاسبه وزن خالص آب است. پس از آنکه وزن ظرف خود را مشخص نمودید و یا در ترازو این وزن را نقطه صفر قرار دادید، ظرف خود را پر از آب نمائید. فرمول کلی وزن آب از این قرار است که هر کیلوگرم آب معادل حجم یک لیتر آب است. بنابراین اگر وزن خالص آب در ظرف شما مثلا 2 کیلوگرم بود، حجم ظرف شما نیز 2 لیتر خواهد بود.

در روش دوم از لیوان های عادی استفاده می شود. به طور تقریبی حجم هر یک لیوان مابین 200 تا 250 سی سی می باشد. بنابراین اگر ظرف شما با 4 لیوان پر شود، حجم تقریبی ظرف یک لیتر خواهد بود.

چه عواملی می تواند سبب فشار آب پایین باشد؟

حال که روش های متفاوت برای بررسی میزان فشارآب بدون گیج بررسی شد، چرا عواملی که احتمالاً سبب کاهش فشار آب می شوند نیز مورد بررسی قرار نگیرند؟ بدین ترتیب می توان مشکلات ناشی از فشار پائین آب را حل کرده و این دغدغه را رفع نمود.

فشار آب پایین به طرق گوناگونی می تواند شما را تحت تاثیر قرار دهد. فشار آب پائین می تواند سبب خرابی یک یا دو شیرآب شود؛ می تواند منبع اصلی تغذیه آب (کنتور آب) را مورد آسیب قرار دهد. به هر جهت فشار آب پائین می تواند در یک خروجی خاص خود را نشان دهد، که در این صورت بهتر است بر همان مجرای خروجی تمرکز کرد. از طرف دیگر فشارآب پائین میتواند در تمامی سیستم آبی شما خود را نشان دهد که بدین ترتیب برای فهم و حل مشکل به زمان بیشتری نیاز است.

برخی علل مشترک که می تواند منجر به فشار آب پائین شوند عبارتند از

  • تقاضای بالا برای آب

اگر در منزلتان خروجی های مصرف آب زیاد است، می تواند سیستم تامین آب شما را متاثر سازد و سبب کاهش فشار آب شود. شما می توانید این مشکل را از طریق ایجاد سازگاری بین سیستم لوله کشی و مجراهای مصرفی آب حل نمائید.

  • مشکلات در مجراهای خروجی

سردوش ها، شیرآلات و درپوش ها هرکدام می توانند به نوبه خود دچار اشکالاتی باشند که سبب نقص و بدعمل کردن آن ها شده و به کل سیستم آبی فشار وارد نمایند. یکی از مشکلات رایج که احتمالا با آن مواجه شوید شیر خراب و یا رسوب در سیستم خواهد بود. رسوب زدگی به علل مختلفی از قبیل زنگ زدن ایجاد می شود. شما می توانید از طریق استفاده از صافی، اقدام به پاک سازی و رسوب زدایی نمائید.

  • نقص شیر فشارشکن

شیر فشار شکن برای این طراحی شده که به شما در جهت تنظیم فشار آب منزل کمک نماید. یک شیرفشارشکن خراب و یا آسیب دیده می تواند سبب به هم خوردگی تنظیم فشار آب منزل شود.

  • رسوب زدگی و گرفتگی درون لوله ها

این نکته یکی از مشکلات رایجی است که می تواند با تجمع رسوبات سبب گرفتگی در سیستم آبرسانی شما شود. شما بایستی در صورت امکان نسبت به تعبیه فیلتر و یا صافی در ورودی شبکه ابرسانیتان اقدام نمائید. توجه داشته باشید که اگر به خوبی از بخش های مختلف سیستم لوله کشی خودتان مراقبت نکنید به یکباره مجبور خواهید شد که تمامی سیستم لوله کشی را مورد تعویض قرار دهید. یکی از مزیت های استفاده از مخازن پلی اتیلنی در ورودی اب منزل حذف رسوباتی است که به صورت طبیعی از شبکه آب شهری وارد سیستم آبرسانی شما می شود. این رسوبات به صورت طبیعی در مخزن به عنوان حوضچه آرامش ته نشین می شود. برای محافظت از مخزن نیز می توان از پیش فیلترهای یک و یا دو مرحله ای سود جست. نصب پیش فیلتر قبل از پمپ موجب بروز پدیده کاپیتاسیون گردیده و به سرعت باعث خرابی پروانه های پمپ شما می شود. بنابراین استفاده از پیش فیلترها قبل از پمپ توصیه نمی شود.

نکته پایانی

فشار آب مناسب چیزی است که تا از جانب آن دچار آسیب نشویم، بدان توجه نمی کنیم. معمولاً هنگامی از آسیب آن آگاه می شویم که با مشکل مهمی مواجه شده ایم. مخصوصاً اگر در طبقات فوقانی  زندگی می کنید. مراقبت و توجه درست به شما کمک می کند که مشکلات فشار آب را حل نمائید. به همین دلیل در این نوشته بر موضوع محاسبه فشار آب بدون گیج تمرکز نمودیم. آموزش مقدماتی در خصوص محاسبه فشار آب منزل و دوش حمام، می تواند به شما برای کسب بهترین نتایج، در جهت ممارست از فشار آب و حل مشکلات مربوط به آن کمک نماید.

2 thoughts on “افزایش و کاهش فشار آب | محاسبه فشار آب بدون گیج یا فشار سنج

  1. Naniya میگوید:

    نویسنده زدین مدیر، جناب مدیر لطف کنین اسم خودتون رو هم بنویسین برای رفرنس دادن
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *