بروزرسانی:چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مخزن آب کشاورزی

مخزن آب کشاورزی ژئوممبران

روش های متعددی برای ساخت و احداث مخزن آب کشاورزی وجود دارد

  • استفاده از مخازن پلی اتیلن حجیم 10 و 20 هزار لیتری ضد جلبک به تعداد کافی برای آبیاری قطره ای
  • احداث مخازن بتنی و سیمانی
  • احداث استخرهای خاکی و …

در این مقاله شما را با روش احداث استخرهای خاکی با حجم ذخیره بیش از 200 هزار لیتر یا بیشتر که با کمک ژئو ممبران عایق بندی می شوند آشنا می کنیم. در صورت نیاز به ذخیره آب در حجم های کمتر یکی از بهترین پیشنهادات، تانکر های پلی اتیلنی پیشنهاد می شوند. برای مشاهده قیمت تانکر آب کشاورزی از نوع پلی اتیلن می توانید با کلیک بر روی دسته بندی مورد نظرتان کلیک نمایید.

مخزن آب کشاورزی با کمک ژئوممبران (Geomembrane water tank)

یکی از مهم ترین کاربرد های ورق های ژئو ممبران را در مخزن آب کشاورزی می توانیم مشاهده کنیم. به مخزن آب کشاورزی که با کمک  ژئوممبران ساخته و طراحی می شوند در اصلاح مخزن آب  ژئوممبران  نیز گفته می باشد. وجود و اهمیت آب برای کشاورزی از موضوعاتی می باشد که غیر قابل انکار بوده و بسیار موثر می باشد و داشتن مخزن آب کشاورزی های متعدد می تواند سهم برزگی را در تامین آب مورد نیاز کشاورزان داشته باشد. به همین دلیل مهندسین ما سعی بر ان دارند تا بهترین و بزرگ ترین مخزن آب کشاورزی را طراحی کنند و امروزه در طراحی این مخازن ها از ورق های  ژئوممبران  استفاده می شود . استفاده از این ورق های در ساخت مخزن آب کشاورزی دارای یک سری مزیت ها و معایب می باشد که در بخش های بعدی راجع به آن ها توضیحاتی ارائه خواهد شد.

ورق های ژئوممبران

ژئوممبران  یکی از مدرن ترین و با کیفیت ترین ورق های عایق بندی می باشد که در بسیاری از ساخت و سازها و صنایع مورد استفاده قرار گرفته است. این محصول بدون نیاز داشتن به زیر ساخت خاصی به راحتی مورد استفاده می باشد.  ژئوممبران  به شکل ورق های بسیار براق تولید و عرضه بازار می شوند که مصرف کنندگان می توانند با استفاده از جوشکاری حرارتی این ورق ها را به هم دیگر متصل کنند. جنس این ورق ها از پلی اتین می باشد که در برخی موارد از پلی وینیل کلراید  یا PVC نیز تولید می شوند. علاوه بر پلی اتین در ساختار ورق های ژئوممبران حدود 3 درصد از carbon black استفاده می شود که این عنصر سبب می شود رنگ ورق های سیاه باشند. و مقاومت آنها را در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید افزایش می دهد. ورق های  ژئوممبران  بسیار نفوذ ناپذیر بوده و همین امر سبب شده تا این محصول از با کیفیت ترین و مقاوم ترین ورق های عایق شناخته شده باشد. ورق های  ژئوممبران  بهترین جایگزین برای عایق بندی های قدیمی می باشد.

مراحل احداث مخزن آب کشاورزی به کمک ورق های ژئوممبران

روش ساخت مخزن آب کشاورزی

با توجه به توضیحاتی که در بخش های قبلی ارائه شد ساخت مخزن آب کشاورزی به کمک ورق های  ژئوممبران  بسیار حائز اهمیت می باشد و شما می توانید برای ساخت مخزن آب  ژئوممبران  از افراد و شرکت های صاحب نام در این زمینه کمک بگیرید. ساخت مخزن آب کشاورزی نیز همانند دیگر سازه های ساخت و سازی بایستی یک سری مراحلی را به ترتیب طی نماید تا بهترین و کارآمد ترین مخزن آب  ژئوممبران  طراحی گردد. هر یک از مراحل نیاز به حساسیت و توجه بیشتری می باشند که کوچکترین بی دقتی در این گام ها می تواند کل زحمات و اهدف پروژه را هدر دهد. اولین گام در ساخت مخزن آب کشاورزی نقشه برداری می باشد که در ادامه هر یک از مراحل احداث مخزن آب کشاورزی به کمک ورق های  ژئوممبران  را مورد بررسی قرار داده ایم لطفا ما را تا پایان این مراحل همراهی بفرمایید.

نقشه برداری و جمع آوری داده ها

نقشه برداری و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از نوع خاک زمین و مساحت و غیره اولین گام در ساخت مخزن آب کشاورزی می باشد که در این مرحله به کمک دوربین های نقشه کشی محل و مکان مناسبی را برای احداث مخزن آب  ژئوممبران  انتخاب و مشخص می کنند. در این مرحله می توان هزینه حدودی پروژه ساخت مخزن آب کشاورزی، حجم آب قابل دخیره و مدت زمانی که می توان از این ذخیره استفاده کرد را بر آورد کرد. شما هم چنین در این مرحله بایستی اطلاعاتی از جمله موارد زیر را نام برد:

  • محل تامین آب مانند چاه یا تهر فصلی تا محل احداث مخزن آب کشاورزی
  • چگونگی انتقال آب از منبع به مخزن آب کشاورزی
  • بررسی کیفیت آب ورودی
  • بررسی مدت زمان ورودی آب به مخزن آب کشاورزی
  • مشخص نمودن بافت خاک زمین برای ساخت مخزن آب کشاورزی

شما می توانید از کارشناسان حرفه ای در این زمینه استفاده کنید چرا که انتخاب محل مناسب و صحیح برای احداث مخزن آب  ژئوممبران  بسیار مهم می باشد. بسیاری از افراد در احداث مخزن آب کشاورزی این مرحله را جدی نمیگیرند و در پایان کار با مشکلات بسیاری مواجهه می شوند.

طرح اولیه از مخزن

مهندسین بعد از جمع آوری داده های مورد نیاز خود ، یک طرح اولیه از مخزن آب کشاورزی را آماده و تهیه می کنند. طراحی مخزن آب کشاورزی را می توانیم به صورت مراحل زیر بیان کنیم:

مشخص کردن محل مخزن آب  ژئوممبران  : همان طور که در بخش قبلی نیز به آن اشاره شد محل احداث مخزن آب کشاورزی را با توجه به شیب زمین و فاصله مخزن از منبع و عوامل دیگر تعیین می کنند و سعی بر آن می شود تا کمترین هزینه را در احداث و انتقال آب به این مخازن را به وجود بیاورند.

تعیین حجم آب داخل مخزن آب کشاورزی : حجم مخزن آب کشاورزی از مهم ترین موضوعات می باشد که مرود توجه کارفرمایان و مهندسان قرار می گیرد چرا که اهدف هر دوی آن ها احداث بزرگ ترین مخزن با هزینه کم می باشد.

مشخص کردن شکل و ابعاد مخزن آب کشاورزی : مشخص کردن شکل و ابعاد مخزن مخزن آب کشاورزی نیز در مراحل خاک برداری و خاک ریزی بسیار مهم می باشد و بنابراین سعی می شود تا ابعاد دقیقی را برای احداث مخزن آب  ژئوممبران  به دست بیاورند تا در مراحل دیگر با مشکل مواجه نباشند.

پیاده کردن شکل اولیه مخزن بر روی زمین

گام سوم در احداث مخزن آب کشاورزی، پیاده کردن شکل اولیه مخزن بر روی زمین می باشد که در این مرحله تمام تجهیزات مورد نیاز برای احداث مخزن آب کشاورزی به محل احداث برده می شود و پلان روی نقشه را بر روی زمین دنبال می کنند. برای مشخص کردن قسمت های که بایستی خاک برداری و یا خاک ریزی در آن صورت بگیرید از گچ سفید استفاده می کنند تا راحت تر بتوان نقشه ی قابل انجام را تشخیص داد. یکی از قوانینی که بایستی در ساخت و احداث مخزن آب  ژئوممبران  آن را راعایت کرد، این است که مخزن مورد نظر باید از هر هوگونه عارضه ای حداقل سه متر به دور باشد و مخزن تا شعاع سه متری هیچ مانعی نداشته باشد. این مرحله از پروژه بسیار سریع اتفاق می افتد و نیاز به زمان بسیار طولانی ندارد. هم چنین در این مرحله ترانشه های را نیز برای مهار کردن ورق های  ژئوممبران  در نظر می گیرند که این فاصله 3 متری نقش مهمی را در مهار کردن ورق های خواهد داشت.

عملیات خاک برداری و خاک ریزی مخزن آب کشاورزی

عملیات خاک برداری و بستر سازی یکی دیگر از مراحل احداث مخزن آب کشاورزی می باشد که یکی از وقت گیر ترین و زمان بر ترین مراحل در پروژه ساخت مخزن آب  ژئوممبران  می باشد. در این مرحله نیاز به ماشین آلات بسیار سنگین و نیروی کار حرفه ای داریم . با توجه به نوع تجهیزات و ماشین آلات به کار رفته در این مرحله ، هزینه آن نیز متفاوت خواهد بود. این مرحله به صورت زیر انجام می شود:

  • خاکبرداری و یا احداث دیواره های خاکی
  • ایجاد دیواره های شیب دار
  • حفاری کردن کانال و محلی برای ترانشه در اطراف مخزن آب کشاورزی
  • حفاری کانال ورود و خروج آب به مخزن
  • انتقال خاک برداشته شده به محلی به دور از دسترس

نکاتی که در این مرحله باید مورد توجه قرار بگیرد عبارت است از انجام عملیات حفاری با توجه به استانداردهای موجود می باشد که در غیر این صورت فشار وارد بر دیواره چندین برابر شده و باعث ریزش می گردد. شما می توانید این مرحله از پروژه خود را به دست شرکت های با تجربه در زمینه حفاری و خاک برداری بسپارید.

بستر سازی مخازن آب کشاورزی

یکی از مراحلی که نیاز به توجه و حساسیت زیادی دارد، بستر سازی مخزن آب کشاورزی می باشد اگر مهندسین بتوانند بستر سازی مناسبی را برای این مرحله انجام دهند بی شک در هزینه های ساخت مخزن آب کشاورزی شما صرفه جویی خواهد شد. معمولا از خاک نرم برای بستر سازی مخزن آب  ژئوممبران  استفاده می شود که این امر سبب می شود از مقدار ورق های  ژئوممبران  به کار رفته کاسته شود .البته در برخی از پروژه ها شاهد استفاده از سیمان برای بستر سازی هستیم که این امر به دلیل نبود خاک نرم در منطقه می باشد. بیشتر مهندسان برای بیستر سازی استفاده از ورق ژیوتکستایل را توصیه می کنند که این ورق ها برای مخزن های که عمق بیشتر دارند بسیار مناسب خواهد بود ولی به دلیل هزینه های که به وجود خواهد آورد بسیاری از کشاورزان از آن صرف نظر می کنند. سعی بر آن داشته باشید تا بستر مخزن هیچ گونه پستی و بلندی و سنگ ریزه نداشته باشد تا نصب و اجرای ورق های  ژئوممبران  به راحتی و به شکل احسن صورت بگیرد.

لوله کشی در ورودی های مخزن آب کشاورزی

هر مخزن آب کشاورزی باید دارای سه لوله کشی مجزایی داشته باشد که عبارت است:

-لوله های ورودی آب

-لوله های خروجی آب

-لوله های سرریز آب

معمولا در بیشتر پروژه ها جنس لوله ای که انتخاب می کنند از پلی اتین می باشد تا مراحل جوشکاری بین آن با ورق های  ژئوممبران  به راحتی صورت بگیرد. نصب لوله های آب به مخزن آب کشاورزی بایستی تحت کنترل و نظارت مهندسین با تجربه در زمینه صورت بگیرد. اطراف لوله های مذکور را نیز با استفاده از ورق های  ژئوممبران  می پوشانند تا بتوانند برای سالیان سال مورد استفاده قرار گیرند. اندازه و قطر هریک از این لوله ها با توجه به اندازه مخزن آب متفاوت خواهد بود. اصولی که در مورد لوله سرریز وجود دارد این است که بایستی 30 سانتی متر پایینتر از لبه مخزن واقع شده باشد. سعی کنید در انتخاب و خرید لوله های مورد نیاز برای این مرحله ، بهترین و مرغوب ترین جنس را انتخاب نمایید چرا که شما میخواهید برای مدت طولانی از این مخزن استفاده کنید و برای ساخت آن هزینه های زیادی را متحمل شده اید.

محاسبه میزان و مقدار ورق های ژئوممبران مورد نیاز

اندازه و مساحت مخزن آب کشاورزی تعیین کننده مساحت ورق های  ژئوممبران  می باشد که شما بایستی برای پروژه خود آن را تهیه و خریداری کنید. در خرید و تهیه ورق های  ژئوممبران  سعی کنید از شرکتی خرید داشته باشید که گارانتی و ضمانت نامه های معتبری را برای محصول خود ارائه می دهد هم چنین در مورد ضخامت ورق های  ژئوممبران  نیز می توانید با مهندس اجرای پروژه هماهنگ کرده و ضخامت مناسب را خریداری کنید. بهترین نوع ورق های  ژئوممبران  دارای کیفیت بین المللی  GM13 می باشد که این ورق ها دارای مشخصات فنی می باشند.

نصب ورق های ژئوممبران

ساخت مخزن آب کشاورزی

یکی از مهم ترین مراحل و گام ها برای احداث مخزن آب کشاورزی، نصب ورق های  ژئوممبران  می باشد. ورق های  ژئوممبران  توسط جوش کاری انجام می شود. امروزه از ربات های بسیار پیشرفته برای جوش کاری ورق های مذکور استفاده می شود که با تنظیم این دستگاه می توان در کم ترین زمان ممکن اقدامات جوشکاری را انجام داد. بعد از انجام اقدامات جوشکاری برخی از تست ها نیز بر روی این ورق های انجام می شود تا با کیفیت ترین و مقاوم ترین مخزن آب کشاورزی را طراحی و اجرا کنند.

نصب فنس در اطراف مخزن آب کشاورزی

نصب فنس در اطراف مخزن آب کشاورزی از مهم ترین دستورات در ساخت و سازهای مخزن آب می باشد که برای جلوگیری از هرگونه اتفاق ناگواری بایستی این مرحله را انجام دهید. بسیاری از کشاورزان برای کاهش در میزان هزینه ها این مرحله را جدی نگرفته و از انجام آن خودداری می کنند. برای ایجاد امنیت خاطر می توانید فنس های از جنس های مختلف را در اطراف مخزن آب کشاورزی خود نصب کنید در برخی از مواقع شاهد استفاده سیم های خاردار در اطراف مخازن ها هستیم که این گزینه نیز می توانید مناسب و بهتر باشد.

کنترل نهایی مخزن آب کشاورزی

مرحله نهایی در احداث مخزن آب کشاورزی آب گیری مخزن می باشد که مهندسین با رعایت اصول خاص آب را از منبع به مخزن احداث شده هدایت می کنند. در این مرحله کنترل های نهایی نیز انجام می شود و در صورت به وجود آمدن هر گونه مغایرتی در مراحل ها ، سعی بر ان است تا این ایراد رفع گردد. این مقاله در مورد مخزن آب کشاورزی و استفاده از ورق های ژیممبران می باشد که امیدواریم مورد توجه شما عزیزان علاقمند واقع شده باشد.

انواع ورق های ژئوممبران

  با توجه به اهمیت ورق های ژئوممبران  که در بخش قبلی نیز به این موضوع پرداختیم، امروزه شما می توانید انواع بسیار مختلفی از ورق های  ژئوممبران  را مشاهده کنید از جمله این انواع می توانیم به موارد ذیل اشاره های داشته باشیم:

  • ژئوممبران  سنگین: که از چگالی بسیار بالایی برخوردار بوده و در ساخت و سازهای سد و مخزن های آب کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. این مدل از  ژئوممبران  دارای قابلیت انعطاف پذیری زیادی می باشند.
  • ژئوممبران  سبک: که در ساخت و ساز ساختمانی و صنایع سبک مورد استفاده واقع می شود هم چنین برای ایزولاسیون های تونل نیز از این ورق ها استفاده می شود.
  • ژئوممبران  pvc: از این نوع ورق ها در معادن استفاده می شود که قابلیت انعطاف پذیر آن از  ژئوممبران  سبک بیشتر می باشد.
  • ژئوممبران  VLDPE: از مدرن ترین ورق های  ژئوممبران  می باشد که با استفاده از تکنولوژی های بسیار پیشرفته طراحی شده و در بیشتر صنایع مورد استفاده قرار گرفته است.

شما می توانید با توجه به صنایع مورد نظر خود یکی از انواع ورق های  ژئوممبران  را انتخاب کرده و خریداری نمایید. هم چنین قبل از خرید می توانید از افراد با تجربه و ماهر در این زمینه نیز مشورت های لازم را بگیرید.

دیگر کاربردهای ورق های ژئوممبران

ورق پلی اتیلن ژئوممبران

همان طور که گفته شد از ورق های ژئوممبران در صنایع بسیاری استفاده می شود که از جمله کاربرد ورق های  ژئوممبران می توانیم به موارد ذیل اشاره داشته باشیم:

  • استفاده در مخزن آب کشاورزی : استخرهای آب ژئوممبران  بهترین جایگزین برای استخرهای بتنی می باشد و امروزه نیز بیشتر مورد توجه کشاورزان واقع شده است.
  • استفاده در استخرهای پرورش آبزیان : عایق بسیار خوبی برای استخرهای پرورش ماهی می باشد چرا که در آب حل نشده و برای سلامتی آبزیان تهدیدی را ایجاد نمی کند.
  • استفاده برای حوضچه های اسیدی : ورق های ژئوممبران  به دلیل داشتن خاصیت خنثی بودن با هیچ اسید و بازی واکنش نمی دهد به همین دلیل بهترین و مناسب ترین عایق برای حوضچه های اسیدی می باشد.
  • ایزولاسیون فونداسیون : در برخی از ساختمان به جای ایزوگام مورد استفاده واقع می شود که مقاومت و عمر مفید آن در مقایسه با ایزوگان بسیار بالا و بیشتر می باشد. هم چنین مقرون به صرفه نیز می باشد.
  • استفاده در معادن و تونل ها : به دلیل داشتن قابلیت انعطاف پذیری بیشتر در معادن و تونل ها کاربرد فوق العاده ای دارد.

مزیت های استفاده از ورق های ژئوممبران در مخزن های آب کشاورزی

با توجه به کمبود منابع آب زیر زمینی بسیاری از کشاورزان به سمت احداث و ساخت مخزن آب کشاورزی روی آورده اند که به همین امر نیز صنعت تولید  ژئوممبران  از رونق بسیار بالایی برخوردار می باشد که چرا بسیاری از کشاورزان سعی بر آن دارند تا از ورق های  ژئوممبران  در طراحی و ساخت مخزن آب کشاورزی خود استفاده کنند. از مزیت های استفاده از ورق های ژئوممبران در مخزن های آب کشاورزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن عمر مفید بسیاری طولانی
  • مقاوم بودن در برابر هر گونه تغییرات شرایط آب و هوایی و دمای آب موجود
  • داشتن خاصیت آببندی بسیار بالا در مقایسه با مخزن آب کشاورزی های که از جنس بتن هستند.
  • اجرای مخزن آب ژئوممبران  بسیار سریع و راحت تر می باشد
  • راحتی در جابه جایی این محصول به مناطق دور افتاده و کوهستانی
  • ورق های ژئوممبران  مانع از نفوذ نور خورشید شده که این امر سبب می شود گیاهان زیر ورق ها رشد نکنند.

معایب استفاده از ژئوممبران در مخزن آب کشاورزی

  با توجه به تکنولوژی بسیار پیشرفته ای که در تولید و طراحی این محصول به کار گرفته می شود می توان گفت که بسیاری از نکات منفی و ایرادهای ورق های  ژئوممبران  رفع گردیده است. هم چنین مهندسین به دنبال ساخت بهترین نوع محصول می باشند که بتوانند از آن در سطح گسترده ای صنعت کشاورزی استفاده نمایند. با این حال بیان برخی از معایب استفاده از  ژئوممبران  در مخزن آب کشاورزی خالی از لطف نمی باشد. از جمله این معایب می توانیم موارد ذیل را نام ببریم:

  • برخی از انواع ورق های ژئوممبران  بسیار نازک بوده و امکان پارگی در این انواع زیاد می باشد. که البته مهندسان به کمک دستورالعمل های نظام مهندسی در صدد حل این مشکل هستند.
  • دارای سطوح بسیار لیزی هستند که در برخی موارد امکان غرق شدن را افزایش می دهد
  • نداشتن تخصص و دانش کافی در مورد تولید و طراحی این محصول در کشورمان
  •  به غیر از لوله های پلی اتین ، به هیچ گونه لوله ای متصل نمی شود

برخی از رفرنس ها:

رفرنس 1
رفرنس 2
رفرنس 3

پرسش های متداول

چه روش هایی برای ساخت و احداث مخزن آب کشاورزی وجود دارد؟

استفاده از مخازن پلی اتیلن حجیم 10 و 20 هزار لیتری ضد جلبک به تعداد کافی برای آبیاری قطره ای _ احداث مخازن بتنی و سیمانی _ احداث استخرهای خاکی و …

عملیات خاک برداری و خاک ریزی مخزن آب کشاورزی چه مراحلی دارد؟

خاکبرداری و یا احداث دیواره های خاکی _ ایجاد دیواره های شیب دار _ حفاری کردن کانال و محلی برای ترانشه در اطراف مخزن آب کشاورزی _ حفاری کانال ورود و خروج آب به مخزن _ انتقال خاک برداشته شده به محلی به دور از دسترس

برای احداث مخزن آب کشاورزی نیاز به جمع آوری چه اطلاعاتی دارید؟

محل تامین آب مانند چاه یا تهر فصلی تا محل احداث مخزن آب کشاورزی _ چگونگی انتقال آب از منبع به مخزن آب کشاورزی _ بررسی کیفیت آب ورودی _ بررسی مدت زمان ورودی آب به مخزن آب کشاورزی _ مشخص نمودن بافت خاک زمین برای ساخت مخزن آب کشاورزی

انواع ورق های ژئوممبران به چند دسته تقسیم بندی می شوند؟

انواع ورق های ژئوممبران به چهار دسته تقسیم بندی می شود: ژئوممبران  سنگین _ ژئوممبران  سبک _ ژئوممبران  pvc _ ژئوممبران  VLDPE

کاربرد ورق های  ژئوممبران در چه مواردی می باشد؟

استفاده در مخزن آب کشاورزی _ استفاده در استخرهای پرورش آبزیان _ استفاده برای حوضچه های اسیدی _ ایزولاسیون فونداسیون _ استفاده در معادن و تونل ها و …

استفاده از ورق های ژئوممبران در مخزن های آب کشاورزی چه مزایایی دارد؟

داشتن عمر مفید بسیاری طولانی _ مقاوم بودن در برابر هر گونه تغییرات شرایط آب و هوایی و دمای آب موجود _ داشتن خاصیت آببندی بسیار بالا در مقایسه با مخزن آب کشاورزی های که از جنس بتن هستند _ اجرای مخزن آب ژئوممبران  بسیار سریع و راحت تر می باشد … (ادامه در مقاله)

ورق های ژئوممبران در مخزن آب کشاورزی چه معایبی دارند؟

1- دارای سطوح بسیار لیزی هستند که در برخی موارد امکان غرق شدن را افزایش می دهد 2- نداشتن تخصص و دانش کافی در مورد تولید و طراحی این محصول در کشورمان 3- به غیر از لوله های – پلی اتین ، به هیچ گونه لوله ای متصل نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *