بروزرسانی:سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تانک کود | راهنمای خرید مخزن ذخیره و نگهداری کود مایع

خرید مخزن ذخیره و نگهداری کود مایع

اطلاعات در زمینه ی نحوه ی ذخیره سازی کود مایع، تانک کود شیمیایی و مخازن مربوط به آن ها بسیار مهم و حیاتی است. چرا که در صورت عدم نگهداری مناسب و ایجاد هرگونه نشتی از مخزن، این مواد شیمیایی میتوانند منجر به آسیب رسیدن به چرخه ی سلامت و حیات محیط زیست گردند. در این مقاله ابتدا در رابطه با مخازن و تانک های کود مایع صحبت خواهیم کرد و در انتها نکات ذخیره و نگهداری کود مایع در مخزن پلی اتیلن را بیان می کنیم.

کود مایع متشکل از مواد غذایی پر مصرف مورد نیاز گیاهان است که به صورت مایع تبدیل شده و از طریق ریشه و برگ ها، انتقال داده می شود.  این مایع زیر مجموعه کودهای شیمیایی قرار دارد. محلول پاشی گیاهان، با کودهای مایع امروزه یکی از متداول ترین روش های افزایش رشد و حاصلخیزی خاک است. در مزارع و کشتزارهایی که روش های کشاورزی مکانیزه از جمله آبیاری قطره ای در آنها اجرا می شود، استفاده از روش Ferti-Irrigation و یا کوددهی حین آبیاری بسیار رایج می باشد.

مخزن یا تانک کود مایع

پیش تر روش رایج استفاده و نگهداری مخزن یا کودهای مایع استفاده از تانک کودهای فلزی و تحت فشار بوده است. با رایج شدن کودهای کریستالی که به راحتی در آب حل می شوند، روش تزریق با استفاده از تانک های پلاستیکی ذخیره کود و پمپ رواج بیشتری یافته است.

نحوه کار مخزن کود در این روش به این صورت است که از یک پمپ برای تزریق و انتقال کود مایع ، مخزن پلی اتیلن، یک دمنده جهت ترکیب آب و محلول مایع و فیلتر به منظور جداسازی ذرات معلق و باقی مانده استفاده می شود. مخلوط سازی مـواد به صورت یکنواخت و پیوسته و یک عدد فیلتر جهت جداسازی ذرات باقیمانده در محلول استفاده می شود. با این روش مـیزان جـریان و غلظت مـوادی که از مخـزن پمپ میشود میتواند به میزان مطلوبی که مورد نظر است تنظیم شده و به داخـل آب آبـیاری پـمپاژ گردد و فاکتور رقیق شدگی به مـیزان قابل توجه افزایش می یابد.

در ایـن نوع تـزریق کننده لازم است پمـپ دستـگاه قبـل ازشـروع به کار بـا اســـتفاده از شــیـر تـنظیم شــونده پـمپ کـه به صــورت 0 تا 100 % قابل تنظیم می باشد، تنظیم گردد. به طوری که بتـوان حـجم مـعینی از کــود مـورد نـیاز گیاه یا مـواد شیمیایـی را در طـول زمان آبیاری به داخل سیستم تزریق نمود.

تزریق کود مایع به کمک مخزن پلی اتیلن

سیستم تزریق کود مابع به کمک مخزن پلی اتیلن

ذخیره و نگهداری کود مایع در مخازن پلی اتیلن

ممکن است شما تولید کننده یا مصرف کننده کود مایع باشید و نیاز داشته باشید تا این مایعات را در حجم زیادی ذخیره سازی نمایید. امروزه یکی از بهترین مخازن و تانکرهای ذخیره سازی این مایعات مخازن پلی اتیلن هستند. مخزنی که قرار است اقدام به ذخیره سازی این مایعات کند باید استانداردهایی داشته باشد و تحت اقداماتی خاص و مناسب نگهداری شود چرا که در صورتی که مقدار زیادی کود مایع از مخازن نگهداری نشت پیدا کند، میتواند برای منابع آب مورد استفاده مضر و خطرناک باشد.

به عنوان مثال، نیتروژن یکی از ترکیبات به کار رفته در کود مایع می باشد که میتواند موجب تحریک سرعت رشد گیاهان شده و منجر به افزایش رشد شود؛ اما در صورت نشت از مخازن ذخیره کود مایع، برای ماهیان و برخی آبزیان کشنده است. در حقیقت، اگر خاکی که در مجاورت آب واقع شده حاوی مقدار زیادی ازت باشد، ممکن است باعث بروز مشکل شود.

در بخش زیر به دستور العمل های لازمی که باید در حوزه ی کود مایع، جلوگیری از آسیب دیدن مخزن، به حداقل رساندن احتمال آلودگی منابع آبی و امنیت درنظر گرفته شود، میپردازیم.

مزایای استفاده از مخزن پلی اتیلن به عنوان تانک کود مایع ذخیره در سیستم تزریق یا ونتوری:

نگهداری کود مایع مخازن پلی اتیلن

– سبک بودن و سهولت جابجایی
– ضد خوردگی بودن جنس بدنه آن
– سهولت اتصال به انواع شبکه لوله کشی
– مقرون به صرفه بودن
– عدم واکنش با انواع کود و سموم شیمایی

دستور العمل ذخیره و نگهداری کود مایع در مخازن پلی اتیلن

  1. مخزن پلی اتیلن باید گواهی نامه های ضروری را داشته باشد و مقاومت و استحکام کافی را نیز داشته باشد. برای این منظور پیشنهاد می کنیم حتماً از برندهای مطرح بازار استفاده نمایید.
  2. مخزن ذخیره و نگهداری کود مایع باید حداقل در فاصله ی 10 متری نسبت به نزدیکترین منبع آب زیر زمینی، جریان های آب و یا هر زه کشی که منتهی به رودخانه میشود، قرار گرفته و احداث گردد.
  3. محل نصب مخزن کود باید کاملاً صاف و یکدست باشد و هیچگونه پستی و بلندی نداشته باشد. کلیه ی مکان ها و موقعیت های موجود را ارزیابی نمایید و پیش از خرید مخزن باید فکر محل نصب و انتقال  آن را مشخص نمایید زیرا ممکن است شرایط از جهات مختلف تغییر کند. اینکه یک موقعیت مکانی در حال حاضر هیچگونه مشکلی ندارد به این معنی نیست که همیشه اینطور باقی بماند.
  4. در صورتی که لازم است یک مخزن ذخیره کود مایع، موقتا در موقعیت مکانی خاصی قرار گیرد، باید جهت جلوگیری از هرگونه آلودگی شیمیایی آب های اطراف، مراقبت های لازم اعمال شود.
  5. پایه ی مخازن ذخیره کود مایع، باید صاف و پایدار باشد تا در هنگام پر شدنِ مخزن، به میزان حداکثر وزن خود را نگهداری و ساپورت نماید.علاوه بر اینکه کود مایع میتواند.

به دلیل قیمت قابل توجه کودهای مایع و سایر کودهای شیمیایی و همچنین خطراتی که نشت آنها می تواند به وجود آورد نیاز است تا پیش از خرید مخزن کود مایع یا تانک کود شیمیایی به نکات عنوان شده توجه نمایید و در صورت بروز حادثه ای که منجر به آسیب دیدن مخزن پلی اتیلن شود  هزینه و خسارت سنگینی را متقبل نشوید.

برای کسب اطلاعات تخصصی و یا خرید انواع مخازن نگهداری اسید ها و  مایعات شیمیایی نظیر کود مایع می توانید با کارشناسان فروش مخزن آب دات کام تماس حاصل نمایید.

(10 خط) 02144548922
مخزن آب دات کام

سوال های متداول

آیا می توان در مخزن پلی اتیلن کود مایع را ذخیره و نگهداری کرد؟

بله تمامی کودهای مایع و سموم شیمیایی با پلی اتیلن سازگاری کاملی دارند و بدون مشکل می توان آنها را در این مخازن ذخیره سازی کرد.

دلیل اهمیت ذخیره سازی صحیح کود مایع چیست؟

معمولا ذخیره سازی کود مایع در لیتراژ بالا و در مخازن حجیم صورت می گیرد از این رو تهیه مخزن با ابعاد بزرگ که مقاوم و در برابر مواد شیمیایی واکنش پذیر نباشد بسیار مهم بوده چرا که مقدار زیادی کود مایع از مخازن نگهداری نشت پیدا کند میتواند برای منابع آبِ مورد استفاده مضر و خطرناک باشند یا اگر در صورت واکنش با دیگر مواد کیفیت خود را از دست دهد علاوه بر خسارت مالی دچار آلودگی محیط زیست هم می شویم.

مزایای مخزن پلی اتیلن برای ذخیره کود مایع ذخیره در سیستم تزریق یا ونتوری در چیست؟

عدم واکنش با انواع کود و سموم شیمایی 2- سهولت اتصال به انواع شبکه لوله کشی 3- مقرون به صرفه بودن قیمت بسیار مناسب 4- ضد خوردگی بودن جنس بدنه آن 5- سبک بودن و سهولت جابجایی و حمل ونقل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *