بروزرسانی:سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

منبع انبساط بسته و منبع تحت فشار در سیستم گرمایشی

مخزن انبساط و مخزن تحت فشار

مشاهده متن کامل مقاله (کلیک کنید)

فلش

تخفیف!
تماس بگیرید
تخفیف!
تماس بگیرید
تخفیف!
تماس بگیرید
تخفیف!
تماس بگیرید
تخفیف!
تماس بگیرید
تخفیف!
تماس بگیرید

منبع انبساط بسته در سیستم گرمایشی

منبع انبساط بسته معمولا هنگامی در سیستم گرمایش مورد استفاده قرار می گیرد که:

1-امکان نصب منبع انبساط باز در ارتفاع و اتصال آن با کمک لوله کشی به شوفاژخانه وجود نداشته باشد.
2-ساختمان ما در شهر یا مکانی مرتفع بنا شده و آب زیر 100 درجه به جوش می آید.

منبع تحت فشار یا منبع انبساط بسته به عنوان یک ابزار برای جذب انبساط آب که در اثر کم و زیاد شدن درجه حرارت رخ می دهد استفاده می گردد. مزایای استفاده از منبع انبساط بسته در سیستم گرمایشی به شرح زیر است:
* لزومی ندارد که منبع تحت فشار را در مرتفع ترین نقطه سیستم قرار دهیم.
*به دلیل بسته بودن منبع تحت فشار، امکان از دست دادن آب و ورود اکسیژن به سیستم وجود ندارد و بنابراین تجهیزات و قطعات کمتر دچار زنگ زدگی و خوردگی می شوند.
*منبع انبساط بسته به دلیل کار کردن در فشار سیستم، می توان درجه حرارت آب سیستم را بالا ببریم و کاهش دمای کمتری را هنگام طراحی برای آن در نظر بگیریم که در نتیجه هزینه های مربوط به بهره برداری کاهش می یابد.

   اگر از منبع تحت فشار دیافراگمی یا تیوپی در سیستم گرمایش استفاده می کنیم باید قبل از اینکه به سیستم وصل کنیم، به میزان فشار غیرعملیاتی سیستم شارژ شود. همچنین منبع انبساط بسته را قبل از نصب می توان زیر فشار بگذاریم که معمولا کمتر این کار انجام می گردد. افرادی که آگاهی لازم را ندارند، فشار هوا یا گاز داخل مخزن تحت فشار را اندازه نمی گیرند و فکر می کنند در کارخانه با فشار مناسب پر شده است. در صورتی که این گونه نیست و قبل از نصب در سیستم حتما باید میزان فشار آن کنترل شده و در صورت نیاز تنظیم گردد.

   مخزن تحت فشار را می توان در هر جایی نصب کرد. این منبع با هوا ارتباط ندارد. با استفاده از منبع انبساط بسته، فشار سیستم از طریق بخار، بالشتک هوا و یا یک گاز بی اثر مثل ازت تامین می شود. بیشینه فشار در منبع انبساط بسته بستگی به طراحی سیستم دارد و از شیر اطمینان برای کنترل آن استفاده می نمایند. کمینه فشار در منبع تحت فشار باید به میزانی باشد که هنگامی که سیستم سرد است، رادیاتوری که در بالاترین نقطه ساختمان قرار دارد، پر از آب باشد. همچنین ضروری است که در تمام قسمت های بلند سیستم شیر هواگیری تعبیه گردد. بهتر است منبع تحت فشار در قسمتی که مکش پمپ است نصب گردد. این کار باعث می شود تا طرف مکش پمپ تحت فشار ثابتی باشد. قرار دادن منبع انبساط بسته در سمت دهش پمپ توصیه نمی شود.

   منبع تحت فشار برای برقراری تعادل در نوسانات فشاری که در سیستم گرمایشی مدار بسته اتفاق می افتد به کار گرفته می شود. علت نوسانات فشاری، تغییر درجه حرارت آبی است که در سیستم جریان دارد. به عنوان مثال اگر دمای آب از ۲۰ درجه سانتی گراد به ۸۰ درجه سانتی گراد برسد حجم آب ۳ درصد افزایش می یابد. پس اگر ۱۰۰ لیتر آب در سیستم داشته باشیم با تغییر درجه حرارت از ۲۰ به ۸۰ درجه سه لیتر به حجم آب اضافه می شود. در سیستم گرمایشی پکیج و رادیاتور معمولا از منبع انبساط بسته تیوپی و یا دیافراگمی استفاده می کنند. این منبع تحت فشار از چند قسمت تشکیل شده است:

۱- بدنه که از جنس فلز است و به شکل کروی یا مکعبی ساخته می شود.

۲- دیافراگم یا تیوپ که از جنس لاستیک انعطاف پذیر است و بین دو نیمه ی بدنه ثابت می شود.

۳- شیر سوزنی که برای تخلیه یا شارژ هوا مورد استفاده قرار می گیرد.

۴- مجرایی که آب به درون منبع انبساط بسته وارد شده یا از آن خارج می شود.

   وقتی که میزان حجم آب در سیستم افزایش می یابد، آب اضافی وارد منبع تحت فشار می گردد و باعث می شود که دیافراگم یا تیوپ فشرده گردد. هنگامی که درجه حرارت آب در سیستم کاهش یافت، دیافراگم با ویژگی ارتجاعی خود، مقدار آبی را که در منبع تحت فشار ذخیره شده با فشاری معین به سیستم بر می گرداند. پس وجود منبع انبساط بسته موجب می شود تا آسیبی به خطوط لوله کشی سیستم گرمایشی وارد نگردد.

 توجه : به خاطر داشته باشید که فشار هوای داخل منبع انبساط بسته باید در فواصل زمانی معین بررسی شود. در صورتی که فشار هوای منبع تحت فشار تنظیم نباشد موجب صدمه به تجهیزات و لوله کشی سیستم گرمایشی می گردد.

روش تخلیه آب سیستم گرمایشی

راحت ترین راه برای این کار دنبال کردن مراحل زیر است:

۱- باید مسیر آب سردی که به سیستم وارد می شود ببندید

۲- والو آب گرم که در پایین ترین نقطه خانه قرار دارد باز کنید

۳- والو پرکن سیستم را باز کنید.

بدین ترتیب آبی که در مدار سیستم گرمایشی وجود دارد تخلیه می گردد.

 آزمایش و شارژ منبع تحت فشار

   در مرحله اول آبی که در مدار سیستم گرمایش وجود دارد باید به طور کامل تخلیه گردد. سپس با یک فشار سنج میزان فشار منبع تحت فشار را اندازه گیری شود. اگر فشار هوای منبع انبساط بسته کم بود از طریق کمپرسور یا تلمبه به میزان لازم هوا وارد منبع تحت فشار کنید تا به مقدار مطلوب برسد. اگر فشار داخل منبع انبساط بسته زیاد بود از طریق شیر سوزنی هوای اضافه را خالی کنید تا به میزان استاندارد برسد و دوباره با فشار سنج ، فشار درون منبع انبساط بسته را اندازه گیری نمایید. دقت کنید که فشار هوای داخل منبع انبساط حتما روی عدد استاندارد تنظیم شود. اگر احتمال می دهید تیوپ منبع انبساط بسته سوراخ شده، قبل از اینکه آب داخل مدار گرمایشی را خالی کنید، با فشار دادن لحظه ای شیر سوزنی اگر آب همراه هوا خارج شد می توانید مطمئن باشید که تیوپ سوراخ شده و باید در جهت بر طرف کردن این عیب و تعویض منبع انبساط بسته اقدامات لازم را انجام دهید. بعد از اینکه منبع انبساط بسته را شارژ کردید حتما با استفاده از کف، عدم نشتی شیر سوزنی را تست کنید.

برای اطلاع از قیمت منبع انبساط بسته در اصفهان با کارشناسان ما در بخش فروش تماس بگیرید.

   اگر مدت سه سال از نصب دستگاه گرمایشی گذشته است و طی این مدت از آن بازدید نکرده اید، باید شلنگ رابط مدار سیستم گرمایشی را  از جای خود جدا کنید و از باز بودن مسیر درون لوله آن اطمینان حاصل نمایید. هر دستگاه پکیج با توجه به توانی که دارد، نیاز به سایز مشخصی از منبع انبساط بسته دارد. مثلا برای پکیجی با توان حرارتی ۲۴ تا ۲۶ کیلووات باید از منبع تحت فشار ۶ لیتری استفاده کرد یا برای پکیج با توان حرارتی ۲۸ تا ۳۰ کیلووات باید از منبع تحت فشار ۸ لیتری استفاده نمود. استفاده از سایزهای متفاوت منبع تحت فشار در مدار سیستم گرمایشی به این دلیل است که هرچه قدر توان حرارتی سیستم پکیج بیشتر باشد، باعث می شود مدار سیستم گرمایش طولانی تر و بزرگتر گردد و نیاز به حجم آب بیشتری داشته باشد. بنابراین با افزایش درجه حرارت آب و بیشتر شدن حجم آن، نیاز به منبع تحت فشار بزرگتری برای جذب این نوسانات است. با توجه به این موضوع، سایزهای مختلفی از منابع انبساط بسته در مدار سیستم گرمایش مورد استفاده قرار می گیرد. همه منابع تحت فشار که در سیستم پکیج استفاده می شوند از نوع منبع انبساط بسته هستند که در کارخانه و با دستگاه پرس تولید می گردند. در نوع منابع انبساط تحت فشار امکان دارد تفاوت وجود داشته باشد اما عملکرد همه آنها یکی است.

برای آگاهی از قیمت روز منبع انبساط در اصفهان با کارشناسان ما در بخش فروش تماس حاصل فرمایید.

نکاتی در مورد تعمیر و نگهداری منبع تحت فشار سیستم گرمایشی پکیج

   منبع تحت فشار پکیج به طور معمول در کنار یا انتهای پکیج نصب می گردد و شکلی بشکه ای دارد که به آسانی می توان آن را تشخیص داد. اگر این منبع انبساط بسته به علت های مختلفی خراب شود و اشکال از منبع تحت فشار باشد، تنها راه حل مشکل، تعویض منبع تحت فشار است. ولی ممکن است گزینه های دیگری در خراب شدن این منبع سهم داشته باشند. اگر ایرادات از عوامل بیرونی منبع انبساط بسته باشد، می توان آنها را تعمیر کرد. مانند گرفتگی لوله ورودی به منبع انبساط بسته یا نشتی آب از محل اتصال ورودی آب و … . ولی اگر اشکلات مربوط به داخل منبع انبساط بسته باشد، این منبع قابل تعمیر نیست یا هزینه تعمیر آن مقرون به صرفه نیست و باید تعویض گردد. شرایطی مثل سوراخ شدن منبع انبساط بسته، خرابی شیر سوزنی منبع تحت فشار، خراب شدن یا سوراخ شدن تیوپ داخل منبع و عواملی مانند اینها باعث می گردد تا منبع انبساط بسته قابل تعمیر نباشد و باید تعویض شود. برای برطرف نمودن ایرادات سیستم گرمایشی بهتر است از یک تعمیرکار حرفه ای کمک بگیرید. همانطور که گفته شد اگر علت ایراد در منبع انبساط بسته، گرفتگی مسیر لوله ورودی به منبع باشد می توان به راحتی و با باز کردن لوله رابط و استفاده از سرکه یا جوهر نمک، گرفتگی ناشی از رسوبات را بر طرف نمود و دوباره منبع انبساط را وارد مدار کرد. بعضی اوقات از قسمتی که منبع انبساط بر روی مدار سیستم گرمایش بسته می شود، نشتی آب داریم. علت این مشکل می تواند خرابی اورینگ یا شل بودن مهره باشد. که به راحتی و با عوض کردن اورنگ و سفت کردن مهره می توان این ایراد را برطرف نمود.

 

پرسش های متداول

در چه مواردی از منبع انبساط بسته در سیستم گرمایش استفاده می شود؟

1-امکان نصب منبع انبساط باز در ارتفاع و اتصال آن با کمک لوله کشی به شوفاژخانه وجئد نداشته باشد.
2-ساختمان ما در شهر یا مکانی مرتفع بنا شده و آب زیر 100 درجه به جوش می آید.

استفاده از منبع انبساط بسته در سیستم گرمایشی چه مزایایی دارد؟

لزومی ندارد که منبع تحت فشار را در مرتفع ترین نقطه سیستم قرار دهیم _ به دلیل بسته بودن منبع تحت فشار، امکان از دست دادن آب و ورود اکسیژن به سیستم وجود ندارد و بنابراین تجهیزات و قطعات کمتر دچار زنگ زدگی و خوردگی می شوند _ منبع انبساط بسته به دلیل کار کردن در فشار سیستم، می توان درجه حرارت آب سیستم را بالا ببریم و کاهش دمای کمتری را هنگام طراحی برای آن در نظر بگیریم که در نتیجه هزینه های مربوط به بهره برداری کاهش می یابد.

 منبع تحت فشار از چند قسمت تشکیل شده است؟

بدنه که از جنس فلز است و به شکل کروی یا مکعبی ساخته می شود _ دیافراگم یا تیوپ که از جنس لاستیک انعطاف پذیر است و بین دو نیمه ی بدنه ثابت می شود _ شیر سوزنی که برای تخلیه یا شارژ هوا مورد استفاده قرار می گیرد _ مجرایی که آب به درون منبع انبساط بسته وارد شده یا از آن خارج می شود.

چگونه تخلیه آب سیستم گرمایشی را انجام دهیم ؟

راحت ترین راه برای این کار دنبال کردن این مراحل می باشد: ۱- باید مسیر آب سردی که به سیستم وارد می شود ببندید ۲- والو آب گرم که در پایین ترین نقطه خانه قرار دارد باز کنید ۳- والو پرکن سیستم را باز کنید.

Summary
Review Date
Reviewed Item
منبع انبساط بسته و منبع تحت فشار در سیستم گرمایشی
Author Rating
51star1star1star1star1star

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *