بروزرسانی:یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تاثیر رنگ مخزن پلی اتیلن در کیفیت آب: مخزن سفید بهتر است یا مشکی؟

یکی از سوالات متداول مشتریان در خصوص رنگ مخازن آب پلی اتیلنی است. سوالاتی نظیر اینکه آیا رنگ مخزن در کیفیت آب تاثیر دارد؟ کدام رنگ برای آنها بهتر است؟ مخزن سفید بهتر است یا مشکی؟ چرا مخازن آب پلی اتیلن عمدتاً سفید هستن؟ فرق مخزن تک لایه، سه لایه و حتی چهار لایه در چیست و در نهایت بهترین مخزن برای ذخیره سازی آب کدام است؟

در این مقاله طبق فهرست زیر به پرسش های فوق پاسخ می دهیم تا مشتریان گرامی بتوانند آگاهانه بهترین مخزن آب پلی اتیلنی مورد نیاز خود را تهیه کنند و از هدر رفت پول و زمان خود جلوگیری نمایند.

فهرست

  • مخزن مشکی یا سفید
  • آیا رنگ بدنه مخزن در کیفیت آب ذخیره شده تاثیر دارد؟
  • دما
  • تابش اشعه UV
  • نتیجه گیری: مخزن سفید بهتر است یا مخزن مشکی؟
  • چرا مخزن 3 لایه پلاستونیک؟

مخزن سفید یا مشکی؟

امروزه مخزن آب در جنس ها و رنگ های گوناگونی تولید می شود؛ این گوناگونی باعث می شوند تا هر شخص با توجه به نیاز های مشخص خود اقدام به خرید نماید. اما از طرف دیگر افرادی که خیلی با جزئیات کار آشنا نیستند و یا برای بار اول است که قصد دارند اقدام به خرید مخزن پلی اتیلن که با نام های مخزن پلاستیکی، منبع پلاستیکی یا تانکر پلاستیکی نمایند ممکن است از این همه تنوع دچار سردرگمی شوند. به هر حال انتخاب مخزن مناسب آنقدر ها که در نگاه اول پیچیده و دشوار بنظر می آید پیچیده نیست.

مخزن آب پلی اتیلن سفید یا مشکی

اولین قدم در انتخاب مخزن مناسب، انتخاب جنس بدنه مخزن است؛ امروزه به طور کلی مخازن پلاستیکی به علت دلایلی چون سهولت نصب و جا به جایی، سبک بودن، مقاومت بالا در برابر خورندگی و عدم امکان زنگ زدگی سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده اند و افراد بیشتری به استفاده از این مخازن روی آورده اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اینکه مخازن پلاستیکی ( پلی اتیلن ) چه مزایایی نسبت به مخازن فلزی دارند پیشنهاد می کنیم مقاله تانکر فلزی بهتر است یا تانکر پلاستیکی را مطالعه نمایید،  پس از انتخاب جنس بدنه مناسب، رنگ مخزن موضوع دیگری است که باید درباره آن تصمیم بگیرید. ما در ادامه این متن قصد داریم تا شما را در انتخاب رنگ مناسب نیز کمک کنیم.

آیا رنگ بدنه مخزن آب در کیفیت آب ذخیره شده تاثیر دارد؟

پاسخ کوتاه به این سوال، بله است. اما چرا رنگ مخزن در کیفیت آب داخل مخزن تاثیر می گذارد؟

شاید اولین موضوعی که هنگام انتخاب رنگ مخزن به آن فکر کنید موضوع زیبایی مخزن باشد. این که کدام مخزن در محل نصب مورد نظر بیشتر با محیط هماهنگ است و کمتر به چشم می آید. اما حقیقت این است که رنگ مخزن جدای جنبه زیبایی، به خصوص اگر مخزن در معرض تابش مستقیم خورشید قرار داشته باشد، تاثیر بسزایی در حفظ کیفیت آب داخل مخزن نیز دارد.

دما

مخزن های مشکی رنگ، یا بطور کلی رنگ های تیره، دمای بیشتری را به خود جذب می کنند. دلیل این امر نیز روشن است؛ جسم سیاه تمامی طول موج نور را به خود جذب کرده و این انرژی (نور) جذب شده در ادامه به گرما تبدیل می شود. با گرم شدن بدنه مخزن، دمای آب داخل مخزن نیز به تبعیت از آن بالا می رود. بالا رفتن دمای آب در مخزن تازگی آب را می گیرد، بنابر این رنگ مشکی ،بخصوص اگر قصد استفاده از مخزن برای ذخیره سازی آب آشامیدنی را دارید، توصیه نمی شود. اما جدا از این، با گرم شدن محیط و آب داخل مخزن فضا برای رشد و تکثیر باکتری ها در آب فراهم می شود.

تابش اشعه UV نور خورشید

رنگ مشکی در بدنه مخزن اجازه نفوذ نور خورشید به درون مخزن را نمی دهد و با این کار احتمال رشد جلبک را به نزدیک صفر می رساند. اما از طرف دیگر مخازن 3 لایه نیز همین کارایی را به طور کامل تری دارند، به طوری که این مخازن کاملا ضدجلبک بوده و اجازه نفوذ نور را به داخل مخزن نمی دهند. در مخازن سه لایه یک لایه مشکی رنگ در بین لایه ها قرار دارد تا جلوی نور خورشید را بگیرد. همچنین در تولید آنها از موادی استفاده شده است تا لایه بیرونی در برابر اشعه UV یا فرابنفش نور خورشید مقاوم باشند و دچار پوسیدگی و تغییر شکل نشوند.

 

نتیجه گیری: مخزن سفید بهتر است یا مخزن مشکی؟

قابلیتمخزن سفید – رنگ روشنمخزن مشکی- رنگ تیرهمخزن 3 لایه
جلوگیری از تغییر دماداردندارددارد
جلوگیری از نفوذ نورندارددارددارد
کیفیت آب را به طور کامل حفظ می کند؟خیرخیربلی

راستی آزمایی 3 لایه بودن مخزن آب

قبل از خرید مطمئن شوید که مخزن 3 لایه مد نظر شما مانند مخزن 3 لایه پلاستونیک، تمامی استاندارد های لازم را داشته باشد. همچنین برای راستی آزمایی 3 لایه بودن مخزن  پلی اتیلن بهتر است به 2 موضوع توجه داشته باشید.

  • سطح آب در داخل مخزن پلی اتیلن 3 لایه از بیرون آن قابل مشاهده نمی باشد.
  • به سبب عدم عبور نور درون مخزن سه لایه امکان مشاهده سایه نیز وجود ندارد؛ بر این اساس می توانید دست خود را روی مخزن و سطح بیرونی قرار دهید. اگر مخزن سه لایه باشد به دلیل عدم عبور نور، امکان دیدن سایه دست نیز از داخل وجود ندارد.
تشخیص مخزن سه لایه از تک لایه پلی اتیلن
در این عکس به راحتی می توانید تفاوت مخزن تک لایه و سه لایه پلی اتیلنی را مشاده نمایید

چرا مخزن آب 3 لایه پلاستونیک؟

مخازن آب 3 لایه پلاستونیک به طور کامل از کیفیت ماده ذخیره شده در برابر نور خورشید محافظت می کند. لایه اول این مخزن که سفید رنگ است، گرما بیش از حدی را به خود جذب نمی کند و همین باعث می شود که دمای آب دخیره شده تغییری نکند؛ و یا به بیان دیگر آب داخل مخزن تازگی خود را حفظ کند و همچنین اجازه رشد و تکثیر باکتری را در محیط داخلی مخزن ندهد. لایه دوم و میانی مخازن 3 لایه پلاستونیک مشکی رنگ هستند که جلوی نفوذ نور و اشعه UV به داخل مخزن را می گیرند. بنابر امکان رشد جلبک در این مخازن 3 لایه وجود ندارد. لایه سوم که لایه داخلی مخزن به حساب می آید نیز از تمامی استاندارد ها برخوردار بوده (food grade) و تائیدیه کامل بهداشتی را نیز دارا است. اما ساخته شده از مواد food grade یعنی چه؟ محفظه های پلاستیکی مواد غذایی مانند بطری شیر و دیگر نوشیدنی ها اگر از مواد food grade  ساخته شده باشند به هیچ عنوان مواد مضر را وارد مواد غذایی نمی کنند و به بیان دیگر کیفیت مواد غذایی داخل خودشان را کامل حفظ می کنند.

 

بهترین مخزن آب پلی اتیلن برای ذخیره سازی آب شرب

بهترین مخزن آب پلی اتیلن برای ذخیره سازی آب شرب، مخزن آب پلی اتیلن سه لایه است. به شرطی که از مواد درجه یک و بهداشتی تولید شده باشد. برخی از شرکت ها برای اینکه سود بیشتری کسب کنند اقدام به تولید مخازن چهار لایه و حتی پنج لایه می کنند. افزایش تعداد لایه ها به بیش از 3 لایه هیچ گونه سودی جهت ذخیره سازی آب ندارد و صرفاً باعت می شود پول بیشتری پرداخت کنید.

 

مخزن آب سفارشی با رنگ های متنوع

در شرکت پلاستونیک امکان تولید مخازن آب با رنگ های متنوع به درخواست مشتری وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

(10 خط 02144548922)

مخزن آب دات کام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *