بروزرسانی:پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳

مخزن تک لایه چیست و چه کاربردی دارد؟ + لیست قیمت

مخزن تک لایه چیست

مخزن تک لایه چیست ؟

مخزن تک لایه یک مخزن پلی اتیلن یا پلاستیکی است که در فرآیند تولید آن، مواد سازنده یعنی گرانول شفاف پلی اتیلن تنها در یک نوبت داخل قالب ریخته شده است .
بنابر توضیح بالا محصول نهایی که از قالب خارج می شود تنها یک لایه داشته و به خاطر ساختارش مخزن تک لایه نام دارد. مهمترین ویژگی مخزن یا منبع تک لایه این است که نور خورشید به داخل مخزنمی تواند نفوذ کند. این ساختار ساده باعث شده است تا مخزن تک لایه مزایا و معایبی داشته باشد که در ادامه این صفحه در مورد آن ها صحبت می کنیم .

ویژگی های مخزن تک لایه پلاستونیک

  • وزن سبک
  • جا به جایی آسان
  • نصب سریع و آسان
  • تولید شده از بهترین متریال اولیه؛ گرانول پلی اتیلن HDPE 3840
  • تولید شده به صورت فود گرید ( Food Grade)
  • تنوع بالای قالب ها
  • دارای نشان استاندارد و سیب سلامت سازمان غذا و دارو
  • به همراه ضمانت نامه تعویض 60 ماهه و تعمیر 120 ماهه

مزایا مخزن تک لایه چیست ؟

  • مقاومت ضربه ای بالا
  • امکان مشاهده سطح مایع از بیرون مخزن
  • قیمت پایین
  • تولید با سرعت بالا

مقاومت ضربه ای بالا

با تزریق مواد اولیه در تنها یک نوبت، مقاومت ضربه ای مخزن تک لایه نسبت به دیگر گزینه ها بیشتر است .

امکان مشاهده سطح مایع از بیرون مخزن

مخزن تک لایه نور را از خود عبور می دهد بنابر این می توانید بدون نیاز به باز کردن درب مخزن یا استفاده از وسایل جانبی، سطح مایع ذخیره شده را رصد کنید.

قیمت پایین

مخزن تک لایه هزینه تولید کمتری نسبت به انواع 3 و 4 لایه داشته و به همین دلیل ارزانتر است.

تولید با سرعت بالا

تزریق مواد سازنده مخزن در زمان تولید تنها در یک نوبت انجام می شود که این خصوصیت مدت زمان تولید را کاهش می دهد.

معایب مخزن تک لایه چیست ؟

  • نفوذ نور به داخل مخزن
  • رشد جلبک
  • تکثیر باکتری
  • تغییرات دمایی

نفوذ نور به داخل مخزن

مخزن تک لایه به دلیل نداشتن لایه میانی مشکی رنگ توانایی دفع نور را ندارد. نفوذ نور به داخل مخزن مشکل ساز است .

رشد جلبک

با نفوذ نور شرایط برای رشد جلبک مهیا می شود . رشد جلبک در مخزن باعث غیر بهداشتی شدن محتویات، ایجاد طعم و بوی نامطبوع ، کثیفی دیواره ها و گرفتگی لوله ها خصوصا در قسمت ورودی و خروجی مخزن می شود.

تکثیر باکتری

یکی دیگر از عواقب نفوذ نور خورشید به داخل مخزن مهیا شدن شرایط برای تکثیر باکتری است که شرایط مخزن را غیر بهداشتی می کند .

تغییرات دمایی

مخزن تک لایه به هیچ عنوان عایق خوبی نیست و انتقال دما از محیط بیرون سریع اتفاق می افتد . بنابر این اگر مایع داخل مخزن باید دمای ثابت داشته باشد مخزن تک لایه گزینه مناسبی نیست .

تفاوت مخزن تک لایه و سه لایه

تفاوت مخزن پلی اتیلن تک لایه با سه لایه

مهم ترین تفاوت مخزن تک لایه و سه لایه قابلیت جلوگیری از نفوذ نور به داخل مخزن است که مخزن تک لایه این قابلیت را ندارد .

برای تولید مخزن سه لایه، مواد اولیه در 3 نوبت داخل قالب تزریق می شوند تا مخزن ساختار 3 لایه داشته باشد اما در اینجا کار ما با لایه میانی است. لایه میانی در مخزن سه لایه، مشکی رنگ است و می تواند از نفوذ نور به داخل مخزن جلوگیری کند. این ویژگی باعث می شود تا سطح مایع ذخیره شده از بیرون مخزن قابل مشاهده نباشد و به بیان دیگر اگر سطح مایع از بیرون قابل مشاهد بود، مخزن 3 لایه نیست .

اما جلوگیری از نفوذ نور به داخل مخزن چرا یک مزیت بزرگ حساب می شود ؟ در مصارف بهداشتی مانند ذخیره آب آشامیدنی حفظ سلامت و کیفیت آب اولویت اول است. مخزن سه لایه با دفع نور، امکان رشد جلبک و تکثیر باکتری را از بین می برد . از این طریق هم سلامت آب حفظ می شود و هم آب بو و مزه نامطبوع نگرفته و گوارایی خود را حفظ می کند.

آیا ضخامت مخزن تک لایه کمتر از مخزن سه لایه است ؟

بر خلاف باور غلطی که در بازار شکل گرفته، ضخامت مخزن تک لایه کمتر از مخزن سه لایه یا چهار لایه نیست .
البته باید بگوییم ضخامت مخزن یا تانکر تک لایه از مخزن 3 لایه بیشتر هم نیست بلکه ضخامت تمامی مخازن اعم از تک لایه، سه لایه و چهار لایه همگی مشابه یکدیگر هستند . تنها تفاوت این مخازن در دفعات تزریق مواد اولیه به قالب در حین تولید محصول است .

همچنین اگر هدف شما از طرح این سوال در واقع مقایسه دوام و استحکام این مخازن با یکدیگر است، قسمت بعدی نوشته را ببینید .

مخزن تک لایه برای چه کاربرد هایی مناسب است ؟

  • ذخیره انواع اسید و مواد شیمیایی خورنده ( مخزن اسید که مخزن تک لایه تقویت شده است )
  • مخزن کشاورزی و ذخیره آب آبیاری زمین کشاورزی، باغ و فضای سبز
  • ذخیره گازوئیل
  • مخزن کارواش

مخزن تک لایه برای چه کاربرد هایی مناسب نیست ؟

  • ذخیره آب شرب

مخزن تک لایه برای ذخیره آب شرب

امکان استفاده از مخزن تک لایه برای ذخیره آب شرب با رعایت شرایط بخصوصی وجود دارد اما به هیچ عنوان پیشنهاد می شود .

مخزن آب تک لایه توانایی جلوگیری از نفوذ نور خورشید به داخل مخزن را ندارد و به همین دلیل احتمال رشد جلبک و تکثیر باکتری در مخزن بسیار بالاست . همچنین تفاوت قیمتی بسیار اندک مخزن سه لایه و مخزن تک لایه باعث می شود تا مخزن 3 لایه انتخاب منطقی تری باشد .

اما اگر به هر دلیل اصرار به استفاده از مخزن تک لایه برای ذخیره آب شرب را داشته باشید، می توان با رعایت نکاتی احتمال رشد جلبک و تکثیر باکتری را کاهش داد . مهم ترین نکته نیز محل نصب مخزن است که برای مخزن یا منبع تک لایه باید مکانی تاریک و مسقف انتخاب کنید تا نه نور خورشید و نه تغییرات دمایی بر روی مخزن اثر منفی نگذارند.

مخزن تک لایه چگونه تولید می شود ؟

برای تولید مخزن یا منبع تک لایه ابتدا ماده اولیه یعنی گرانول پلی اتیلن HDPE 3840 داخل قالب ریخته می شود تا مخزن به روش قالب گیری دورانی یا روتومولدینگ تولید شود .

در این روش پس از پر کردن قالب، قالب حول دو محور شروع به چرخیدن می کند و این دوران تا جایی ادامه پیدا می کند که مخزن درون قالب شکل می گیرد . بعد از این که اصطلاحا مخزن خودش را گرفت و سرد شد از قالب خارج می شود و به بخش کنترل کیفیت یا همان QC ( Quality Control )  می رود تا محصول برای مشکلات احتمالی بررسی شود . در صورت عدم مشکل مخزن بسته بندی و سلفون پیچ شده و به انبار مرکزی منتقل می شود .

قیمت مخزن تک لایه

قیمت مخزن تک لایه از 9,940,000 ریال در حجم 80 لیتر شروع می شود و تا 891,000,000 ریال نیز بالا می رود .

قیمت مخزن های تک لایه برند های گوناگون بر اساس عواملی همچون کیفیت ماده اولیه، روش تولید مخزن، دارا بودن نشان استاندارد و سیب سلامت و همچنین عوامل جزئی دیگر تعیین می شود .

انواع مخزن تک لایه

  • تک لایه عمودی
  • تک لایه افقی
  • تک لایه کتابی
  • تک لایه زیرپله
  • تک لایه قیفی

مخزن یا منبع تک لایه عمودی برای فضاهایی که کمبود ارتفاع ندارند عالی است چرا که سطح کمی را اشغال می کند.
مخزن افقی مناسب فضاهایی با کمبود ارتفاع است . این مخازن به شکل استوانه خوابیده است و در زیر آن پایه ای از جنس پلی اتیلن و یکپارچه با بدنه تعبیه شده است . این مخزن برای نصب روی پشت بام و خر پشته ساختمان نیز پیشنهاد می شود .
مخزن کتابی عرض بسیار کمی دارد و متخصص فضاهای باریک به حساب می آید . نام دیگر این محصول مخزن دیواری است چرا که می توانید آن را به صورت تکیه داده شده به دیوار نصب کنید تا مخزن فضای بسیار ناچیزی را اشغال کند .
مخزن زیرپله همانطور که از نامش پیداست برای نصب در فضای زیر راه پله که در اغلب ساختمان ها بلا استفاده می ماند طراحی شده است .
مخزن قیفی که برای نصب و استفاده از به تهیه پایه و استراکچر فلزی نیاز دارید قابلیت تخلیه صد در صدی و سریع را دارد . این محصول در بخش خانگی کاربرد نداشته و در بخش صنعتی از آن استفاده می شود .

لیست قیمت مخزن تک لایه

در لیست زیر می توانید قیمت مخزن تک لایه و سه لایه مجموعه مخزن آب دات کام را مشاهده نمایید. قیمت مخزن تک لایه از حدود 908,000 تومان شروع و در مخازن حجیم می تواند تا 89,000,000 تومان نیز باشد.

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص اینکه آیا مخازن تک لایه مناسب کاربری مد نظر شما می باشند یا خیر می توانید با شماره های ذیل تماس حاصل نمایید.

02144548922
02192008922