بروزرسانی:چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳

تفاوت مخزن تک لایه (بی رنگ) و مخزن سه لایه

 یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از مشتریان عزیز را به خود جلب کرده و در مشاوره های خود با همکاران ما به آن اشاره می کنند، تفاوت میان مخازن تک لایه (بی رنگ)  و مخزن سه لایه است. در این مقاله قصد داریم که فرق مخزن تک لایه و سه لایه و همچنین نحوه تشخیص مخزن پلی اتیلن سه لایه از تک لایه یا بی رنگ را برای شما توضیح دهیم.

تفاوت مخزن تک لایه و سه لایه

بارزترین تفاوت مخزن تک لایه و سه لایه در وجود یک لایه‌ مشکی رنگ است. مخزن سه‌لایه دارای یک لایه به رنگ مشکی بوده که این لایه در میان دو لایه سفید رنگ داخلی و خارجی قرار دارد و تنها وظیفه آن جلوگیری از ورود نور به داخل مخزن است.

بر همین اساس کارکرد این دو مخزن نیز متفاوت می شود. از مخزن تک لایه یا بی رنگ، زمانی استفاده می شود که عبور نور و تابش نور برای محتوای داخل مخزن مشکلی ایجاد نکند و یا مخزن را در مکانی به دور از نور خورشید و در تاریکی نصب کنیم. بر همین اساس مخزن پلی اتیلن سه لایه با ممانعت کردن تابش نور، اجازه گذر نور مرئی از جداره مخزن را نمی دهد. وجود لایه سیاه رنگ میانی، سبب می شود که هیچ نوری به درون مخازن منتقل نشود. بنابراین اگر قصد دارید از مواد و مایعاتی استفاده کنید که نسبت به عبور و تابش نور حساس بوده و در نتیجه برخورد نور تغییر میکنند، بایستی از مخازن سه لایه استفاده کنید. این مخازن به دلیل همین ویژگی ضد جلبک نیز می باشند و پر مصرف ترین مخازن برای نگهداری آب شرب هستند.

تشخیص مخزن سه لایه و تک لایه (بی رنگ)

راه شناسایی مخزن سه لایه از تک لایه یا بی رنگ، نیز با توجه به عبور نور قابل بررسی است. برای این امر سه شیوه پیشنهاد می شود که عزیزان می توانند از هر سه این پیشنهادات بنابه سلیقه خویش استفاده نمایند:

  • مشاهده سایه دست:

تشخیص مخزن سه لایه از تک لایه پلی اتیلن

 

به سبب عدم عبور نور درون مخزن سه لایه امکان مشاهده سایه نیز وجود ندارد. بر این اساس می توانید دست خود را روی مخزن و سطح بیرونی قرار دهید. اگر مخزن سه لایه باشد به دلیل عدم عبور نور، امکان دیدن سایه دست نیز از داخل وجود ندارد. در صورتی که سایه دست شما از داخل مشخص است به این معناست که نور به داخل مخزن راه یافته است.

  • تاریک شدن هنگام بستن درب:

اگر در هنگام بستن درب مخزن درون مخزن تاریک و تاریک تر می شود به این معناست که تنها منبع ورود نور به داخل مخزن از دریچه است و با بستن درب ورود نور در حال قطع شدن است. ولی اگر با بستن درب مخزن ، داخل آن روشن ماند و کماکان تغییری نکرد، یعنی نور از دیواره مخزن وارد می شود.  و مخزن بی رنگ یا تک لایه است.

  • مشخص نبودن سطح آب ( بعد از آبگیری):
    فرق مخزن تک لایه و سه لایه
    سطح آب یا مایع درون مخزن تک لایه از بیرون آن قابل مشاهده است ولی در مخزن سه لایه سطح آب قابل مشاهده نیست و همچنین نوری نمی تواند به داخل آن وارد شود

     

در درون مخزن سه لایه امکان تشخیص سطح اب موجود در مخزن وجود ندارد. توضیح انکه ما زمانی چیزی را مشاهده می کنیم و می بینیم که نوری از آنها به ما برسد. بنابراین اگر نوری از درون مخزن به چشم ما نرسد نمی توانیم درون مخزن را نیز ببینیم. به همین دلیل اگر سطح اب درون مخزن مشاهده شد به این معناست که نور درون مخزن وجود دارد و این مخزن سه لایه نیست.

برای آشنایی بیشتر با مخازن تک لایه یا بی رنگ و سه لایه و همچنین اشنایی با مواد سازنده لایه های مختلف می توانید به مقاله مخزن آب پلی اتیلن چند لایه تهیه کنم؟ مراجعه کنید.

آیا استحکام مخزن پلی اتیلن سه لایه از مخزن تک لایه بیشتر است؟

خیر. بسیاری از مشتریان گرامی این ذهنیت را دارند ولی باید گفت که مخزن پلی اتیلن سه لایه نسبت به مخزن پلی اتیلن تک لایه استحکام و ضخامت بیشتری ندارد و همانطور که گفته شد فقط تفاوت آنها در این است که در مخازن سه لایه نور به داخل مخزن نمی تواند وارد شود.

از آنجا که عمده ترین مورد مصرف مخازن در جهت نگه داری از آب می باشد، پیشنهاد ما نیز استفاده از مخازن سه لایه استفاده است. زیرا با عبور نور از لایه بیرونی مخزن به درون آن ، امکان رشد جلبک (گیاه تک سلولی ) فراهم می شود. البته تا اینجا مشکلی نیست. زمانی که جلبک خزان می کند و می میرد ، بقایای آن به وسیله باکتری های بی هوازی تجزیه شده سبب تغییر طعم و بوی آب می شود. به همین دلیل کسانی که می خواهند از مخزن برای ذخیره آب استفاده کنند ضروری است که مخزن سه لایه تهیه نمایند تا خیالشان از بابت رشد جلبک به درون مخزن راحت شود. فقط در صورتی که می خواهید مخزنتان را در یک اتاق تاریک  قرار دهید از مخزن تک لایه (یا بی رنگ) استفاده کنید زیرا در چنین فضایی اصولاً نوری وجود ندارد که به درون مخزن وارد شود. بر همین اساس هرجا که نور وجود داشت از مخزن سه لایه استفاده کنید.

در صورت نگهداری اسید و مواد شیمیایی خورنده مخزن پلی اتیلن تک لایه بهتر است یا سه لایه؟

اسید ها و مواد شیمایی خورنده طیف وسیعی دارند و مشخصه های مختلفی نیز دارند. اگر چگالی آنها کم باشد و همچنین اسید نیتریک موجب خشکی پلی اتیلن نشود، در مخازن معمولی پلی اتیلن نیز قابل ذخیره سازی هستند ولی بعضی از اسید ها همچون اسید سولفوریک غلیظ نیاز است در مخازت پلی اتیلن تقویت شده ذخیره شوند. اگر اسید یا مواد شیمیایی شما حساس به نور نباشند از مخازن تک لایه نیز می توانید استفاده کنید ولی اگر حساس به نور هستند مخازن سه لایه پیشنهاد می شوند. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله مخزن اسید و مواد شیمایی خورنده را مطالعه نمایید. همچنین در یک مقاله تخصصی دیگر در مورد مشخصات و ویژگی های مخزن ذخیره اسید سولفوریک توضیحاتی ارائه داده ایم و پیشنهاد می کنیم آن را نیز مطالعه نمایید.

در صورتی که نیاز به مشاوره های بیشتری دارید و یا تمایل به خرید انواع مخازن پلی اتیلن دارید. علاوه بر خرید اینترنتی از فروشگاه مخزن آب دات کام می توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

(10 خط) 02144548922
مخزن آب دات کام

2 thoughts on “تفاوت مخزن تک لایه (بی رنگ) و مخزن سه لایه

  1. محمدرضا میگوید:

    با سلام و احترام
    بله راه کارهایی وجود داره که به طور مفصل در مقاله “تفاوت مخزن تک لایه (بی رنگ) و مخزن سه لایه” این راه کارها معرفی شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *