بروزرسانی:شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

بهترین روش از بین بردن جلبک مخزن آب و استخر

از بین بردن جلبک مخزن آب و استخر

رشد جلبک در مخزن آب و استخر دردسر های زیادی به همراه دارد چرا که می تواند به سلامت مصرف کننده و همچنین به تجهیزات آسیب برساند. در این نوشته با بهترین و کم دردسرترین روش های پیشگیری و از بین بردن جلبک مخزن آب و استخر آشنا می شوید.

روش های مقابله با جلبک 

برای مقابله با رشد جلبک دو راه کلی دارید. راه اول استفاده از روش های پیشگیری است که اجازه رشد جلبک ندهید و راه دوم این است که اگر جلبک رشد کرده است آن را از بین ببرید. در هر صورت اگر جلوی دلایلی که باعث رشد جلبک می شود را بگیرید میتوانید به راحتی از رشد جلبک در مخزن آب و استخر جلوگیری نمایید. در ابتدا روش های پیشگیری از رشد جلبک در مخزن آب و استخر را معرفی می کنیم سپس روش های از بین بردن جلبک مخزن آب و استخر را بیان می کنیم.

بهترین روش های پیشگیری از رشد جلبک مخزن آب و استخر  

روش های پیشگیری از رشد جلبک در مخزن آب 

قبل از معرفی روش های جلوگیری از رشد جلبک در مخزن آب باید یادآوری کنیم که با خرید یک مخزن استاندارد ضد جلبک می توانید یک بار برای همیشه با مشکل رشد جلبک خداحافظی کنید. ساختار مخازن ضدجلبک به گونه ای است که عوامل مورد نیاز برای رشد جلبک مانند نور خورشید، اجازه نفوذ به داخل مخزن را پیدا نمی کنند و از همین طریق رشد جلبک غیر ممکن می شود.
پس از بیان روش های پیشگیری از رشد جلبک در مخزن آب نیز به سراغ روش های پیشگیری از رشد جلبک در استخر می رویم.

  1. انتخاب مخزن مناسب

انتخاب مخزن آب مناسب اولین و مهم ترین قدم برای جلوگیری از رشد جلبک است. واقعیت این است که اگر مخزنتان بی کیفیت باشد، هر چقدر هم که رعایت کنید باز هم آب داخل مخزن جلبک می زند. حتی رفع جلبک نیز خیال شما راحت نمی کند چرا که مجددا و پس از مدت زمان کوتاهی دوباره مخزن جلبک زده و به خانه اول بر می گردید.
برخی از ویژگی های مخزن ایده آل برای جلوگیری از رشد جلبک :

  • مخزن 3 لایه باشد ؛ مخزن 3 لایه دارای یک لایه میانی مشکی رنگ است که اجازه نفوذ نور خورشید به داخل مخزن را نمی دهد. از این طریق مهم ترین عامل رشد جلبک دفع می شود.
  • مخزن آنتی باکتریال باشد ؛ آنتی باکتریال بودن مخزن هیچ ربطی به رنگ لایه داخلی ندارد چرا که مواد آنتی باکتریال به خودی خود رنگی ندارند. پس امکان تولید مخزن آنتی باکتریال یا مخزن عادی در رنگ بندی های کامل موجود است ! به همین خاطر هنگام خرید فقط و فقط به گواهینامه آنتی باکتریال محصول توجه کنید.
  • مخزن لایه آنتی یووی (ضد نور خورشید) داشته باشد ؛ مخازن پلی اتیلنی با کیفیت یک لایه محافظ آنتی یووی بر روی دیواره خارجی مخزن دارند که هم از خود مخزن مراقبت می کند و هم امکان رشد جلبک را کاهش می دهد.
  • مواد اولیه مخزن با کیفیت باشد و روش تولید آن نیز قالب گیری دورانی باشد.
  1. از سایه بان استفاده کنید

استفاده از سایه بان برای ایجاد سایه بر روی مخزن فواید بسیاری دارد. جلوگیری از رشد جلبک، افزایش طول عمر مخزن آب، خنک تر ماندن آب آشامیدنی تا 15 درجه سانتی گراد همگی از فواید نصب سایه بان هستند.

  1. مخزن را عایق بندی کنید

عایق بندی مخزن پلی اتیلنی، فلزی و بتنی یکی از بهترین راه حل های محافظت از مخزن در برابر عوامل خارجی است که از رشد جلبک، زنگ زدگی و پارگی مخزن جلوگیری می کند.

  1. مخزن را به طور دوره ای تمیز کنید

آب لوله کشی شهری که داخل مخزن می ریزد دارای املاحی است که پس از ورود به مخزن، در کف آن رسوب می کنند. برای مقابله با این مشکل باید مخزن به طور دوره ای و منظم تمیز شود. فاصله زمانی میان نوبت های نظافت مخزن به کیفیت آب شهر و منطقه شما بستگی دارد اما به طور تقریبی هر 6 ماه یکبار مخزن نیاز به نظافت دارد. همچنین می توانید با استفاده از فیلتر پیش تصفیه این زمان را افزایش دهید چرا که بسیاری از املاح آب از این طریق گرفته می شود.

برای کسب اطلاع کامل از نحوه نظافت مخزن، صفحه روش های نظافت، تمیز کردن و شستشوی مخزن آب را ببینید.

روش های پیشگیری از رشد جلبک در استخر

  1. از عملکرد تجهیزات استخر مطمئن شوید 

    قدم اول کسب اطمینان از عملکرد تجهیزات استخر خود مانند پمپ و فیلتر است. یکی از وظیاف بسیار مهمی که پمپ استخر بر عهده دارد به جریان انداختن آب استخر است. در صورت اختلال در ایجاد عملکرد پمپ، آب ساکن می ماند و همانطور که می دانید آب ساکن فضای مورد علاقه جلبک ها و باکتری ها است.

  2. نظافت استخر را جدی بگیرید

    یکی از راه های ورود جلبک و باکتری به استخر شما برگ ها و حشراتی هستند که در استخر می افتند. سعی کنید حداقل به طور هفتگی با استفاده از توری مواد خارجی روی سطح آب را بردارید حتی اگر قصد استفاده از استخر را نداشته باشید. جدا از آن، روغن بدن افرادی که از استخر استفاده می کنند، گرد و خاک و دیگر عوامل روی کاشی یا سرامیک کف و بدنه استخر می نشینند. بنابراین جاروکشی استخر اهمیت بسیار بالایی دارد.

  3. از کاور استخر استفاده کنید 

    برای مواقعی که قصد استفاده از استخر را ندارید، پوشاندن سطح آب با کاور یا روکش استخر موثرترین روش است چرا که جلوی نفوذ عوامل خارجی را می گیرد. انداختن و جمع کردن کاور استخر شاید کمی زحمت داشته باشد اما به خوبی از کیفیت آب استخر محافظت می کند. این کاور ها معمولا پلی اتیلنی یا برزنتی هستند و وزن زیادی ندارند.

  4. برای استخر سایه بان نصب کنید 

    سایه بان های متحرک یکی از پر طرفدارترین روش های جلوگیری از رشد جلبک هستند چرا که به نفوذ نور خورشید به داخل آب را تا حد زیادی کاهش می دهند.

بهترین روش های از بین بردن جلبک از مخزن آب و استخر

اگر جلبک در مخزن آب یا استخرتان رشد کرده روش های پیشگیری دیگر به کار شما نمی آیند. حالا باید به فکر استفاده از روش های از بین بردن جلبک یا همان جلبک زدایی باشید.
ابتدا روش های جلبک زدایی مخزن آب را معرفی کرده ایم و سپس سراغ رفع جلبک استخر رفته ایم.

مخزن آب

استفاده از کلر و آب ژاول (وایتکس) بهترین روش های از بین بردن جلبک مخزن آب هستند.

کلر زنی مخزن آب

کلر یک ماده ضدعفونی کننده قوی است که به خوبی از پس جلبک بر می آید و رشد آن را متوقف می کند. برای این کار از قرص کلر استفاده کنید. میزان کلر مورد نیاز بستگی به شدت جلبک زدن مخزن شما دارد اما ابتدا از 1 تا 3 میلی گرم کلر در هر لیتر شروع کنید و اگر نتیجه نگرفتید این میزان را به 4 تا 5 میلی گرم افزایش دهید.

آب ژاول یا وایتکس (سفید کننده)

استفاده از آب ژاول یا همان وایتکس کمی دقت بیشتری می خواهد. به همین منظور جدول زیر را برای شما آماده کرده ایم تا بدون نگرانی از زیاد یا کم ریختن وایتکس از شر جلبک ها خلاص شوید. برای این کار از وایتکس هایی با غلظت سدیم هیپوکلریت 5 تا 6 درصد استفاده کنید.

حجم آبی که نیاز به گندزدایی دارد (لیتر)میزان کاربرد وایتکس یا آب ژاول (کلر ۵%)
۴٫۵۲ قطره یا ۰٫۱۸ میلی لیتر
۱۰۵ قطره
۲۳۱۱ قطره
۴۵۲۲قطره یا ۱٫۸ میلی لیتر
۲۲۳/۴ قاشق چایخوری یا ۴ میلی لیتر
۲۰۵۸ میلی لیتر یا یک و نیم قاشق چایخوری
۲۳۰۹ میلی لیتر یا یک و دوسوم قاشق چایخوری
۴۵۰۱۸ میلی لیتر یا سه و نیم قاشق چایخوری
۱۰۰۰۴۰ میلی لیتر یا ۸ قاشق چایخوری
۲۲۰۰۹۰ میلی لیتر یا ۶ قاشق غذاخوری
۴۵۵۰۱۸۰ میلی لیتر یا ۱۲ قاشق غذاخوری

نکات از بین بردن جلبک مخزن آب

  • آبکشی کامل را به هیچ وجه فراموش نکنید !  اگر از روش های شیمایی استفاده می کنید، حتما مخزن را به طور کامل آبکشی کنید تا ذرات شیمیایی در آب آشامیدنی تان باقی نمانند.
  • حتما در محیطی با تهویه هوای مناسب از روش آب ژاول یا وایتکس استفاده کنید تا بوی تند آن سیستم تنفسی تان را اذیت نکند.
  • برس کشیدن دیواره های مخزن بخش مهمی از روش های رفع جلبک هستند. صرف نظر از اینکه چه روشی را انتخاب کنید، برای رفع جلبک های سمج از روی دیواره مخزن، نیاز به کشیدن برس نرم دارید.

استخر

برای از بین بردن جلبک استخر کافیست تا مراحل زیر را دنبال کنید.

  • جداسازی جلبک و برگ ها از سطح آب
  • تمیز سازی کف و دیواره های استخر توسط جاروی استخری
  • استفاده از قرص یا پودر کلر
  • تهیه سیستم فیلتر استخر

 

دلایل رشد جلبک در مخزن آب و استخر

  • نور خورشید
  • ساکن ماندن آب
  • دمای بالا
  • تمیز نکردن مخزن
  • فیلتر نکردن آب ورودی
  • رطوبت
  • عدم گردش هوا

نور خورشید

تمامی گونه های جلبک فتوسنتز می کنند و برای رشد به نور خورشید نیاز دارند. در پروسه فتوسنتز گیاهان از نور خورشید برای اکسیداسیون آب، تولید اکسیژن و یون های هیدروژن و به بیان ساده تر برای رشد خود استفاده می کنند. پس تابش نور خورشید اصلی ترین عامل رشد جلبک در مخازن است و طبیعی است که با جلوگیری از نفوذ نور خورشید به داخل مخزن می توان از رشد جلبک جلوگیری کرد.

ساکن ماندن آب

آب ساکن همیشه بستری مناسب برای رشد انواع جلبک ها و باکتری ها است اما آب در حال گردش شانس رشد جلبک را کاهش می دهد.  دلیل این امر نیز ساده است، در آب ساکن مواد مغذی و املاح رسوب کرده و جمع می شوند که محیطی ایده آل برای رشد جلبک است.

دمای بالا

متابولیسم یا همان سوخت و ساز و همچنین نرخ تولید مثل جلبک ها با بالا رفتن دما افزایش پیدا می کند و به همین دلیل است که آب هر چه گرم تر باشد امکان رشد جلبک نیز بیشتر است.

تمیز نکردن مخزن

پیش تر به طور مفصل در نوشته روش های نظافت، تمیز کردن و شستشوی مخزن آب از بدی های تمیز نکردن مخزن به صورت دوره ای گفتیم و بهترین روش های نظافت مخزن را نیز توضیح دادیم. اما به طور کلی با عقب انداختن نوبت تمیز کردن مخزن و خالی نکردن رسوبات ته مخزن که بر اثر تجمع املاح موجود در آب لوله کشی شهری اتفاق می افتد، محیط برای رشد جلبک و بدتر از آن رشد انواع باکتری ها فرآهم می شود.

فیلتر نکردن آب ورودی

همانطور که بالاتر نیز به آن اشاره شد، آب لوله کشی شهری املاح زیادی دارد و حتی در بعضی مناطق یا شهر ها مقدار املاح و سختی آب نزدیک به سطح غیر استاندارد نیز می رسد. اگر از فیلتر پیش تصفیه که قبل از مخزن نصب می شود استفاده نکنیم آب با همان مقدار املاح زیاد وارد مخزن می شود. با گذشت زمان و تکرار این روند محیط داخل مخزن نیز از حالت ایده آل خود فاصله می گیرد و در فاصله زمانی های کوتاه نیاز به نظافت پیدا می کند.

رطوبت

همانطور که می دانید رطوبت یکی دیگر از عواملی است که می تواند به فتوسنتز گیاهان کمک کند که این موضوع درباره جلبک ها نیز صدق می کند. بالا بودن رطوبت محیط و دیواره های مخزن رشد جلبک را ساده تر می کند.

عدم گردش هوا

گردش هوا درون مخزن باعث می شود تا محیط ساکن نباشد و ذرات به راحتی ته نشین نشوند اما با نصب نکردن ونت یا همان هواکش مخزن، هوا دیگر درون مخزن جریان ندارد و تمامی ذرات در این محیط ساکن ته نشین می شوند.

 

دلایل رشد جلبک در استخر

  • سطح پایین کلر
  • نامتعادل بودن سطح PH آب
  • تعداد شناگر بالا
  • تصفیه نادرست
  • نور خورشید
  • ساکن ماندن آب
  • دمای بالا
  • تمیز نکردن استخر

سطح پایین کلر

یکی از اصلی ترین عوامل رشد جلبک در استخر ویلا و خانه، سطح پایین کلر آب است. کلر یک ضدعفونی کننده قوی است که وجودش برای حفظ کیفیت آب استخر ها ضروری است. در صورتی که از مقدار نا کافی آن استفاده شود یا در فواصل زمانی معین به آب اضافه نشود رشد جلبک شروع می شود.

نامتعادل بودن سطح PH آب

نامتعادل بودن سطحPH  آب استخر از دو طریق به رشد جلبک در دیواره ها و کف استخر کمک می کند. از طرفی بالا و پایین شدن PH آب می تواند بر خاصیت و کارآمدی کلر تاثیر منفی بگذارد به شکلی که خاصیت ضدعفونی کننده اش مختل شود. از طرف دیگر جلبک ها در آب اسیدی و قلیایی سریع تر رشد می کنند.

تعداد شناگر بالا

در استخر هایی که تعداد زیادی شناگر دارند مقادیر بالایی عرق و چربی بدن و همچنین سلول پوست وارد آب می شود که همگی به عنوان منبع تغذیه جلبک ها عمل می کنند. اگر استخر شما چنین شرایطی دارد باید بیشتر حواستان به سطح کلر و PH آب باشد یا اینکه شناگران کمتری را راه بدهید !

تصفیه نادرست

سیستم تصفیه نقش پر رنگی در مطلوب نگه داشتن شرایط آب استخر دارد و در صورت درست کار نکردنش به مشکل بر می خورید. در بیشتر موارد سایز غیر اصولی تصفیه یا عدم رسیدگی به آن باعث اختلال در عملکرد و نهایتا جلبک زدن استخر می شود.

نور خورشید

همانطور که در بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم نور خورشید اصلی ترین عامل رشد جلبک است چرا که امکان فتوسنتز را برای آن فرآهم می کند. استخر های روباز در فضای باز دائما در معرض تابش نور خورشید هستند و از همین رو بیشتر هم جلبک می زنند.

رابطه میان رشد جلبک و تکثیر باکتری در مخزن آب و استخر

رشد جلبک و تکثیر باکتری در مخزن آب و استخر با یکدیگر همبستگی دارند به صورتی که رشد جلبک باعث تکثیر سریع تر باکتری ها می شود و از طرف دیگر نیز تکثیر باکتری ها رشد جلبک را راحت تر می سازند.

جلبک ها محیط ایده آل برای رشد باکتری ها فرآهم می کنند و از آن ها در مقابل خطرات محیطی مراقبت می کنند و در عوض باکتری ها با تجزیه سریع تر مواد آلی و مغذی موجود در آب به تغذیه جلبک ها و رشد آن ها کمک می کند.

مشکلات ناشی از رشد جلبک؛ چرا باید سریعا جلبک مخزن آب و استخر را از بین ببریم؟

مشکلات ناشی از رشد جلبک در مخزن آب

  • آلوده و غیر بهداشتی شدن آب
  • گرفتگی
  • تغییر رنگ، بو و مزه آب
  • کاهش فشار آب
  • رشد انواع میکروب

آلوده و غیر بهداشتی شدن آب

بسیاری از گونه های جلبک که در مخزن آب رشد می کنند حاوی توکسین هایی هستند که آب را آلوده و غیر بهداشتی می کند. توکسین ها در واقع ماده های سمی هستند که انتشار آن ها، آب آشامیدنی را ناسالم می سازد و به سلامت مصرف کننده آسیب می رساند.
از طرف دیگر جلبک ها محیط ایده آلی را برای رشد انواع باکتری های غیر مضر و مضر مهیا می کنند. با تکثیر باکتری ها بهداشت آب ذخیره شده رفته رفته کاهش پیدا می کند تا جایی که آب دیگر مناسب آشامیدن نباشد.

گرفتگی

گرفتگی لوله های متصل به مخزن به همراه فیتینگ یا همان اتصالات ورودی، خروجی و شناور یکی از مشکلات عمده ای است که بر اثر رشد جلبک در مخازن آب اتفاق می افتد. اگر گرفتگی خفیف باشد می توان بدون جدا کردن اتصالات آن را رفع کرد اما اگر گرفتگی شدید باشد سیستم آبرسانی یک بار جدا شده و پس از رفع مشکل مجددا نصب می شود که فرآیندی هزینه بر است.

گرفتگی در اتصالات و لوله های متصل به مخزن باعث افت فشار آب و یا نوسان فشار آب در واحد های ساختمان می شود.

تغییر رنگ، بو و مزه

آب آشامیدنی مطبوع جدا از اینکه بهداشتی است، بو و مزه ناگواری هم ندارد اما با رشد جلبک بو و مزه ناخوشایندی به آب اضافه می شود. تغییر رنگ، بو و مزه همیشه نشانه ی ناسالم بودن آب آشامیدنی نیست اما می تواند به قدری آن را نامطبوع کند که کلا قید آشامیدنش را بزنید !

مشکلات ناشی از رشد جلبک در استخر

  • لیز شدن کف و دیواره ها
  • مشکلات بهداشتی
  • آسیب به تجهیزات استخر
  • کدر شدن آب
  • خنثی کردن مواد ضدعفونی کننده مانند کلر

لیز شدن کف و دیواره های استخر

حس بد لزج بودن کف و دیواره های استخر و لیز خوردن های مداوم در استخر یکی از اولین مشکلاتی است که پس از رشد جلبک در استخر به چشم می آید.

مشکلات بهداشتی

بسیاری از انواع جلبک، پاتوژن هایی دارند که می توانند مشکلات مختلفی مانند خارش و سوزش پوست یا چشم و حتی مشکلات ریوی ایجاد کنند.

آسیب به تجهیزات استخر

رشد جلبک جدا از مشکلات بهداشتی که برای شناگران پیش می آورد، خسارات مالی نیز به صاحبان استخر می زند. سیستم فیلتراسیون و پمپ استخر دچار گرفتگی می شوند و به مرور زمان هم کارآیی خود را از دست می دهند و هم طول عمر مفیدشان کاهش پیدا می کند.

برای رفع مشکل در بسیاری از موارد نیاز به تعمیر دستگاه است که نیازمند صرف وقت و هزینه است.

کدر شدن آب

تغییر رنگ آب استخر به رنگ های سبز، قهوه ای یا حتی سیاه جدا از اینکه خبر از غیربهداشتی بودن آب استخر می دهد، منظره را نیز زشت می کنند.

 

مجموعه مخزن آب دات کام

همانطور که کمی بالاتر خواندید، انتخاب مخزن استاندارد و با کیفیت اهمیت بالایی در جلوگیری از رشد جلبک و دیگر باکتری های مضر برای سلامتی شما و خانواده عزیزتان دارد. به همین خاطر تمامی مخازن آب ارائه شده در فروشگاه مخزن آب، از با کیفیت ترین گرانول یعنی HDPE 3840 ساخته شده و به روش قالب گیری دورانی یا همان روتومولدینگ تولید شده اند. همچنین این مخازن 3 لایه، ضد جلبک، آنتی باکتریال و دارای لایه آنتی یووی هستند. 

اما این کل ماجرا نیست. ارسال مخازن به صورت فوری صورت می گیرد و ارسال برای شهر تهران و کرج (فاکتور بالای 3 میلیون تومان) رایگان است. همچنین مخازن 5 سال ضمانت تعویض بیمه ایران و 10 سال خدمات پس از فروش دارند. برای مشاوره با کارشناسان و ثبت سفارش با شماره تماس های (20 خط) 02192008922  و (10 خط) 02144548922 در ارتباط باشید. 

منابع

ntotank
coerco
h2ocomply
enduramaxx
aeclakes
vectus