بروزرسانی:پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

آیا نور خورشید طول عمر مخازن پلی اتیلن را کاهش می دهد؟

نور خورشید طول عمر مخازن پلی اتیلن

   آیا نصب مخازن پلی اتیلن در فضای باز و در برابر نور خورشید طول عمر مخزن پلی اتیلن یا پلاستیکی را کاهش می دهد؟ مقاومت مخازن پلی اتیلن در برابر نور خورشید چقدر است و آیا برای مخزن آب باید سایبان تهیه کنیم؟ بدنه مخزن پلی اتیلن در برابر نور آفتاب پوسیده خواهد شد؟ طول عمر مخازن پلی اتیلن در زیر نور خروشید و فضای سربسته چقدر است؟

پرسش هایی که در پاراگراف بالا به آنها اشاره شد، و سوالاتی از این قبیل از جمله مواردی است که به صورت مکرر در محاورات میان مشتریان گرامی و کارشناسان ما مطرح می شود. البته با توجه به تجربه مشتریان سوال و نگرانی به جایی است. زیرا تجربه بیشتر مشتریان از مخزن و تانکر آب به مخازن آب فلزی مربوط می شود و این منبع های اب در برابر نور آفتاب ضربه پذیر هستند و به سرعت دچار اسیب می شوند. اما این نکته در خصوص مخازن پلی اتیلنی صحیح نیست. در این مقاله به پرسش هایی از این دست پاسخ خواهیم داد و در انتها شرایط نصب و نگهداری مخزن پلی اتیلن را بیان خواهیم نمود. همچنین در انتها راه های افزایش طول عمر مخازن پلی اتیلن یا پلاستیکی را بیان می کنیم.

آیا تابش نور خورشید عمر مخزن پلی اتیلن را کاهش می دهد؟

مخزن پلی اتیلن از نوعی پلیمر از خانواده پلاستیک ها تولید می شود و همانطور که می دانید پلاستیک ها در برابر خوردگی و پوسیدگی مقاومت بالایی دارند ولی با این وجود نور خورشید در شرایطی می تواند در دراز مدت تاثیر منفی بر طول عمر مخازن پلی اتیلن معمولی که فاقد مکانسیم های محافظتی هستند، داشته باشد.

اشععۀ ماورای بنفش موجود در نور آفتاب، منجر به محو شدن تدریجی رنگ بدنۀ مخزن و کاهش عمر مخازن پلی اتیلن می شود. بنابراین تأثیر اشعۀ فرا بنفش خورشید (UV) بر روی محصولات پلیمری و مخازن پلی اتیلن منفی و مخرب است.

 تأثیر خورشید بر مخازن پلی اتیلن نیز همین طور است و موجب پوسته پوسته شدن سطح پلاستیک مخزن و اکسید پلیمر می شود. بعد از مدتی مخازن پلی اتیلن در معرض تابش آفتاب تجزیه می شوند، شکاف بر می دارند و شکننده می شوند. 

واژه های مخزن آب، منبع آب و تانکر آب پلی اتیلن، تماماً به مخازن ذخیره سازی اطلاق می شود که در تولید آنها از پلی اتیلن استفاده شده است و هرجا از این واژه ها استفاده کردیم منظور همان مخازن آب پلی اتیلن می باشند.

برای جلوگیری از تاثیر منفی تابش نور خورشید به بدنه مخازن پلی اتیلن چه راهکاری وجود دارد؟

برای حل این مشکل، تولید کنندگان مطرح مخازن پلی اتیلن نظیر شرکت پلاستونیک در طی فرایند قالب گیری از رزین تثبیت کننده و ترکیباتی خاص در کنار پلی اتیلن استفاده می کنند تا در برابر اشعۀ ماورای بنفش خورشید مقاومت بیشتری داشته باشند که به آنها اصطلاحاً مخازن آنتی یو وی یا uv stabilizer گفته می شود. 

این کار موجب مهار شدن اثرات نور ماورای بنفش و جلوگیری از تجزیه پلیمر خواهد شد و تأثیر خورشید بر مخازن پلی اتیلن و فرسوده شدن آن ها را بسیار کاهش می دهد.

خوشبختانه تمامی محصولات پلی اتیلنی عرضه شده در فروشگاه مخزن آب دات کام دارای خاصیت آنتی یو وی می باشند به همین دلیل حتی در صورت نصب این محصولات در زیر تابش نور خورشید طول عمر خواهند داشت.

متداولترین روش های ایجاد خاصیت ضد یو وی در مخازن پلی اتیلن

امروزه دو مادۀ اصلی تثبیت کننده به عنوان ماده ضد یو وی مورد استفاده قرار می گیرد که عبارت است از:

1. جذب کننده های اشعۀ ماورای بنفش
این تثبیت کننده ها ماورای بنفش تابیده شده به مخازن پلی اتیلن را جذب می کنند و آن را تبدیل به گرما کرده و سپس از بین می برند. مواد شیمیایی جذب کنندۀ اشعۀ ماورای بنفش خورشید شامل بنزوفنون ها، بنزوتریازول ها و تریازین های هیدروکسی فنیل است و استفاده از آن ها عمر مخازن پلی اتیلن را بیشتر کرده و در مقابل تأثیر خورشید بر مخازن پلی اتیلن را کم می کند.

2. Stablisers Light Hindine Amine ها (تثبیت کننده های مانع نور آمینه (HALS))
این مواد تثبیت کننده، اشعۀ ماورای بنفش تابیده شده روی مخازن پلی اتیلن را جذب نمی کند، بلکه می تواند تخریب های حاصل از این تابش را مهار کند. آن ها رادیکال های آزادی را که موجب بروز اکسیداسیون بر روی سطح مخازن می شوند هدف قرار می دهند و خنثی می کنند.
در هر دو مورد این تثبیت کننده ها اثر مخرب نور ماورای بنفش را در پلیمر پایه از بین می برند و با تثبیت رنگ آن، عمر مخازن پلی اتیلن را افزایش می دهند.

دوام و طول عمر مخازن پلی اتیلن در برابر نور خورشید و زیر سایه چقدر است؟

دوام و طول عمر مخازن پلی اتیلن علاوه بر کیفیت خود مخزن، به پارامترهای مختلف دیگری نیز بستگی دارد. به عنوان مثال ماده ای که درون آن ذخیره سازی خواهد شد اهمیت دارد. همچنین نصب صحیح و زیرسازی مناسب بسیار تاثیر گذار است. محیط نصب و آب و هوا و نوع کاربرد نیز تاثیر گذار است. در هر صورت اگر مخزن پلی اتیلن از مواد با کیفیت و توسط برند معتبری تولید شده باشد سالیان متمادی (در حدود 15-20 ) سال بدون مشکلی قابل استفاده است. با این حال اگر برای مخزن پلی اتیلن سایه بان ایجاد شود و یا اتاقکی برای آن ایجاد شود طول عمر آن بسیار بیشتر از این خواهد بود.

چگونه طول عمر مخازن پلی اتیلن اعم از مخزن آب پلی اتیلن، مخزن پلی اتیلن اسید و … را افزایش دهیم؟

به شما پیشنهاد می کنیم حتماً از برند های معتبر و با کیفیت که دارای گواهینامه های استاندارد و بهداشتی هستند اقدام به خرید نمایید و قیمت را فدای کیفیت نکنید. زیرا کیفیت خود مخزن پلی اتیلن یکی از اصلی ترین پارامترهای تاثیر گذار در طول عمر مخازن پلی اتیلن یا پلاستیکی است.

همچنین قبل از خرید مخزن پلی اتیلن ابتدا محل نصب، لیتراژ مورد استفاده و سازگاری آن با ماده ای که می خواهید ذخیره سازی نمایید را به دقت بررسی نمایید.  زیر سازی نا مناسب یکی از دلایل اصلی کاهش طول عمر مخازن است. در رابطه با نصب صحیح مخزن پلی اتیلن مطالب زیادی در سایت مخزن آب دات کام قرار داده ایم. در این راستا پیشنهاد می کنیم مقاله روش صحیح نصب مخزن آب پلی اتیلن یا منبع آب پلاستیکی مطالعه نمایید نمایید.

در هر صورت اگر از فروشگاه مخزن آب دات کام اقدام به خرید نمایید و اصول نصب و زیرسازی را رعایت بفرمایید ما این اطمینان را به شما خواهیم داد که سال های سال می توانید بدون کوچکترین مشکلی از مخزن ذخیره خود استفاده نمایید. با این وجود در صورت بروز هرگونه مشکلی، واحد خدمات پس از فروش فرایند گارانتی و خدمات را برای شما فعال خواهند کرد.

برای مشاهده لیست ابعاد و قیمت تانکر آب، مخزن آب و یا منبع آب پلاستیکی به صفحه ابعاد و قیمت ها مراجعه نمایید.

در صورت داشتن هرگونه پرسشی در خصوص مشاوره، انتخاب و خرید محصولات فروشگاه مخزن آب دات کام می توانید با ما در میان بگذارید.

(10 خط) 02144548922

منبع: clarktanks

1 thoughts on “آیا نور خورشید طول عمر مخازن پلی اتیلن را کاهش می دهد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *