بروزرسانی:جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

چرا تیوپ منبع تحت فشار می ترکد؟

دلایل ترکیدگی تیوپ منبع تحت فشار

  یکی از مشکلات رایج منبع تحت فشار ترکیدگی تیوپ و نشتی آب از آن است. ترکیدگی و نشتی تیوپ منبع تحت فشار برای همه در یک زمان مشخص و یکسان اتفاق نمی افتد و بروز این مشکل می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. در این یادداشت می خواهیم ببینیم که چگونه می توانیم طول عمر تیوپ را افزایش دهیم و دلایل ترکیدگی یا نشتی تیوپ را بشناسیم.

روش ها جلوگیری از ترکیدگی و افزایش طول عمر تیوپ منبع تحت فشار

1- نصب منبع ذخیره آب قبل از پمپ :  نصب منبع ذخیره به آب ورودی به ساختمان، قبل از نصب پمپ و مخزن تحت فشار باعث کاهش چشمگیر گاز کلر و ذرات معلق شده و  عمر چند برابری تیوپ را موجب می شود. توقف آب داخل منبع این فرصت را می دهد تا گاز کلر محلول از آب خارج شود. همین توقف باعث می شود منبع آب مانند حوضچه آرامش عمل کرده و ذراتی مانند شن و ماسه و زنگ آهن در کف و دیوارهای مخزن ته نشین شود. البته لازم است به صورت دوره ای این رسوبات داخل مخزن آب تمیز شود.

 یکی از دلایل اصلی ترکیدگی و نشتی زود هنگام منبع تحت فشار، عدم استفاده از مخزن ذخیره آب است. 

منبع تحت فشار مخزن ذخیره آب
نصب مخزن ذخیره آب در کنار منبع تحت فشار باعث افزایش طول عمر منبع تحت فشار می شود

*گاز کلر محلول در آب شهری سبب خشک شدن تیوپ و کاهش کشسانی آن می شود. کلر محلول در نهایت با کاهش الاستیسیته تیوپ باعث ترکیدن آن می گردد. در منبع آب ذخیره قبل از پمپ غلظت گاز کلر در آب به طرز چشمگیری کاهش می یابد. هر چه زمان توقف آب داخل مخزن بیشتر باشد، کلر بیشتری از آب داخل فضای منبع رها و از طریق هواکش از مخزن خارج می شود.

   لازم به ذکر است کلر برای گندزدایی و بهداشتی نمودن آب در مراکز تصفیه آب مانند تصفیه خانه های شرکت آبفا به آب شرب شهری اضافه می شوند.

*رسوب ذرات معلق روی سطح داخلی تیوپ نیز باعث کاهش الاستیسیته آن می شود ضمنا لبه های تیز میکروسکوپی آنها موجب پارگیهای بسیار جزیی در سطح تیوپ می شود که در نهایت این گسستگی ها در نقاط تمرکز تنش مکانیکی باعث پارگی و ترکیدن تیوپ می شود.

   لازم به ذکر است نصب فیلتر شن و ماسه مستقیما قبل از پمپ به دلیل کاویتاسیون موجب خرابی زودهنگام پمپ می شود و می بایست حتما قبل از مخزن ذخیره آب نصب شود. این فیلترها نیز تاثیری بر کاهش گاز کلر ندارند. همچنین فیلترهای حذف گاز کلر به دلیل حذف کامل آن در شبکه لوله کشی ساختمان اصلا توصیه نمی شوند. اصولا این فیلترها را درست قبل از محل مصرف مانند فیلترهای چند مرحله ای داخل آشپزخانه یا قبل از دوش حمام نصب می کنند.

2- تنظیم مداوم فشار باد تیوپ : فشار باد تیوپ منبع کاملا خالی از آب می بایست حداکثر 10 درصد کمتر از فشار مینیمم یا استارت پمپ باشد. فشار مینیمم پمپ، فشاری است که روی کلید اتومات تنظیم می شود و به صورت دوره ای و سه ماهه منبع تحت فشار نیاز به کنترل فشار و شارژ احتمالی خواهد داشت.

*هر چه فشار باد منبع کمتر شود احتمال سایش تیوپ به دیواره وقتی به فشار ماکسیمم می رسد، افزایش می یابد و این مساله باعث ترکیدن زود هنگام تیوپ می شود.

3- برداشتن ناصافی سطح داخلی منبع هنگام تعویض تیوپ: منبع تحت فشاری که تیوپ آن ترکیده به دلیل تماس آب با دیواره داخلی آن فرآیند زنگ زدگی در داخل منبع تسریع می گردد و موجب ناصافی بیشتر سطح داخلی می گردد. این ناصافی در صورت تماس تیوپ با سطح داخلی مخزن باعث سایش بیشتر تیوپ و کاهش عمر آن می شود. بهتر است قبل از تعویض تیوپ سطح داخلی منبع به کمک سمباده کاملا صاف و پرداخت شود. توجه فرمایید اگر خواستید رنگ هم بزنید باید از انواع رنگ فودگرید ( سازگار با مواد غذایی ) استفاده کنید.

4- انتخاب درست حجم منبع تحت فشار : در صورتی که حجم منبع تحت فشار متناسب با میزان مصرف نباشد تعداد دفعات پر و خالی شدن آن بیشتر شده و به غیر از فشار مضاعف به پمپ و سایر تاسیسات آبرسانی، باعث کاهش چشمگیر عمر تیوپ نیز می گردد. برای هر واحد مسکونی ( خانوار 5 نفره ) بهتر است حداقل 15 لیتر در نظر بگیرید .

5- تراز نصب نمودن منبع تحت فشار : بسیاری از انواع منابع تحت فشار نیاز دارند که کاملا تراز نصب شوند. تراز نصب نمودن یکی از مهمترین نکات در نصب آنها است. غیرتراز نصب نمودن مخزن موجب افزایش احتمال سایش تیوپ به دیواره و یا توزیع نادرست فشار می گردد که می تواند به صورت قابل توجهی از عمر منبع بکاهد.

6- خشک بودن مکان نصب : مکان نصب مخزن تحت فشار حدالامکان عاری از رطوبت و دارای تهویه باشد. این مساله باعث دوام بیشتر بدن و در نتیجه افزایش عمر مخزن و تیوپ می شود.

 

سوال های متداول

برای جلوگیری از ترکیدگی و افزایش طول عمر تیوپ منبع تحت فشار چه روش هایی وجود دارد؟

1- نصب منبع ذخیره آب قبل از پمپ 2-تنظیم مداوم فشار باد تیوپ 3- برداشتن ناصافی سطح داخلی منبع هنگام تعویض تیوپ 4- انتخاب درست حجم منبع تحت فشار 5- تراز نصب نمودن منبع تحت فشار 6- خشک بودن مکان نصب

آیا استفاده از مخزن ذخیره آب در طول عمر منبع تحت فشار و عمر تیوپ آن تاثیر گذار می باشد؟

بله نصب منبع ذخیره آب، قبل از نصب پمپ و مخزن تحت فشار باعث کاهش چشمگیر گاز کلر و ذرات معلق شده و  عمر چند برابری تیوپ را موجب می شود. منبع آب مانند حوضچه آرامش عمل کرده و ذراتی مانند شن و ماسه و زنگ آهن در کف و دیوارهای مخزن آب ته نشین می شود و بداخل منبع تحت فشار نمی رود.

آیا منبع تحت فشار کوچک را می توان بجای منبع تحت فشار بزرگ استفاده کرد؟

در صورتی که حجم منبع تحت فشار متناسب با میزان مصرف نباشد، تعداد دفعات پر و خالی شدن آن بیشتر شده و به غیر از فشار مضاعف به پمپ و سایر تاسیسات آبرسانی، باعث کاهش چشمگیر عمر تیوپ نیز می گردد. برای هر واحد مسکونی ( خانوار 5 نفره ) بهتر است حداقل 15 لیتر در نظر بگیرید.

آیا می توان از منبع تحت فشار بزرگ تر از حجم مورد نیاز استفاده نمود؟

اینکار باعث می شود آب به مدت طولانی درون تیوپ منبع تحت فشار راکد بماند و کیفیت خود را از دست بدهد و طعم آب ناگوار شود.

هر چند وقت یکبار می بایست فشار تیوپ منبع تحت فشار را چک نماییم؟

به صورت دوره ای و سه ماهه منبع تحت فشار نیاز به کنترل فشار و در صورت لزوم نیاز به شارژ دارد و می توان با کمپرسور هوا آن را شارژ نمود.

چه زمان منبع تحت فشار را باید شارژ کنیم؟

اگر احساس می کنید که پمپ آب شما با وجود منبع تحت فشار خیلی سریع روشن وخاموش می شود، می بایست منبع تحت فشار خود را بررسی نمایید. فشار باد تیوپ منبع کاملا خالی از آب می بایست حداکثر 10 درصد کمتر از فشار مینیمم یا استارت پمپ باشد. فشار مینیمم پمپ، فشاری است که روی کلید اتومات تنظیم می شود.

 

 

 

 

Summary
Review Date
Reviewed Item
چرا تیوپ منبع تحت فشار می ترکد؟
Author Rating
51star1star1star1star1star

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *