بروزرسانی:سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

روش های نظافت، تمیز کردن و شستشوی مخزن آب

تمیزکردن مخزن آب شستشو منبع آب

   نظافت دوره ای مخازن آب اعم از پلی اتیلن و یا استیل ضد زنگ از الزامات بهره مندی از آب آشامیدنی سالم است. رسوباتی مانند اکسید آهن ، اکسید کلسیم و منیزیم ، گل و لای و شن و ماسه از عمده موادی هستند که در کف مخازن ته نشین می شوند. آهن محلول در آبهای زیر زمینی در مجاورت اکسیژن هوا به اکسید آهن نا محلول تبدیل شده و در دیواره مخزن ته نشین می شود. بخشی از سختی آب نیز با از دست دادن دی اکسید کرین به اکسید نامحلول فلزات قلیایی خاکی تبدیل می گردد. رسوب آشنای کتری و سماور از همین جنس است. گل و لای و شن ماسه نیز که به دلایل مختلف وارد سیستم آبرسانی می گردند در نهایت داخل این مخازن ته نشین می شوند.

  دلیل تغییر طعم آب در مخازن دارای رسوبات زیاد

    بسیاری از باکتری ها از مواد معدنی رسوب کرده در مخازن تغذیه می کنند باعث اضافه شدن طعم و بو به آب می شوند. لایروبی مخازن و جمع آوری مواد رسوب کرده داخل مخازن عملا این مواد غذایی را از دسترس این باکتری ها خارج کرده و باعث گوارایی آب ذخیره شده در مخزن می شود. ضخامت زیاد این رسوبات عملا مانع از رسیدن کلر محلول یعنی مهمترین ماده آنتی باکتریال مخازن آب به این باکتری ها می شوند و دلیل بقای طولانی مدت این باکتری ها در این مخازن همین رسوبات زیاد است.

رسوبات زیاد کف مخزن محلی برای بقای باکتری ها

اگر به هر دلیلی مواد آلی در لابلای رسوبات قدیمی و ضخیم کف مخازن باقی بماند تجزیه بی هوازی این مواد آلی تا مدتها بویی نامطبوع را در آب سبب می شوند. حتی گاز کلر محلول در آب شهری نیز نمی تواند به قدر کافی در لایه های رسوبات کف مخزن نفود کرده و مانع از فعالیت این باکتری ها گردد. برای این که متوجه این نکته شوید کافی است تصور کنید اگر حیوان یا موش مرده ای داخل مخزن آب باشد گاز کلر به هیچ عنوان نمی تواند مانع از پوسیدن و متعفن شدن حیوان گردد.

اضافه کردن مواد ضد عفونی کننده مانند پرکلرین به تنهایی برای نظافت مخزن کافی نیست:

    مواد  عفونی کننده مانند کلر و یا گاز ازن به دلیل قدرت اکسایش بالایی که دارند اگر به باکتری ها دسترسی داشته باشند به دلیل خواص شیمایی شان عملا موجب مرگ آنها می شوند . ولی بسیاری از مواد معدنی رسوب کرده در مخازن مانند سپری از این باکتری ها محافظت می کنند. برای عملکرد بهتر این مواد گند زدا می بایست حداقل رسوبات در کف مخازن وجود داشته باشد.

   اطمینان از تمیز بودن و نظافت دوره ای مخزن آب، به خصوص در مواردی که از آن ها به عنوان مخزن آب شرب استفاده می شود بسیار ضروری است. تمامی انواع مخازن آب اعم از: مخازن آب فلزی، استیل، مخزن پلی اتیلن ، فایبرگلس و … بعد از مدتی به دلیل انباشت رسوبات وارد شده به همراه آب لوله کشی شهری امکان رشد گونه های مختلفی از باکتری را در میان لایه های رسوب یافته فراهم می آورند . بیشتر این باکتری ها بیماری زا نیستند ولی می توانند آب را طعم دار و نامطبوع کنند . به همین دلیل نظافت و شستشوی مخزن آب اهمیت زیادی دارد.

   عدم پاکسازی این مواد باعث تغییر طعم و افت کیفیت آب مصرفی خواهد شد. همچنین شستشو و نظافت تانکر و منبع آب به قدری با اهمیت است که سازمان بهداشت جهانی برای مبارزه با بیماری های خطرناک و مسری، در دستورالعمل های خود به این موضوع اشاره کرده است.

نظافت، شستشو و تمیز کردن مخزن آب پلی اتیلن (پلاستیکی)

به علت اهمیت بالای نظافت مخازن آب خانگی، ما در ادامه این متن، نحوه تمیز کردن مخازن آب را در دو حالت مجزا برای شما خوانندگان عزیز سایت مخزن آب دات کام آورده ایم.

حالت اول: به داخل مخزن آب دسترسی کافی وجود ندارد

   در مرحله اول بایستی به کمک سیستم لوله کشی بای پس موقتا مخزن دخیره را از مدار خارج کرده و مستقیم از آب شهری استفاده نمایید. در این روش از آنجایی که نمی توان داخل مخزن شد و از نزدیک اقدام به لای روبی نمود ابتدا آب مخزن را خالی نموده و تا حد امکان به کمک فشار آب و جاروی دسته بلند کف و دیواره های مخزن را بسایید تا رسوبات از مخزن جدا شود.    بعد از آبکشی یک ترکیب شیمیایی تمیزکننده و ضدعفونی تهیه نمایید.  به ازای هر ده لیتر آب ۵ قطره و یا به ازای هر ۱۰۰ لیتر آب یک قاشق چای ‌خوری از محلول آب ژاول با کلر ۵ درصد و یا همان وایتکس ( سفید کننده حاوی هیپوکلرید سدیم موجود در بازار محصولات خانگی ) را داخل مخرن بریزید. درب آن را ببندید و برای مدت ۱۲ ساعت مخزن را به حال خود بگذارید و سپس آب آن را کامل تخلیه نموده و مخزن را با آب تمیز  پر نمایید. توجه داشته باشید که بایستی آب داخل مخزن به کلی از هر گونه اثری که ناشی از بقایای وایتکس یا سایر محلولهای ضد عفونی کننده است ، پاک باشد. این کار را می توانید به دفعات در سال انجام دهید . به عبارت دیگر هر وقت احساس کردید آب مخزن کمی طعم دار شده، می توانید با این روش برای مدتی از دست طعم نامطبوع آن خلاص شوید.

حالت دوم: به داخل مخزن آب دسترسی دارید

  در این حالت، نظافت و شستشوی مخزن آب بهتر و کامل تر انجام می شود. برای انجام این کار شما نیاز به وایتکس، سیم ظرفشویی، اسکاچ، برس نظافت مناسب و ترجیحا آب فشار قوی (ترجیحا پمپ کارواش خانگی) دارید. پس از تهیه کردن موارد بالا، طبق این دستورالعمل،  مخزن آب خانگی خود را به راحتی تمیز کنید!

ابتدا مخزن را از آب خالی کنید؛ سعی کنید حین تخلیه، با ایجاد تلاطم، رسوبات داخل مخزن را تا حد امکان خالی کنید. سپس با ورود به مخزن دیواره های داخلی را با اسکاچ، سیم ظرفشویی و یا برس نظافت بشورید. در ادامه پس از سابیدن دیواره های داخلی مخزن، آن ها را با آب فشار قوی (فشار آب کارواش) بشویید و بعد از آن ترکیبی از وایتکس و آب را به نسبت یک قاشق چای‌ خوری وایتکس در ۳٫۵ لیتر آب درست کنید. (وایتکس با کلر ۵ درصد). داخل مخزن را با این ترکیب به وسیله  برس نظافت آغشته کرده و برای ۲ ساعت به همان حال بگذارید.  بعد از ۲ ساعت داخل مخزن را به طور کامل با آب فشار قوی (فشار آب کارواش) بشویید و سپس آن را کاملا تخلیه کنید. در آخرین مرحله، مخزن آب را با آب تمیز پر کنید.

  نکته مهم: در فرآیند شستن مخازن بزرگ که می بایست نفر داخل مخزن شود به دلیل استفاده از وایتکس و گاز کلر موجود در آن به نکات دیل توجه فرمایید:

– در مرحه لایروبی و کار کردن داخل مخزن از مواد گند زدا استفاده نکنید.
–  مرحله آغشته کردن دیواره های مخزن به مواد گندزدا را خیلی سریع در پایان کار انجام دهید و تحت هیچ شرایطی نباید درب مخزن بسته باشد و از ورود و خروج هوا به داخل مخزن اطمینان حاصل نمایید.

بازه های زمانی تمیزکردن و نظافت مخازن آب

  اینکه در چه بازه های زمانی باید اقدام به شستشو و تمیزکاری مخازن و تانکر های آب کرد، به طور مستقیم به کیفیت آب ورودی به  مخزن بستگی دارد. ولی به طور کلی این کار حداقل یکبار در سال مورد نیاز است. اگر سختی آب و ذرات جامد معلق در آن زیاد باشد ، به همان میزان، مقدار بیشتری از رسوبات نیز در کف و دیواره های مخزن شکل می گیرد و گاهی لازم است تا چند بار در سال مخزن را تمیز کنیم. بنابراین مهمترین راهنمای شما برای تعیین میزان دفعات شستشوی مخزن آب، کیفیت آب ورودی شما و میزان رسوب موجود در آب است.

ضد عفونی نمودن آب داخل مخزن برای مصارف بهداشتی :

  ممکن است شما به هر دلیلی مقداری آب داخل مخزن داشته باشید که به بهداشتی بودن آن اطمینان کامل ندارید. برای ضد عفونی نمودن آب داخل مخزن می توانید از پرکلرین یا آب ژاول استفاده کنید. چهار میلیگرم پرکلرین در 1000 لیتر آب یا 40 میلیگرم آب ژاول با کلر 5 درصد یا 8 قاشق چایخوری وایتکس در هزار لیتر آب می تواند آب مخزن شما را ضد عفونی کند.

  مطابق جدول زیر با کمک آب ژاول با کلر ۵ درصد یا همان محلول سفید کننده رقیق ( فقط هیپوکلریت 5 درصد ) موجود در بازار که به نام وایتکس شهرت یافته است، نسبت به گندزدایی آب مورد نیازتان اقدام کنید. پس از اضافه نمودن میزان ذکر شده در جدول از محلول سفید کننده خانگی یا همان وایتکس ( فقط هیپوکلریت 5 درصد ) بین یک تا دو ساعت آب را داخل مخزن، ترجیحا دربسته، به حال خود بگذارید. هدف ، رساندن میزان کلر محلول در آب به اندازه دو پی پی ام ( ۲PPM) است تا به خوبی ضد عفونی و گندزدایی آب انجام گردد.

حجم آبی که نیاز به گندزدایی دارد (لیتر) میزان کاربرد وایتکس یا آب ژاول (کلر ۵%)
۴٫۵ ۲ قطره یا ۰٫۱۸ میلی لیتر
۱۰ ۵ قطره
۲۳ ۱۱ قطره
۴۵ ۲۲قطره یا ۱٫۸ میلی لیتر
۲۲ ۳/۴ قاشق چایخوری یا ۴ میلی لیتر
۲۰۵ ۸ میلی لیتر یا یک و نیم قاشق چایخوری
۲۳۰ ۹ میلی لیتر یا یک و دوسوم قاشق چایخوری
۴۵۰ ۱۸ میلی لیتر یا سه و نیم قاشق چایخوری
۱۰۰۰ ۴۰ میلی لیتر یا ۸ قاشق چایخوری
۲۲۰۰ ۹۰ میلی لیتر یا ۶ قاشق غذاخوری
۴۵۵۰ ۱۸۰ میلی لیتر یا ۱۲ قاشق غذاخوری

منبع:

https://www.watertiger.net/disinfect-wells-and-tanks/

پرسش های متداول

آیا نظافت و تمیز کردن مخزن ذخیره آب الزامی است؟

انباشت رسوبات وارد شده به همراه آب لوله کشی شهری و عدم پاکسازی این مواد باعث تغییر طعم و افت کیفیت آب مصرفی خواهد شد. شستشو و نظافت منبع آب و تانکر آب به قدری با اهمیت است که سازمان بهداشت جهانی برای مبارزه با بیماری های خطرناک و مسری در دستورالعمل های خود به این موضوع اشاره کرده است.

مخزن آبی که به داخل آن دسترسی کافی وجود ندارد را چگونه نظافت و تمیز کنیم؟

به کمک سیستم لوله کشی بای پس موقتا مخزن ذخیره را از مدار خارج کرده و مستقیم از آب شهر استفاده نمایید. به کمک جاروی دسته بلند تمیز و یا آب فشار قوی تا حد امکان رسوبات داخل مخزن را از بدنه جدا کرده و از شیر تخلبه خارج نمایید . به ازای هر ده لیتر آب 5 قطره و یا به ازای هر 100 لیتر آب یک قاشق چایخوری از محلول آب ژاول با کلر 5 درصد و یا همان وایتکس ( سفید کننده حاوی هیپوکلرید سدیم موجود در بازار محصولات خانگی ) را داخل مخرن بریزید ... ( ادامه در مقاله)

مخزن آب که به داخل آن دسترسی وجود دارد را چگونه نظافت و تمیز کنیم؟

در این حال نظافت و شستشوی مخزن آب بهتر انجام می شود. برای انجام این کار شما نیاز به وایتکس، سیم ظرفشویی، اسکاچ، برس نظافت مناسب و پمپ کارواش خانگی دارید. مخزن را از آب خالی کنید سعی کنید حین تخلیه با ایجاد تلاطم رسوبات داخل مخزن را تا حد امکان تخلیه کنید.

زمان بندی نظافت و تمیز کردن مخازن آب چگونه است؟

اینکه در چه بازه های زمانی باید اقدام به شستشو و تمیزکاری مخازن و تانکر های آب کرد به طور مستقیم به کیفت آب ورودی به مخزن بستگی دارد. ولی به طور کلی این کار حداقل یکبار در سال مورد نیاز است. اگر سختی آب و ذرات جامد معلق در آن زیاد باشد ، به همان میزان، مقدار بیشتری از رسوبات نیز در کف و دیواره های مخزن شکل می گیرد و گاهی لازم است چند بار در سال مخزن را نظافت کنیم.

چگونه آب داخل مخزن برای مصارف بهداشتی ضد عفونی کنیم؟

برای ضد عفونی نمودن می توانید مطابق جدول زیر با کمک آب ژاول با کلر 5 درصد یا همان محلول سفید کننده موجود در بازار که به نام وایتکس شهرت یافته است نسبت به گندزدایی آب مورد نیازتان اقدام کنید. پس از اضافه نمودن میزان ذکر شده در جدول از محلول سفید کننده خانگی یا ... (ادامه در مقاله)

2 thoughts on “روش های نظافت، تمیز کردن و شستشوی مخزن آب

  1. مدیر میگوید:

    سلام بله پیشنهاد خوبی است. بهترین روش شستشو اعمال روشهای مکانیکی مانند شستشو با آب پر فشار مانند کارواش است یا سابیدن به کمک فرچه است. برای ضد عفونی نهایی از محلول یک درصد آب ژاول استفاده کنید. بهتر است فرچه یا بروس را به این محلول آغشته کنید و سپس دیواره ها را بسایید.

  2. م ا م میگوید:

    چون درصورت بازکردن منبع ازشبکه احتمال آسیب دیدگی اتصالات منبع وجوددارد لازم است بدون بازکردن منبع ازشبکه آب واتصالات این کارصورت پذیرد.لذابنده توصیه میکنم برای تخلیه آخرین بقایای موادشوینده داخل مخزن که خود آخرین دردسر شستن منبع میباشد ازروش مکش بصورت مکانیکی مثل کف کش یا باروش ایجاد اختلاف ارتفاع سطح آب مانده درداخل مخزن با محل تخلیه آب( مثل کشیدن بنزین ازباک ماشین)استفاده گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *