بروزرسانی:سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

اشتباهات متداول در خرید مخزن آب

اشتباهات متداول خرید مخزن آب پلی اتیلن و پلاستیکی

   انتخاب و خرید مخزن آب برای برخی از افراد به عنوان یک کار بسیار پر دردسر و چالش برانگیز شناخته می شود. به نظر ما یکی از عواملی که می تواند فرایند انتخاب و خرید مخزن آب، اعم از مخزن پلی اتیلنی، مخزن فلزی، مخزن فایبرگلاس ، منبع تحت فشار و … را کمی دشوار نماید، عدم توجه به یک سری نکات ساده ایست که در صورت توجه به آنها بسیاری از مشکلات بعد از خرید مخازن آب مرتفع خواهند شد. به همین دلیل در این مقاله تعدادی از متداولترین اشتباهاتی که ممکن است در فرایند سفارش و خرید مخازن آب مرتکب شوید را برخواهیم شمرد.

1-تعیین نکردن محل نصب مخزن و آماده سازی آن

  بارها مشاهده شده برخی از مشتریان بعد از سفارش و خرید مخزن، تازه به فکر انتخاب محل نصب آن افتاده اند. این کار در صورتی که فضای کافی برای نصب مخزن داشته باشید مشکلی نخواهد داشت ولی در بسیاری از موارد فضاهای محدودی در دسترس است و تنها امکان نصب در این مکان ها وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می کنیم حتمی بعد از تعیین حجم مخزن مورد نیاز نسبت به انتخاب مکان نصب سازگار با ابعاد مخزن انتخاب شده اقدام فرمایید. هچنین مطمئن شوید که راه رو یا درب مسیری که منتهی به محل نصب مخزن می شود امکان عبور آن را می دهد. در ادامه بیشتر به این مهم می پردازیم.

 * از قراردادن آجر و … برای بالا آوردن مخزن اجتناب کنید. این کار موجب فشار نقطه ای و شکستن مخزن می شود. در بسیاری موارد نیاز است برای نصب راحت تر اتصالات ارتفاع مخزن از سطح زمین کمی بیشتر باشد. برای این منظور یا پایه فلزی درست کنید که سطح و کف محل قرارگیری مخزن روی آن به کمک ورق فلزی کاملا صاف و یکدست و تراز باشد و یا همین سطح را به صورت سکوی بتنی که سطح آن موزاییک شده است قبل از روز لوله کشی و نصب مخزن انجام دهید و یا سطح کف مثنی می تواند توسط سیمان لیسه کشی شده و کاملا تراز برای نصب مخزن مهیا شده باشد.

*قبل از نصب مخزن روی سطح کاملا صاف و تراز ، کف را کاملا جارو کنید تا سنگریزه زیر مخزن نماند.

  در صورتی که می خواهید در رابطه با نصب مخزن آب و پمپ اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد می کنیم مقاله “نصب پمپ آب خانگی” و مقاله ” نصب مخزن آب در پشت بام را مطالعه نمایید. همچنین در مقاله ای با عنوان راهنمای نصب مخازن آب نکات بیشتری در این خصوص عنوان شده است.

2- عدم توجه به درب ها و ورودی ها تا محل نصب مخزن

  یکی دیگر از اشتباهات متداول در هنگام خرید مخزن آب، عدم توجه به درب ها و راهروها موجود تا محل نصب مخزن است. در واقع مشتری محل نصب منبع آب را به درستی انتخاب کرده و آماده سازی های لازم را نیز انجام داده ولی پس از تحویل مخزن، مشتری متوجه این موضوع شده که مخزن آب از درگاه ها و یا راهروها باریک ساختمانشان عبور نمی کند.

اگر شما نیز در گذشته اقدام به خرید مخازن آب نموده اید و با چنین مشکلاتی مواجه شدید خوشحال خواهیم شد که با در میان گذاشتن آن در قسمت نظرات به دیگر خوانندگان کمک کنیم تا این مشکلات مشابه گریبان گیر آنها نشود. طبیعتا پیشنهادات کارگشا به نام خودتان به ادامه این مقاله اضافه خواهد شد.

3- زیر سازی نامناسب :

   کف محل استقرار مخزن پلی اتیلن می بایست کاملا صاف و تراز و یکدست باشد. در بعضی از ساختمانها دیده شده که برای بالا بردن سطح مخزن نسبت به پمپ چندتا آجر زیر آن قرار می دهند . طبیعتا بعد از مدتی بسته به سطح مقطع این آجرها کف نقاطی از کف مخزن که روی هوا مانده اند مستعد تغییر شکل و ترک برداشتن می شوند. هر چه مخزن بزرگتر باشد این تنش زودتر منجر به پارگی کف مخزن خواهد شد.

زیرسازی و نصب نامناسب مخزن آب پلی اتیلن
زیرسازی و نصب نامناسب مخزن آب پلی اتیلن

به عنوان مثال در تصویر بالا نکات ضروری در خصوص زیرسازی مناسب محل نصب مخزن آب پلی اتیلنی رعایت نشده و تنها ابتدا و انتهای مخزن بر روی تیر آهنی قرار داده شده و قسمت میانی مخزن بر روی هوا معلق مانده است. پس از پر شدن مخزن به دلیل وارد شدن فشار بیش از حد بر قسمت میانی به احتمال بسیار فراوان مخزن سوراخ خواهد شد. برای حل این مشکل باید از صفحه ای فلزی استفاده کرد تا تمام سطح زیرین مخزن را پوشش دهد.

4- عدم اطلاع از ورودی، خروجی و اتصالات مورد نیاز منبع آب

  یکی از اشتباهات متداول در هنگام سفارش منبع، مخزن و یا تانکر آب عدم توجه و اطلاع از نوع و سایز ورودی و خروجی و همچنین محل نصب اتصالات مورد نیاز است. هر چند برای استفاده این مخازن در ساختمانهای متصل به شبکه آب لوله کشی شهری و روستایی نوع اتصالات مشخص است ، اصولا این اتصالات باید با توجه به نیاز شما انتخاب و نصب شوند. در این میان قطر لوله ورودی و خروجی از مخزن و همچنین ورودی پمپ آبی که باید به مخزن وصل شود تعیین کننده خواهد بود.

   مشتری در هنگام سفارش، باید اعلام نماید که از چه طریقی می خواهد اقدام به پر کردن مخزن نماید و از چه طریقی از خروجی آن استفاده نماید. زیرا در کاربردهای مختلف محل نصب ورودی ها، سایز و نوع آنها می تواند متفاوت باشد. به همین دلیل بهتر است در صورتی که اطلاعات کافی در این خصوص ندارید با کارشناسان مخزن آب دات کام مشورت نمایید.

5- عدم نصب ونت یا هواکش و یا هوابند کردن مخزن آب

مخازن آب پلی اتیلن یا همان مخازن پلاستیکی نباید تحت فشار قرار بگیرند. به همین دلیل باید همواره امکان تهویه هوا در داخل آن مهیا باشد. اهمیت این موضوع وقتی که قرار است مخزن آب به پمپ متصل شود نیز دو چندان می شود و به دلیل مکشی که ممکن است توسط پمپ آب صورت گیرد همواره باید امکان رفت و برگشت هوا وجود داشته باشد. به همین دلیل نصب ونت یا هواکش بر روی مخازن آب پلی اتیلن اجباری می باشد و عذم نصب آن و یا هوابند کردن مخزن باعث خارج شدن از شرایط گارانتی می شود و امکان دفرمه و در نهایت ترک برداشتن مخزن وجود خواهد داشت.در ویدیو زیر دلایل نصب ونت یا هواکش بر روی منبع آب پلی اتیلن یا پلاستیکی شرح داده شده است.

6- از اصابت ضربات سنگین به مخزن پلی اتیلن و پرت کردن آنها اجتناب کنید

ممکن است به هردلیلی نیاز باشد تا منبع پلی اتیلنی را از دیوار یا بلندی عبور دهیم و یا از رمپ پارکینگ به طبقات پایینتر منتقل کنیم. توجه فرمایید بر خلاف فیلمهای تبلیغاتی هر ضربه سنگین ( مثلا پرت کردن از ارتفاع 2متری یا ضربات سنگین چکش)  به مخزن پلی اتیلن می تواند شکستهای میکروسکپی داخل دیواره مخزن ایجاد کند و در دراز مدت این ترکها زیر فشار و تنش ناشی از آب و پر و خالی شدنهای مکرر ، موجب بروز نشتی و پارگی در مخزن شوند.

کجا و چگونه مخزن پلی اتیلن بخریم؟

 

پرسش متداول

اشتباهات متداول در خرید مخزن آب؟

تعیین نکردن محل نصب مخزن و آماده سازی آن _ عدم توجه به درب ها و ورودی ها تا محل نصب مخزن _ زیر سازی نامناسب _ عدم اطلاع از ورودی، خروجی و اتصالات مورد نیاز منبع آب

آیا مخزن پلی اتیلن تحمل ضربات سنگین را دارد؟

خیر، ممکن است به هردلیلی نیاز باشد تا منبع پلی اتیلنی را از دیوار یا بلندی عبور دهیم و یا از رمپ پارکینگ به طبقات پایینتر منتقل کنیم. توجه فرمایید بر خلاف فیلم های تبلیغاتی هر ضربه سنگین (مثلا پرت کردن از ارتفاع 2متری یا ضربات سنگین چکش) به مخزن پلی اتیلن می تواند شکستهای میکروسکپی داخل دیواره مخزن ایجاد کند و در دراز مدت این ترکها زیر فشار و تنش ناشی از آب و پر و خالی شدنهای مکرر ، موجب بروز نشتی و پارگی در مخزن شوند.

زیر سازی مناسب جهت نصب مخزن می بایست چگونه باشد؟

کف محل استقرار مخزن پلی اتیلن می بایست کاملا صاف و تراز و یکدست باشد. در بعضی از ساختمانها دیده شده که برای بالا بردن سطح مخزن نسبت به پمپ چند تا آجر زیر آن قرار می دهند . طبیعتا بعد از مدتی بسته به سطح مقطع این آجرها کف نقاطی از کف مخزن که روی هوا مانده اند مستعد تغییر شکل و ترک برداشتن می شوند. هر چه مخزن بزرگتر باشد این تنش زودتر منجر به پارگی کف مخزن خواهد شد.

Summary
Review Date
Reviewed Item
اشتباهات متداول در خرید مخزن آب
Author Rating
51star1star1star1star1star

2 thoughts on “اشتباهات متداول در خرید مخزن آب

  1. داود میگوید:

    بی دلیل که سایت تون صفحه اول بالاست واقعا مطالب و عکسهای سایت بسیار عالی دسته بندی شده است بهتون خسته نباشید میگم.

  2. علی میگوید:

    سلام و خسته نباشید،
    همه چیز گفتی ولی یک چیز مهم نگفتی.
    برای خروجی زیر مخزن مواظب باشید اندازه و سایز لوله که میخواهید نصب کنید یکی باشد و زمانی نصب حتما واشرها را نگاه کنید و زیاد محکم نکنید که واشر پاره شود چون زمانی که مخزن پر از آب شد و اگر درست بسته نشده باشه و واشر خراب یا پاره شده باشه مجبور هستید دوباره مخزن را خالی کنید.
    و اگر خواستید از مخزن یک خروجی دیگری اضاف کنید فقط مکانی که گذاشته شده را سوراخ کنید و زمان سوارخ کردن سعی نکنید پایین مخزن سوراخ کنید، کمی بالاتر از سطح زمین سوراخ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *