بروزرسانی:جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

پرورش و نگهداری ماهی در وان پلاستیکی و مخزن آب پلاستیکی

پرورش نگهداری ماهی وان پلاستیکی منبع تانکر آب پلی اتیلن

 یکی از کاربردهای عمده وان های پلاستیکی، پرورش و نگهداری ماهی و آبزیان است. به همین دلیل بسیاری از مشتریان به این وان ها پلاستیکی، وان شیلاتی نیز می گویند. علاوه بر وان، از مخزن، منبع یا تانکر آب پلاستیکی تولید شده از پلی اتیلن نیز به طور گسترده در مزارع پرورش ماهی استفاده می شود.با این وجود بسیاری از مشتریان عزیز تصور درستی در خصوص اندازه و میزان تراکم وماهی های مختلف در وان ندارند. بخشی از تماس های روزانه همکاران ما در خصوص بررسی میزان تراکم ماهی در وان ها می باشد. البته با توجه به اینکه بسته به نوع ماهی عدد تراکم ماهی در وان و شرایط پرورش تفاوت می یابد، امکان ارائه قاعده عام و یک دستورالعمل کلی وجود ندارد.

از این رو در این مقاله به ارائه اطلاعات کلی و عمومی در خصوص نسبت تعداد ماهی در هر وان ارائه می شود.در این صفحه توضیحاتی در خصوص پرورش ماهی در وان پلاستیکی شیلاتی و همچنین مخازن آب پلاستیکی که در پرورش ماهی و آبزیان کاربرد دارند ارائه می دهیم و تصاویر و ویدیو نحوه استفاده از آنها را قرار می دهیم و  در انتها لیست ابعاد و قیمت وان پرورش ماهی و مخزن آب پلی اتیلن متداول در راه اندازی مزارع پرورش ماهی ارائه می شود.

وان پلاستیکی پرورش ماهی و آبزیان

 در ابتدا باید دلایلی که باعث شده این وان ها، برای کاربردهای شیلاتی و صنعتی مورد توجه قرار گیرند را برشمریم. این وان ها طوع عمر بسیار بالایی دارند، وزن آنها کم است و به راحتی قابل جابه جایی و نصب هستند. انواع اتصالات با استفاده از گردبرهای نجاری قابل سوراخکاری و نصب هستند و همچنین در برابر خوردگی و زنگ زدگی نیز بسیار مقاوم هستند. این موارد سبب شده تا در بسیاری از مزارع پرورش ماهی شاهد استفاده گسترده از وان های پلاستیکی باشیم.

وان پرورش ماهی پلاستیکی
وان پرورش ماهی پلاستیکی تولید شده از پلی اتیلن درجه یک از 70 الی 4000 لیتر

 

یکی از پرسش های متداول خریداران وان پلاستیکی این است که چه تعداد ماهی در این وان ها جای میگیرند. پاسخ به این پرسش به پارامترهای زیادی بستگی دارد و مفصل است. به همین دلیل پاسخگویی به آن را به انتهای این مقاله انتقال داده ایم و پیش از آن در خصوص روش های استفاده از مخازن پلی اتیلن یا پلاستیکی را بیان می کنیم و پس از آن به این پرسش پرتکرار پاسخ خواهیم داد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله را مطالعه نمایید.

برای مشاهده تمامی وان های پلاستیکی پرورش ماهی مخزن آب دات کام می توانید بر روی لینک خرید وان پلاستیکی یا وان پلی اتیلن کلیک نمایید.

استفاده از مخزن آب پلی اتیلن یا پلاستیکی برای پرورش ماهی

مخازن آب پلی اتیلن علاوه بر اینکه به عنوان مخزن ذخیره آب مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند به عنوان استخر یا حوضچه پرورش ماهی نیز مورد استفاده قرار بگیرند. از آنجایی که حجم ذخیره سازی وان های پلاستیکی محدود است و در حال حاضر نهایتاً تا 4000 لیتر تولید می شوند، نمی توان در حجم های بیشتر از وان های پلاستیکی استفاده نمود. به همین دلیل استفاده از مخزن پلی اتیلن یا پلاستیکی انتخاب مناسب تر و بهینه تری است. اما مخازن پلی اتیلن به نسبت وان ها، درب ها و دریچه های کوچکتری دارند که برای رفع این محدودیت می توان با برش دادن قسمت بالایی مخازن پلی اتیلن به راحتی سایز دریچه ها را بزرگتر کرد. پس از برش بالای مخزن، منبع یا تانکر آب پلی اتیلنی، نیاز است بدنه بیرونی مخزن آب به طریقی محافظت شود. مثلاً حفاظ یا کمربند فلزی به دور مخزن قرار داده شود. مخازن پلی اتیلنی که بالای آنها برش داده شده اند با عنوان وان های گرد هم شناخته می شوند.

وان و مخزن پرورش ماهی شیلاتی
مخازن پلی اتیلن بعد از برش سطح بالایی آنها می توان به عنوان وان یا حوضچه پرورش ماهی و شیلاتی استفاده نمود.

علاوه بر مخزن، منبع یا تانکر آب عمودی، از تانکر قیفی نیز به طور گسترده برای پرورش ماهی استفاده می شود. مزیت مخزن قیفی نسبت به مخازن عمودی این است که به دلیل انتهای قیفی یا مخروطی شکل تمام محتویات ذخیره شده در داخل مخزن تا انتها قابل تخلیه هستند ولی در مخازن عمودی معمولاً کمی از مایعات ذخیره شده، باقی خواهد ماند.

در بسیاری از واحدهای پرورش ماهی، نیاز است در بازه های زمانی مناسب اقدام به تمیزکاری و ضد عفونی کردن محیط نمود. به همین دلیل بعضی از واحدها از مخازن سمپاش جهت سمپاشی و ضد عفونی کردن محیط استفاده می کنند. خوشبختانه مخازن سمپاش در مجموعه ما نیز تولید  می شوند. برای مشاهده و خرید مخزن سمپاش می توانید با شماره 02144548922 تماس حاصل نمایید.

ویدیو پرورش ماهی در مخزن آب پلاستیکی (به زودی…)

چه تعداد ماهی در وان پلاستیکی قابل نگهداری هستند؟

یکی از سوالات عمده ای که همواره از سوی عزیزان تولیدکننده و همچنین کسانی که در مرحله تحقیق و جستجو برای پرورش ماهی هستند، مطرح می شود به موضوع فضای لازم برای پرورش ماهی مربوط است.

در واقع سوال اصلی بسیاری از دوستان این است که در یک وان با حجم خاص ( برای مثال وان 500 لیتری ) چه تعدادی ماهی می توان نگهداری یا پرورش داد. در پاسخ باید گفت که برای این سوال جواب مشخص و قاطعی وجود ندارد. دلیل این امر نیز تفاوت میان گونه های مختلف ماهی می باشد. برای مثال پرورش ماهی قزل آلا نسبت به ماهیان آکواریومی بسیار متفاوت است و ارائه نسخه واحد برای این دو نادرست است. با این وجود قصد داریم در این نوشته با ارائه فرمول های مختلف و ارائه جداول گوناگون به همکاران عزیز پرورش دهنده ماهی در جهت انتخاب وان و حجم های تقریبی مناسب کمک نمائیم.

در حال حاضر ماهی قزل آلا عمده ترین درخواست برای نگهداری در وان شیلاتی و پلاستیکی دارد به همین دلیل عمده پرسش ها در خصوص این نوع ماهی است. یک فرمول کلی گفته می شود که برای ماهی قزل آلا فرمول عمومی 15 الی 25 کیلو قزل الا در هر متر مکعب است. از آنجاکه هز متر مکعب معادل 1000 لیتر است بنابراین فرمول عمومی 15 تا 25 کیلوگرم قزل آلا در 1000 لیتر است.

 قاعده تراکم ماهی برای تخمین فضای مورد نیاز پرورش ماهی قزل آلا

یکی از فرمول های ابتدایی در جهت تعیین نسبت میزان ماهی به وان، فرمول زیر است:

طول ماهی ( سانتیمتر ) × ۲ = وزن توده زنده ( کیلوگرم در متر مکعب )

عدد ۲، ضریب ثابت تبدیل است.

اگر بر مبنای این فرمول برای مثال اگر طول ماهی به 15 سانتیمتر برسد، می توان 30 کیلوگرم از این ماهی در مترمکعب (1000 لیتر) پرورش داد.  البته باید توجه داشت که این فرمول بر مبنای شرایط نگهداری خاص است و با توجه به تغییر شرایط و نوع ماهی میزان تراکم نیز تغییر می یابد. بر همین مبنا برخی از محققین فرمول زیر را برای ماهی قزل آلا ارائه کرده اند.

D= L / 0.32

D: تراکم ماهی ( کیلوگرم )

L: طول ماهی ( سانتیمتر )

برای مثال برای ماهیان 20 سانتیمتری، تراکمی در حدود 62 کیلوگرم در متر خواهد بود .البته همچنان که گفته شد، این فرمول در شرایط متفاوتی نسبت به فرمول اول و به طور ویژه برای ماهی قزل آلا ارائه شده است و بیشتر برای بهره برداری در سیستم های فوق متراکم ماهی و با استفاده از اکسیژن مولکولی و بقیه ادوات کنترل شرایط محیطی، تجویز می شود.

البته بایستی توجه داشت که این فرمول ها برای ماهیان بزرگتر و خوراکی ارائه می شوند. برای ماهیان آکواریومی فرمولهای دیگری ارائه شده اند که در زیر معرفی می شوند.

فرمول 1: قاعده 1 سانتیمتر در 2 لیتر جهت تعیین حجم مناسب برای پرورش ماهی

یک قاعده معروف و کاربردی در تهیه حجم مناسب برای پرورش ماهی، قاعده نسبت یک سانتیمتر در دو لیتر است. بر مبنای این قاعده، میان حجم آب و طول یک ماهی بالغ، تناسب برقرار می شود. یک حجم 100 لیتری معادل 22 گالن است، بنابراین معادل این قاعده در این حجم 22 اینچ طول ماهی بالغ می توان پرورش داد. در واحد لیتر بر سانتیمتر نیز یعنی در 100 لیتر آب طول ماهی هایی که پرورش می یابد نباید بیش از 50 سانتیمتر باشد.

البته باید به این نکته توجه داشت که بر مبنای سیستم رفتاری ماهی، ایرادهایی در چنین فرمول بندی وجود دارد. گفته می شود که معمولاً طول یک مخزن 100 لیتری حدود 90 سانتیمتر است. 50 سانتیمتر ماهی نئون تترا به خوبی در این مخزن با این طول زندگی می کنند. اما 25 سانتیمتر ماهی سیچلید به سختی می توانند در چنین فضا و حجمی زندگی کنند.

بنابراین ضعف اصلی این قاعده این است که شکل و اندازه مخزن یا وان را در نظر نمی گیرد و فقط به حجم توجه می کند. یک وان یا مخزن 100 لیتری می تواند بلند و یا کوتاه، کم عمق و یا عمیق باشد. بنابراین همان مقداری که حجم مهم است شکل و اندازه های وان نیز در ظرفیت پرورش ماهی تاثیرگذار هستند.

فرمول 2: قاعده سطح ( 30 سانتیمتر مربع برای هر یک سانتیمتر ماهی)

از آنجا که از طریق سطح آب، اکسیژن به درون اب نفوذ می کند و هوا معاوضه می شود، مقدار سطح نیز در پرورش ماهی اهمیت زیادی دارد. ماهی ها از طریق آب شش هایشان اکسیژن تنفس کرده و دی اکسید کربن خارج می کنند. مقدار سطح جایی است که معاوضه هوا ( اکسیژن در برابر دی اکسید کربن) صورت می گیرد. یک سطح بزرگتر به معنای دسترسی بیشتر به اکسیژن بالاتر و خروج بیشتر دی اکسید کربن است. بنابراین یک سطح بزرگتر قابلیت تغذیه هوای بیشتری برای تعداد ماهی بالاتر نسبت به سطح کوچکتر دارد.

اگر برای مثال مجددا به یک وان 100 لیتری توجه کنیم. اگر این وان حدود 90 سانتیمتر طول و 30 سانتیمتر عرض داشته باشد به این معناست که می تواند 90 سانتیمتر ماهی بالغ در برگیرد. یعنی در هر 30 سانتیمتر مربع سطح یک سانتیمتر طول ماهی بالغ و در 2700 سانتیمتر، 90 سانتیمتر ماهی بالغ.

با این وجود باز هم بایستی نوع تفکر و ویژگی های رفتاری ماهی را در نظر داشته باشیم. در این فضا حجم زیادی از ماهی های کوچک به راحتی زندگی می کنند ولی 30 سانتیمتر ماهی سیچلاید که نوعی ماهی تزئینی گوشت خوار است، امکان حیات ندارد. بنابراین این قاعده نسبت به حجم بی توجه است. یک وان با سطح بزرگ می توانند به صورت غیر منطقی کم عمق بوده و برای گونه های بزرگتر نامناسب باشد.

فرمول 3: قاعده 6 برابر طول

این قاعده از سوی مجله پرورش ماهی[1] ارائه شده است. بر مبنای این قاعده حجم حداکثری ماهی بالغ را در نظر گرفته و سپس حداقل وان مورد نیاز تعیین می شود. بر این مبنا وان باید حداقل 6 برابر طول حداکثری ماهی و دو برابر عرض و ارتفاع ماهی باشد. برای مثال اگر یک ماهی تا 30 سانتیمتر از نظر طولی رشد می کند، ابعاد وان باید طول 180 عرض 60 و ارتفاع 60 ( 180*60*60) باشد. .( اندازه ها به سانتیمتر است.)

این قاعده بیشتر مناسب ماهی های بزرگتر است برای مثال ماهی اسکار بالغ تا حدود 45 سانتیمتر طول رشد می کند بنابراین طول وان مورد نیاز بایستی حدود 3 متر باشد.( به صورت تقریبی)

به صورت خلاصه

  1. قاعده سانتیمتر به لیتر( فرمول اول) برای ماهی های بزرگ مناسب نیست.
  2. قاعده اندازه سطح (فرمول دوم) برای ماهی های بزرگ مناسب نیست.
  3. قاعده 6 برابر طول( فرمول سوم) برای ماهی های کوچک مناسب نیست.

 

یک واحد تولیدی 2.5 تنی قزل آلا در سال

سایزهای مختلفیک دوره پرورش
تولید ماهیسیستم های پرورش
تعدادوزن (کیلوگرم)فضای مورد نیازتعداد استخر یا مخزنسایز مخزن یا استخر
متر مربعمتر مکعب
تخم چشم زده140000.52
لارو شناور130002120.5
بچه ماهی (2 گرمی)120002420751.4
جمع22.58
انگشت قد (25 گرمی)11000280302054
جمع3020
بازاری 250گرمی100002500125125525
بازاری 500گرمی
جمع125125525
جمع کل180150

 

راهنمای پرورش نیمه متراکم قزل الای رنگین کمان

مقدار ماهی و آببچه ماهیانگشت قدمتوسطماهی بازاری
ماهی 2 گرمیماهیماهی 25 گرمیماهی 100 گرمی250 گرمی500 گرمی
ازتا 

از

تاازتاازتاازتاازتا
وزن ماهی ( کیلوگرم در متر مکعب)2.555101020102515251525
تعداد ماهی (در متر مکعب)1250250010002000400800100250601003050
بیشترین  آب مورد نیاز در دمای 5 درجه سانتیگراد ( لیتر در دقیقه در متر مکعب)364748383623
بیشترین اب مورد نیاز در دمای 20 درجه سانتیگراد ( لیتر در دقیقه در متر مکعب)485106115115835

[1] Practical Fish keeping magazine

کلمات مرتبط: پرورش ماهی کپور در وان، پرورش ماهی قزل آلا در وان، قیمت حوضچه های پلاستیکی پرورش ماهی، قیمت وان شیلاتی، پرورش ماهی در تانکر قیفی،

 برای درخواست مشاوره جهت خرید وان پلاستیکی و انواع مخزن آب پلاستیکی با ما تماس بگیرید

(10 خط) 02144548922
مخزن آب دات کام

1 thoughts on “پرورش و نگهداری ماهی در وان پلاستیکی و مخزن آب پلاستیکی

  1. ایرانی میگوید:

    چرا هرکس یه چیزی میگه؟ اخر نفهمیدیم تو هر متر مکعب چندتا ماهی میشه پرورش داد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *