بروزرسانی:شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

مزایا و معایب مخزن پلی اتیلنی

مخزن پلی اتیلن چیست؟

مخزن پلی اتیلنی همانطور که از نامش پیداست مخزنی ساخته شده از جنس پلی اتیلن است که از آن می توان برای ذخیره و نگهداری آب آشامیدنی، مواد خوراکی، مواد دارویی، مواد شیمیایی و حتی اسید های خورنده نیز استفاده کرد. مخزن پلی اتیلنی از منازل مسکونی تا زمین های کشاورزی یا واحد های تجاری و صنعتی کاربرد دارد.
در روند تولید مخزن پلی اتیلن ابتدا گرانول یا دانه های پلی اتیلن داخل قالب ریخته می شوند و سپس به روش قالب گیری چرخشی یا همان روتومولدینگ مخزن ساخته می شود. مرغوب ترین گرانول برای تولید مخازن پلی اتیلنی، پلی اتیلن سنگین HDPE 3840 است.

در ادامه متن مزایا مخزن پلی اتیلنی و معایب مخزن پلی اتیلنی را مشاهده می کنید.

مزایا مخزن پلی اتیلنی

  • دوام و طول عمر بالا
  • وزن کم
  • کاربری گسترده
  • صرفه اقتصادی
  • مقاومت برابر نور خورشید
  • ضد خورندگی
  • نصب آسان
  • نگهداری آسان
  • دوست دار محیط زیست

 

دوام و طول عمر بالا : مخازن پلی اتیلنی دوام بسیار بالایی دارند و می توانند شرایط بد آب و هوایی مانند گرما یا سرما بیش از حد، تابش نور خورشید، بارش سنگین باران و برف را تحمل کنند. در کنار این موارد، مخزن پلی اتیلن زنگ نمی زنند و دچار خوردگی هم نمی شوند که دوام آن ها را حتی در مقابل اسید ها و دیگر مواد شیمیایی خورنده بالا نگه می دارد.

وزن کم : مخزن پلی اتیلنی در مقایسه با دیگر مخازن همچون مخزن فلزی، وزن بسیار کمتری دارد. سبک وزن بودن نسبی مخزن پلی اتیلنی باعث می شود تا جا به جایی و نصب این محصول ساده شود. این ویژگی خصوصا برای مناطق صعب العبور یا دورافتاده مزیت بزرگی به حساب می آید. همچنین به دلیل عدم نیاز به جرثقیل و دیگر ماشین آلات سنگین برای حمل و جایگذاری محصول، بر خلاف مخازن سنگین، نیاز به صرف هزینه سنگین نیست.

کاربری گسترده : وقتی صحبت از مزایا مخزن پلی اتیلن می شود، کاربری گسترده محصول یکی از مهم ترین مزیت هایی است که باید به آن توجه داشت. از این مخزن می توان برای ذخیره و نگهداری آب آشامیدنی، آب مصرفی، اسید ها ، مواد شیمیایی ، کود های کشاورزی، مواد پودری و گرانولی و … استفاده کرد.

صرفه اقتصادی : بحث هزینه های خرید، نگهداری و تعمیرات از نقاط ضعف بزرگ مخزن های فلزی گالوانیزه است اما در نقطه مقابل مخزن پلی اتیلنی در تمامی موارد گفته شده صرفه اقتصادی دارد. مخزن پلی اتیلنی بر خلاف مخزن فلزی به ترمیم لایه داخلی نیازی ندارد و بیرون آن را نیز نیاز نیست رنگ بزنید.

مقاومت برابر نور خورشید : تابش نور خورشید و به طور مشخص تر تابش اشعه ماوراء بنفش یا یو وی باعث اکسید شدن و زنگ زدگی مخازن فلزی و شکننده شدن مخازن فایبرگلاس می شود اما پلی اتیلن به طور طبیعی مقاوم است و تنها امکان دارد پس از سالیان کمی تغییر رنگ بدهد. البته مخزن پلی اتیلنی درجه یک، با یک لایه محافظ آنتی یووی ( Anti – UV ) تولید می شود که حتی همان تغییر رنگ جزئی هم ندارد.

ضد خورندگی : پلی اتیلن ماده ای خنثی است و با مواد شیمیایی واکنش نشان نمی دهد. همین خاصیت ضد خورندگی پلی اتیلن باعث شده است تا این محصول تبدیل به برترین انتخاب برای مخزن اسید باشد. مخزن اسید پلی اتیلن قابلیت ذخیره ایمن طیف گسترده ای از اسید ها، مواد قلیایی و … در آن هم در غلظت های متفاوت را دارد.

دوست دار محیط زیست : پس از اتمام عمر مفید مخزن پلی اتیلنی، امکان بازیافت و استفاده مجدد از آن وجود دارد که به همین خاطر مخزن یک محصول دوست دار محیط زیست به حساب می آید. البته از پلاستیک بازیافت شده دیگر برای مصارف بهداشتی استفاده نمی شود اما همچنان در کاربرد های زیادی مورد استفاده قرار می گیرد.

معایب مخزن پلی اتیلنی

اشتعال پذیر بودن، سوراخ شدگی بر اثر برخورد جسم نوک تیز، تغییر شکل بر اثر فشار بالا، تغییر رنگ و … از جمله معایب مخزن پلی اتیلنی است.

مخزن پلی اتیلنی نیز مانند دیگر محصولات ضعف های خود را دارد اما معایب مخزن پلی اتیلنی را باید به 2 بخش تقسیم کرد. بخش اول نقاط ضعف کلی مخزن پلی اتیلن است که صرف نظر از اینکه مخزن خود را از چه درجه کیفی تهیه کرده باشید، وجود دارد. بخش دوم اما معایبی است که تنها با خرید مخزن پلی اتیلنی ارزان و بی کیفیت پیش می آید که اغلب خطرناک تر و عامل تهدید سلامتی مصرف کنندگان هستند. همچنین در آخر نحوه تشخیص آسان مخزن با کیفیت و بی کیفیت را نیز برایتان آورده ایم .

  1. معایب کلی

  • اشتعال پذیر بودن
  • سوراخ شدگی بر اثر برخورد جسم نوک تیز
  • تغییر شکل بر اثر فشار بالا
  • تولید تا حجم 30,000 لیتر

سوراخ شدگی بر اثر برخورد جسم نوک تیز : برخورد اجسام نوک تیز و برنده می تواند باعث سوراخ شدگی و یا پارگی محصول شود. حتما فضای زیر مخزن را قبل از شروع نصب، تمیز کنید تا سنگ ریزه های تیز باعث سوراخ شدگی کف نشوند.

تغییر شکل بر اثر فشار بالا : یکی از معایب مخزن پلی اتیلنی تغییر شکل آن و اصطلاحا دفرمه شدنش بر اثر تحمل فشار است. برای مثال اگر مخزن را دفن کنید و خاک را مستقیما روی آن بریزید یا پمپ آب را با فشار خیلی زیاد به داخل مخزن پمپاژ کند یا محتوای داخل مخزن تحت فشار باشد، امکان تغییر شکل مخزن وجود دارد.

اشتعال پذیر بودن : پلی اتیلن ماده ای اشتعال پذیر است و اگر چه به خودی خود خطرناک نیست اما مخزن پلی اتیلن در صورت بروز آتش سوزی مصونیت ندارد و آتش می گیرد.

 

  1. معایب مخزن پلی اتیلنی ارزان و بی کیفیت

  • تغییر رنگ و شکل بر اثر تابش نور خورشید
  • آزادسازی مواد شیمیایی بیماری زا مانند BPA
  • رشد جلبک
  • تغییر بو و مزه آب
  • احتمال بروز نشتی و ترکیدگی

مخزن پلی اتیلن نیز مانند تمامی محصولات دیگر در درجه کیفی های مختلف تولید می شود و طبیعی است که مدل های کم کیفیت معایب بیشتری نسبت به مدل های با کیفیت داشته باشند. مخزن پلی اتیلن بی کیفیت هم خودش طول عمر کوتاهی دارد و هم توانایی حفظ کیفیت و سلامت ماده ذخیره شده را ندارد. به همین 2 دلیل خرید این مخازن را به هیچ وجه توصیه نمی کنیم. شما نیز می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین نحوه تشخیص مخزن با کیفیت و بی کیفیت، صفحه ” آیا مخزن آب پلی اتیلن ارزان قیمت مناسب ذخیره آب شرب است؟ ” را ببینید.

مقایسه مخزن پلی اتیلنی با دیگر مخازن

مخزن پلی اتیلنی نسبت به رقبای خود مزایای بیشتر و معایب کمتری دارد و به همین دلیل هم هست که در سالیان اخیر جای مخازن فلزی در سطح شهر، مخازن بتنی در زمین های کشاورزی و مخازن استینلس استیل ( فولاد ضد زنگ ) در واحد های صنعتی را گرفته است و در حال جایگزینی کامل آن ها است.

اما همچنان شرایط خاص شما از نظر کاربری مد نظر، محل نصب، شرایط نگهداری و … است که بهترین جنس مخزن را مشخص می کند. صفحات زیر با دادن اطلاعات مورد نیاز به شما کمک می کنند تا مناسب ترین مخزن را انتخاب کنید. برای دیدن هر یک از صفحات بر روی عنوان آن کلیک کنید.

مخزن پلی اتیلنی و مخزن فلزی گالوانیزه

 مخزن فلزی گالوانیزه یا همان تانکر فلزی های قدیمی به خاطر مشکلاتی از قبیل زنگ زدگی یا آزادسازی مواد شیمیایی همچون روی، مس و قلع در آب آشامیدنی جای خود را به مخزن پلی اتیلنی دادند. همچنین مخزن گالوانیزه توانایی ذخیره سازی ایمن اسید ها و دیگر مواد شیمیایی را نداشت.

تانکر فلزی بهتر است یا پلاستیکی؟

 

مخزن پلی اتیلنی و مخزن استیل ضد زنگ (استینلس)

مخزن پلی اتیلنی و مخزن استیل ضد زنگ یا همان استینلس استیل محصولات رقیب یکدیگر در محیط های صنعتی و برای ذخیره مواد شیمیایی به حساب می آیند. هر دو محصول خاصیت ضد خورندگی فوق العاده ای دارند که می توانید با خیال راحت از هر کدام استفاده کنید. بزرگترین وجه تمایز، قیمت تمام شده و صرفه اقتصادی است چرا که هزینه خرید، تعمیر و نگهداری مخزن استیل ضد زنگ چندین برابر مخزن پلی اتیلنی است.

مقایسه مزایا و معایب مخزن پلی اتیلن و مخزن استیل ضد زنگ

 

مخزن پلی اتیلنی و مخزن بتنی

مخزن بتنی ضعف های زیادی دارد و شاید دیگر آن ها را تنها در زمین های کشاورزی و باغات ببینید. ترک برداشتن در سرما و گرما، عدم حفظ بهداشت و کیفیت آب و … از ضعف های مخزن بتنی به شمار می روند.

مخزن بتنی بهتر است یا مخزن پلی اتیلن ( تانکر پلاستیکی ) ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *