بروزرسانی:سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

راه حل جایگزین استفاده از مخزن تحت فشار

مخزن آب در شهر نیویورک

با نصب مخزن ذخیره آب در ارتفاع کافی از پشت بام دیگر نیازی به مخزن تحت فشار و حتی پمپ ندارید!

نقش مخزن تحت فشار چیست و آیا استفاده از مخزن تحت فشار برای تامین آب ساختمان ضروری است؟ آیا می توان بدون استفاده از پمپ و تنها با نصب مخزن آب، آب مورد نیاز ساختمان را تامین کرد؟ در صورت نبود برق چگونه می توان از آب درون مخزن استفاده کرد؟ آیا مخزن آب بدون استفاده از پمپ قابل پر شدن می باشد؟ چرا برخی از افراد اقدام به نصب مخزن بر روی پشت بام و یا ارتفاع می نمایند؟

در صورتی که در ذهن شما سوالاتی مشابه سوالات فوق شکل گرفته است و می خواهید پاسخ آنها را بدانید پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله را مطالعه نمایید.

مخزن تحت فشار یا مخزن انبساط بسته ابزاری است برای ذخیره آب تحت فشار در شبکه آبرسانی ساختمان و … با وجود مخزن تحت فشار، در استفاده های با لیتراژ کم، پمپ نیاز به استارت زدن ندارد و فشار آب مصرفی به کمک هوای فشرده داخل مخزن تحت فشار (هوای پشت تیوپ و یا پرده دیافراگم ) تامین می گردد. روشی دیگر استفاده از مخزن انبساط باز می باشد . تامین فشار در مخزن انبساط باز ناشی از اختلاف ارتفاع محل نصب مخزن با مصرف کننده و یا همان فشار ثقلی است.

هم اکنون در خصوص تامین فشار آب در گردش شوفاژخانه ها در ایران از مخزن انبساط باز استفاده می شود. این مخازن در پشت بام ساختمانها نصب می شوند. در قرن بیستم میلادی در بسیاری از شهرهای کم آب جهان روش عام، استفاده از مخزن نصب شده در ارتفاع ( مانند مخزن انبساط باز ) برای تامین آب پر فشار برای ساختمان ها بوده است و صرفا زمانی از پمپ استفاده می شد که فشار آب شبکه شهری در ساعات کمینه مصرف هم برای پر کردن این مخازن کافی نبوده باشد. در این حالت از یک پمپ و مخزن کوچک برای پر کردن مخزن پشت بام استفاده می شد.

 

   در بسیاری از شهرهای آمریکا مانند نیویورک ( تصویر فوق) مردم از مخازن آب نصب شده در ارتفاع استفاده می کردند و البته همچنان استفاده می کنند. در چند دهه اخیر به دلیل کاهش قیمت برق و تاسیسات آبرسانی در این کشورها استفاده از انواع مخازن تحت فشار و دیگر تاسیسات آبرسانی در ساختمان ها ، نیاز به نصب مخزن در پشت بامها را کاهش داده است.

پیشنهاد و نتیجه گیری :

در شرایط فعلی که به دلیل شرایط خاص اقتصادی تامین بسیاری از اقلام وارداتی با مشکل مواجه شده است. پیشنهاد می گردد هموطنان عزیز با نصب مخازن در ارتفاع 5 متری و یا بیشتر از سطح خرپشته ساختمان ها نسبت به ذخیره سازی آب در ساعاتی که فشار آب برای پر کردن مخزن کافی است اقدام نمایند و در سایر زمانها با مدیریت مصرف بدون نیاز به پمپ و با کمک فشار ثقلی ، از آب پر فشار ذخیره شده استفاده نمایند. در معدودی از ساختمانها کم بودن فشار آب شهری در ساعات کمینه مصرف هم شاید پاسخگو برای پر کردن مخزن آب نباشد. این ساختمانها ناگزیر به استفاده از پمپ می باشند. ولی این پمپ صرفا پر کننده مخزن بزرگ نصب شده در ارتفاع خواهد بود. برای این منظور می توان از تاسیساتی که برای یک واحد ویلایی کوچک کفایت می کند ( پمپ یک و یا نیم اسب با ست کنترل و یک مخزن ذخیره 500 لیتری ) آب مورد نیاز یک ساختمان بزرگ را در ساعات کمینه مصرف ذخیره نمود. مثلا در یک مخزن 6000 لیتری نصب شده در پشت بام ، می توان آب مورد نیاز برای یک ساختمان 8 واحدی را با 40 نفر جمعیت به مدت یک روز تامین نمود.

توجه : برای تعیین محل ساخت سازه مخزن در پشت بام حتمی با مهندس عمران یا کارشناس معمار ساختمانتان مشورت نمایید تا مخزن در جایی نصب شود که بنا تحمل وزن مخزن پر از آب و سازه نگهدارنده آن را داشته باشد. معمولا با کمک سازه فلزی نصب شده روی خرپشته و یا پشت بام که با شاسی کشی ( توزیع وزن در مساحت بیشتری از پشت بام ) مهار شده است، این کار صورت می پذیرد.

مزایای نصب مخزن آب در ارتفاع :

1- عدم نیاز به مخزن تحت فشار و در صورت کافی بودن فشار آب شهری در ساعات کمینه مصرف عدم نیاز به پمپ و تاسیسات پر هزینه و پر استهلاک

2-کاهش چشمگیر مصرف برق و استهلاک پمپ آب ساختمان و سایر تجهیزات آبرسانی

3-حدف سر و صدای ناشی از کارکرد تاسیسات برقی

4- قطع نشدن آب هنگام قطعی برق

و …

پرسش های متداول

منبع تحت فشار چیست و چه کاربردی دارد؟

منبع تحت فشار، مخزنی فلزی است که برای جلوگیری از روشن و خاموش شدن مکرر پمپ آب مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا جایگزینی برای منبع تحت فشار و پمپ آب وجود دارد؟

بله شما می توانید با نصب مخازن در ارتفاع 5 متری و یا بیشتر از سطح خر پشته ساختمان ها نسبت به ذخیره سازی آب در ساعاتی که فشار آب برای پر کردن مخزن کافی است اقدام نمایند و در سایر زمانها با مدیریت مصرف بدون نیاز به پمپ و با کمک فشار ثقلی، از آب پر فشار ذخیره شده استفاده نمایند ... ( ادامه در مقاله )

نصب مخزن آب در ارتفاع چه مزایایی دارد؟

1- عدم نیاز به مخزن تحت فشار و در صورت کافی بودن فشار آب شهری در ساعات کمینه مصرف عدم نیاز به پمپ و تاسیسات پر هزینه و پر استهلاک 2-کاهش چشمگیر مصرف برق و استهلاک پمپ آب ساختمان و سایر تجهیزات آبرسانی 3- حذف سر و صدای ناشی از کارکرد تاسیسات برقی 4- قطع نشدن آب هنگام قطعی برق و ...

Summary
راه حل جایگزین استفاده از مخزن تحت فشار
Article Name
راه حل جایگزین استفاده از مخزن تحت فشار
Description
با نصب مخزن دخیره آب در ارتفاع کافی از پشت بام دیگر نیازی به مخزن تحت فشار و حتی پمپ ندارید.
Author
Publisher Name
مخزن آب دات کام
Publisher Logo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *