بروزرسانی:سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳

علت خالی و پر نشدن مخزن آب

علت خالی و پر نشدن مخزن آب

مخزن آب در کنار دیگر تجهیزات آبرسانی ساختمان مانند پمپ آب به منظور دسترسی راحت ساکنین به آب آشامیدنی یا مصرفی در طول شبانه روز نصب می شود. اما گاهی خالی و پرنشدن مخزن آب می تواند دسترسی ساکنین به آب را با مشکل مواجه کند که بسیار کلافه کننده است !
در این صفحه دلایل شایع مشکل خالی نشدن و پر نشدن مخزن آب ساختمان را می گوییم و برای هر مشکل ساده ترین راه حل را پیشنهاد می دهیم .

دلایل پر نشدن مخزن آب

  • گرفتگی لوله ورودی
  • خرابی پمپ
  • نشت آب
  • خرابی فلوتر
  • فشار آب ناکافی

گرفتگی لوله ورودی آب ساختمان

گرفتگی لوله ورودی و همچنین رزوه ورودی مخزن به دلیل وجود جسم خارجی که اغلب جلبک یا رسوب است اتفاق می افتد . اگرچه جدا از گرفتگی، ممکن است سوراخ بودن لوله و نشت آب از لوله نیز باعث پر نشدن مخزن شود . پس اولین قدم این است که ورودی آب به مخزن را بررسی نمایید.

راه حل : برای حل مشکل جلبک زدن مخزن که می تواند منجر به بسته شدن ورودی مخزن شود باید از مخزن 3 لایه ضد جلبک استفاده کنید که با دفع نور خورشید، رشد جلبک را ناممکن می سازد.
همچنین با بازدید دوره ای لوله های آب قبل از مخزن از سالم بودن آن ها و عدم نشت آب مطمئن شوید .

خرابی پمپ

اگر مخزن آب در پارکینگ، اتاق تاسیسات یا حیاط و به طور کلی در پایین نصب شده باشد پمپ بعد از مخزن قرار می گیرد و آب را از مخزن مکش می کند اما اگر مخزن روی پشت بام نصب شده باشد و یا داخل واحد نصب شده باشد اوضاع کمی متفاوت است . در این حالت پمپ در پارکینگ یا اتاق تاسیسات قرار می گیرد تا آب را به مخزن پشت بام پمپاژ کند. حالا اگر پمپ خراب باشد یا توان کافی نداشته باشد آب به مخزن نمی رسد .

راه حل : در بیشتر مواقع این مشکل به دلیل ناکافی بودن توان پمپ رخ می دهد به طوری که آب تا پشت بام پمپاژ نمی شود . اگر از توان پمپ اطمینان دارید باید خود پمپ آب بررسی شود. در صورت گرفتگی ورودی پمپ یا خرابی یک قطعه تعمیر پمپ مشکل را حل می کند و در غیر این صورت نیاز به تعویض پمپ است .

نشت آب

وجود نشتی در مخزن آب باعث می شود تا آب داخل مخزن بریزد اما در آن باقی نماند . اگر مخزن به هر دلیل دچار نشتی شده باشد، اطراف و زیر مخزن به میزان قابل توجه ای آب جمع می شود. حتی در برخی موارد می توانید محل نشتی را نیز به راحتی و تنها با بررسی مخزن پیدا کنید .

راه حل : نشت آب می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما در ابتدا باید بگوییم مشکل نشت آب در مخازن فلزی و بتنی خیلی شایع است و بالعکس در مخازن پلی اتیلنی به ندرت اتفاق می افتد؛ برای مشاهده لیست قیمت مخزن پلی اتیلنی کلیک کنید.

اگر نشتی آب از محل اتصالات باشد کافیست تا آن ها را محکم کنید یا مجدد اتصالات را آب بندی کنید . اگر نشتی آب به دلیل پارگی یا سوراخ شدگی بدنه مخزن باشد نیاز به تعمیر و جوشکاری مخزن باشد که پیش تر در صفحه ” تعمیر، ترمیم و جوشکاری مخازن پلی اتیلن و پلاستیکی ” به طور کامل توضیح داده ایم .

خرابی فلوتر

فلوتر یا شناور نقش تنظیم سطح آب مخزن را دارد و به نوعی دستور پر شدن یا توقف پر شدن مخزن را می دهد . با معیوب شدن فلوتر یا آب به طور کلی وارد مخزن نمی شود و یا دستور قطع نمی دهد و آب از مخزن سرریز می کند .

راه حل : فلوتر یا شناور تعمیر خاصی ندارد و بعد از تمام شدن عمر مفید آن باید اقدام به تعویضش کنید . فقط توجه داشته باشید که از فلوتر های با کیفیت بازار استفاده کنید تا دوام بالایی داشته باشد و در مدت زمان کم خراب نشود .

برای آشنایی بیشتر با فلوتر یا شناور و انواع آن پیشنهاد می کنیم صفحه معرفی آبشناور و اتصالات مخزن آب را مشاهده نمایید.

فشار آب ناکافی

ناکافی بودن فشار آب یکی دیگر از دلایلی است که می تواند منجر به پر نشدن مخزن آب خانگی باشد . اگر مخزن را در پارکینگ نصب کرده باشید، فشار ناکافی آب لوله کشی شهری باعث پر نشدن مخزن می شود و اگر مخزن روی پشت بام نصب شده است احتمالا پمپ توان رساندن آب به مخزن را ندارد .

راه حل : اگر مشکل شما از نوع اول یعنی کم بودن آب در سیستم لوله کشی منطقه تان باشد عملا کار خاصی نمی توان کرد چرا که سوار کردن پمپ بر روی کنتور نیز غیرقانونی است اما اگر مخزن روی پشت بام است و آب به آن نمی رسد می توانید توان پمپ را افزایش دهید .

دلایل خالی نشدن مخزن

  • گرفتگی لوله خروجی
  • سطح آب پایین تر از خروجی

گرفتگی لوله خروجی

لوله خروجی همانند لوله ورودی مخزن می تواند دچار گرفتگی بر اثر تجمع رسوب یا جلبک شود .

راه حل : از مخزن 3 لایه ضد جلبک پلی اتیلنی استفاده کنید تا مشکل رشد جلبک را یک بار برای همیشه حل کنید .

سطح آب پایین تر از خروجی

پس از صحبت با برخی مشتریان متوجه شدیم که منظورشان از خالی نشدن مخزن آب در واقع عدم تخلیه 100 درصدی آب داخل مخزن است . این موضوع یک دلیل ساده دارد ؛ در مخزن پلی اتیلنی رزوه خروجی مخزن کمی بالاتر از کف مخزن نصب می شود و به همین خاطر طبیعی است که آب پایین تر از خروجی تخلیه نشود . معمولا در سطح پایین تر از خروجی مخزن املاح موجود در آب شهری نیز تجمع و رسوب می کنند .

راه حل : همانطور که قبلا هم گفته ایم نظافت دوره ای مخزن اهمیت زیادی دارد و ضروری است تا در فواصل زمانی مشخص مخزن را تمیز کنید . هنگام نظافت به کف مخزن نیز رسیدگی کنید. برای کسب اطلاعات در خصوص چگونگی نظافت مخزن صفحه ” روش های نظافت، تمیز کردن و شستشوی مخزن آب ” را ببینید .

مخزن پشت بام

در برخی از ساختمان ها به دلیل کمبود فضا در پارکینگ و حیاط خانه ساکنین اقدام به نصب مخزن پشت بام می کند . یکی از مشکلات رایج مخزن پشت بام نرسیدن آب به آن است به شکلی که مخزن پر نمی شود . برای حل این مشکل نصب یک پمپ با کیفیت با توان استاندارد که توانایی رساندن آب به پشت بام را داشته باشد توصیه می شود .

مزایای نصب مخزن پشت بام :

  • صرفه جویی در فضای پارکینگ، حیاط و یا اتاق تاسیسات
  • دسترسی ساکنین به آب حتی در زمان قطعی برق
  • افزایش فشار آب طبقات آخر

معایب نصب مخزن پشت بام :

  • سختی حمل مخزن
  • هزینه لوله کشی از پشت بام

3 پیشنهاد قبل از نصب مخزن پشت بام

  1. تنها از مخزن افقی استفاده کنید
  2. مخزن کمکی را روی بام نصب کنید
  3. پمپ با توان کافی خریداری کنید

برای پر و خالی شدن بی دردسر مخزن چه کنیم ؟

پر و خالی شدن مخزن پلی اتیلنی اصلا موضوع پیچیده ای نیست و تنها نیاز به یک نصب اصولی و البته استفاده از تجهیزات با کیفیت مناسب دارد . برای پر و خالی شدن بی دردسر مخزن به تجهیزات زیر نیاز دارید ؛

  • مخزن آب با کیفیت و در حجم استاندارد
  • پمپ آب با توان کافی
  • مخزن تحت فشار با حجم استاندارد ( انتخابی )
  • شناور با کیفیت
  • لوله کشی اصولی توسط نصاب ماهر