بروزرسانی:شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

دستورالعمل نصب اتصالات مخزن آب پلی اتیلنی

انواع اتصالات مخزن آب پلی اتیلنی

  • ورودی
  • خروجی
  • فلوتر یا شناور
  • ونت
  • سر ریز

ورودی : مهره و ماسوره ورودی به شما امکان نصب لوله آب ورودی به مخزن و پر کردن مخزن را می دهد.

خروجی : مهره و ماسوره خروجی امکان نصب لوله آب خروجی از مخزن را فرآهم می سازد که پمپ آب از همین طریق آب مخزن را می کشد.

فلوتر یا شناور : فلوتر یا همان شناور وسیله ای است که همگی با آن آشنا ایم، همان توپ پلاستیکی در کولر ها. وظیفه فلوتر یا شناور حفظ سطح آب و جلوگیری از بیش از حد پر شدن مخزن آب است. با رسیدن سطح آب به فلوتر، جریان آب ورودی به مخزن قطع می شود.

سوراخکاری و نصب اتصالات مخزن آب پلی اتیلنی 

نصب اتصالات مخزن آب پلی اتیلنی به هیچ وجه کار سختی نیست و تنها نیازمند کمی دقت حین کار و البته توجه به اندازه ها است. برای شروع به گردبر، دستمال مرطوب / خشک و اتصالات برای نصب و در نهایت آچار و نوار تفلون برای آب بندی نیاز دارید.

  1. محل نصب اتصالات بر روی مخزن را به وسیله دستمال خیس / خشک تمیز کنید تا گرد و غبار یا کثیفی باقی نماند.
  2. سپس با کمک گردبر محل نصب اتصالات را سوراخ کنید. حواستان به این نکته باشد که اندازه سوراخ کاری با اندازه فیتینگی که قصد استفاده اش را دارید هماهنگی داشته باشد.
  3. بعد از سوراخکاری مخزن، اتصالات یا فیتینگ را در محل سوراخکاری شده قرار بدهید.
  4. در این مرحله با دست و در صورت لزوم آچار، اتصالات جایگذاری شده را سفت کنید.
  5. آخرین مرحله مربوط به آب بندی اتصالات است که جلو نشتی آب از محل اتصالات را می گیرد.

ویدیو نحوه سوراخکاری و نصب اتصالات یا فیتینگ مخزن پلی اتیلن

ویدیو صفحه فلوتر آپلود شود .

اتصالات را در هر قسمت مخزن می توان نصب کرد؟

نصب اتصالات در هر قسمت مخزن ممکن نیست چرا که می تواند باعث آسیب رساندن به مخزن، پایین آوردن دوام و طول عمر آن و همچنین خارج شدن محصول از شرایط گارانتی باشد. به همین منظور تنها از قسمت های تعبیه شده مخصوص برای نصب اتصالات استفاده کنید.

آب بندی اتصالات مخزن آب پلی اتیلنی 

آب بندی نهایی پس از نصب لوله ها ضروری است چرا که معمولا در حین کار فیتینگ ها کمی شل می شوند و این طبیعی است. طبق مراحل زیر می توانید آب بندی اتصالات را انجام دهید .

  1. ابتدا به کمک یک دستمال مرطوب محیط اطراف محل نصب اتصالات را تمیز کنید تا گرد و غبار و کثیفی باقی نماند.
  2. نوار تفلون یا درزگیر نخی لوله را به جهت ساعت گرد دور شیار ها یا پیچ اتصالات بکشید. حتما به شکل ساعت گرد از نوار تفلون استفاده کنید تا در هنگام سفت کردن ، نوار تفلن جدا نشود و در مسیر حرکت آچار باشد.
  3. اتصالات را در محل سوراخ کاری شده قرار دهید. ابتدا به آرامی با دست و نهایت به کمک آچار اتصالات را سفت کنید. البته حواستان باشد فیتینگ ها را خیلی هم سفت نبندید که باعث ترک خوردگی یا آسیب به مخزن شوند.
  4. حالا نوبت امتحان کردن اثربخشی آب بندی است. مخزن را پر کنید و محل نصب اتصالات را بررسی کنید. اگر آب به بیرون نشت ندهد آب بندی کامل انجام شده است. اگر متوجه نشتی شدید، نیاز است از نوار تفلون بیشتری استفاده کنید یا اتصالات را با کمک آچار کمی سفت تر کنید.
  5. پس از اینکه از آب بندی شدن محصول مطمئن شدید به می توانید به راحتی از مخزن استفاده کنید. البته فراموش نکنید که هر چند وقت یکبار فیتینگ ها را بررسی کنید تا در صورت خارج شدن شان از حالت آب بندی و بروز نشتی متوجه مشکل شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نشتی مخزن آب و چگونگی حل این مشکل، نوشته ” علت نشتی مخزن آب و راه حل های رفع نشتی ” را ببینید.

اندازه اتصالات مخزن آب پلی اتیلنی

اتصالات ورودی، خروجی و شناور در اندازه های مختلفی عرضه می شوند تا مصرف کنندگان با توجه به کاربری و شرایط به خصوص خود بتوانند فیتینگ یا همان اتصالات مناسب را تهیه کنند. اندازه اتصالات معمولا به صورت میلی متر یا اینچ روی محصولات درج می شوند اما در کنار این دو واحد، اتصالات یک شماره به اصطلاح بازاری هم دارند که به احتمال بالا همین اندازه های بازاری را از تاسیساتی یا نصاب پروژه خود می شنوید (تبدیل و معادل این 3 نوع واحد اندازه اتصالات را در جدول پایین مشاهده می کنید).

انتخاب درست اندازه اتصالات برای روان کار کردن تاسیسات آبرسانی ساختمانتان اهمیت دارد و برای این کار کافیست تا اندازه لوله های آب ورودی و خروجی به مخزن را بدانید و طبق آن اتصالات را انتخاب کنید. همچنین می توانید از تبدیل برای سایز های نزدیک به هم استفاده کنید.

جدول تبدیل سایز اتصلات مخزن آب پلی اتیلنی

 

میلیمتر (mm)اینچ (in)بازاری
152/12
204/35/2
2513
324/1 1 4
402/1 15
5026
652/1 2 7
8038
100410

 

آیا اتصالات دیگری برای مخزن لازم است؟

اتصالاتی که وجود آن ها برای سیستم آبرسانی ساختمانتان ضروری است شامل ورودی، خروجی و شناور می شود اما در کنار این سه مورد، می توانید ز اتصالات دلخواه دیگری نیز استفاده کنید. برای مثال فیلتر پیش تصفیه که قبل از مخزن نصب می شود و رسوبات سنگین را از آب جدا می کند. ونت (هواکش)، سر ریز، شیر تخلیه از دیگر اتصالاتی هستند که با توجه به نیاز بر روی برخی مخازن نصب می شوند.

تمامی مخازن موجود در فروشگاه مخزن آب، دارای ونت یا همان هواکش هستند که به عنوان سر ریز هم عمل می کند بنابر این نیاز به صرف هزینه اضافی برای این 2 فیتینگ نخواهید داشت !

اتصالات پلی اتیلنی انتخاب کنیم یا برنجی ؟

به طور معمول از 2 نوع اتصالات پلی اتیلنی و برنجی برای مخازن پلی اتیلنی استفاده می شود. هنگام خرید مخزن از فروشگاه مخزن آب دات کام نیز این 2 گزینه برای شما فعال است اما نحوه تشخیص اتصالات مناسب مخزن شما چطور است؟
اگر در حال خرید مخزن آب هستید سراغ اتصالات برنجی بروید چرا که در طولانی مدت دوام بالاتری دارند و از طرف دیگر آب ماده خورنده نیست و به فلزات آسیب نمی رساند.
اما اگر قصد خرید مخزن اسید را دارید، حتما از اتصالات پلی اتیلنی استفاده کنید چرا که توسط اسید و دیگر مواد شیمیایی خورده نمی شوند و زنگ هم نمی زنند. همچنین اتصالات پلی اتیلنی نسبت به نوع برنجی خود، انعطاف پذیری بالاتری دارند و احتمال نشتی دادنشان نیز پایین تر است.

آیا امکان سفارش اتصالات به همراه مخزن وجود دارد ؟

نه تنها می توانید بلکه همراه مخزن اتصالات را نیز سفارش دهید بلکه بنا بر درخواست شما امکان نصب اتصالات روی مخزن نیز وجود دارد. نصب فیتینگ ها بر روی مخزن یکی از خدمات مجموعه مخزن آب است که بابت آن هزینه اضافی از خریدار گرفته نمی شود و تنها مبلغ خود اتصالات به فاکتور اضافه می شوند.
البته به دلیل امکان شل شدن اتصالات طی ارسال سفارش، پیشنهاد می شود وضعیت شان بررسی شود و در صورت نیاز پس از دریاف سفارش مجددا سفت یا آب بندی شوند.

چرا اتصالات در کارخانه روی محصول بسته نمی شوند؟

فیتینگ ها با جنس و اندازه های گوناگونی موجود هستند و انتخاب از میان آن ها کاملا بستگی به شرایط و نحوه استفاده مشتریان دارد. بنابراین اتصالات در کارخانه روی محصول بسته نمی شوند تا هر خریدار بتواند بسته به نیاز خود اقدام به تهیه اتصالات کند.
برای مثال امکان دارد 2 ساختمان مسکونی سایز لوله های متفاوتی داشته باشند و به همین دلیل نیاز به اتصالات در اندازه های مختلفی داشته باشند. البته امکان استفاده از تبدیل برای از بین بردن مشکل ناسازگاری سایز ها با یکدیگر وجود دارد ولی کار نصب و نگهداری را سخت تر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *