بروزرسانی:دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

حکم شرعی استفاده از پمپ آب خانگی و مخزن ذخیره آب

حکم شرعی استفاده از پمپ آب خانگی مخزن ذخیره آب

 تامین آب سالم مورد نیاز مردم یکی از نیاز های اساسی جامعه و دغدغه ای مهم در دین مبین اسلام است. در اسلام، تأمین نیازهای زندگی روزمره و ایجاد تسهیلات برای مردم توصیه می ‌شود و همواره دسترسی به آب پاکیزه برای مصارفی نظیر آشامیدن، وضو گرفتن، غسل کردن، شستشو و …  اهمیت بالایی دارد.

یکی از سوالات مهمی که در ذهن بسیاری از مردم متدین شکل گرفته است این است که آیا آبی که به وسیله پمپ آب و مخزن ذخیره آب وارد خانه یا محل کار آنها می شود از نظر اسلام سالم و مناسب است یا خیر و در واقع می خواهند بدانند حکم شرعی و فقهی استفاده از پمپ آب خانگی و مخزن آب چیست.

پاسخ کوتاه به این سوال این است که بله استفاده از پمپ آب خانگی در کنار مخزن ذخیره آب به طور کلی مشکلی ندارد و با قواعد دینی و احکام شرع سازگار است. علاوه بر این استفاده از پمپ آب خانگی به همراه مخزن آب می‌ تواند به بهبود تأمین و فشار آب برای مصارف مختلف از جمله آشامیدنی، بهداشتی، کشاورزی و غیره نیز کمک کند. اما اگر فقط اقدام به نصب پمپ آب کرد و از مخزن ذخیره آب استفاده نکرد چطور؟

آیا استفاده از پمپ بدون نصب مخزن آب از لحاظ شرعی مانعی ندارد؟

نصب و استفاده از پمپ به صورت تکی (نصب روی کنتور) از لحاظ شرعی جایز نیست. نصب پمپ آب بدون مخزن آب حق الناس را زیرپا می گذارد. همچنین آبی که از این طریق به واحد ها می رسد، آب قلیل است. وضو و غسل با آبی که به وسیله پمپ بدون مخزن به دست می آید، محل اشکال است. این حکم در جایی است که پمپ آب، مستقیم آب را از لوله های شهر بکشد، اما اگر مخزنی حتی کوچک (نه به اندازه ای که آب قلیل باشد) وجود داشته باشد و آب ابتدا وارد آن مخزن شود و پس از آن توسط پمپ در لوله های ساختمان جریان یابد اشکال ندارد. 

با توجه به اهمیت این موضوع مراجع عظام تقلید نیز به این سوال پاسخ داده اند و تقریباً پاسخ تمامی آنها نزدیک به هم می باشد. در ذیل پاسخ این عزیزان به پرسش آیا آب خروجی از پمپ آب از لحاظ شرعی مناسب است یا خیر بیان شده است.

احکام شرعی مراجع تقلید در رابطه با استفاده از پمپ

استفاده از پمپ از نظر آیت الله مکارم شیرازی: تنها به این صورت جایز است که آب بدون فشار وارد مخزنی شود و بعد از آن با فشار پمپ به بالا فرستاده  شود. اگر به این صورت باشد که بعد از کنتور، منبع آبی قرار دهید تا آب بطور عادی وارد منبع شود و پمپ، آب را از درون آن منبع بکشد مانعی ندارد و غسل صحیح است.

استفاده از پمپ از نظر آیت الله خامنه ای : اگر طبق مقررات و دستورالعمل سازمان مربوطه نصب شده باشد، اشکال ندارد، وگرنه جایز نیست.

استفاده از پمپ از نظر آیت الله وحید خراسانی:اگر متّصل به مخزنى باشد که آب آن کمتر از کرّ نباشد حکم آب جارى را دارد.

استفاده از پمپ از نظر آیت الله فاضل لنکرانیدرصورتی که اب لوله کشی در اثر فشار کم به تانک اب نمی رسد  آگرمقدار آب تانک  کمتر از کر باشد؛ آبی که از تانک به پائین می آید آب قلیل حساب می شود و اب متصل به کر نمی باشد.

چرا نصب پمپ آب بدون مخزن آب غیر قانونی و غیر شرعی است؟

استفاده از پمپ آب در کنار مخزن آب هیچ مشکل قانونی ندارد. اما اگر ساختمان شما دارای آب شهر می باشد نصب پمپ آب در بعد از کنتور آب جرم بوده و اداره آب و فاضلاب اگر این مورد را مشاهده کند به موجب قانون – طبق  بند ۲-۳۴-۴ – حتما نسبت به جمع آوری و جریمه آن اقدام خواهد کرد.

 

همانطور که در بالا هم به آن اشاره شد نصب پمپ آب بدون مخزن، هم از لحاظ شرعی و هم از لحاظ قانونی مشکل دارد و به هیچ وجه توصیه نمی شود. اما مشکلات نصب مستقیم پمپ آب فقط به این موارد محدود نمی شود. در ادامه مقایسه نصب مستقیم پمپ را با نصب پمپ و مخزن در کنار یکدیگر می بینید. همچنین می توانید برای اطلاعات بیشتر به صفحه ” اشکالات نصب مستقیم پمپ به کنتور آب بدون استفاده از مخزن آب ” مراجعه کنید.

حکم شرعی نصب مستقیم پمپ آب

 

نصب مستقیم پمپ روی لوله کشی شهرینصب مخزن آب و پمپ آب در کنار یکدیگر
افزایش هزینه قبض آب : پمپ آب و هوا را مخلوط با یکدیگر به داخل می کشد. در این حالت کنتور هم آب و هم هوا را حساب می کند.کاهش هزینه قبض آب : آب از لوله های شهری داخل مخزن ریخته می شود و سپس پمپ تنها آب را از داخل مخزن به واحد ها می فرستد.
بیماری های گوارشی : هنگامی که چندین پمپ به صورت همزمان از یک منطقه شروع به مکش می نمایند جریان فشار هدر رفت معکوس شده و آبی که از سیستم جریان اصلی در حال هدر رفت بوده، همراه با سایر عواملی که در مجاورت آن قرار دارد به سیستم و جریان آب باز می گردد. این عوامل جانبی می توانند منشا آلودگی و بیماری های گوارشی فراوانی باشد که از طریق مصرف آب به بدن وارد می شوند.حفظ کیفیت آب و سلامت شما : مخزن های مخصوص آب شرب سه لایه هستند و، در صورت خرید از برند معتبر، امکان رشد جلبک یا باکتری در آن ها وجود ندارد. همچنین امکان استفاده از فیلتر قبل از مخزن نیز وجود دارد.
کاهش فشار آب منطقه : اگر در یک خیابان یا محله چند ساختمان اقدام به نصب مستقیم پمپ کنند، فشار آب برای دیگر ساختمان ها به شدت افت می کند. این موضوع باعث می شود تا دیگر همسایگان نیز به اشتباه به همین فکر بیافتند. این روند در آخر باعث افت فشار و افت کیفیت در سطح منطقه می شود.حفظ فشار آب منطقه : در این حالت مخزن با فشار عادی پر می شود و افت فشار برای دیگر همسایگان اتفاق نمی افتد.
غیر قانونی بودن : نصب مستقیم پمپ بر اساس قانون، غیر مجاز است. در صورت مشاهده و گزارش توسط مامور شرکت آب، ابتدا اخطاریه صادر می شود و در صورت عدم برداشتن پمپ، آب ساختمان به طور کلی و برای کلیه واحد ها قطع می شود.قانونی و استاندارد بودن : استفاده از پمپ و مخزن در کنار یکدیگر کاملا قانونی است.
خلاف شرع بودن : طبق نظر علما و فقها، آبی که از این طریق به واحد ها می رسد آب قلیل است. وضو و غسل با آب قلیل اشکال دارد. همچنین حق الناس همسایگان در ساختمان های کناری نیز ضایع می شود.شرعی بودن : استفاده از پمپ تنها در یک صورت شرعی است. آب با فشار معمول داخل مخزن بریزد و سپس پمپ آب داخل مخزن را با فشار به واحد ها برساند.

در صورتی که نیاز به خرید و نصب مخزن آب دارید ما مخازن پلی اتیلن پلاستونیک را خدمتتان پیشنهاد می کنیم. برای اطلاع از ابعاد و قیمت مخزن، منبع یا تانکر آب پلاستیکی می توانید بر روی تصویر زیر کلیک نمایید.

خرید مخزن پلی اتیلن مخزن آب دات کام

برای اینکه بیشتر با آب ذخیره شده آشنایی پیدا کنید پیشنهاد می کنیم ادامه این مقاله را مطالعه بفرمایید. با فهمیدن این موضوعات به راحتی می توانید تشخیص دهید که کدام آب از نظر دین اسلام پاک و مناسب است و کدام یک غیر پاک و مشکل دار است.

آب کُر چیست؟

آب کُر یکی از انواع آب‌ها نبوده بلکه در فقه شیعه به میزان آبی گفته می‌شود که حداقل به اندازه‌ای باشد که اگر در ظرفی ریخته شود که طول و عرض و عمق آن هر یک سه وجب و نیم باشد آن را پر کند.

از لحاظ وزنی مقدار آن بنابر مشهور ۱۲۰۰رطل عراقی است. برخی از بزرگان مقدار آن را تقریباً ۳۷۶ کیلوگرم و برخی دیگر تا ۴۸۰ کیلوگرم دانسته‌اند؛ بنابراین اگر مقدار آب ۴۸۰ کیلوگرم باشد، طبق نظر تمامی علما آب کر است.

برای تعیین مقدار آب کر، باید به حاکم شرع یا مراجع دینی مراجعه کرد.

آب قلیل چیست؟

قلیل در لغت به معنای اندک، کم و ناچیز است. پس آب قلیل به معنای آب اندک و کم است. به آبی که کمتر از مقدار کر باشد آب قلیل گفته می‌شود.

چگونه آب کر را از آب قلیل تشخیص دهیم؟

ساده ترین و بهترین راه برای تشخیص آب کر و قلیل، توجه به مساحت و حجم آن است. طبق نظر فقها، اگر حجم آب بیشتر از 377 یا 384 لیتر باشد، آب کر است و اگر کمتر از این مقدار باشد آب قلیل است. البته بعضی فقها مقدار 480 لیتر را آب کر دانسته اند.

آب بدست آمده از پمپ آب کُر است یا قلیل؟

آب به دست آمده از پمپ آب، در صورت روشن بودن پمپ قلیل است.

آب بدست آمده از مخزن آب کُر است یا قلیل؟

اگر مخزن آب حجمی بیشتر از 375 لیتر داشته باشد، آب به دست آمده کر است. برخی از بزرگان مقدار آن را تقریباً ۳۷۶ کیلوگرم و برخی دیگر تا ۴۸۰ کیلوگرم دانسته‌اند؛ بنابراین اگر مقدار آب ۴۸۰ کیلوگرم باشد، طبق نظر تمامی علما آب کر است.

حق الناس و پمپ آب

رعایت حق الناس برای بسیاری از مشتریان ما دغدغه ای مهم است اما متاسفانه در برخی موارد به طور ناخواسته این حق مهم رعایت نمی شود. وقتی موضوع حق الناس در رابطه با پمپ آب خانگی مطرح می شود، منظور 2 مورد است. مورد اول بحث افت فشار آب برای همسایگان در دیگر ساختمان ها است. مورد دوم نیز بحث ایجاد سر و صدا برای ساکنین طبقه اول ساختمان خودتان آن هم در صورتی که خودشان راضی به نصب و استفاده از پمپ نبوده اند.

+ مورد اول: پمپ آب و افت فشار آب دیگر ساختمان ها

افت فشار آب در ساختمان های مجاور ساختمان شما تنها در صورتی رخ می دهد که پمپ بدون مخزن و به طور مستقیم بر روی خط لوله کشی شهری نصب شده باشد. در این صورت پمپ شما آب موجود در لوله ها را با شدتی غیرمعمول به ساختمان شما می کشد و باعث کاهش فشار آب در دیگر ساختمان ها می شود. این مورد باعث شده تا نصب پمپ به صورت تکی و بر روی خط لوله کشی شهری از لحاظ شرعی و قانونی مجاز نباشد.  

+مورد دوم : پمپ آب و ایجاد سر و صدا

در برخی موارد امکان دارد واحد های طبقات بالا نیاز به نصب پمپ داشته باشند. اما طبقات پایین که کمتر هم مشکل فشار آب دارند، به علت سر و صدای پمپ علاقه ای به انجام این کار نداشته باشند. بدیهی است که هیچ نوع پمپی بدون سر و صدا کار نمی کند. اما می توانید به سراغ پمپ های کم صدا بروید که به طور چشمگیری صدا را کاهش می دهند. همچنین برای کاملا بی صدا کردن پمپ می توانید مقاله ” ارزان ترین و بهترین روش های کم کردن صدای پمپ آب ” را مطالعه کنید تا دیگر هیچ صدایی از پمپ شما نیاید.

ویژگی های مخزن آب با کیفیت چیست؟

تهیه مخزن آب باکیفیت در بخش خانگی اهمیت بالایی دارد چرا که سلامت ساکنین ساختمان به آن بستگی دارد. در ادامه لیست مختصری از ویژگی های یک مخزن 3 لایه با کیفیت را آورده ایم. برای مشاهده جزئیات بیشتر به قسمت بعدی بروید.

  • مخزن باید دارای نشان استاندارد و نشان سیب سلامت باشد.
  • مخزن بخش خانگی باید 3 لایه باشد تا جلبک نزند و باکتری مضر در آن رشد نکند.
  • توجه داشته باشید که مخزن از پلی اتیلن درجه یک و غیر بازیافتی ساخته شده باشد. بهترین نوع پلی اتیلن HDPE 3840 می باشد.
  • مخزنی که دارای لایه محافظتی ضد نور خورشید (آنتی یو وی) باشد، در فضای باز و زیر نور خورشید حتی با استفاده طولانی مدت افت کیفیت پیدا نمی کند.

برای خرید مخزن آب نیاز به مشاوره دارید؟

خرید مخزن آب برای دفعه اول می تواند کمی پیچیده باشد. اما جای نگرانی نیست چرا که فروشگاه مخزن آب دات کام در قدم به قدم فرآیند خرید، از انتخاب مخزن تا ارسال، در کنار شماست. پیشنهاد می کنیم در ابتدا دو صفحه ی “راهنمای خرید مخزن آب شرب بهداشتی برای خانه” و “انتخاب مخزن مناسب” را مطالعه کنید.

چنانچه بعد از مطالعه دو مقاله بالا همچنان به مشاوره برای خرید مخزن نیاز داشتید، با شماره های ثبت شده در سایت تماس بگیرید تا مشاوران فروش مخزن آب دات کام مخزن مناسب را به شما معرفی کنند.

02144548922
مخزن آب دات کام

منابع 

isna.ir/xdLRKd

https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27338

https://makarem.ir/ahkam/fa/tag/index/57955/%d9%be%d9%85%d9%be?page=1

 

https://www.dadrah.ir/consulting-paper.php?requestID=141805

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D8%A8_%DA%A9%D8%B1

 

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D8%A8_%D9%82%D9%84%DB%8C%D9%84

https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27338

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *