بروزرسانی:پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

حل مشکل فشار آب در طبقات بالای آپارتمان

حل مشکل فشار آب طبقات بالای آپارتمان

   حل مشکل فشار آب در طبقات بالای آپارتمان ها به دلیل افزایش مصرف و کاهش منابع آب، به یک چالش جدی برای بسیاری از هموطنان تبدیل شده است. در یک سال اخیر هم که گرفتار پاندمی کووید19 یا کرونا شده ایم ، مصرف آب نیز کمی بیشتر شده است. به خصوص اگر در طبقات بالا ساکن باشید بیشتر از سایر ساکنین مشکل افت فشار آب ساختمانتان را احساس می کنید. در این مقاله ابتدا علائم و علل افت فشار آب را بررسی کرده و سپس راه حل دائمی حل مشکل افت فشار آب در طبقات بالا را بیان می کنیم.

علائم کم شدن فشار آب

  آیا از دوش شما به سختی اب خارج می شود؟ ابتدا نسبت به جرم زدایی از سوراخهای دوش اقدام کنید. اصطلاحا گچ یا رسوبات آهکی را از آنها بزدایید. به سوزن سوراخ ها پاک کرده و کلگی دوش را برای مدتی در محلول سرکه سفید و آب بخوابانید. اگر مشکل حل نشد باید به فکر تقویت فشار آب ورودی به واحدتان یا ساختمانتان باشید و به ادامه مقاله توجه فرمایید.

   آیا برایتان پیش آمده است که در حالی که چشمانتان از سوزش حاصل ازشامپو می سوزد، انتظار برای وصل شدن آب طاقتتان را تاب کند؟ آیا دقایق طولانی برای روشن شدن پکیج دیواری و گرم شدن آب در حمام اوقاتتان را تلخ کرده است؟در قدم نخست اگر مدت زمان زیادی از نصب پکیج می گذرد نسبت به جرم زدایی از پکیج دیواری اقدام کنید. در غیر این صورت به ادامه مقاله توجه فرمایید.

  آیا در ساعاتی از روز رفتن به سرویس بهداشتی برای شما غیر ممکن و یا سخت شده است؟ آیا برایتان پیش آمده که به خاطر قطع شدن آب و یا ضعیف بودن فشار اب، ساعت استحمامتان را به نیمه های شب منتقل نمائید؟ آیا برای پرشدن مخزن ماشین لباسشوئی تان زمان طولانی نیاز است؟ پکیج تان در عملکردش دچار مشکل شده و یا ماشین ظرفشوئیتان اخطار بدهد؟ اینها و مجموعه شرایطی مشابه نشان دهنده کم شدن فشار آب در خانه یا آپارتمان شماست.این موارد البته منحصر به شما نمی شود و افراد زیادی چه در سطح کشور و چه در سطح جهان امروزه با چنین مشکلاتی مواجه هستند.

علل و دلایل افت فشار آب

  در بسیاری از مناطق شهری افزایش تراکم جمعیت در مناطق شهری ، عدم توسعه کافی زیرساختهای شبکه آب رسانی و … همه و همه باعث می شود در فصول گرمتر و پرمصرف تر سال با کاهش جدی فشار و حتی قطعی آب در ساعاتی از شبانه روز مواجه شویم.

   گاهی مشکل افت فشار و کاهش دبی و خروجی آب فقط مربوط به یک یا چند شیر آب در منزل است مثل دوش حمام و … برای حل آنها باید نسبت به حذف جرم و گرفتگی در شیر و صافی آن اقدام کنید. اطلاعات بیشتر در این خصوص را می توانید در مقاله ای با عنوان 6 پیشنهاد برای افزایش فشار آب خانه ملاحظه فرمایید. ولی در صورتی که متوجه شدید دامنه مشکل کم فشاری آب به یک یا دو شیر محدود نیست و به تمام سیستم آبرسانی خانه مربوط است پیشنهاد می کنیم مقاله راه های افزایش فشار آب ساختمان را مطالعه فرمایید.

پیش از هر اقدامی در خصوص حل مشکل فشار آب موارد زیر را بررسی نمایید

  ممکن است که مشکل کم فشاری آب به صورت موقتی و کوتاه مدت برای شما پدید بیاید. موارد زیر نمونه هایی از افت فشار موقتی آب و راه حل های مربوطه می باشد. بنابراین اگر به تازگی با مشکل کاهش فشار آب مواجه شده اید، به موارد زیر توجه کنید:

  • کنترل فیلتر و صافی شیرآلات : ببینید آیا این کم فشاری ناشی از رسوب آشغال داخل توری شیر آلات است، برای اطمینان پس از تمیزکاری فشار را مجددا کنترل کنید.
  • کنترل پکیج و آبگرمکن : آب سرد و آب گرم هردو مشکل افت فشار دارند یا فقط آب گرم. اگر فقط آب گرم مشکل افت فشار دارد پکیج یا آب گرمکن ساختمان یا واحدتان را کنترل فرمایید و آن را از لحاظ وجود نشتی چک نمایید و اطمینان حاصل کنید شیر آب خروجی و ورودی پکیج یا آب گرمکن کاملا ( تا انتها ) باز باشد. اگر این کم فشاری همیشگی است و در طول زمان بیشتر شده می تواند ناشی از رسوب زیاد داخل لوله ها یا کویل آبگرمکن یا پکیج دیواری باشد. برای حل این مشکل به سرویس کار پکیج مراجعه فرمایید.
  • کنترل نشتی : نشتی و ترکیدگی لوله ها سبب افت فشار و آبددهی می شود و این یکی دیگر از عوامل افت فشار آب در جایی داخل ساختمان است. پس بررسی نشتی لوله ها را فراموش نکنید. یک راه برای اینکه از عدم نشتی لوله های آب در ساختمان اطمینان حاصل کنید این است که ببینید شیر آبی در داخل ساختمان باز نیست و کسی از آب استفاده نمی کند. همچنین شیر ورودی سیفونها و فلاش تانکها را ببندید و بعد کنتور آب را نگاه کنید. اگر پروانه کنتور نمی چرخد یعنی نشتی وجود ندارد، در غیر اینصورت حتما در داخل ساختمان لوله ای دچار نشتی است. در این موارد تعمیر و تعویض لوله از جمله روش هایتامین فشار آب ساختمان می باشد. توجه : بسیاری از فلاش تانکها به دلیل نقص در طراحی و تولید و یا عدم تنظیم دارای نششتی یا خروجی آب هستند. پس بهتر است از صحت عملکرد آنها به صورت دوره ای اطمینان حاصل کنید.
  • مشکلات توالت فرنگی : علاوه بر مشکل نشتی کم ولی مداوم سیفون و فلاش تانکها ، گیر کردن سیفون توالت فرنگی و خروج و نشت مداوم آب داخل لوله های فاضلاب از شایع ترین نشتی هاست که کمتر مورد توجه قرار می گیرد. حتمی به صورت دورهای سیفون توالت فرنگی را بررسی کنید و از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کنید.

راه حل دائمی افزایش فشار آب در طبقات بالای آپارتمان

  همانگونه که در ادامه مشخص خواهد شد، راه حل نهائی و قطعی برای رهایی از افت فشار اب و تبعات رنج آور آن خصوصا در طبقات بالا خرید مخزن ذخیره آب با حجم مناسب بوده تا در مواقعی که حتی با قطعی آب نیز مواجه هستیم با مشکل کمبود مواجه نشویم. همچنین به پمپی مناسب نیاز داریم تا آب را به بلندترین شیر آب ساختمان با فشار مناسب برساند. اما در خصوص ساکنان طبقات چهارم باید عرض شود که اگر کنتورها تفکیک شده باشند ساکنان طبقات بالا به راحتی با نصب مخزن مثلا 200 تا 500 لیتری و پمپ نیم اسب یا یک اسب در پیلوت یا اتاق تاسیسات مشکلشان را می توانند حل کنند. ولی اگر لوله کشی جداگانه نداشته باشند و کنتور مشاع باشد لازم است تا با همکاری بقیه ساکنین نسبت به تهیه تاسیسات مخزن ذخیره و پمپ اقدام کنند. حال ممکن است در تامین هزینه ها همکاری لازم خصوصا توسظ طبقات اول و دوم صورت نگیرد. هر چند راه حلهای قانونی برای حل مشکل وجود دارد که در مقاله جداگانه ای به آن خواهیم پرداخت.

 

حل مشکل فشار کم آب در طبقات بالا و در صورت همکاری نکردن همسایه ها

 یک راه حل ساده : در محل ورودی آب به واحد ، از طریق رایزر لوله های آب رفت و برگشت به پشت بام نصب کنید. همچنین یک لوله بای پس هم تعبیه کنید. به کمک لوله رفت به پشت بام می توانید مخزن ذخیره آبی که بر روی بام نصب می کنید آبگیری کنید. معمولا فشار آب در نیمه شب برای پر کردن مخزن مناسب خواهد شد. حال در مکان مناسب کنار مخزن پمپ نصب کنید تا آب خروجی از مخزن و پمپ به لوله برگشت به واحدتتان متصل شود. به این ترتیب مستقل از بقیه واحدها نسبت به ذخیره سازی و تامین فشار مناسب اقدام نمودید . همچنین واحدهای چهارم و سوم می توانند مشترکان با خرید یک پمپ و مخزن این کار را انجام دهند. بهتر است برای هر واحد در پشت بام حداقل 500 لیتر آب ذخیره در نظر بگیرید.

اگر مشکل فضای نصب دارید و یا راه روها و دربهای ساختمان شما عرض کمی دارند، می توانید از مخزن آسانرو استفاده نمایید. مخازن آسان رو با عرض بسیار کم بهترین گزینه در این حالت هستند. برای آشنایی با مخازن آب آسانرو پلاستونیک کلیک نمایید.

برای اطلاعات بیشتر مقاله نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی را ملاحظه فرمایید. برای اطلاعات بیشتر در خصوص خرید مخزن مناسب اینجا را کلیک کنید.

 

حل مشکل فشار آب با پمپ و مخزن آب

راه حل دائمی افزایش فشار آب

  اگر تمامی راه هایی که بالاتر معرفی شد، نتوانست مشکل افت فشار آب شما را حل کند و موجب افزایش آبدهی و فشار آب شما نشد، همانگونه که در ابتدای مقاله اشاره شد بایستی برای نصب مخزن ذخیره آب و پمپ اقدام نمایید . حل مشکل آب به صورت بلندمدت برای ساختمانهای بیش از یک واحد فقط از طریق استفاده از ابزار و وسایل کمکی چون مخزن، پمپ و مخزن تحت فشار ممکن می شود. در ساختمانهای تک واحدی می توان به جای منبع تحت فشار و کلید اتومات از ست کنترل استفاده کرد.

   برخی تصور می کنند که فقط با بهره گیری از یک دستگاه پمپ آب و اتصال مستقیم آن به ورودی آب شهری می توانند مشکل افت فشار آب را حل نموده و فشار آب خود را افزایش دهند. ولی این روش علاوه بر غیرقانونی بودن ، نه تنها راه حل نهایی نیست بلکه مشکلات متعددی نیز از قبیل آب بهای چند برابری ، آلوده ساختن آب داخل شاه لوله های محلات و … ایجاد می کند. برای اطلاعات بیشتر مقاله غیر قانونی بودن نصب مستقیم پمپ آب به کنتور آب شهری را مطالعه فرمایید.

مخزن پلاستیکی (پلی اتیلن) مناسب و روش نصب آن

  درمناطقی که جاذبه توریستی دارد در مواقعی از سال که با ترافیک بالای مسافران مواجه می شود حتی با قطعی  آب یک یا چند روزه نیز مواجه می شوید. در این مواقع بهترین راه حل ذخیره آب در مخازن بهداشتی پلی اتیلنی است. البته اگر با قطعی برق نیز مواجه هستید بهتر است بخشی از آب ذخیره شده را در مخزنی نگهداری کنید که در ارتفاع 5 متر یا بیشتر از محل زندگی قرار داشته باشد. به این ترتیب در موقع قطعی آب بدون پمپ ، فشار آب کافی خواهید داشت.

  همانگونه که پیشتر عنوان شد، در هر صورت شما نیاز به مخزن ذخیره آب دارید. مهمترین ویژگی یک منبع آب پلی اتیلنی مناسب، استاندارد بودن و بهره مندی از سایر الزامات ضروری می باشد. توجه داشته باشید که سلامت آب و بهداشتی بودن آب یکی از شروط اصلی حفظ سلامت است. بنابراین بایستی از مخزنی استفاده کرد که این مخزن  بتواند در شرایط استاندارد و پاکیزه به ذخیره سازی آب کمک نماید. برای مثال برخی از مخازن، به دلیل عبور نور خورشید به داخل آن ها سبب رشد جلبک در آب می شوند.

  سازمان غذا و دارو برای حامل ها و ابزاری که در جهت حفظ و نگهداری آب آشامیدنی و انواع اغذیه فعالیت می کنند، اقدام به صدور گواهی سیب سلامت می نماید. سیب سلامت نشان دهنده آن است که ابزار و مخزن مربوطه با مواد غذایی و آب آشامیدنی سازگاری دارد.

  برای آشنائی با نکات مهم در خصوص تهیه مخزن آب، مطالعه مقاله راهنمای خرید مخزن آب را به شما پیشنهاد می کنیم. همچنین برای نصب مخزن آب پیشنهاد می کنیم مقاله نصب مخزن آب پلی اتیلن را مطالعه نمایید.

انتخاب سیستم مناسب پمپ و مخزن آب

  همانگونه که بالاتر ذکر شد، نصب سیستم مخزن پلی اتیلنی ، پمپ و مخزن تحت فشار از قواعدی تبعیت می کند و برای حل دائمی مشکل کم آبی و افت فشار آب بایستی چند عامل مختلف را در نظر داشت و با انجام برخی محاسبات ساده اقدام به خرید مخزن و پمپ نمود. برای آشنایی با این محاسبات به (چگونه پمپ و منبع آب متناسب با نیاز منزل و یا آپارتمان تهیه کنیم؟) فرمائید.

  نکته بسیار مهم در مواجهه با مشکل فشار آب و یا قطعی مکرر آب فهم این نکته است که علت واقعی مشکل کاهش فشار آب، افزایش سطح مصرف آب در زمانهای اوج مصرف می باشد. مثلا اسفندماه و ماه های گرم سال معمولا بیشترین مصرف آب را در ایران دارند. به صورت روزانه دو ساعت قبل از ظهر بیشینه مصرف آب شهری است.  بنابراین با توجه به روند افزایش جمعیت و نیز رشد مستمر شهرنشینی در مقیاس کلی کشوری، منطقی است که در پی یک راه حل نهائی برای این مشکل بود. همچنان که گفته شد یکی از این راه حل ها نصب مخزن آب (مخزن پلی اتیلنی) در پشت بام خانه می باشد. در صورتی که امکان نصب مخزن آب در پشت بام برایتان مقدور نیست، می توانید از سیستم مخزن پلی اتیلنی به همراه پمپ آب و کلیداتومات مکانیکی و مخزن تحت فشار استفاده نمائید.

به هر جهت مخزنهای پلی اتیلنی می توانند راه حل نهائی شما برای حل مشکل کاهش فشارآب بوده و عمده ترین بخش از فرایند افزایش فشار باشند.

  در صورتی که نسبت به افت فشار آب منزل خود مطمئن نیستید و در پی ارزیابی و اطمینان قطعی از میزان فشارآب منزل خود هستید، قبل از هر چیز نیازمند سنجش و اندازه گیری فشار آب هستید. بنابراین برای کمک به شما در ادامه راهکارهایی برای اندازه گیری فشار آب ارائه می شود.

اندازه گیری فشار آب

  فشار آب ساختمان باید در بازه های زمانی مختلف اندازه گیری شود زیرا هم فشار بیش از اندازه آب و هم کاهش آن می تواند باعث آسیب رسانی به شیرآلات و تجهیزات آبررسانی ساختمان شود. معمولاً برای محاسبه فشار آب از وسیله ای به نام گیج یا فشارسنج استفاده می شود. گیج فشار را می توانید از ابزارفروشی ها تهیه نمائید. با نصب گیج در نزدیک ترین شیر آب به کنتور خود می توانید عدد واقعی فشار آب ورودی به منزل خود را به دست اورید.

  توجه داشته باشید که فشار مناسب آب خانه دست کم 2 بار( Bar) است.  اگر فشار بیش از 5 بار (Bar) باشد باید از شیر فشار شکن استفاده کنید. دقت داشته باشید که هر عددی بالاتر و یا پائین تر از این عدد، نشانه عدم تناسب فشار و مصرف آب خانگی خواهد بود. برای آشنایی با گیج فشارسنج و روش درست نصب گیج به  مقاله چگونه فشار اب خانه را بررسی کنیم؟ مراجعه کنید. همچنین در صورتی که به گیج فشار سنج به هر دلیلی دسترسی ندارید، می توانید مقاله محاسبه فشار آب بدون گیج یا فشار سنج  را مطالعه فرمایید.

Summary
Review Date
Reviewed Item
حل مشکل فشار آب در طبقات بالای آپارتمان
Author Rating
51star1star1star1star1star

12 thoughts on “حل مشکل فشار آب در طبقات بالای آپارتمان

  1. محمدرضا میگوید:

    سلام وقت بخیر
    بهتر است مخزن و پمپ به نزدیک کنتور آب و پایین منتقل بشه و از اونجا پمپ، آب را انتقال بدهد.

  2. یعقوب حقانی میگوید:

    سلام..ساختمان ما۴ طبقه هشت که بجز طبقه اول آب مشترک هست..ما مشکل قطعی آب رو داشتیم و در پشت بام مخزن و پمپ گذاشتیم ولی آب چند روزه به مخزن هم نمی‌رسه و آب نداریم. دیگه چکار میتونیم بکنیم که آب قطع نشه و به مخزن برسه؟ ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *