بروزرسانی:شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

ذخیره آب باران برای کشاورزی و آبیاری باغ و باغچه

ذخیره آب باران کشاورزی باغ

می خواهیم شما را با یک روش جالب برای جمع آوری آب باران آشنا کنیم. اصولا در صنایع و شهرها جمع آوری آب باران متکی به مساحت پشت بام است و آبی که وارد ناودانی ها می شود در نهایت داخل مخازن پلی اتیلن ذخیره سازی می شود. در این خصوص به طور مفصل در مقاله ای با عنوان ذخیره آب باران و سیستم ذخیره آب باران پلاستونیک توضیحاتی داده ایم و خواندن آن نیز خالی از لطف نیست ولی در این جا به طورخاص در مورد ذخیره آب باران برای کشاورزی و آبیاری باغ و باغچه توضیحاتی خواهیم داد و تصاویر و ویدیوهای این روش ابتکاری را نیز قرار می دهیم.

ذخیره آب باران برای کشاورزی، باغ و باغچه با استفاده از مخازن پلاستونیک

 در این روش جدید کافی است تا مساحت زمین در اختیار داشته باشید تا به کمک شیب طبیعی زمین، و در صورت نیاز اندک اصلاحاتی روی آن، آبی که بعد از اشباع شدن خاک سطحی جاری می شود را جمع آوری کنید. این آب می تواند داخل حوضچه ای ذخیره گردد و بعد از عبور از فیلتر دست ساز سنگی و شن داخل مخازن پلی اتیلن که در بلندترین نقطه زمین نصب شده اند، ذخیره سازی شوند تا در فصل خشکی برای آبیاری درختان استفاده شوند.

ویدیو معرفی یک روش جالب ذخیره آب باران برای کشاورزی

کشاورز محترمی که در یکی از زمین‌ های شیب‌ دار اطراف ساری اقدام به حفر چاه دستی به عمق کمتر از ۸ متر نمود. معمولا آب تراوش شده از دیواره های این قبیل چاه ها، آنها را قابل استفاده می نمود اما به دلیل پایین رفتن سفره های آب زیر زمینی و کاهش بارندگی این روش دیگر پاسخگو نبود.

ایشان با احداث یک استخر سیمانی ارزان‌ قیمت در قسمتی مناسب از زمین، آب حاصل از زهکشی زمین در فصل بارندگی را داخل این استخر جمع آوری کرده و پس از عبور از یک فیلتر سنگی و شنی موقتا وارد چاه می کند و از آنجا به کمک پمپ کفکش داخل چاه، آب را به داخل مخازن سه لایه بیست هزار لیتری پلاستونیک پمپاژ می کند. این زمین کشاورزی صرفاً با استفاده از این سیستم ذخیره آب و آب باران آبیاری می شود و نیازی به آب دیگری ندارد. این سیستم از طرفی به مصرف کم و بهینه آب کمک می کند و از سوی دیگر هزینه های مرتبط با آب مصرفی این کشاورز عزیز را، خصوصا در طولانی مدت مانند بازه 1 ساله، کاهش می دهد.

از طرفی بخش قابل توجهی از آب حاصل از بارندگی در زیر سطح خاک جاری می شود و تحت تاثیر شیب وارد فضای زیر استخر می شود. این فضا به دلایل سازه ای به کمک سنگ شکسته پر شده است تا اجازه زهکشی زیر سازه را بدهد تا موجب رانش خاک نشود. اتفاقی که در عمل افتاد این بود که تا چند روز بعد از بارندگی آب باران هدایت شده به سازه زیر استخر کم کم مانند یک چشمه بیرون می زند و در نهایت وارد چاه شده تا به داخل مخازن ۲۰ هزار لیتری که در بلندترین نقطه زمین نصب شده هدایت گردد.

اتصال مخازن پلی اتیلن به یکدیگر

با نصب این سه عدد مخزن 20000 لیتری پلی اتیلن در مجموع 60 هزار لیتر آب مورد نیاز یک زمین حدوداً 8 هزار متری در فصل تابستان به راحتی تامین می شود. در صورت کم بودن آب ذخیره شده و ناکافی بودن آن برای آبیاری در فصول گرم و خشک به راحتی می توان به تعداد مخازن افزود و از این بابت هیچ گونه محدودیتی برای کشاورزان و باغداران گرامی وجود نخواهد داشت. برای کسب اطلاع از نحوه اتصال مخازن پلی اتیلن این مقاله را بخوانید (کلیک کنید).

در صورت استفاده از سیستم های نوین آبیاری نظیر آبیاری قطره ای، آب مصرفی برای درختان به شدت کاهش می یابد و می توان برای مدت زمان بیشتری از این ذخیره آب استفاده نمود. خوشبختانه در این روش به دلیل سربسته بودن مخازن پلی اتیلن، میزان تبخیر آب تقریباً وجود ندارد و از آب ذخیره شده می توانید به طور کامل استفاده نمایید.

محل نصب مخزن پلی اتیلن

محل نصب مخازن پلی اتیلن تنها نیاز است که یک سطح صاف، تراز و یکدست باشد و در سطح زیرین آن پستی و بلندی و همچنین سنگ ریزه وجود نداشته باشد. مخزن آب پس از پر شدن با آب باعث می شود که وزن آن خیلی بالا برود و به همین دلیل باید سطح زیرین آن یکدست بوده و اجسام تیز مانند سنگ ریزه و … در زیر مخزن وجود نداشته باشد. این مخازن به دلیل اینکه در لایه خارجی آنها از مواد آنتی یو وی استفاده شده در برابر قرار گیری در فضای باز و تابش نور خورشید هیچ گونه محدودیتی ندارند و آسیبی نخواهند دید.

برای اینکه بدانید حدوداً به چه میزان حجم آب و مخزن آب برای آبیاری زمین کشاورزی، باغ و باغچه نیاز دارید می توانید مقاله ما با عنوان تعیین حجم مخزن ذخیره آب زمین کشاورزی و باغ را مطالعه نمایید (کلیک کنید).

ما سعی کردیم با تهیه یک گزارش تصویری و تهیه فیلم و عکس شما را با این راهکار ارزشمند برای جمع آوری آب باران یشتر آشنا کنیم. در صورتی که نیاز به مخازن با کیفیت جهت ذخیره آب باران دارید و می خواهید سال های سال از این بابت دغدغه و نگرانی نداشته باشید، می توانید از مخازن پلاستونیک استفاده نمایید. این مخازن با گارانتی، بیمه و خدمات پس از فروش 10 ساله عرضه می شوند. برای ثبت سفارش و مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد مخازن ذخیره سازی می توانید به فروشگاه مخزن آب دات کام مراجعه نمایید و یا با شماره زیر تماس حاصل نمایید.

02144548922
مخزن آب دات کام

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *